AMD Radeon plågas av ojämna renderingstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Jag tankade RadeonPro igår för första gången, vet du kanske om det finns nån sida där man kan läsa om vilka inställningar man ska göra? Känns verkligen överväldigande när man startar programmet för första gången.

I denna tråd kan du hitta lite hjälp:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1160413-micro-stu...

Permalänk
Medlem

Säg att uppdateringsfrekvensen är 60 Hz på skärmen. Teoretiskt sett skulle riktigt stort microstutter kunna innebära att 30 frames kommer i 2 stötar under en sekund vilket i teorin fortfarande innebär 60 bilder per sekund (jag förstår att det troligtvis inte är så illa i praktiken). Men då bilden på skärmen bara kan uppdateras 60 gånger per sekund kommer inte dessa 2 x 30 bildersstötarna kunna visas då stötarna innebär en temporär bildfrekvens på kanske 1500 fps (30 bilder på 20 ms).

Med andra ord så kommer den "effektiva" bildfrekvensen som faktiskt visas vara 2 fps under denna sekund (en av de 30 bilderna i varje stöt) trots att 60 bilder renderats under denna sekund. Tänker jag fel? Är "effektiva" fps ett nytt mått man bör införa?

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

Saeon.
Utan att kontrollera ditt egenhändigt uträknade exempel, så har du i princip rätt.
FPS är mao ingen garant för praktisk upplevd prestanda.
Jag tycker TechReport gör rätt som har börjat att mäta frametimes istället för FPS, bara att hoppas att SweC får ändan ur vagnen och inser att detta är viktigare än FPS för oss konsumenter.

Anledningen att Jonas/Emil inte gjort det hittills är för att det är jädrigt knepigt att mäta och hitta en rättvis testmetod, men också för att vi läsare inte ställt det kravet på dom. Det är rejält mycket svårare att hitta en lämplig testmetod för att definiera jämn frame-time jämfört med att hitta medel-FPS, då dessa kan variera ganska mycket från scen till scen, och mellan spel till spel, men är ändå den i särklass viktigaste parametern för hur "mjukt" rörelserna i spelet uppfattas. Och det är det som är viktigast för mig när jag ska bestämma mig för vilket grafikkort jag ska köpa.

Även om jag tycker att Techreport gör rätt i att framhålla frametimes framför fps, ska man nog akta sig för att göra generella värderingar av typen "AMD suger", I TR:s tester i somras var AMD:s grafikkort väl så bra eller tom bättre än Nvidia:s motsvarigheter, så min gissning är att det handlar om drivrutinerna. Frågan man kan ställa sig är ju huruvida den där "Never Settle"-prestandaoptimeringen de facto medvetet pajade frametimesen för att få högre fpsvärden på testsiterna?
I så fall är det bara för tragiskt.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

I denna tråd kan du hitta lite hjälp:

Tack grabbar!

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är för att du inte kör benchmarks på spel du inte spelar.
Men letar du brister och fel kommer du snart hitta problem som kommer få dig gråtandes till sömns varje natt.

Haha om jag nu skulle gråta så skulle det vara över viktigare saker än grafikkort ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Läs artikeln, den som dom länkar till alltså.

I övriga tester var det ingen större skillnad, 7950 hade tom. bättre frametimes i många av testerna.

Just denna sekvensen var den enda som betedde sig på detta underliga sätt.

Swec. kan ju inte läst artikeln innan dom länkade ?? wtf

Du menar att DU inte läst artikeln!.Att sen avfärda Techreports artikel som vag och ofullständig visar ju bara på blind fanboismen.

I borderlands 2,guildwars2,assassins creed3,hitman absolution(vilket är extra illa eftersom det är ett amd evolved spel), och skyrim så har Amd kortet stora problem.Bara i moh och sleeping dogs så visar 7950 ett liknande resultat som 660 ti.

De gjorde även om testet och körde med win7 med liknande resultat.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av annddyy:

Nvidia är bra grejer, AMD är budget.

För referenskylaren på GTX 670 bara osar av kvalite...

