Filserver med mycket lagring

Permalänk
Medlem

Filserver med mycket lagring

Hej!

Jag har länge funderat, vridit och vänt på hur jag ska lägga upp och bygga en server för att hantera ungefär 2x10-14TB. Planen är två raid-arrayer där jag börjar med 2x 4tb och bygger mig upp månad för månad. raid 6? Eller sonika en xfs volym?

Behöver tips på hårdvara, allt i från chassi till kontrollerkort och cpu and what not. Tänkte i kretsar kring i3/xeon e3 med ecc. Behöver inte vara super tyst, snarare energisnål. Vilka fallgropar finns det? Exklusive lagringsdisk tänker jag mig 6-9k

Kommer att streama mycket material från den och kommer även använda den som router. Är ett par stycken som kommer streama från den kontinuerligt, även över internet så inte enbart internt.

Om någon vänlig själ känner lite såndär härlig julanda och har ork så bjuder jag på tusen kramar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skaldjur:

Hej!

Jag har länge funderat, vridit och vänt på hur jag ska lägga upp och bygga en server för att hantera ungefär 2x10-14TB. Planen är två raid-arrayer där jag börjar med 2x 4tb och bygger mig upp månad för månad. raid 6? Eller sonika en xfs volym?

Behöver tips på hårdvara, allt i från chassi till kontrollerkort och cpu and what not. Tänkte i kretsar kring i3/xeon e3 med ecc. Behöver inte vara super tyst, snarare energisnål. Vilka fallgropar finns det? Exklusive lagringsdisk tänker jag mig 6-9k

Kommer att streama mycket material från den och kommer även använda den som router. Är ett par stycken som kommer streama från den kontinuerligt, även över internet så inte enbart internt.

Om någon vänlig själ känner lite såndär härlig julanda och har ork så bjuder jag på tusen kramar!

Har tyvärr inget tips på hårdvara men nu nämner de så måste jag bara fråga.. Kan man alltså använda en dator som Filserver och Router samtidigt? Skulle vara guld i mitt fall

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta mer på detta vad gäller uppsättandet av ditt filsystem
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/05/virtualizing-st...

Finns i windows 8 samt i Server 2012 och fungerar superbra för mig iaf! Samt att det känns rejält mycket säkrare än hårdvaruraid och vad jag märker så verkar det ge bra hastighet med då jag utan några som helst problem maxar ut min 1gbits lina med 2st diskar som speglar varandra, haken kan väl vara att du gärna vill köra Server 2012 om du ska köra en så stor server och det blir ju inte helt gratis om du inte är student och kan tanka ned en licens via Dream Spark...

Utöver det så är nog det enda att tänka på att köpa ett moderkort av bra kvalite med plats för mycket diskar och minne samt en lämpigt dyr Xenon prolle och lämpligt mycket minne.. Samt ett riktigt fint kvalitetsnätagg som levererar stabil och fin ström till alla diskar i många år för bra hållbarhet på grejerna.

Vad gäller chassi så är det ju bara att satsa på ett stort

Tänk även på att du ska ha en UPS om du kör åtminstone hårdvaruraid som stänger ned systemet då du annars kan få otrevligheter med korrupt data och sådant vid strömavbrott med lite otur.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Har dom fått fart på prestandan än i 2012?
Prestandan för skrivoperationer har varit rätt dåligt om jag har förstått det hela rätt?

Att ofta expandera RAID-arrayer är inte speciellt kul, paritetsdatan kalkyleras om och diskarna får slita som djur i flera dagar (tid beroende på diskar, storlek och kontrollerkort). Så om du vet att du kommer att utöka med en disk varje månad eller så hade jag iaf valt en annan lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är suboptimalt att hålla på att bygga ut en array igen och igen. Det finns egentligen inte något bra sätt att expandera volymer med nya diskar på på konsumentnivå.

