Permalänk

Olika temperaturer med olika Bios

Har en H80i kylare. När jag stressar processorn då får jag en temp på cirka 68C med Bios x.
Uppdaterar jag Bios till en nyare version då kommer tempen upp i cirka 75C. Vilken är att lita på ?
Hur kan den visa olika bara genom att uppgradera
Bios ?

Permalänk

Förmodligen utnyttjar det nya systemet strömen bättre. Så tror du kan lita på båda.

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Förmodligen utnyttjar det nya systemet strömen bättre. Så tror du kan lita på båda.

Va ?? Hur menar du nu ?
Kylaren utnyttjar ju inte strömmen så det blir högre temperaturer, eller hur tänker du ???

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att spänningen till proppen är densamma med båda BIOS-versionerna, så den inte höjer spänningen av någon anledning. När du lagt påå en ny BIOS, återställ till Factory default, och sen gör om alla inställningar enligt dina önskemål (AHCI, överklockning etc)

Permalänk
Medlem

Fläktprofilerna i BIOS är väll inte det samma, dom har väll ändrat i det nya bioset så fläktarna går långsammare än vad dom gjorde med samma inställningar i det gammla.

MVH Peter

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Kontrollera så att spänningen till proppen är densamma med båda BIOS-versionerna, så den inte höjer spänningen av någon anledning. När du lagt påå en ny BIOS, återställ till Factory default, och sen gör om alla inställningar enligt dina önskemål (AHCI, överklockning etc)

Okej ska kolla det. Sen en annan fråga - När det kommer ett nytt Bios är det de bästa då att installera det eller ska man låta bli ?
Typ så man har det senaste, eller är det inte bra att göra det ? Kan det bli sämre eller blir det bättre ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

När det kommer ett nytt Bios är det de bästa då att installera det eller ska man låta bli ?
Typ så man har det senaste, eller är det inte bra att göra det ? Kan det bli sämre eller blir det bättre ?

Jag vill hävda att man bara uppdaterar bios om man måste. Det är alltid en risk med att uppdatera sitt bios och vet man inte vad man tjänar på det så är ju risken rätt mycket större än vinsten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Har testat lite nu och kör jag med bios som är v 1.30 så får jag en vcore på cpu på 1.184.
Kör jag därimot v 1.50 på bios då toppar vcoren på 1.250. Har exakt lika inställningar och klock.
Hur kan detta hända ? CPUn går ju stabilt på 1.184 vcore så varför den höjningen ?

EDIT: Sen tror jag allt är på auto i mitt Bios. Har försökt köra helt manuellt med det funkar inte. Vet någon hur man tar full kontroll över klockningen med mitt Bios ? Spelar ingen roll fall jag sätter tex CPU Voltage på +0.05 det ändras inte utan kör jag ett stresstest program så lik för bannat så sköter Bios allt de där själv. Hur ska jag göra ?

Klockar man med offset voltage eller är det fixed voltage ? Vilket är att föredra samt vad är skilnaden ?

EDIT II: Tror ni det är bättre att köra på Bioset som ger mer kräm till processorn eller är det bara en bugg att den gör det ?`
Tänkte det måste ju finnas en anledning att processorn tar mer ström på det ena Bioset.