Permalänk
Medlem

Compaq dator uppgradering?(Stationär)

Hejsan har en Stationär Compaq dator som jag skulle vilja uppgradera.. Det ända jag gjort är att jag satt in ett Nvidia Geforce 9800GT(512mb) Grafikkort.. Det jag använder datorn till är musikproduktion(inte inspelning med mic, utan FL studio) Adobe Aftereffects & En del spel.

Setup kopierad från nätet:

Motherboard
M2N68-LA (Narra6)

Processor
AMD Athlon II X2 215

Memory
3 GB

Video graphics
Integrated graphics using nVidia GeForce 6150SE

Sound/Audio
Integrated Realtek ALC888S Audio

Networking
LAN: 10-Base-T

Hard drive
500 GB

CD/DVD disc drive
SuperMulti DVD Burner with LightScribe Technology drive

Memory Card Reader
6-in-1 multimedia card readers

Computer Case
Mid-size ATX

Power Supply
300W

I/O Ports
Front I/O ports
Back I/O ports

Vad kan jag uppgradera till för att få en hyffsad videoredigerings/musik/speldator? O skriv helst inte "köp ny" då jag inte har en ekonomi till en dator för ca 15k.

Tacksam för snabba o seriösa svar. Mvh.

Permalänk

Jag skulle säga: 1gb mer ram minne, nytt nätaggregat på 500 watt för 300 watt är för klent för 9800gt, en ssd och ett ljudkort.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Jag skulle säga: 1gb mer ram minne, nytt nätaggregat på 500 watt för 300 watt är för klent för 9800gt, en ssd.

okej! Vad för kort Fungerar bäst till den här datorn skulle du tro? Är inte så jättekunnig inom databyggande haha. Skulle det ge någon negativ effekt om jag satte i högre watt antal i nätagget än 500w?(ex.750?).

Permalänk
Skrivet av zhakkee:

okej! Vad för kort Fungerar bäst till den här datorn skulle du tro? Är inte så jättekunnig inom databyggande haha. Skulle det ge någon negativ effekt om jag satte i högre watt antal i nätagget än 500w?(ex.750?).

Kort, menar du ram minne? Du får öppna dator och se vad det står på ram minnena. Om det är ddr minnen, ddr2 minnen. Sen så är det väl egentligen bara att ta ett ram minne och köpa. Kolla först om ditt moderkort har begränsad ram minne mängd.

Angående watten så är det ju bara plånboken som tar skada.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Kort, menar du ram minne? Du får öppna dator och se vad det står på ram minnena. Om det är ddr minnen, ddr2 minnen. Sen så är det väl egentligen bara att ta ett ram minne och köpa. Kolla först om ditt moderkort har begränsad ram minne mängd.

Angående watten så är det ju bara plånboken som tar skada.

Haha fick för mig att de stog att jag skulle köpa nytt grafikkort(fel av mig!) Det är ddr2. har för mig jag läste att det max går i 4gb vilket känns väldigt lite för min del då t.ex after effects o fl studio mestadels tar på ram minnet o inte grafikkortet? Okej.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ingen mening att lägga mer pengar på den datorn. Processorn är maxad vad moderkortet klarar. Du kan sätta i mer minne, men DDR2 minne är förhållandevis dyrt och jag gissar att du bara har en 32bit Windows, vilket gör att du bara skulle kunna dra nytta av ca 3.7GB minne.

Så spara pengarna är mitt råd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Köp en 700w nätdel och kolla på sweclockers marknad för billigt/gratis ram.
Sen när du har pengar så uppgraderar du allt utom nätagget.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är ingen mening att lägga mer pengar på den datorn. Processorn är maxad vad moderkortet klarar. Du kan sätta i mer minne, men DDR2 minne är förhållandevis dyrt och jag gissar att du bara har en 32bit Windows, vilket gör att du bara skulle kunna dra nytta av ca 3.7GB minne.

Så spara pengarna är mitt råd.

Okej! Jag kör på 64bit om det gör mycket skillnad?

Skrivet av Mansonite:

Köp en 700w nätdel och kolla på sweclockers marknad för billigt/gratis ram.
Sen när du har pengar så uppgraderar du allt utom nätagget.

Får kolla på det, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Köp en 700w nätdel och kolla på sweclockers marknad för billigt/gratis ram.
Sen när du har pengar så uppgraderar du allt utom nätagget.

Precis som han säker det enda du igentligen kan köpa för att uppgradera som inte kostar som en ny dator är nätagg,+ hårddisk/ssd

ska du byta ram/prolle/moderkort så måste du ju byta alla 3 , (visst du kan få 1gb ram till nu)

Permalänk
Hedersmedlem

En low end dator idag kostar från ca 3000kr och är snabbare än din. För 4000-5000kr får du en dator som är dubbelt så snabb som din. Det enda du behöver se till är att det går att sätta i ett PCIexpress grafikkort så att du kan dra nytta av det grafikkort du köpt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om din nuvarande dator använder SATA istället för IDE så att hårddisken och DVD läsaren är SATA så kan du ju komma undan väldigt billigt med att "köpa ny" dator. Här är ett exempel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2638818/2012-12-04
Kan du använda din gamla Hårddisk, DVD läsare och Grafikkort i denna. (Hoppas jag inte glömt nån del nu i kundvagnen)

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En low end dator idag kostar från ca 3000kr och är snabbare än din. För 4000-5000kr får du en dator som är dubbelt så snabb som din. Det enda du behöver se till är att det går att sätta i ett PCIexpress grafikkort så att du kan dra nytta av det grafikkort du köpt.

Mjo det är sant men man får väll ändå inte så mycket dator för ca 5000?

Skrivet av TTEX:

Om din nuvarande dator använder SATA istället för IDE så att hårddisken och DVD läsaren är SATA så kan du ju komma undan väldigt billigt med att "köpa ny" dator. Här är ett exempel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2638818/2012-12-04
Kan du använda din gamla Hårddisk, DVD läsare och Grafikkort i denna. (Hoppas jag inte glömt nån del nu i kundvagnen)

Om jag ska köpa "ny" så vill jag helst ha en komplett så man kan ha den här i reserv eller vad man nu ska säga.. Är dom grejerna du la i vettiga?

Permalänk
Medlem

Har nu plockat ihop lite delar till en ny då jag skiter i den gamla datorn nu o vill satsa på en rejäl... Är den här nått o ha? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2699565/2012-12-17