Om du ska expandera ändå så finns möjlighet i zfs, då man inte behöver bry sig om att hitta en likadan kontroller om den skulle lägga av utan "raiden" ligger i själva filsystem. Det förklaras ganska bra här kort och koncist. https://docs.google.com/file/d/0BzHapVfrocfwMWs5MFJGRnl5Rjg/e...

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk

Sjalv intresserad utav detta, har an salange 10st 2tb liggandes som jag tankt kora i Raid 6 for sakerhet, dock inte pengar an att gora det pa mitt viss, men ar osaker nar det galler hur man ska bygga en NAS gallande mjukvara, dock tankt kora det via min primara dator, alltsa inte som egen dator utan min vanliga men med manga harddiskar i och sen streama allt darifran.

Varfor skulle man behova en Xenon CPU for det? hade inte en I7 rakt?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Citat:

Har tyvärr inget tips på hårdvara men nu nämner de så måste jag bara fråga.. Kan man alltså använda en dator som Filserver och Router samtidigt? Skulle vara guld i mitt fall

Så länge du har två nätverksutgångar så absolut. Finns en hel drös med router-programvaror till exempel pfSense.

Citat:

Tänk även på att du ska ha en UPS om du kör åtminstone hårdvaruraid som stänger ned systemet då du annars kan få otrevligheter med korrupt data och sådant vid strömavbrott med lite otur.

Där sa du något! Någon som har ett konkret tips på en bra prisvärd UPS?

Citat:

Att ofta expandera RAID-arrayer är inte speciellt kul, paritetsdatan kalkyleras om och diskarna får slita som djur i flera dagar (tid beroende på diskar, storlek och kontrollerkort). Så om du vet att du kommer att utöka med en disk varje månad eller så hade jag iaf valt en annan lösning.

Citat:

Det är suboptimalt att hålla på att bygga ut en array igen och igen. Det finns egentligen inte något bra sätt att expandera volymer med nya diskar på på konsumentnivå.

Om du ska expandera ändå så finns möjlighet i zfs, då man inte behöver bry sig om att hitta en likadan kontroller om den skulle lägga av utan "raiden" ligger i själva filsystem. Det förklaras ganska bra här kort och koncist. https://docs.google.com/file/d/0BzHa...Rjg/edit?pli=1

Vilka egentliga fördelar finns det för att köra raid jämtemot zfs på konsumentnivå? ZFS verkar ett väldigt kompetent alternativ?

Citat:

Sjalv intresserad utav detta, har an salange 10st 2tb liggandes som jag tankt kora i Raid 6 for sakerhet, dock inte pengar an att gora det pa mitt viss, men ar osaker nar det galler hur man ska bygga en NAS gallande mjukvara, dock tankt kora det via min primara dator, alltsa inte som egen dator utan min vanliga men med manga harddiskar i och sen streama allt darifran.

Varfor skulle man behova en Xenon CPU for det? hade inte en I7 rakt?

För mig är det framförallt för att spara energi och minska värmeutveckling. i7 stöder väl inte heller ECC?

I övrigt så känner jag större tillit i till en xeon för 24/7 drift än en desktop processor. Men det kanske är fel? Tankar kring det?

Permalänk
Medlem

Jag kör ZFS på FreeNAS med 8 stycken 2TB-diskar.

FreeNAS kör virtualiserat med 4 GB RAM och direktaccess till HBAn (SAS-kortet).
Hostmaskinen kör ett Supermicro X9SCA-F (http://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c202_c204... ) med en Intel Xeon E3-1240.
Som HBA kör jag http://mullet.se/product.html?product_id=328891 omflashat till IT (Icke-RAID, ren HBA).

Detta fungerar kalas.

I botten kör jag ESXi, och kör min router som en VM också vilket fungerar bra, men man får ha tungan rätt i munnen när man konfigurerar upp allting första gången... Det blir lätt fel

Jag kör RAID-Z6 på dessa (ZFS-varianten av RAID6). Nästa gång jag behöver mer disk så lägger jag till en RAID6a till, så förenklat kan man säga att jag har två RAID6or som är RAID0 mellan varandra.

