Permalänk
Medlem

Rack eller inte?

Mina planer var från början att ha 2st rackmonterade datorer i ett annat rum. En NAS/server och en workstation och sedan ha en KVM extender in till skärm+tangentbord+mus osv. Men en vettig KVM extender är groteskt dyr och jag lägger hellre pengarna på något annat.

Min fundering är nu om jag ska fortsätta på mitt rackspår för min NAS (och i framtiden switch) eller om det finns något intressant "vanligt" chassi som passar bra.

Jag har kollat på Codegen 4U-500-CA som rackchassi eftersom det är billigt och bra med plats. Enligt Codegen's hemsida så är det plats för 9st 3.5" HDs.

Det hade varit trevligt med ett chassi liknande Fractal Designe Define R3 fast med 3.5" platser hela vägen upp, dvs. inga 5.25" platser. Finns det något sådant? För inte allt för dyr peng.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Compucase S411 är nog det enda chassit jag hittat till en någorlunda vettig peng.. det sväljer förvånansvärt mycket.
Men det beror lite på om du är ute efter enbart 3.5" platser eller möjligheten att kunna trycka in hotswap-dockor i fronten

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Inflik

Hej!

Jag tittade på chassit du nämde, och hittade denna bilden:

Vilken funktion fyller metallregeln som sitter mitt i chassit, tvärs över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isaxi:

Hej!

Jag tittade på chassit du nämde, och hittade denna bilden:http://www.jail.se/pictures/2007/new_hardware_2007/09_inside_...

Vilken funktion fyller metallregeln som sitter mitt i chassit, tvärs över?

Jag gissar att de är till för att hålla långa expansionskort.

Vissa oftast äldre kort kunde vara rejält stora och behövde stöd.

Mvh
Z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att du ska ge upp drömmen om KVM-extender. Håll utkik på blocket och tradera, där dyker det upp bra billiga grejor ibland.

Annars kanske tunn klient är något att fundera på?

Permalänk
Medlem

Ingen som råkar ha koll på om det finns extenders för 3 monitorer + USB?
Har som bäst hittat 2 monitorer + USB och då är det VGA vilket känns lite väl utdaterat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Ingen som råkar ha koll på om det finns extenders för 3 monitorer + USB?
Har som bäst hittat 2 monitorer + USB och då är det VGA vilket känns lite väl utdaterat.

Jag har sett Dual-link DVI extender som kan användas för 2 skärmar med lägre upplösning, dvs. max upplösning för enkel DVI för varje skärm. Minns bara inte var..

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Finns stora KVM-switchar till bra pris, leta som sagt på blocket och tradera, även på forum och andra ställen

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Jag har sett Dual-link DVI extender som kan användas för 2 skärmar med lägre upplösning, dvs. max upplösning för enkel DVI för varje skärm. Minns bara inte var..

Hmm... Kanske kan hitta en 2xDual-link DVI. Det borde ju då täcka 3 skärmar. Tack!
Annars har jag hittat flera modeller av dessa: http://www.aten.com/products/productItem.php?model_no=VE066 men jag är osäker på hur bra de fungerar. Plus att man måste ha 3st av dem vilket inte är någon höjdare även om de inte kostar så mycket. Det finns även liknande som går via fiber vilket skulle vara smidigare både när det gäller installation och avstånd, men de hittar jag inga priser på istället.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

SSH eller någon form av VNC är väl det enklaste ?

En riktigt dator behöver två anslutningar: ström och nät

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

SSH eller någon form av VNC är väl det enklaste ?

En riktigt dator behöver två anslutningar: ström och nät

Läste du tråden?
Klarar han de kraven med VNC eller SSH??!