Permalänk

Molnlagring

Vad anser ni om molnlagring av bilder, program, filmer, musik och dylikt?
Hur är det med säkerhet?
Exempelvis dropbox har det varit på tal om att personalen har tillgång till ens filer. Medan exempelvis Crashplan krypterar alla filer innan de lämnar programvaran som synkar mot servern.
Har även kollat Microsoft men de verkar ha väldig dålig säkerhet vad gäller inlogg. Google drive verkar helt ok men vet ej hur det är med krypteringen och säkerheten.

Sugarsync vet jag väldigt lite om men har testat det och tycker att det verkar bra.

Ni som har erfarenhet av kopiering av stora mängder data mot internetlagring hos externt företag får gärna ge er syn på saken.

Anledningen till att jag vill ha extern backup utöver extern hårddisk hos vän är att jag vill ha realtidssynk från datorn till en plats som inte stor i samma hus som datorn pga av förlust risk vid brandsvåda osv.

Lite långsökt kanske, men det är mycket information som är av stort värde som jag inte vill spela krona eller klave med.

ALla råd, tips, tankar, fördelar, nackdelar ja allt som ni kan bidra med i denna tråden.... Ut med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snabbsomattan:

Vad anser ni om molnlagring av bilder, program, filmer, musik och dylikt?
Hur är det med säkerhet?
Exempelvis dropbox har det varit på tal om att personalen har tillgång till ens filer. Medan exempelvis Crashplan krypterar alla filer innan de lämnar programvaran som synkar mot servern.
Har även kollat Microsoft men de verkar ha väldig dålig säkerhet vad gäller inlogg. Google drive verkar helt ok men vet ej hur det är med krypteringen och säkerheten.

Sugarsync vet jag väldigt lite om men har testat det och tycker att det verkar bra.

Ni som har erfarenhet av kopiering av stora mängder data mot internetlagring hos externt företag får gärna ge er syn på saken.

Anledningen till att jag vill ha extern backup utöver extern hårddisk hos vän är att jag vill ha realtidssynk från datorn till en plats som inte stor i samma hus som datorn pga av förlust risk vid brandsvåda osv.

Lite långsökt kanske, men det är mycket information som är av stort värde som jag inte vill spela krona eller klave med.

ALla råd, tips, tankar, fördelar, nackdelar ja allt som ni kan bidra med i denna tråden.... Ut med det.

Hej!

Det är ju helt beroende på hur mycket filer i GB som du vill ha backup på, och hur mycket du vill betala för det?

Lite småfrågor som kan ge bra info för att leda dig rätt:

Hur många GB handlar det om (i dagsläget, och hur förväntar du dig att mängden ökar över tid?)
Hur mycket tycker du det är värt att betala för att ha filerna säkerhetskopierade offsite?
Vad är det för klient du ska backupa ifrån? (Windows, Linux, Mac?)
Har du kunskap själv att kunna konfigurera upp en lösning för din backup?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Det enda jag testat är Google Drive. Det funkar, men funktionerna för filhantering är dåliga och överföring av filer långsam även över en snabb lina (gigabit). Det störde mig att det saknades grundläggande funktioner som t.ex. duplicering av en fil (dvs man kan inte göra en kopia av en fil och jobba vidare på originalet). Upp till 5 GB är gratis, större datamängder kostar. Jag vet ingenting om hur säker Google drive lagring är.

Google drive verkar vara avsett för att dela t.ex.foton och musik mellan personer. Jag försökte använda Google drive som en extern drive för dokument, det var ingen hit, men det funkar kanske bättre som offline backup. Jag vet dock inte om det finns några backupprogram som automatiskt kan backa upp till google drive.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Hur många GB handlar det om (i dagsläget, och hur förväntar du dig att mängden ökar över tid?)

- 90 Gb, kommer inte förändras inom de kommande åren.

Hur mycket tycker du det är värt att betala för att ha filerna säkerhetskopierade offsite?

- Jag tycker att det är värt att betala några hundra kronor/år, ca 400kr.

Vad är det för klient du ska backupa ifrån? (Windows, Linux, Mac?)

- Jag använder Windows och Mac

Har du kunskap själv att kunna konfigurera upp en lösning för din backup?

- Är inte 100 på vad du menar. Men jag har kunskaperna att ladda upp filer och använda tjänsters klienter för backuplagring.

Använder du själv någon offsite lagring?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snabbsomattan:

Hur många GB handlar det om (i dagsläget, och hur förväntar du dig att mängden ökar över tid?)

- 90 Gb, kommer inte förändras inom de kommande åren.

Hur mycket tycker du det är värt att betala för att ha filerna säkerhetskopierade offsite?

- Jag tycker att det är värt att betala några hundra kronor/år, ca 400kr.

Vad är det för klient du ska backupa ifrån? (Windows, Linux, Mac?)

- Jag använder Windows och Mac

Har du kunskap själv att kunna konfigurera upp en lösning för din backup?

- Är inte 100 på vad du menar. Men jag har kunskaperna att ladda upp filer och använda tjänsters klienter för backuplagring.

Använder du själv någon offsite lagring?

Mängden är ju egentligen inte så stor, men att få någon vettig backuplösning för runt 400kr per år är lite svårare för den mängden i GB.
Det jag menade med att om du hade kunskap själv att konfigurera upp en egen lösning var om du t.ex. skulle hyra en VPS,
eller om du kunde ställa en server hos en bekant till dig och köra backup mot den.

Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera dig att ställa en liten server hos en bekant till dig, om du har en dator över eller om du bygger ihop en dator med t.ex. Intel Atom / AMD Zacate somgrund, och 2 diskar i RAID1 och på den kan du köra Crashplan och synka mot.
Kostnaden för dig så skulle väll vara inköpet av delarna, och eventuellt för el som din maskin drar hos din bekante. (eller om den bekante ställer en server hos dig för backup så är ni kvitt?) :).

Såklart så kör jag med offsite backup av viktiga filer, mot en server i jobbets serverhall

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Mängden är ju egentligen inte så stor, men att få någon vettig backuplösning för runt 400kr per år är lite svårare för den mängden i GB.
Det jag menade med att om du hade kunskap själv att konfigurera upp en egen lösning var om du t.ex. skulle hyra en VPS,
eller om du kunde ställa en server hos en bekant till dig och köra backup mot den.

Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera dig att ställa en liten server hos en bekant till dig, om du har en dator över eller om du bygger ihop en dator med t.ex. Intel Atom / AMD Zacate somgrund, och 2 diskar i RAID1 och på den kan du köra Crashplan och synka mot.
Kostnaden för dig så skulle väll vara inköpet av delarna, och eventuellt för el som din maskin drar hos din bekante. (eller om den bekante ställer en server hos dig för backup så är ni kvitt?) :).

Såklart så kör jag med offsite backup av viktiga filer, mot en server i jobbets serverhall

Bra tips faktiskt!

Den tackar vi för.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl ingen riktigt bra och säker molnlagring idag för vettiga pengar, de är osäkra och/eller har lite utrymme så de är ju inget alternativ till att lagra själv, de kan ju vara bra för att synka "mina dokument" mappen, men som backup så blir det väldigt dyrt om man jämför med diskar, skydrive kostar ju 7000kr året om man bara ska ha 2 Tbyte så priset är nästan 10 ggr högre än diskpriset/år och man får ändå inga garantier för att filerna är säkra. Bilder o dyl blir ju helt uteslutet att förvara i molnet med de priserna för privatpersoner.

Om det ska bli intressant för privatbruk så bör nog inte priserna vara mer än ca 2ggr hddpriset, om man räknar på en livslängd på 5 år på disken så kan man säga 200kr/år för 2Tbyte för att det ska vara ett bra pris, men säg max 500kr/år/2Tbyte, över det är det bara för dyrt även om man väger in driftskostnaderna av lagringsservern. Sedan så måste man ha en integrerad men fristående (från användarkontot kryptering) i datorn så att ingen kommunikation med servern sker öppet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl ingen riktigt bra och säker molnlagring idag för vettiga pengar, de är osäkra och/eller har lite utrymme så de är ju inget alternativ till att lagra själv, de kan ju vara bra för att synka "mina dokument" mappen, men som backup så blir det väldigt dyrt om man jämför med diskar, skydrive kostar ju 7000kr året om man bara ska ha 2 Tbyte så priset är nästan 10 ggr högre än diskpriset/år och man får ändå inga garantier för att filerna är säkra. Bilder o dyl blir ju helt uteslutet att förvara i molnet med de priserna för privatpersoner.

Om det ska bli intressant för privatbruk så bör nog inte priserna vara mer än ca 2ggr hddpriset, om man räknar på en livslängd på 5 år på disken så kan man säga 200kr/år för 2Tbyte för att det ska vara ett bra pris, men säg max 500kr/år/2Tbyte, över det är det bara för dyrt även om man väger in driftskostnaderna av lagringsservern. Sedan så måste man ha en integrerad men fristående (från användarkontot kryptering) i datorn så att ingen kommunikation med servern sker öppet.

Fast där måste jag gå emot dig, att det är "dyrt" (eller anses dyrt) är ju just för att kostnaderna för att driva allt är så stora.