Tyvärr kan man inte bygga ut en befintlig pool med fler diskar, men man kan öka storleken genom att byta en disk i taget.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av [SPOILER:

Skaldjur;12995815]Så länge du har två nätverksutgångar så absolut. Finns en hel drös med router-programvaror till exempel pfSense.

Där sa du något! Någon som har ett konkret tips på en bra prisvärd UPS?
[/SPOILER]

Vilka egentliga fördelar finns det för att köra raid jämtemot zfs på konsumentnivå? ZFS verkar ett väldigt kompetent alternativ?

För mig är det framförallt för att spara energi och minska värmeutveckling. i7 stöder väl inte heller ECC?

I övrigt så känner jag större tillit i till en xeon för 24/7 drift än en desktop processor. Men det kanske är fel? Tankar kring det?

Enda jag vet ar att Xenon stodjer ECC men vet inte hur stor betydelse det har for varan sort av raidning.
Energi vet jag inget om men tror inte det ar sa pass stor skillnad, beroende pa vad for betydelse det har for en.
Kanske ar Xenon hallbarare men dne tiden da en I7 lagger av sa ar det bara att kopa ny.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Kan man inte kora Linux via VM? dock hade vall hastigheten ifran harddiskarna till den primara sugit.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Enda jag vet ar att Xenon stodjer ECC men vet inte hur stor betydelse det har for varan sort av raidning.
Energi vet jag inget om men tror inte det ar sa pass stor skillnad, beroende pa vad for betydelse det har for en.
Kanske ar Xenon hallbarare men dne tiden da en I7 lagger av sa ar det bara att kopa ny.

Xeon. Xenon är en PowerPC-baserad CPU som sitter i Xbox 360.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Enda jag vet ar att Xenon stodjer ECC men vet inte hur stor betydelse det har for varan sort av raidning.
Energi vet jag inget om men tror inte det ar sa pass stor skillnad, beroende pa vad for betydelse det har for en.
Kanske ar Xenon hallbarare men dne tiden da en I7 lagger av sa ar det bara att kopa ny.

Kan du inte snälla fixa din charset någon gång?
"Bara att köpa en ny" är inte riktigt något som alla har lust med förmodligen.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag kör ZFS på FreeNAS med 8 stycken 2TB-diskar.

FreeNAS kör virtualiserat med 4 GB RAM och direktaccess till HBAn (SAS-kortet).
Hostmaskinen kör ett Supermicro X9SCA-F (http://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c202_c204... ) med en Intel Xeon E3-1240.
Som HBA kör jag http://mullet.se/product.html?product_id=328891 omflashat till IT (Icke-RAID, ren HBA).

Detta fungerar kalas.

I botten kör jag ESXi, och kör min router som en VM också vilket fungerar bra, men man får ha tungan rätt i munnen när man konfigurerar upp allting första gången... Det blir lätt fel

Jag kör RAID-Z6 på dessa (ZFS-varianten av RAID6). Nästa gång jag behöver mer disk så lägger jag till en RAID6a till, så förenklat kan man säga att jag har två RAID6or som är RAID0 mellan varandra.

Tyvärr kan man inte bygga ut en befintlig pool med fler diskar, men man kan öka storleken genom att byta en disk i taget.

RAID-Z2 menar du?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Inaktiv

ha gateway och filserver på samma burk låter inte helt smart IMHO. även med virtualisering är det nog säkrare att ha separata maskiner. pfsense kräver inte speciellt mycket kraft.

Samma gäller filserver. Vilken modern processor som helst kommer duga och dränka 1Gbit lina utan problem. Om man kör ZFS då ska det finnas en hel del RAM för att få till det optimalt men minne är billigt. Sedan är det inte värt att jaga speciella MBOs utan köp bara ett vanligt billigt (det ända du behöver är stöd för mycket minne som kommer med CPU hur som helst och några PCIE x16/x8 portar) och släng i SATA kontrollers (alternativt RAID kontrollers som du flashar om för att ta bort RAID delen). Släng på freeNAS och kör RAIDZ1-3 beroende på hur många diskar du tänkte ha i varje array.