Skrivet av Justbecause:

Det är fortfarande inte ett fel på själva kortet bara för det...även om jag håller med om att det bara är i stort sett samma kort med annat namn (som även blev GTX250 senare)

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta men lanserar man en sprillans ny serie av kort och annonserar det som "Nu med ÄNNU mer prestanda.." så ska det inte vara samma GPU som i en tidigare serie.. Då är det inte ännu mer prestanda.. utan då är det exakt samma kort som de har smällt på en annan klisterlapp på för att lura slutkunden.

Skrivet av annddyy:

är de bättre och billigare varför blir de såna här problem, och samtidigt varför har jag BARA haft jävla problem med AMD kort och inte haft ett sketet problem på 3 st nvidia kort?

Jag har inte haft några problem med alls med mina AMD kort (x880XT, X1950XTX, HD4850 och HD6950) förutom ett problem med den helt värdelösa skitkylaren på HD4850 (som jag sedan bytte mot en Accelero pro). Med din logik så kan ingen annan ha problem med korten heller.. För jag hade ju inga problem. Annars kan det vara så att ditt hanterade av korten är orsaken till problemen. Tycker annars att det är ganska klippt som skuret vilket märke man väljer, men att sitta som vissa här inne och klanka ner på ett märke bara därför man har ett annat är barnsligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

För referenskylaren på GTX 670 bara osar av kvalite...

Är det inte titanium plåt på det kortet?? :):)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Är det inte titanium plåt på det kortet?? :):)

Kylaren är värdelös, låter som en jetmotor och kyler lika mycket som ett cementblock.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Sådär, några halvfina grafer till de som är intresserade av vad denna tråd egentligen handlar om och som lyckats ta sig hit igenom allt annat mindre relevant.
7950 med 8xAA. Data från FRAPS frame times.

Resultatet är presenterat som FPS genom att jag tog 1000 och delade med aktuell frame time. Nedåt(mot det röda) är därför dåligt. 60 är vad skärmen klarar och motsvarar ~16,7 ms.

Tydliggjorde vad graferna visar
Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Skulle gärna höra på de andra anledningarna.

Utöver stuttering...

Värdelösa drivrutiner.
SLI vs. CF. (En skillnad på skalning är inte vad jag menar)
Dålig mjukvara, saknar funktioner och finesser.
CUDA.
Dålig effektivitet, drar mer ström och blir därför varmare trots likvärdig prestanda.

Det finns saker som inte syns i ett benchmark där Nvidia har flera fördelar. Den enda AMD har, enligt mig, är priset.
Men jag är väl bara en hjärntvättad fanboy som vanligt...

Skrivet av Tumnus:

Ursäkta men lanserar man en sprillans ny serie av kort och annonserar det som "Nu med ÄNNU mer prestanda.." så ska det inte vara samma GPU som i en tidigare serie.. Då är det inte ännu mer prestanda.. utan då är det exakt samma kort som de har smällt på en annan klisterlapp på för att lura slutkunden.

*host* GHz edition *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

Är dina grafer rätt uträknade?
60ms är 16FPS, eller är det något jag missat?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Nyss bytt

Har nyss bytt från 2xRadeon 6990 till ett stycke Nvidia 680 och det är en helt annan värld kan jag lova. Allt flyter otroligt mycket bättre även om jag har klart sämre FPS än med CF-lösningen. Dom där 120-200 FPS'en man får med CF-lösningarna från AMD är inte värt nånting då "upplevelsen" och flytet är så mycket bättre med Nvidia-kortet.

Innan 6990 hade jag dubbla 5970-kort och det var samma sak där, flytet fanns liksom inte fast FPS-mätaren visade höga siffror (spelar mest BF3, CoD, D3, Skyrim och CS:GO). Och för att inte nämna det eviga patchandet med Catalyst-drivrutinerna, beta hit och beta dit för varenda nytt spel som kom. CF-läget funkar praktiskt taget aldrig på nya spel så man får vänta ett antal veckor innan AMD släppt nya profiler. Känns som att man återvänt till Nvidia tills det finns klara bevis att AMD verkligen kan prestera och leverera korrekt, inte bara FPS-mässigt.

Om jag dock måste försvara AMD något ska sägas att dom kort jag haft från Nvidia tidigare inte presterat så väl i SLI heller. Varken dubbla 8800GTS flöt bra eller mitt gamla 7950GX2 flöt "korrekt". Rapporterna jag läst tyder dock på att Nvidia har ordnat detta så snart kanske man sitter med 2x680...

Permalänk
Skrivet av indico:

Rapporterna jag läst tyder dock på att Nvidia har ordnat detta så snart kanske man sitter med 2x680...

Om du vill ha bra "upplevelse" så räkna inte med att 2x680 löser det. Funkar säkert mycket bättre än CF men dual graphics är aldrig något man kan rekomendera för nån som vill ha en mjuk o kvalitativ "upplevelse" oavsett tillverkare. SLI/CF har funnits i massor med år o det har alltid varit mer eller mindre bökigt o struligt att få det att funka tillfredställande ..om det änns gått.
Själv har jag mest blivit besviken över allt extra oväsen o strömförbrukning, när man i vissa spel tom fått sämre o instabilare framerate med dual graphics. Speciellt eftersom moderkortet brukar slitas ut mycket snabbare oxå.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StabTheDrama:

Utöver stuttering...

Värdelösa drivrutiner.
SLI vs. CF. (En skillnad på skalning är inte vad jag menar)
Dålig mjukvara, saknar funktioner och finesser.
CUDA.
Dålig effektivitet, drar mer ström och blir därför varmare trots likvärdig prestanda.

Det finns saker som inte syns i ett benchmark där Nvidia har flera fördelar. Den enda AMD har, enligt mig, är priset.
Men jag är väl bara en hjärntvättad fanboy som vanligt...

*host* GHz edition *host*

Har en turbofunktion och är en finslipad GPU. Till skillnad från 9800GTX som var en ren och skär rebrand av 8800. Sedan vilka funktioner och finesser saknar AMD i jämförelse med Nvidia förutom Cuda och PhysX?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Om du vill ha bra "upplevelse" så räkna inte med att 2x680 löser det. Funkar säkert mycket bättre än CF men dual graphics är aldrig något man kan rekomendera för nån som vill ha en mjuk o kvalitativ "upplevelse" oavsett tillverkare. SLI/CF har funnits i massor med år o det har alltid varit mer eller mindre bökigt o struligt att få det att funka tillfredställande ..om det änns gått.
Själv har jag mest blivit besviken över allt extra oväsen o strömförbrukning, när man i vissa spel tom fått sämre o instabilare framerate med dual graphics. Speciellt eftersom moderkortet brukar slitas ut mycket snabbare oxå.

Håller med. Känns som SLI/CF bara är en hetsjakt efter höga FPS och inget som indikerar kvalitativ upplevelse. Bra att ms-debatten kommit igång så det kanske snart kommer vettiga mätverktyg för detta och inte bara rena FPS-mätningar. Just nu tycker jag SLI/CF är på gränsen till falsk marknadsföring sett ur ett gamerperspektiv, jag har personligen blåst åtskilligt med tusenlappar på vad jag trott garanterat skulle leverera den bästa "upplevelsen".

MS-problemet verkar ju dock betydligt mindre i Nvidias 690-plattform än ex.vis 6990-korten som jag hade
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-varldens-snabbaste-grafikkort/18
http://techreport.com/review/22890/nvidia-geforce-gtx-690-graphics-card/3

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Är dina grafer rätt uträknade?
60ms är 16FPS, eller är det något jag missat?

Jag har vänt på frame time till FPS med "1000/frame time" i open office calc. Lättare att förstå då.
Nästan alla ligger runt 16.7 ms. Det är spikarna nedåt som pekar mot det röda som är långa frame times eller låg FPS(per frame time, INTE ett snitt över 1 sekund) som man inte vill ha.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

Jag har vänt på frame time till FPS med "1000/frame time" i open office calc. Lättare att förstå då.
Nästan alla ligger runt 16.7 ms. Det är spikarna nedåt som pekar mot det röda som är långa frame times eller låg FPS(per frame time, INTE ett snitt över 1 sekund) som man inte vill ha.

