SmartOS: erfarenheter?

Permalänk
Medlem

SmartOS: erfarenheter?

Hej!

Jag undrar helt enkelt om det är någon som har erfarenheter med SmartOS (http://smartos.org/) som botten i en virtualiserings- och NAS/SAN-lösning? Det verkar sjukt spännande, men jag vågar inte riktigt byta ut ESXi 5 mot det.

Från hemsidan:

Citat:

SmartOS unites four extraordinary technologies to revolutionize the datacenter:

ZFS+DTrace+Zones+KVM

These technologies are combined into a single operating system, providing an arbitrarily-observable, highly multi-tenant environment built on a reliable, enterprise-grade storage stack.

* Hur stabilt kan virtualiseringen (portningen av KVM till Solaris) tänkas vara?
* Någon som vet om det används i "production"?
* Någon annan som tycker det verkar spännande?

Permalänk

Tja,

Jag har försökt köra in det på en masin jag har stående här (i3 560, 16gb ram), men det gick inte. Den hängde sig vid uppstart, och vid försök av olika builds och lite olika kernel parametrar gav jag tillslut upp. Min främsta anledning att köra SmartOS var dels att maskinen inte stödjer VT-d så får inte till passthrough av kontrollern. Vilket betyder att jag inte kan köra ZFS som filsystem (i t.ex. ESXi). Men också eftersom Oracle tog bort xen (xvm) i Solaris Express 11, där vi ombeds använda Oracle VM (som mig vetligen inte stödjer ZFS till dom0). Verkar ha mycket av det jag söker i funktionalitet, men dessvärre kändes det inte helt stabilt än. Några andra kanske har några andra erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

* Någon som vet om det används i "production"?

Joyent borde ju åtminstone använda SmartOS i produktionsmiljö eftersom det är dom som bygger os:et. Att äta sin egen hundmat hör ju lite till os-branschen.

SmartOS ser ju helt klart intressant ut men jag kör Amd på servern och kvm implementationen i Illumos fungerar bara på Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppetfreek:

Tja,

Jag har försökt köra in det på en masin jag har stående här (i3 560, 16gb ram), men det gick inte. Den hängde sig vid uppstart, och vid försök av olika builds och lite olika kernel parametrar gav jag tillslut upp. Min främsta anledning att köra SmartOS var dels att maskinen inte stödjer VT-d så får inte till passthrough av kontrollern. Vilket betyder att jag inte kan köra ZFS som filsystem (i t.ex. ESXi). Men också eftersom Oracle tog bort xen (xvm) i Solaris Express 11, där vi ombeds använda Oracle VM (som mig vetligen inte stödjer ZFS till dom0). Verkar ha mycket av det jag söker i funktionalitet, men dessvärre kändes det inte helt stabilt än. Några andra kanske har några andra erfarenheter.

Trist att det inte verkar så stabilt ännu. Trist också att SmartOS inte heller har stöd för VT-d (vad jag har läst mig till).

Skrivet av Fnorken:

Joyent borde ju åtminstone använda SmartOS i produktionsmiljö eftersom det är dom som bygger os:et. Att äta sin egen hundmat hör ju lite till os-branschen.

SmartOS ser ju helt klart intressant ut men jag kör Amd på servern och kvm implementationen i Illumos fungerar bara på Intel.

Det är ju sant. Min server kör idag också AMD, men planerar att uppgradera den till en Intel-lösning inom kort, och planerar då att köra antingen SmartOS eller fortsätta köra ESXi, vilket jag kör nu.

Hade hoppats att fler skulle ha något att säga om SmartOS!

Permalänk

jag sparkar liv i en gammal tråd då jag har lite information att tillföra.

har bytt från esxi till smartos nu precis. finns väl både fördelar och nackdelar, den stora fördelen tycker jag är möjligheten att köra solaris zones. i de allra flesta fall har jag inte behov av att köra en hel virtuell maskin utan en zone räcker mer än väl. i vmware körde jag med iscsi-lagring, detta har nu bytts ut mot speglade interna diskar. man vill ju nyttja fördelarna med zfs.

den största skillnaden är ju trots allt tillvägagångssättet, inget tjusigt grafiskt interface. här är det textconsolen som gäller, känns som en befrielse.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

har bytt från esxi till smartos nu precis. finns väl både fördelar och nackdelar, den stora fördelen tycker jag är möjligheten att köra solaris zones. i de allra flesta fall har jag inte behov av att köra en hel virtuell maskin utan en zone räcker mer än väl.

Vad kör du för gäster? När du kör en Zone så antar jag att du får en smartos zone eller blir det något annat?

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Vad kör du för gäster? När du kör en Zone så antar jag att du får en smartos zone eller blir det något annat?

just nu kör jag ubuntu 12.04 LTS via KVM och SmartOS zones. tror inte det finns stöd för linux-zones, även om solaris hade stöd för det ett kort tag (antar att de startade upp en andra kärna virtualiserat eller hade någon form av översättning)

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

just nu kör jag ubuntu 12.04 LTS via KVM och SmartOS zones. tror inte det finns stöd för linux-zones, även om solaris hade stöd för det ett kort tag (antar att de startade upp en andra kärna virtualiserat eller hade någon form av översättning)

Hur är SmartOS zones att jobba med? Eftersom SmartOS är tämligen spartanskt så skulle jag kunna tänka mig att det var lite körigt att använda det som ett "riktigt" operativsystem istället för bara virtualiserings host. Finns det färdiga paket för program att installera och så eller är det att kompilera från källkod som gäller?

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Hur är SmartOS zones att jobba med? Eftersom SmartOS är tämligen spartanskt så skulle jag kunna tänka mig att det var lite körigt att använda det som ett "riktigt" operativsystem istället för bara virtualiserings host. Finns det färdiga paket för program att installera och så eller är det att kompilera från källkod som gäller?

det finns ganska många paket, men det är ju verkligen tänkt som server-OS. har försökt mig på att installera rtorrent i en zone, hittills inte lyckats få till det.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning