Hur får jag sätta min pump, och hur rengör jag vattenkylningen?

Permalänk

Hur får jag sätta min pump, och hur rengör jag vattenkylningen?

Hur får jag sätta min pump? Det är en EK 2.2. Direkt efter reservoaren och gärna längst ner i loopen har jag den. Får jag vrida på den hur jag vill? Den har insug på sidan och pumpar ut vattnet på toppen. Får jag lägga den ner så att insuget är längst upp, och den pumpar ut vattnet åt sidan?

Jag ska också byta vätska. Kör nu med någon mörkröd illaluktande vätska, och tänkte byta den mot en transparent. Hur får jag ut allt gammalt vatten ur radiatorn? Jag vill ha transparent vätska, inte rosa Jag kan ju alltid skölja igenom med kranvatten, men hur får jag då ut det sen?

Och till sist är det cpu-blocket som jag ska öppna och göra rent. Själva rengöringen borde inte vara något konstigt, men jag läste någonstans att man måste skölja av den med destilerat vatten efteråt? Vad är poängen med det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Hur får jag sätta min pump? Det är en EK 2.2. Direkt efter reservoaren och gärna längst ner i loopen har jag den. Får jag vrida på den hur jag vill? Den har insug på sidan och pumpar ut vattnet på toppen. Får jag lägga den ner så att insuget är längst upp, och den pumpar ut vattnet åt sidan?

Jag ska också byta vätska. Kör nu med någon mörkröd illaluktande vätska, och tänkte byta den mot en transparent. Hur får jag ut allt gammalt vatten ur radiatorn? Jag vill ha transparent vätska, inte rosa Jag kan ju alltid skölja igenom med kranvatten, men hur får jag då ut det sen?

Och till sist är det cpu-blocket som jag ska öppna och göra rent. Själva rengöringen borde inte vara något konstigt, men jag läste någonstans att man måste skölja av den med destilerat vatten efteråt? Vad är poängen med det?

Till att börja med ska jag nämna att jag har noll erfarenhet med vattenkylning i datorer, men har läst på lite smått, och har egna erfarenheter från andra håll.

1. Det ska inte spela någon roll i vilken riktning du vrider pumpen, så länge den alltid har vatten på sugsidan.

2. Töm loopen på vätska i bästa möjliga mån, ta loss radiatorn (eller annan smutsig del) och skölj den med kranvatten. Sen för att få bort svårt sittande partiklar verkar det finnas lite olika metoder. Vissa brukar fylla radiatorn med vinäger och låta det ligga ett litet tag, för att sedan skölja ur med destillerat vatten. Personligen hade jag nog tagit T-röd att skölja igenom radiatorn med.

3. Anledningen till att man använder destillerat vatten är för att det är väldigt rent vatten som i princip är helt fritt från ämnen och mineraler som kan skapa beläggningar och skada komponenter i loopen, till skillnad från vissa rengöringsmedel m.m. (vinäger är frätande t.ex.). Kranvatten innehåller en massa mineraler m.m. som är nyttigt som dricksvatten, men inte särskilt bra i kemiska eller industriella sammanhang. Den absolut bästa transparenta vätskan du kan använda i en vattenkylningsloop för datorer är därför också destillerat vatten.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."