Ah, då fattar jag, lite udda att presentera frametime som FPS dock

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ser verkligen som om något har hänt med de senare drivrutinerna... något negativt.
Kanske är jag udda för att jag vill ha bättre högre upp i graferna. Men oavsett om det är uppåt eller nedåt man inte vill ha resultaten så ser man iaf hur de olika konfigurationerna fluktuerar.
Kanske ska förtydliga mina grafen i originalposten.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Inaktiv

Visst såg det lite knöligare ut med 7950 men så läng dom sopar banan med 'gröningarna' HÄR är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Detta är inte microstuttering, det är frameskipping. AMD tillåter bara CPU att rendera många fler frames före GPU än nvidia gör i vissa spel (= mera muslagg för AMD användare + frameskipping). Samma problem finns i the witcher2 (testa köra tutorial på max grafik med ett AMD kort).

Har INGENTING att göra med optimeringar i catalyst 12.11 att göra - jag har haft samma frameskipp med gammalt HD4890 och alla drivrutiner upp till 12.6.

För att fixa problemet måste man ladda ned antilag.cfg (download länk finns t.ex på: http://ftp.uktrainsim.com/viewtopic.php?f=314&t=112447) och manuellt sätt frameahead = 1 (eller 2). Då blir AMD lika smooth som nvidia.

Far cry 3 är ett modernt spel med denna inställning i options - video. Har ni amd/nvidia (ja, det händer även med nvidiakort) så kan ni sätta gpu frames to render ahead till "5" och ha max grafik - ni kommer direkt märka precis samma problem som visades i videon.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

kan man inte bara sätta Flip Queue till 1-2?

Permalänk
Inaktiv

Kör Radeon Pro med "Flip Queue Size" = 0, för att fixa det.
Jag förstår inte varför det är på av default.

Permalänk
Medlem

Visste inte om det här när jag köpte mitt HD 6950, om jag hade gjort det hade jag valt ett nvidia istället. Verkar dock som att det går att lösa med "Flip Queue" som de sista två personerna i tråden nämner? Får ta och läsa igenom tråden senare!

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte testat klart dynamic vsync än eftersom min w7 installation gick åt skogen. Men det verkar fixa alla visuella problem. Input delay med vsync verkar öka marginellt med antalet frames som överstiger din refresh-rate. Jag rekommenderar att din minimum fps ligger så när din refresh-rate som möjligt innan du slår på vsync för att spela.

Flip Queue Size är Atis motsvarighet till Nvidias prerendered frames.
Båda lägger till ghostning för mig i utbyte mot extra frames per second.

Med ghostning så menar jag fartspår/blur vid snabba objects. Skillnaden är gigantisk i spelet stepmania då man kör med en hög pilhastighet. Det kan bli omöjligt att urskilja en vägg av pilar. Samma pil syns flera gånger när jag har prerendered frames/Flip queue size på en siffra högre än noll. För er som inte vet vad stepmania är så är det ett spel som lägger stor vikt vid hörsel, takt och syn. Skillnaden mellan en perfekt träff och en miss kan ligga på mindre än 0.022sek.

Det som fungerar bäst för mig på mitt singelkort är att köra med Flip queue size på 0. En frame limiter på 120 då jag har en 120hz skärm. Ingen vsync då det ger mig en gigantisk delay i stepmania.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är inte sant, det förlängs i genomsnitt med långt mindre än en hel renderingstid, i alla fall om man bry sig om bildkvalité och kör med v-sync på. Kan illustrerar med ett exempel.

Anta att grafikkortet uppdaterar skärmen 100 gånger per sekund från den som för tillfället ligger i frame-buffer, d.v.s var 10ms.
Anta sedan att tiden det tar att rendera scenen är 17ms (d.v.s strax under 60Hz).

