Podcast 12: "Panelpod"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Old Insight:

Sen så vill jag bara påpeka att det är appendixes från slutet av The Return of the King som använts som grund för de övriga stories som tas upp i The Hobbit (Necromancer etc), inte Silimarillion. De har inte rättigheterna till Silimarillion, tyvärr.

Ah, okej, I stand corrected! Hade bestämt för mig att det var Silmarillion som diskuterats, men det kanske var i något annat sammanhang. Har inte läst boken på säkert 15 år, så minns lite eller inget av vad den mer exakt innehåller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad var det för dokumentär om bas 12 Emil pratade om? Låter spännande!

Permalänk
Medlem
Citat:

I veckans avsnitt av SweClockers Podcast diskuterar redaktionen de senaste tekniknyheterna för att kompensera en utebliven Fredagspanel: Renderingstider med Radeon, elektriska lungor och Valves satsning på vardagsrummet.

Hoppas det var en engångsföretelse och att ni planerat in en fredagspanel julspecial denna veckan istället!

Permalänk
Inaktiv

Skönt med mer fokus på hårdvara än väder och annat Stockholmssnack, saknade fredagspanelen som många andra men ni får ta igen det framöver

Permalänk
Medlem

Fan jag ligger efter med en podcast! PANIK!!!!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för ännu en riktigt underhållande podcast! Det här är ni proffs på nu. Måste hålla med om åsikterna om 3D trenden.
Podcasts är min favoritsysselsättning på resor fram och tillbaks till jobbet, sweclockers, filip och fredriks, alex och sigges och värvet. Där har vi sveriges bästa podcasts.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Fan jag ligger efter med en podcast! PANIK!!!!

Detsto mer att se fram emot, kan det vara negativt?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av emilakered:

Ah, okej, I stand corrected! Hade bestämt för mig att det var Silmarillion som diskuterats, men det kanske var i något annat sammanhang. Har inte läst boken på säkert 15 år, så minns lite eller inget av vad den mer exakt innehåller.

Jag fattar inte hur du kan tycka som du gör men visst Jag tyckte den var skitbra 3d var fint och om du missade alla roliga stunder under filmen så borde du titta om den.... Juste Emil striderna är just utdragna för de kämpar mot 1 miljon goblins det ska märkas..... slakta 1 miljon goblins på några sekunder du

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Härligt med lite podcast denna måndag ! Men trodde nog aldrig jag skulle få höra om Bear Grylls pissdrickande på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det märks att Emil också är ett stort fan av Numberphile...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av psiko:

Hoppas det var en engångsföretelse och att ni planerat in en fredagspanel julspecial denna veckan istället!

De förklarar ju precis varför panelen var inställd om man faktiskt lyssnar på podcasten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Följ deras rss flöde den dyker upp där innan den dyker upp här.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lät som en väldigt bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Detsto mer att se fram emot, kan det vara negativt?

Du har en poäng där Lär väl få sätta mig ner efter nyår och lyssna i genom allt man har missat. Allt detta julstök gör att man tappar tid

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Perfekt nu när jag måste städa

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Folk (jag) håller givetvis inte med dig!

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Entusiast

Surdeg är det enda rätta. Har en i kylskåpet som levt i flera år. Har alltså bakat mer än en gång i veckan i snitt i flera år. Har helst slutat köpa bröd för hembakat är så oändligt mycket godare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sagt det förr, säger det igen, förutom index av artiklarna så vill jag gärna se ett tidsindex, detta för dom (t.ex jag) som vill veta hur långt in ni behandlar den intressanta närheten, och kan se ut:

0:12 <a> Länk </a>

Hadè

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Fan vad nice, måndag igen å promenaden hem från jobbet (6km) kändes som 10 minuter.. saknade panelen i fredags!
ser fram emot alla sweclockers jul.. grejer? prylar? whatever..
Men kom ihåg Emil å Jonas att stressa inte ihjäl er så ni ligger sjuka hela veckan
hadet!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

En kompis till dom som gjort. Det står i en av dom andra podcast-trådarna. Kommer inte ihåg vilken av dom men det finns, kan bara peka dig i rätt riktning om du inte orkar vänta tills du får svar från SweClockers själva.

Gillar den själv väldigt mycket, har den som ringsignal till och med

Men var kan man tanka/köpa låten?

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att AMD får bukt med framsen så att vi faktiskt får en bra spelupplevelse när man köper deras kort, annars känns det ju lite slöseri.

Själv tyckte jag The Hobbit i HFR 3D var bra, i början var det svårt att vänja sig men efter ett tag så var det naturligt och mycket smidigare istället för ryckigt, ibland kändes det dock lite som om man var på teater typ. Men kan hålla med om att den var aningens lång och att en del av action scenerna var lite väl kortta ögonblick så man fattade inte ens va fasen som hände det mot slutet var bättre däremot. Och är man i stockholm är det alltid kul att överdriva lite och gå på Rigoletto med VIP och beställa "the hobbit drinken" i baren dock svårt att rättfärdiga 275kr/biljett + drink. (I VIP ingår däremot fri tillgång till popcorn och läsk/vatten och trevligare fåtöljer)
Hobbit rekommenderas om man tyckte om LotR och vill ha mer av liknande av mig 8/10

Argo är helt annan genre men också bra men definitivt långsam och ingen hollywod action men mycket bra om man tycker om realistiska thriller/drama filmer 8/10

Och vadå Tau är två pi. Vem har lärt er sån dynga det handlar ju då helt klart om beteckningen för vridmoment och skjuvspänning, det kan väll alla... Råkar ha läst mekanik och tyckte att Swec bör ju ha korrekt fakta...
Men sen läste jag mer matte och blev än mer irriterad över Tau.... hur svårt är det att skriva 2pi?...
Wiki/Tau

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul och lyssna på!

Men hur blir det med fredagspanelen som aldrig blev av föra veckan!?

Får hoppas det blir en på fredag innan jul och nyår knackar på dörren

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131002:

De förklarar ju precis varför panelen var inställd om man faktiskt lyssnar på podcasten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så är podcasts (eller vanlig pratradio vanlig pratradio) ett mediaformat som passar mig och därför lyssnar jag heller inte på dom. Just därför som fredagspanelen är så viktig för min del

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dravond:

Man kan ju hoppas att AMD får bukt med framsen så att vi faktiskt får en bra spelupplevelse när man köper deras kort, annars känns det ju lite slöseri.

Själv tyckte jag The Hobbit i HFR 3D var bra, i början var det svårt att vänja sig men efter ett tag så var det naturligt och mycket smidigare istället för ryckigt, ibland kändes det dock lite som om man var på teater typ. Men kan hålla med om att den var aningens lång och att en del av action scenerna var lite väl kortta ögonblick så man fattade inte ens va fasen som hände det mot slutet var bättre däremot. Och är man i stockholm är det alltid kul att överdriva lite och gå på Rigoletto med VIP och beställa "the hobbit drinken" i baren dock svårt att rättfärdiga 275kr/biljett + drink. (I VIP ingår däremot fri tillgång till popcorn och läsk/vatten och trevligare fåtöljer)
Hobbit rekommenderas om man tyckte om LotR och vill ha mer av liknande av mig 8/10

Argo är helt annan genre men också bra men definitivt långsam och ingen hollywod action men mycket bra om man tycker om realistiska thriller/drama filmer 8/10

Och vadå Tau är två pi. Vem har lärt er sån dynga det handlar ju då helt klart om beteckningen för vridmoment och skjuvspänning, det kan väll alla... Råkar ha läst mekanik och tyckte att Swec bör ju ha korrekt fakta...
Men sen läste jag mer matte och blev än mer irriterad över Tau.... hur svårt är det att skriva 2pi?...
Wiki/Tau

Ja det låter tämligen meningslöst att ha tau istället för pi. Tycker inte det är så ofta man faktiskt skriver två pi ändå. Brukar ju alltid vara heltal eller bråk framför och då tjänar man exakt noll på att slå ihop det till ett tau.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Men var kan man tanka/köpa låten?

Jag klippte lite i mp3-filen och sen gjorde jag om .mp3 till .m4r som är ringsignal-formatet på iphone. Kanske inte helt okej, vad vet jag men så gjorde jag iaf.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Grafikkort och öar/solsystem: Är det inte så att korten till stationära datorer fortfarande kommer att ha namn av öar?

FPS eller ej: alltså, frames per second och second per frames är ju egentligen precis samma mått. (FPS = 1 / SPF). Men, skillnaden är att när de visar second per frame-mätningarna så visas de per frame istället för att, som vanligt, visa medelvärdet och övre/undre gränser. Man hade kunnat visa precis samma sak med fps om man beräknar det per ram, även om det skulle bli jätteskumt att tolka siffrorna

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det blir jätteskumt. Vill hellre ha det så. Har inte HardOCP visat en graf över momentan FPS sedan länge? Tycker att deras grafer är jätteenkla att läsa. Utöver det så ger de min, medel och max som vanligt. Om man vill kolla närmare under en sekund så skulle väl en inzoomad bild vara bra. Varför inte en interaktiv graf där läsaren själv kan zooma in?

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det lät som en väldigt bra idé.

Jag tror den kom ur över 30minuter där innan den kom här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Ang att 3D-film är jobbigt att kolla med håller jag med.

Jag tror att det beror på att filmen fortfarande är fokuserad på ett visst avstånd (så vissa grejer är i fokus och andra är ur fokus), men det är samtidigt 3D. Så ögonen tror liksom att de kan ändra fokus för att kolla på någon sak som är ur fokus, men eftersom det objektet är ofokuserat på själva filmen så går det inte. Tror det är det som gör det så störande att kolla på; att ögonen luras och inte fattar hur den ska fokusera vilket gör att allt känns lite grötigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

Jag tycker inte det blir jätteskumt. Vill hellre ha det så. Har inte HardOCP visat en graf över momentan FPS sedan länge? Tycker att deras grafer är jätteenkla att läsa. Utöver det så ger de min, medel och max som vanligt. Om man vill kolla närmare under en sekund så skulle väl en inzoomad bild vara bra. Varför inte en interaktiv graf där läsaren själv kan zooma in?

http://www.hardocp.com/images/articles/1355517972SmtzmJYEeY_4...

Det enda lilla är att HardOCPs grafer är inte alltid är tillräckligt finkorniga och man kan missa om det råkar vara 1 frame var 10e sek eller så som har en rejäl peak som kanske "normaliseras" lite mycket och sen ändänder de "momentan FPS" dvs hur många FPS tex Fraps visar och inte "Frame Time"

Permalänk
Medlem

Jag såg the hobbit igår. Såg den som en film rakt av. Inte läst någon av böckerna. Tyckte själv att den var bra och skönt att Emil sa att det såg ut som att det gick mycket fortare. Att någon spolade fram filmen. Jag hade exakt samma upplevelse. Har man inte läst böckerna och tycker att "sagan om ringen" är bra som kommer man nog inte bli så besviken.

Bra gjord och bra skådespelare. Sen att det kanske blir lite för mycket "vandrar" sekvenser köper jag. Så länge det inte blir en monolog eller diskunion som varar i 15min så är jag nöjd. Bästa av allt i filmen, det finns bara "brödarkärlek" och ingen "romans, kvinnor eller kärlek." Älskar det! slipper jag bli så förbannad varje gång någon ska skita i allt för att rädda någon brud.

Men jag kommer få äta upp det när det dyker upp i dom andra filmerna istället.

Visa signatur

- Its all about the game