Permalänk
Medlem

Corsair H100i Temp Problem, 3770K 3.5 GHz

Hejsan Sweclockers.

Har för typ 2 timmar sen monterat in min nya H100i (Köpt beganad men monterad av köparen 1 gång.)

Det problem jag har är att min 3770K går upp i skyhöga temps, börjar på 50C för att inom 2 minuter springa upp precis över 100C.
Det roliga är att detta är IDLE temps om jag lägger på lite belastning så öker inte tempen utan stannar på max 105C.

Har monterat om kylanordningen 5 ggr nu och försökt se om det kan vara glapp i mellan kylaren och CPU men är 100% kontakt.
Har även uppdaterat firmware på Kylaren från 1.0.0 till 1.0.4, gav ingen skillnad.

Har testat med olika mängder kylpasta och på olika sätt. Men jag får inte ner tempsen, hade en stock kylare på monterad innan när jag väntade på H100i.
Då låg CPU på 35C IDLE och 65C MAX.

Jag själv börjar misstänka att Kylaren är sönder iallafall pumpen för Corsair Link 2 rappoterar 2,200 RPM give and take, även BIOS gör det.

När jag även känner på pumpen så är den rätt varm men radiatorn är helt kall.

Så nu vänder jag mig till er om det är någon som ser något fel jag gör eller om det är bara ta kontakt med Corsair och se om jag kan RMA den till dem.
För jag har slut på ideer över vad som annars kan vara fel.

MVH
FearKill

Permalänk
Entusiast

Låter ju som att pumpen inte pumpar, om inte pumpen låter dvs. Om prollen är 100ºC så är det ju inte konstigt om pumpen känns varm. Lyssna och se om du kan höra ett svagt burrande från pumpen, saknas det så är den definitivt sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Är du säker på att du har satt H100an åt rätt håll?
Den är lite avlång och om man har den 90 grader åt fel håll så kan plastkanten på blocket landa på någon kondensator vilket gör att blocket inte får 100% kontakt.

Edit: Nvm, missade att du hade monterat och applicerat 5 ggr, har du bytt pasta mellan dessa gånger?
Eller har du samma pasta från fabrik?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FearKill:

Du tror inte det är sensor problem?
Vid mer än 105°C Stänger datorn av sig omedelbart för att förhindra skada på Processorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Låter som om pumpen är defekt eller att det är blockerat i slangarna, du får nog kontakta Corsair.

Skrivet av DavidtheDoom:

Du tror inte det är sensor problem?
Vid mer än 105°C Stänger datorn av sig omedelbart för att förhindra skada på Processorn.

Han skrev ju att han fick 65c med stock kylaren.

Permalänk
Medlem

Lägg ett finger på pumpen och känn om det vibrerar något, kolla så att molex sitter i och att pumpen får ström eller om det är sata på den nya h100?

Permalänk
Medlem

Låter som du har fläktstyrningen igång i BIOS, på fläkt utgången du kopplat pumpen till.

Fast om du kopplar till molex/sata, så är det förmodligen pumpen defekt, eller kontakt som glappar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Efter många om och men så verkar det som pumpen är trasig för känner ingen vibration. När jag startar dator hör jag bara ett tryck utjämning i system sen hörs det inget mer, och pumpen hörs inte eller känns inget.

Så får bli att RMA till Corsair.

Tack endå folket.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Warrior28:

Han skrev ju att han fick 65c med stock kylaren.

Låter extremt osannolikt att processorn ligger på 100°C i Idle och lägger sig på 105°C vid load utan att stänga av sig. Just därför jag tog upp det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Efter många om och men så verkar det som pumpen är trasig för känner ingen vibration. När jag startar dator hör jag bara ett tryck utjämning i system sen hörs det inget mer, och pumpen hörs inte eller känns inget.

Så får bli att RMA till Corsair.

Tack endå folket.

Varför inte ta det med personen du köpt den av?
Är ju inte helt OK att sälja en produkt som inte fungerar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför inte ta det med personen du köpt den av?
Är ju inte helt OK att sälja en produkt som inte fungerar.

Har redan skickat iväg ett mejl till denna person, men ska inte se det som ett problem att RMA till Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Har redan skickat iväg ett mejl till denna person, men ska inte se det som ett problem att RMA till Corsair.

Garantin gäller ju bara den ursprungliga köparen så personen du köpte av kan vara tvungen att ta hand om RMA om Corsair är petiga. Dock brukar det inte vara några problem men Corsair har jag aldrig behövt kontakta för något liknade.

Återkom gärna hur det går så att man får se hur Corsair hanterar reklamationer/garantiärenden. För mig är det extra intressant då jag precis har köpt en H80i som ska monteras snart.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro