Mina virtuella maskiner kräver mängder med minne, varför?

Permalänk
Medlem

Mina virtuella maskiner kräver mängder med minne, varför?

Kör 6st virtuella maskiner med en win7-version som är optimerad för att använda så lite resurser som möjligt samt program som i sig kräver ca. 1.2GB RAM. Trots detta måste jag välja att ge varje virtuell maskin 4.5GB ram för att de inte ska börja klaga på att RAM börjar ta slut och program kraschar.

Måste vara någon inställning eller liknande som jag helt har missat för kör jag en ctrl-alt-delete på en virtuell maskin använder de max 1.7GB RAM. Dessa maskiner ligger lagrade på 2st Intel SSD'er på 120+180GB, 3 respektive 50gb ledigt på dessa, och jag har 32GB RAM/i7 3770K@4.4GHz/Radeon HD7950. CPU-användningen når sällan över 50% när jag kollar i task manager på hosten.

Permalänk
Medlem

Klagar den på att det virtuella minnet är slut?

Permalänk
Medlem

Det komme rupp en ruta att jag bör stänga av något program för att förhindra förlust av data, inne i den virtuella maskinen. Hosten har aldrig klagat på att minnet börjar ta slut.

Är nog detta som är fel: Finns endast 3GB ledigt på den ena SSDn som de är installerade på. Page file'n eller vad det heter kanske inte får plats och därför kräver de mängder med RAM? Om det skulle vara det, kan jag då bara flytta mappen som en virtuell maskin är installerad i till en annan hårddisk? Varje virtuell maskin ligger i en egen mapp.

Testade nämligen just att sänka minnet på en av de maskinerna som är installerade på SSD'n som har gott om ledigt utrymme, och där fungerade det bra att köra på 2500MB.

En fråga till, är ganska ny med VMware, kan man efter att en virtuell maskin är skapad minska dess hårddiskstorlek? Gav varje 20GB men använder endast ca. 16GB, skulle kanske räcka att sänka alla till 18GB eller liknande för att få page file att få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det komme rupp en ruta att jag bör stänga av något program för att förhindra förlust av data, inne i den virtuella maskinen. Hosten har aldrig klagat på att minnet börjar ta slut.

Är nog detta som är fel: Finns endast 3GB ledigt på den ena SSDn som de är installerade på. Page file'n eller vad det heter kanske inte får plats och därför kräver de mängder med RAM? Om det skulle vara det, kan jag då bara flytta mappen som en virtuell maskin är installerad i till en annan hårddisk? Varje virtuell maskin ligger i en egen mapp.

Testade nämligen just att sänka minnet på en av de maskinerna som är installerade på SSD'n som har gott om ledigt utrymme, och där fungerade det bra att köra på 2500MB.

En fråga till, är ganska ny med VMware, kan man efter att en virtuell maskin är skapad minska dess hårddiskstorlek? Gav varje 20GB men använder endast ca. 16GB, skulle kanske räcka att sänka alla till 18GB eller liknande för att få page file att få plats.

Pagefilen kan du köra på en annan HD om du vill.

Saxat från MS:

I do not think there are any risk associated with this, however you will need to reboot your server afterwards.
1. Right Click Computer | Choose Properties
2. Click Advanced System Settings
3. Performance Tab | Click Settings
4. Advanced Settings Tab | Virtual Memory | Click Change
5. Uncheck Automaticaly manage page file
6. Clicking on disk will allow you to set paging file where you want

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Pagefilen kan du köra på en annan HD om du vill.

Saxat från MS:

I do not think there are any risk associated with this, however you will need to reboot your server afterwards.
1. Right Click Computer | Choose Properties
2. Click Advanced System Settings
3. Performance Tab | Click Settings
4. Advanced Settings Tab | Virtual Memory | Click Change
5. Uncheck Automaticaly manage page file
6. Clicking on disk will allow you to set paging file where you want

Nu ser jag att det är inställt att inte vara någon paging file alls på de, så då borde inte detta vara problemet eller tänker jag helt fel nu? Om jag ska fixa page file till en annan hårddisk, hur gör jag så att den virtuella maskinen kan se min vanliga HDD (som jag antar duger till ändamålet)? Behöver alltså lägga page file på en annan hårddisk än den som den virtuella är installerad på.

Edit: Drog igång page file och då verkar det fungera med mindre ram, efter som varje virtuell maskin var tilldelad lite extra hårddiskutrymme så räcker det nog. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Varför kör du dina virtuella maskiner utan Pagefile?

Permalänk
Medlem

På en vanlig burk behövs vanligtvis inte page-filen om du sitter på mycket ram. Men då du inte vill inte ge dina burkar så mycket ram så är det en nödvändighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför kör du dina virtuella maskiner utan Pagefile?

Det måste ha varit inställt från början i windowsversionen jag använder, startat det nu och då verkar det rulla på bra med normala mängder RAM. Då finns det plats för att dra igång flera och det är alltid trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det måste ha varit inställt från början i windowsversionen jag använder, startat det nu och då verkar det rulla på bra med normala mängder RAM. Då finns det plats för att dra igång flera och det är alltid trevligt!

Vad är det för version av Windows du fått tag på? Låter som nån konstig special ISO

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad är det för version av Windows du fått tag på? Låter som nån konstig special ISO

En "lite"-version på ca. 600mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

En "lite"-version på ca. 600mb.

Skippa den och kör en vanlig version av Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Skippa den och kör en vanlig version av Windows

Det kräver för mycket hårddiskutrymme (dyrt med SSD), denna fungerar perfekt för mig nu efter att jag aktiverade page file! Just nu klarar jag mig på 20GB/maskin, skulle jag köra windows i "full storlek" skulle det krävas ca. 40GB gissar jag. 2500kr i onödan på SSDer som inte behövs

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du har för virtuella burkar? Funktioner och liknande?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Får man fråga vad du har för virtuella burkar? Funktioner och liknande?

Bottar i Diablo 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Bottar i Diablo 3!

kör du spelbottar virtuella?

varför isolerar du inte bara diablo3 i olika sandlådor och kör alla på samma maskin?

i vilken mjukvara använder du? egen hypervisor typ esx? eller virtualbox eller liknande?

iaf diablo3 kräver väl några gig ram för att lira, med bara 1.7gig och ingen pagefile är det inte så konstigt att windows gnäller, normalt sätt så utökar ju windows pagefile vid behov.

om din special utgåva typ "tiny 7" inte har det aktiverat, så aktivera det bara!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Mina virtuella maskiner kräver mängder med minne, varför?

De kanske har minnesförlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

kör du spelbottar virtuella?

varför isolerar du inte bara diablo3 i olika sandlådor och kör alla på samma maskin?

i vilken mjukvara använder du? egen hypervisor typ esx? eller virtualbox eller liknande?

iaf diablo3 kräver väl några gig ram för att lira, med bara 1.7gig och ingen pagefile är det inte så konstigt att windows gnäller, normalt sätt så utökar ju windows pagefile vid behov.

om din special utgåva typ "tiny 7" inte har det aktiverat, så aktivera det bara!

Är inte med på vad du snackar om när det gäller sandlådor o.s.v. Anledningen till att jag kör varje i en egen instans är för att Blizzard kan läsa av hårdvaru ID/installations ID/vilken användare på datorn som använder programmet. Det är helt enkelt för att dölja att jag kör en massa sessions och inte dra till mig mer uppmärksamhet än som behövs.

Använder VMware, det ja gmenade med 1.7GB var att varje maskin använde så mycket men samtidigt krävde att jag tilldelade 4.5GB. Allt rullar på hur bra som helst nu när jag aktiverade page file!