Dubbelbuffring ger:
t = 0 Frame#0 börja visas, sista input till Frame#1, rendering av Frame#1 börjar
t = 17 Frame#0 är klar, men kan inte visas ännu då denna tid inte är en jämn multipel av 10ms
t = 20 Frame #1 börjar visas, sista input till Frame#2, rendering av Frame#1 börjar
... repeteras varje 20ms

inputlag = 20ms, framerate = 50Hz

Trippelbuffring ger:
t = 0 Frame#0 börja visas, sista input till Frame#1, rendering av Frame#1 börjar
t = 17 Frame#0 är klar, sista input till Frame#2, rendering av Frame#2 börjar
t = 20 Frame #1 börjar visas
t = 34 Frame #2 är klar, sista input till Frame #3, rendering av Frame#3 börjar
t = 40 Frame #2 börjar visas
t = 51 Frame #3 klar , sista input till Frame #4, rendering av Frame#4 börjar
t = 60 Frame #3 börjar visas
t = 65 Frame #4 klar, sista input till Frame #5, rendering av Frame #5 börjar
t = 70 Frame #4 börjar visas
t = 79 Frame #5 klar, sista input till Frame #6, rendering av Frame #6 börjar
t = 80 Frame #5 börjar visas
...

Input lag = ((20-0) + (40-17) + (60-34) + (70-51) + (80-65)) / 5 = ~21ms
Frame rate = 5 frames på 80ms -> ~62Hz

Så ditt inputlagg ökar med mindre än 5%, inte med 50% som du hävdar. Som bonus ökar din genomsnittliga framerate med ~24%

Finns två intressanta artiklar skrivna av Derek på Anandtech.

Triple Buffering Why We Love It och Exploring Input Lag Inside and Out

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guran33:

Visste inte om det här när jag köpte mitt HD 6950, om jag hade gjort det hade jag valt ett nvidia istället. Verkar dock som att det går att lösa med "Flip Queue" som de sista två personerna i tråden nämner? Får ta och läsa igenom tråden senare!

Om du inte visste om detta... så har du med största sannolikhet inte märkt det och därför har du ingen orsak att välja Nvidia framför ditt HD 6950 (om prestandan duger dvs.). Detta "borde valt Nvidia" eller "Därför har jag Nvidia" resonemangen är löjliga. Jag tvivlar att 90% av de som skriver detta ens skulle känna av det och skriver detta enbart för att 1. trolla eller 2. känna en känsla av att man lyckats med något (vad det nu är). I grund och botten märker man inte någon större skillnad mellan Nvidia och AMD om man nu inte är hyperkänslig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Testat Rivatuner D3DOverrider? På din 60Hz IPS skärm.

För att tvinga på Vsync? Kan man ju göra från Nvidia kontrolpanel, då funkar det dessutom för spel som inte är DirectX, som t.ex RAGE.

Skrivet av Tumnus:

Om du inte visste om detta... så har du med största sannolikhet inte märkt det och därför har du ingen orsak att välja Nvidia framför ditt HD 6950 (om prestandan duger dvs.). Detta "borde valt Nvidia" eller "Därför har jag Nvidia" resonemangen är löjliga. Jag tvivlar att 90% av de som skriver detta ens skulle känna av det och skriver detta enbart för att 1. trolla eller 2. känna en känsla av att man lyckats med något (vad det nu är). I grund och botten märker man inte någon större skillnad mellan Nvidia och AMD om man nu inte är hyperkänslig.

Pratar man singelkort är det inte ofta man skulle märka någon skillnad, men kör man CF/SLI så skulle man det definitivt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om du inte visste om detta... så har du med största sannolikhet inte märkt det och därför har du ingen orsak att välja Nvidia framför ditt HD 6950 (om prestandan duger dvs.). Detta "borde valt Nvidia" eller "Därför har jag Nvidia" resonemangen är löjliga. Jag tvivlar att 90% av de som skriver detta ens skulle känna av det och skriver detta enbart för att 1. trolla eller 2. känna en känsla av att man lyckats med något (vad det nu är). I grund och botten märker man inte någon större skillnad mellan Nvidia och AMD om man nu inte är hyperkänslig.

Jag kan givetvis inte säga att jag märker skillnad då jag inte jämfört båda sida vid sida. Jag gillar att spela snabbare FPS-spel, bättre hårdvara ger en fördel, om ett kort är bättre i teorin så väljer jag garanterat det. Antar att jag är en av de 10 procenten som inte trollar eller "känner att jag lyckats med något"..