Lagring av media och VM:s - hur? vad? när?

Permalänk
Medlem

Lagring av media och VM:s - hur? vad? när?

Hej!

Har en MicroServer N40L med ESXi på en USB-sticka. Nu har jag satt upp ett par VM:s (Exchange med Win 2008 R2, en domänkontrollant med samma OS och en labb PC med Win 7). Har labbat och lärt mig en hel del när det kommer till virtualisering, Exchange, Windows Server 2008 med mera. Men nu är lagring i centrum. Just nu känner jag mig ganska vilsen, jag har läst på som bara den om allt från iSCSI, NFS, CIFS och så vidare, men skulle behöva lite hjälp på traven för att sätta ihop alla pusselbitar. Vad ska användas när?

Hårdvarumässigt så har jag inget HBA-kort, inget raidkontrollerkort och just nu bara en fysisk hårddisk. Planen är dock att köpa in 4st 1 eller 2TB-hårddiskar, samt en SSD för lagring av VM:s och/eller cache. Så vid svar så tänk er att situationen är ett par hårddiskar snarare än bara en.

Upplägget jag vill ha är en domänkontrollant, Exchange, kanske pfSense och ett NAS som jag kan dela ut media till Windows- och MAC-datorer. Det jag undrar med tråden är hur bör jag sätta upp lagringen av mina virtuella maskiner? Hur bör jag sätta upp lagringen av media till klientdatorerna?

Som jag förstår det bör man skilja på hur media ska delas ut till klienter och hur virtuella maskiner ska lagras? Lagring av virtuella maskiner kan ske via NFS, iSCSI eller direkt på datastores skapade på fysiska diskar? Sedan när det är gjort sätta upp t.ex. FreeNAS och där i sin tur dela ut media via t.ex. CIFS, NFS med mera?

Känner att tråden är väldigt luddig, men mycket är nog för att jag själv inte fått ihop alla pusselbitar. Vore toppen om jag fick svar på alla frågor... under tiden fortsätter jag läsa på om allt med lagring innebär!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

re

Jag har en NAS som jag skapat 3st iSCSI luns på var av två agerar datastore till men ESXi och det sista (stora) är rawmappad till min Linux VM.

Börjar dock tvivla på om jag gjort rätt då VM hänger sig och inte går att starta om :/

Permalänk
Medlem

Jag har gjort (och hade gjort om jag gjorde det igen) :

1 usb med ESXi
1 ssd med samtliga VM's kopplad till moderkortets interna kontroller
1 m1015 kontrollerkort med samtliga lagringsdiskar kopplade till sig.

Kontrollerkortet är styrt via VT-d till den VM som agerar filserver (i mitt fall en Win7-VM) som då får full kontroll över kortet och dess diskar.

Funkar klockrent

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Jag skulle försökt sprida VMarna över flera diskar för bästa prestanda (eller ännu hellre SSD i den mån man har möjlighet) - dvs så få VMar som möjligt per fysisk disk, om man ändå måste lägga flera på samma kan man försöka välja några som förmodligen inte jobbar så mycket samtidigt eller där den ena jobbar väldigt lite mot disk.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

VT-d/IOMMU är inget som stöds av Microservern. Den har dessutom rätt klen processor så det är ingen dum idé att köra på ett riktigt raidkort i ditt fall (jag har själv det i min N36L).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Jag har gjort (och hade gjort om jag gjorde det igen) :

1 usb med ESXi
1 ssd med samtliga VM's kopplad till moderkortets interna kontroller
1 m1015 kontrollerkort med samtliga lagringsdiskar kopplade till sig.

Kontrollerkortet är styrt via VT-d till den VM som agerar filserver (i mitt fall en Win7-VM) som då får full kontroll över kortet och dess diskar.

Funkar klockrent

Låter som en relativt enkel och bra lösning! Men eftersom N40L inte stödjer VT-d så hur löser man den biten? Tanken är att ha en VM med FreeNAS som filserver.

Skrivet av Calle:

VT-d/IOMMU är inget som stöds av Microservern. Den har dessutom rätt klen processor så det är ingen dum idé att köra på ett riktigt raidkort i ditt fall (jag har själv det i min N36L).

Vad använder du för raidkort?

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralph13:

Vad använder du för raidkort?
Tack för era svar!

Jag kör med ett HP P410 med en 256MB Cachemodul som är batteribackad.
Ett stabilt kort som fungerar bra, har dock inte finesser som spindown på diskar etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar först och främst.

Har påbörjat mitt projekt med att få igång N40L som NAS. Har installerat FreeNAS 8 som en VM. Men som tidigare är lagring ett frågetecken jag skulle behöva få hjälp med.

Eftersom N40L inte stödjer VT-d; är det någon idé att köpa ett kontrollerkort? Hur bör jag sätta upp lagring? Hade tänkt köpa ett par WD Red-diskar (á 2TB), men vet inte hur jag ska skicka dem till FreeNAS.

Ska jag skapa ett datastore i ESXi för varje hårddisk? Eftersom N40L inte stödjer VT-d, blir det inte en stor prestandaförlust om jag måste skicka diskarna först via ESXi och sedan till FreeNAS?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralph13:

Tack för alla svar först och främst.

Har påbörjat mitt projekt med att få igång N40L som NAS. Har installerat FreeNAS 8 som en VM. Men som tidigare är lagring ett frågetecken jag skulle behöva få hjälp med.

Eftersom N40L inte stödjer VT-d; är det någon idé att köpa ett kontrollerkort? Hur bör jag sätta upp lagring? Hade tänkt köpa ett par WD Red-diskar (á 2TB), men vet inte hur jag ska skicka dem till FreeNAS.

Ska jag skapa ett datastore i ESXi för varje hårddisk? Eftersom N40L inte stödjer VT-d, blir det inte en stor prestandaförlust om jag måste skicka diskarna först via ESXi och sedan till FreeNAS?

Tacksam för alla svar!

Om den inte har stöd för VT-d så har du inte mycket annat att välja på än att skapa ett datastore på varje disk och sedan lägga till disk till din VM som du kör FreeNAS på och välja att inte spara VMDKn tillsammans med VMen utan en på vardera 2TB datastore. Möjligtvis om du kan få till en RDM (Raw Device Mapping) istället.

Jag har själv fått ganska dålig prestanda i just FreeNAS på ESXi men det kan bero på skit bakom spakarna och avsaknad av VMware Tools. I Windows-VMar kan jag inte klaga på prestandan iaf.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX