Permalänk
Medlem

Någonting i dator är väldigt varmt!

Hmm, hoppas jag la tråden i rätt sida av forumet. Men nu till frågan, om man kollar på denna bild så ser man att temperaturen är 70 C. Jag vet inte vilken komponent detta är, antagligen inte grafikkortet eller CPUn, därför borde de ju vara moderkortet.

Det som jag vill ha svar på är, vad är det som är så varmt och hur går man till väga? Kan säga att Chipet på "Temp 1,2,3" är F71889A, om det nu hjälper

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

kolla med hwmonitor

Permalänk
Medlem

det är en kärna på prossesorn som blir 70c, igentligen är det ingen farlig tempratur men du kan ju kolla efter damm osv och rengöra

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

det är en kärna på prossesorn som blir 70c, igentligen är det ingen farlig tempratur men du kan ju kolla efter damm osv och rengöra

Säker på att det är kärnan? http://www.ladda-upp.se/bilder/sexmxrpxigac/ för alla INTEL CORE är på 25-40 C

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Joel E:

Säker på att det är kärnan? http://www.ladda-upp.se/bilder/sexmxrpxigac/ för alla INTEL CORE är på 25-40 C

vad får du för temperaturer med hwmonitor?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel E:

Säker på att det är kärnan? http://www.ladda-upp.se/bilder/sexmxrpxigac/ för alla INTEL CORE är på 25-40 C

Byt program.. det där är något man borde hålla sig undan kör HWmonitor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

vad får du för temperaturer med hwmonitor?

http://www.ladda-upp.se/bilder/xkshclqlouyvc/

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

det är en kärna på prossesorn som blir 70c, igentligen är det ingen farlig tempratur men du kan ju kolla efter damm osv och rengöra

det är inte kärnan då dom heter: Core 0, Core 1, Core 2 och Core 3 i en 4kärnig CPU (och ungefär lika på alla andra CPUer)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När jag kör Furmark så ökar alla temperaturer förutom den som har 70 C (Den ligger stabilt vid 70-71 C) :/

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Det är moderkortet som blir varmt, ingen fara med 70 men du borde se över luftflödet i burken.

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av rawall:

Det är moderkortet som blir varmt, ingen fara med 70 men du borde se över luftflödet i burken.

Okej, har ett R4 med endast original fläktar. En sak som är lite konstig är ju att temperaturen alltid är 70 eller 71 har inte sätt den stiga eller sänkas, inte ens om jag höjer hastigheten på fläktarna.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Alltså är det fel på sensorn?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

En eller två fläktar till skulle troligtvis sänka tempen med någon grad, men som sagt är det ingen fara.
Luftlödet är inte bara hur många fläktar man har, utan hur luften flyttas runt komponenterna

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem

Skaffade alldeles nyligen ett MSI Z77A-GD65 och blev ganska förundrad över en temperatur som, precis som på din MSI-bräda, låg väldigt högt i temperatur.
En temperatur som sjönk med sisådär 40 grader efter att jag hade uppdaterad BIOS (eller UEFI kanske det är numera).

EDIT: Jag förmodar alltså att sensorn mäter lite galet med tidigare versioner av BIOS/UEFI.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Skaffade alldeles nyligen ett MSI Z77A-GD65 och blev ganska förundrad över en temperatur som, precis som på din MSI-bräda, låg väldigt högt i temperatur.
En temperatur som sjönk med sisådär 40 grader efter att jag hade uppdaterad BIOS (eller UEFI kanske det är numera).

EDIT: Jag förmodar alltså att sensorn mäter lite galet med tidigare versioner av BIOS/UEFI.

Någon bra länk till där man hittar nedladdningarna?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är inget som du behöver oroa dig om. det är bara fel på någon sensor. hade samma problem på mitt moderkort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel E:

Någon bra länk till där man hittar nedladdningarna?

Du laddar ner enklast får MSIs hemsida.
http://se.msi.com/service/search/?kw=Z77A-G45&type=product

Nu vet jag inte om du har thunderbolt versionen av ditt moderkort. Klicka på det moderkort du har, downloads och sedan bios. Det finns även en länk som visar hur man uppgraderar bioset.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7