Permalänk

processor flaskhals?

jag har ett xfx 7950 4 gb ram och en amd fx 6100. När jag kör bo2 på näst högsta får jag 30 fps. kan det vara processorn som är flaskhals eller behöver jag mer ram. funderar på en 8320 och 8 gb till. sen vilken kylare ska man ha till den( obs inte vattenkylning)

Permalänk
Medlem

vad ligger gpu och cpu användningen på då du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickeboy2:

jag har ett xfx 7950 4 gb ram och en amd fx 6100. När jag kör bo2 på näst högsta får jag 30 fps. kan det vara processorn som är flaskhals eller behöver jag mer ram. funderar på en 8320 och 8 gb till. sen vilken kylare ska man ha till den( obs inte vattenkylning)

Lite kvällslektyr: http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Om du jämför din FX 6100 och uppåt.
Citat:
"Med hög upplösning faller största delen av belastningen på grafikkortet, och många processormodeller hänger med bra. De båda AMD-modellerna hamnar dock en bit ned i fältet, där speciellt värdena för minsta bildfrekvens är oroande. Helt klart är det en klasskillnad mot de lite dyrare varianterna"

Förövrigt rekommenderat är 8Gb ram vilket i stort sett är allt du behöver till spelande..

Permalänk
Skrivet av Shoppey:

Lite kvällslektyr: http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Om du jämför din FX 6100 och uppåt.
Citat:
"Med hög upplösning faller största delen av belastningen på grafikkortet, och många processormodeller hänger med bra. De båda AMD-modellerna hamnar dock en bit ned i fältet, där speciellt värdena för minsta bildfrekvens är oroande. Helt klart är det en klasskillnad mot de lite dyrare varianterna"

Förövrigt rekommenderat är 8Gb ram vilket i stort sett är allt du behöver till spelande..

så 12 gb ram är lite overkill. men borde jag uppgradera processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickeboy2:

så 12 gb ram är lite overkill. men borde jag uppgradera processorn

Nej du borde klocka upp den lite. Sådär 4 till 4,2 Ghz borde ge en bra skjuts på skutan.
Har du för kylare? Såg du inte ville ha vatten. Men Rek är H80 / H100 eller något från Be quiet och Noctua

Permalänk
Skrivet av Shoppey:

Nej du borde klocka upp den lite. Sådär 4 till 4,2 Ghz borde ge en bra skjuts på skutan.
Har du för kylare? Såg du inte ville ha vatten. Men Rek är H80 / H100 eller något från Be quiet och Noctua

vill ha vatten för det kyler bättre. hur stor är risken att det läcker om man köper från ett känt märke tex h60 V2 från corsair?

Permalänk

har originalfläkten nu. den låter ju en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickeboy2:

vill ha vatten för det kyler bättre. hur stor är risken att det läcker om man köper från ett känt märke tex h60 V2 från corsair?

Chansen är liten. Nog för man alltid ska ta och testa den utanför innan man monterar om man är orolig.
Har installerat åtskilliga H100/H80 Antec 620 osv osv. Har man bara ett hum om vad man gör så är det väldigt få om ens några risker.
Kör själv med custom vattenkylning på både CPU och GPU. Har faktiskt en av Corsairs första H50 när de lanserade som fortfarande snurrar på bra i min htpc och inte en droppe

Antec 620 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022 är budget valet i stil med H60
Själv tycker jag de flesta av antecs modeller "surrar"

Så Corsair all the way för mig. Hellre en h80 och spara lapparna tills mellandagsrean och hoppas på en bra deal

Permalänk

vilken rekommenderar du h80 eller h100. har en cooler master 690II advanced

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickeboy2:

vilken rekommenderar du h80 eller h100. har en cooler master 690II advanced

En H100i sitter mycket fint i det chassit med fläktarna överst i pull! Kan man bara ta dammet inne underifrån.
Bra smak på chassit, det är mycket flexibelt för sin storlek

Permalänk

tack för svaret ska köpa lite led lampor sen (har köpt till ett sidofönster) så kommer det se coolt ut med en H100i och ett bra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Är ju inte fel med luft heller.
Thermalright Silver Arrow är rätt tyst om man låter den gå på lågvarv och kyler som en sibirisk snöstorm.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Är ju inte fel med luft heller.
Thermalright Silver Arrow är rätt tyst om man låter den gå på lågvarv och kyler som en sibirisk snöstorm.

bra förslag men vill inte ha någonting som kan böja på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickeboy2:

bra förslag men vill inte ha någonting som kan böja på moderkortet

Den har ju backplate. Skall inte hända något speciellt annars hade de väl inte sålt produkten

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickeboy2:

bra förslag men vill inte ha någonting som kan böja på moderkortet

Testa att försöka börja ett gammalt moderkort nån gång, helt omöjligt. Så med en backplate på så är det nog lugnt ska du se

Permalänk
Skrivet av Terihan:

Testa att försöka börja ett gammalt moderkort nån gång, helt omöjligt. Så med en backplate på så är det nog lugnt ska du se

Skrivet av Mocka:

Den har ju backplate. Skall inte hända något speciellt annars hade de väl inte sålt produkten

ok tack för svaren. få se efter jul vad jag köper. god jul