PS: windows 8 är skit. Det enda vettiga att köra på en filserver idag är ZFS. I alla fall om du faktiskt bryr dig om data du har på diskarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skaldjur:

S
För mig är det framförallt för att spara energi och minska värmeutveckling. i7 stöder väl inte heller ECC?

I övrigt så känner jag större tillit i till en xeon för 24/7 drift än en desktop processor. Men det kanske är fel? Tankar kring det?

ECC är förmodligen inte värt priset och vanliga CPUs har inga som helst problem att sitta 24/7. Mina kör i full load (BOINC) 24/7 och aldrig haft några som helst problem. Förutsätter så klart att du faktiskt kyler den och kretsar runtomkring (som strömmatning, RAM osv.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Har tyvärr inget tips på hårdvara men nu nämner de så måste jag bara fråga.. Kan man alltså använda en dator som Filserver och Router samtidigt? Skulle vara guld i mitt fall

Ja det kan man

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har dom fått fart på prestandan än i 2012?
Prestandan för skrivoperationer har varit rätt dåligt om jag har förstått det hela rätt?

Att ofta expandera RAID-arrayer är inte speciellt kul, paritetsdatan kalkyleras om och diskarna får slita som djur i flera dagar (tid beroende på diskar, storlek och kontrollerkort). Så om du vet att du kommer att utöka med en disk varje månad eller så hade jag iaf valt en annan lösning.

Server 2012 är riktigt snabb eftersom den använder smb 3.0, men det är bara windows 2012 och 8 som i nuläget har stöd för det. med rätt hårdvara flyttar en windows 2012 lätt 1GB i sekunden

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hastighet

Skrivet av zyberzero:

Jag kör ZFS på FreeNAS med 8 stycken 2TB-diskar.

FreeNAS kör virtualiserat med 4 GB RAM och direktaccess till HBAn (SAS-kortet).
Hostmaskinen kör ett Supermicro X9SCA-F (http://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c202_c204... ) med en Intel Xeon E3-1240.
Som HBA kör jag http://mullet.se/product.html?product_id=328891 omflashat till IT (Icke-RAID, ren HBA).

Detta fungerar kalas.

I botten kör jag ESXi, och kör min router som en VM också vilket fungerar bra, men man får ha tungan rätt i munnen när man konfigurerar upp allting första gången... Det blir lätt fel

Jag kör RAID-Z6 på dessa (ZFS-varianten av RAID6). Nästa gång jag behöver mer disk så lägger jag till en RAID6a till, så förenklat kan man säga att jag har två RAID6or som är RAID0 mellan varandra.

Tyvärr kan man inte bygga ut en befintlig pool med fler diskar, men man kan öka storleken genom att byta en disk i taget.

Hej! Jag funderar på liknande lösning som du kör. Jag sitter o ruvar på 18 x 2 tb och 2 såna kontrollers som du kör. Inga problem med att esxi hittar diskarna? Vad får du ut för hastigheter över LAN ?
Kör du med SSD som cache och log?
// Martin

Visa signatur

Intel Corei7 3960X - 32gb DDR3 - 240gb OCZ Revodrive3 - ATI 7970

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Server 2012 är riktigt snabb eftersom den använder smb 3.0, men det är bara windows 2012 och 8 som i nuläget har stöd för det. med rätt hårdvara flyttar en windows 2012 lätt 1GB i sekunden

Med tanke på att i princip alla har 1 Gbit linor och dessa är knappast svåra att fylla upp så är 1GB/s ganska så omöjligt då det skulle kräva minst 8 stycken 1Gbit linor och jag tvivlar att folk kör med sådant hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skaldjur:

Hej!

Jag har länge funderat, vridit och vänt på hur jag ska lägga upp och bygga en server för att hantera ungefär 2x10-14TB. Planen är två raid-arrayer där jag börjar med 2x 4tb och bygger mig upp månad för månad. raid 6? Eller sonika en xfs volym?

Behöver tips på hårdvara, allt i från chassi till kontrollerkort och cpu and what not. Tänkte i kretsar kring i3/xeon e3 med ecc. Behöver inte vara super tyst, snarare energisnål. Vilka fallgropar finns det? Exklusive lagringsdisk tänker jag mig 6-9k

Kommer att streama mycket material från den och kommer även använda den som router. Är ett par stycken som kommer streama från den kontinuerligt, även över internet så inte enbart internt.

Om någon vänlig själ känner lite såndär härlig julanda och har ork så bjuder jag på tusen kramar!

Det går riktigt bra att använda samma burk till lagring och router men det krävs lite erfarenhet för att för det rätt och säkert. servern kommer behöver två eller flera NIC.

vad det gäller filserver för hemmabruk behövs inget prestandamonster utan en I3 eller billig amd CPU kommer fungera och troligen mest idla. det du kommer behöva är en stor mängd SATA kontakter och ett moderkort som stödjer raid. men jag tror att det enklaste för dig är att använda mjukvaruraid eftersom du aldrig kommer lasta diskarn hårt

mitt tips köp ett chassi som har plats för den mängd diskar du ska ha, ett billigt moderkort med en billig cpu (helst cpu med inbyggd GPU), max 8 GB ram, extra NIC och SATA portar (troligen räker SATA 2), anväd linux om du känner att du har den kunskapen annars windows 2012 (troligen räker det med windows 8)

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med tanke på att i princip alla har 1 Gbit linor och dessa är knappast svåra att fylla upp så är 1GB/s ganska så omöjligt då det skulle kräva minst 8 stycken 1Gbit linor och jag tvivlar att folk kör med sådant hemma.

givetvis inte men någon skrev att windows 2012 har dålig skrivprestanda vilket inte är sant.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

"WHS"
köp det.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Att fylla ett gigabitsnöre fixar de flesta maskiner. Men anledningen till att jag frågar ang 2012 prestandan är detta:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1719808

"First results:

ATTO Benchmarks
8x 2TB 7200RPM Storage Pool

Simple Virtual Disk: 905MB/s read, 890MB/s write
Mirror Virtual Disk: 467MB/s read, 450MB/s write
Parity Virtual Disk: 908MB/s read, 38MB/s write"

När han sedan slår på caching får han 138MB/s vilket även det är uselt på en array med 8 diskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle:

Att fylla ett gigabitsnöre fixar de flesta maskiner. Men anledningen till att jag frågar ang 2012 prestandan är detta:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1719808

"First results:

ATTO Benchmarks
8x 2TB 7200RPM Storage Pool

Simple Virtual Disk: 905MB/s read, 890MB/s write
Mirror Virtual Disk: 467MB/s read, 450MB/s write
Parity Virtual Disk: 908MB/s read, 38MB/s write"

När han sedan slår på caching får han 138MB/s vilket även det är uselt på en array med 8 diskar.

Förutom sista siffran så är de värden bra nog för att dränka 1Gbit lina utan problem.
Dock finns det absolut ingen vettig anledning att köra windows när man kan köra freenas/solaris/freebsd/linux (linux kräver att man fuskar lite då ZFS inte går att förena med GPL) och köra ZFS. ZFS är i princip det enda vettiga valet idag. Om man är rädd för att inte vara duktig är det bara att köra freenas. Går inte få till det enklare. GUI ger inte tillgång till absolut alla funktioner som ZFS har men för vanliga användare är detta knappast något de ska bekymra sig om. Det bästa är att den föredrar att köras på vanliga HBAs vilket betyder att man slipper betala för dyra RAID kontrollers som inte tillför något alls jämfört med RAIDZ1/2/3/osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Kan du inte snälla fixa din charset någon gång?
"Bara att köpa en ny" är inte riktigt något som alla har lust med förmodligen.

Det är ju inte heller direkt så att det är processorn som kommer att "gå sönder". Hur ofta händer det om man inte sysslar med överklockning?

Nä, anledningen till att Xeon är bättre är Core är ju att man tex med ECC-minne får en säkrare databehandling, vilket iallafall i teorin leder till mindre fel i filsystem och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Förutom sista siffran så är de värden bra nog för att dränka 1Gbit lina utan problem.
Dock finns det absolut ingen vettig anledning att köra windows när man kan köra freenas/solaris/freebsd/linux (linux kräver att man fuskar lite då ZFS inte går att förena med GPL) och köra ZFS. ZFS är i princip det enda vettiga valet idag. Om man är rädd för att inte vara duktig är det bara att köra freenas. Går inte få till det enklare. GUI ger inte tillgång till absolut alla funktioner som ZFS har men för vanliga användare är detta knappast något de ska bekymra sig om. Det bästa är att den föredrar att köras på vanliga HBAs vilket betyder att man slipper betala för dyra RAID kontrollers som inte tillför något alls jämfört med RAIDZ1/2/3/osv.

Jo, visst räcker det. Men de flesta väljer nog att köra någon form av paritetsbaserad array/pool. Nöjer man sig med att spegla så visst
Annars är jag som du helt inne på *nix när det gäller lagring

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

"WHS"
köp det.

Microsoft har lagt ner Homeserver, alternativet är Windows Server 2012 Essentials, men till ett betydligt högre pris än WHS. Dock så fungerar det bra, kör det på en labbmaskin.

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Microsoft har lagt ner Homeserver, alternativet är Windows Server 2012 Essentials, men till ett betydligt högre pris än WHS. Dock så fungerar det bra, kör det på en labbmaskin.

Det finns fortfarande WHS 2011 Licenser att köpa för 400-500 kr, Viritualiserat tillsammans med Pfasens och Freenas/Nas4free med ZFS från man hårdvaran inkluderat (ex diskar) för samma pris som en Windows Server Essentials licens kostar

WHS http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639473

HW (REA) http://www.dustinhome.se/product/5010652880/hp-proliant-ml110...

Extra ECC-RAM (REA) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768362

2xIntel Gigabit NIC http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477934

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zodiakonline:

Det finns fortfarande WHS 2011 Licenser att köpa för 400-500 kr, Viritualiserat tillsammans med Pfasens och Freenas/Nas4free med ZFS från man hårdvaran inkluderat (ex diskar) för samma pris som en Windows Server Essentials licens kostar

WHS http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639473

HW (REA) http://www.dustinhome.se/product/5010652880/hp-proliant-ml110...

Extra ECC-RAM (REA) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768362

2xIntel Gigabit NIC http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477934

Varför skulle man pröjsa för windows bara för att köra virtuellt annat? Finns ingen som helst anledning att blanda in windows när man pratar lagring eller firewall/gateway. Det kostar och ger undermåliga lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wille61:

Har tyvärr inget tips på hårdvara men nu nämner de så måste jag bara fråga.. Kan man alltså använda en dator som Filserver och Router samtidigt? Skulle vara guld i mitt fall

Skrivet av Skaldjur:

Så länge du har två nätverksutgångar så absolut. Finns en hel drös med router-programvaror till exempel pfSense.

Ja det kan man, oavsett om det är en fysisk eller virtuell maskin så kan du ha flera tjänster på samma server.
Och man kan köra brandvägg på en maskin som bara har ett NIC om man kör med VLAN mot switch som delar upp trafiken på internt/externt VLAN.

Skrivet av Khamel:

Tänk även på att du ska ha en UPS om du kör åtminstone hårdvaruraid som stänger ned systemet då du annars kan få otrevligheter med korrupt data och sådant vid strömavbrott med lite otur.

Skrivet av Skaldjur:

Där sa du något! Någon som har ett konkret tips på en bra prisvärd UPS?

Det är alltid bra med ups, frågan är bara hur mycket vill du lägga på en UPS och hur mycket batteridrift tid vill du ha?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||