Lite uppstaplat vad som behövs:
Servrar (webb, mysql osv)
Lagringsmaskiner (oftast DAS/SAN i sådan här drift)
Diskar
Backup / replikering av filerna på huvudenheterna (mot annat servercenter, eller mot band typ LTO-* och kräver i det fallet även en eller flera bandrobotar)
Underhåll / reparationer av servrar, SAN, utbyte av diskar, osv
Personalkostnader
Serverplats för alla servrar / SAN osv i serverhall(ar) antingen inhyrt i colocation hos t.ex. Interxion, eller hos annan leverantör eller bygga eget.
Till det elkostnad, bandbredd osv.

Räkna ihop allt så kommer du snart se att det är mycket höga kostnader för att driva allt, och underhålla / reparationerna osv.
Så att kostnaden anses hög är egentligen inte så speciellt stor om du jämför med att köpa in en egen rackserver och placera i colocation.

Man får räkna på att en 1U rackserver med el + 1000GB datatrafik ligger på ca 900 kr /månad för colocation.
Och slå där på din servers inköpkostnad utdelad på valfritt antal månader.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem

Men om det ska vara intressant så måste man som konsument jämföra mot vad kostnaden är för en egen lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Molnlagring:
- Billigare i början men dyrare i längden
- Vad händer med dina filer igentligen?
+ Lättare att ha det säkrare via Moln då deras lösningen är mer avancerad och dyrare
- Knappt någon inlärning (mer tid till facebook)
-Sämre överföringshastighet (mycket sämre)

NAS:
+ dyrare i början men billigare i längden
+ behöver inte oroa dig för att filerna ska försvinna pga konkurs, säljer etc
- Är alltid osäkrare (men upp till användaren hur mycket pengar som ska läggas)
- Kräver lite kunskap (whoaw man måste verkligen lära sig något)
+ Bättre överföringshastighet

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl ingen riktigt bra och säker molnlagring idag för vettiga pengar, de är osäkra och/eller har lite utrymme så de är ju inget alternativ till att lagra själv, de kan ju vara bra för att synka "mina dokument" mappen, men som backup så blir det väldigt dyrt om man jämför med diskar, skydrive kostar ju 7000kr året om man bara ska ha 2 Tbyte så priset är nästan 10 ggr högre än diskpriset/år och man får ändå inga garantier för att filerna är säkra. Bilder o dyl blir ju helt uteslutet att förvara i molnet med de priserna för privatpersoner.

Om det ska bli intressant för privatbruk så bör nog inte priserna vara mer än ca 2ggr hddpriset, om man räknar på en livslängd på 5 år på disken så kan man säga 200kr/år för 2Tbyte för att det ska vara ett bra pris, men säg max 500kr/år/2Tbyte, över det är det bara för dyrt även om man väger in driftskostnaderna av lagringsservern. Sedan så måste man ha en integrerad men fristående (från användarkontot kryptering) i datorn så att ingen kommunikation med servern sker öppet.

Det beror ju på hur mycket bilder man har. Jag har lagt upp alla mina bilder hos Google (Picasa) och det är kanske 10-15 GB från 10 års fotande. Är man hobbyfotograf kan det ju snabbt bli väldigt mycket, men förmodligen inte för genomsnittssvensken.

Jag pröjsar 6-7 dollar om året till Google för lagringsutrymme.

Har man större datamängder som bara ska lagras för säkerhet så tycker jag att Amazon Glacier verkar vara ett bra alternativ. De tar 1,1 cent per GB och månad om man vill ha lagring i Europa (1 cent i USA) och det är gratis att lägga upp data (förutom 0,055$ per 1000 UPLOAD-requests), men det kostar en hel del om man vill hämta allt på en gång.

1 TB för 11$ i månaden får ju klassas som rätt billigt, det är under tusenlappen om året.

Permalänk
Medlem

Håller nog Med Powernet här men vill gå ett steg längre
En krypterad nas hos en granne med dedikerad fiber kan vara en bra lösning iom att man då har lite mera kontroll, och vet att ingen annan än ev grannen kan ge sig på Nasen.
Ta en HP microserver eller annan strömsmål sörja och slänga i två st speglade diskar.
Sedan skadar det naturligtvis inte att göra backuper på extern USB-disk med jämna mellanrum som förvaras på annan plats, typ brandsäkert kassaskå, iom att om man har NASen synkad så är den ju fortfarande sårbar för virus och liknande.

Skulle jag lägga filer i molnet skulle jag nog välja att kryptera ordentligt först innan uppladdning.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Mängden är ju egentligen inte så stor, men att få någon vettig backuplösning för runt 400kr per år är lite svårare för den mängden i GB.

Crashplan tar närapå exakt 400 kronor per år för deras "unlimited" plan, då 60 dollar blir ca 393 kronor räknat i dagens växelkurs.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!