Permalänk
Medlem

Hetaste kylpastan just nu

Vilken kylpasta till CPU rekommenderas här på Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Brukar inte spela så stor roll, valfri arctic silver typ.
http://www.inet.se/kategori/144/kylpasta . Både ceramique och MX-2 är bra och då får du 25g för 79/168. Ceramique är dock mitt tips utav de två.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En het kylpasta verkar ju lite b.

Men Arctic silver brukar göra bra kylpasta

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Arctic Silver, använder den och har använt den flertalet gånger på tidigare maskiner, riktigt bra värmeledningsförmåga.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Artic Silver 5. Dock så har den en tendens att nästan bli som lim när den har kört in den ordentligt, mindre kul på AMD-riggar då man sliter med sig hela CPUn.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör så köp inte den här:
http://www.dustinhome.se/product/5010097126/zalman-stg1-super...

Körde den ett tag och den vad lätt att applicera men problemet var att min cpu blev tokvarm (100+°C) helt plötsligt och när jag lyfte på kylaren hade pastan torkat och det enda som låg på var lite snustorrt pulver. Det kanske tog ett år ungefär innan missödet slog till.

Kör nu på AS5 som aldrig gjort mig besviken.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Sejer också att AS 5 är skit bra. Har testat de flesta pastor men den är helt klart bäst.

Permalänk
Medlem

Är kylpasta en färskvara?
Jag har några olika tuber som är flera år gamla liggandes.
Bland annat AS ceramique men även Arctic Silver 3.
Hur ofta behöver man byta efter applikationen?
Min huvuddator från 2008 har jag aldrig bytt ut kylpastan i.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men om jag köper en tex CM Hyper 212 EVO, måste jag köpa en kylpasta till den också? Och när jag byter från stockkylaren, är det svårt att göra rent CPUn?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Arctic Silver 5, the one and only! Inte så fasligt dyr heller, 100 spänn och räcker till ~10 datorer.
Leder värme grymt bra!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Är kylpasta en färskvara?
Jag har några olika tuber som är flera år gamla liggandes.
Bland annat AS ceramique men även Arctic Silver 3.
Hur ofta behöver man byta efter applikationen?
Min huvuddator från 2008 har jag aldrig bytt ut kylpastan i.

Nja, så länge dem varit i förpackningen hela tiden så ska dem vell hålla. Har en Arctic Silver 5 (halv full) knappt ett år. Tror den kommer hålla sig bra så länge den ligger i "tuben". Sist jag skulle använda den, var det första som kom ut torrt. Bara att ta bort....kan nog torka efter många år.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Lite off-topic, men om jag köper en tex CM Hyper 212 EVO, måste jag köpa en kylpasta till den också? Och när jag byter från stockkylaren, är det svårt att göra rent CPUn?

Rengöra är enkelt med tops och T-röd, sen brukar kylare man köper ha förapplicerad kylpasta dock av sämre kvalite.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Rekordmedlem

Den hetaste kylpastan lär vara den som fungerar sämst......
Jag hade letat efter den kallaste

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Lite off-topic, men om jag köper en tex CM Hyper 212 EVO, måste jag köpa en kylpasta till den också? Och när jag byter från stockkylaren, är det svårt att göra rent CPUn?

Hyper 212 EVO kommer med kylpasta. Kaffefilter eller mikrofibertrasa med höghaltig alkohol (90%+) borde funka perfekt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round... Enligt denna är det inte så stor skillnad mellan Artic silver 5 och Majonäs, så har du lite majonäs hemma så kör på det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Hyper 212 EVO kommer med kylpasta. Kaffefilter eller mikrofibertrasa med höghaltig alkohol (90%+) borde funka perfekt.

Skrivet av mechersmith:

Rengöra är enkelt med tops och T-röd, sen brukar kylare man köper ha förapplicerad kylpasta dock av sämre kvalite.

Tack för de snabba och bra svaren! Det är det här som gör SweClockers så bra

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Enligt statistiken som fanns så var ju majonäs prisvärt, om man inte gillar lukten så finns ju cream chesse, smör och chocklad med.
Fast själv rekommenderar jag oftast en tunn skiva bacon till folk, om det börjar lukta gott vet man också att det är dags att äta.

Det med 90% + alkohol är en myt, går inte att få tag på något sånt på systemet. Läkarsprit eller lite etanol är det närmsta du kan komma.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Enligt statistiken som fanns så var ju majonäs prisvärt, om man inte gillar lukten så finns ju cream chesse, smör och chocklad med.
Fast själv rekommenderar jag oftast en tunn skiva bacon till folk, om det börjar lukta gott vet man också att det är dags att äta.

Det med 90% + alkohol är en myt, går inte att få tag på något sånt på systemet. Läkarsprit eller lite etanol är det närmsta du kan komma.

'

Vad jag vet finns inte så alkoholstark sprit i deras ordinarie sortiment. Men dom var väldigt hjälpsamma när jag privatimporterade Everclear. Så jo det går att få tag på.

Permalänk

''Hetaste kylpastan''
Get it?

Permalänk
Medlem

Jag slår till på en tub Arctic Silver nästa gång jag behöver kylpasta.

Skrivet av Rawrgasm:

En het kylpasta verkar ju lite b.

Men Arctic silver brukar göra bra kylpasta

Skrivet av mrqaffe:

Den hetaste kylpastan lär vara den som fungerar sämst......
Jag hade letat efter den kallaste

Skrivet av MuffinManxD:

''Hetaste kylpastan''
Get it?

Jag kände mig lite vitsig

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling MX-4 eller AS 5 är ok, jag har även testat Prolimatech PK-1 som jag gillar och får bra kontakt mellan block och IHS.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Enligt statistiken som fanns så var ju majonäs prisvärt, om man inte gillar lukten så finns ju cream chesse, smör och chocklad med.
Fast själv rekommenderar jag oftast en tunn skiva bacon till folk, om det börjar lukta gott vet man också att det är dags att äta.

Det med 90% + alkohol är en myt, går inte att få tag på något sånt på systemet. Läkarsprit eller lite etanol är det närmsta du kan komma.

Kan tillverka själv, inte svårt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Gelid GC Extreme är bästa kylpastan.

Kan köpas här: http://www.coolingstuff.se/p/221/gelid-solutions-gc-extreme.

Permalänk
Medlem

Och här är ett annat test http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round... som är från 2012.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den hetaste kylpastan lär vara den som fungerar sämst......
Jag hade letat efter den kallaste

Haha, roligaste jag hört på länge
Temperaturen på de olila pastorna är precis likadan, nog den med bäst
värmeledningsförmåga som är bäst

God Jul

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Underbar läsning, senap är alltså bättre än några pastor

Skrivet av sten1930:

Enligt statistiken som fanns så var ju majonäs prisvärt, om man inte gillar lukten så finns ju cream chesse, smör och chocklad med.
Fast själv rekommenderar jag oftast en tunn skiva bacon till folk, om det börjar lukta gott vet man också att det är dags att äta.

Det med 90% + alkohol är en myt, går inte att få tag på något sånt på systemet. Läkarsprit eller lite etanol är det närmsta du kan komma.

Majonäsen missade jag ju först, den e för tusan high-end

Permalänk

Cred till den som kör nästa bygget med majo!

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av djlasseman:

Cred till den som kör nästa bygget med majo!

Kan bli problem på lan om man lämnar datorn.....
"Va f-n har slickar du på min cpu för ? öhhh.... jag var bara hungrig"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Artic Silver Ceramique, enl. tester likvardig med Artic Silver 5, fast for en brakdel av priset.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic