Hur mycket vågar jag överklocka min Athlon X2?

Permalänk

Hur mycket vågar jag överklocka min Athlon X2?

hej alla läsare ,, jag har en änkel fråga

hur mycket vågar jag klocka en AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor (2 CPUs), ~3.0GHz
jag har ine vatten kylning bara vanlig luftkylning .

vill överklocka eftersom att jag laggar när jag spelar arma2 .GRRRRH . eller ska jag skaffe en 4/6 kärnig istället ?

TACKSAM FÖR SVAR ha det gitt!

Permalänk

TILLS DEN GÅR SÖNDER!

Men allvarligt, har du stockkylare bör du inte klocka den alls.

Sedan så ska du fråga i tråden du redan har.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

DET LAGGAR FÖR I PRINCIP ALLA I ARMA 2.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Ungefär såhär mycket [----------------------------------------------] , bättre om du köper dig en ny cpu då det är knappt nån idé att försöka överklocka en äldre och slöare cpu. kör på phenom 965 om ditt moderkort klarar av det.

Permalänk
Medlem

LAGGADE FÖR MIG I ARMA 2 MED 5GHZ I5 2500K OCH GTX 680, DET SPELET ÄR DÅLIGT OPTIMERAT

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

okay tack för svar alla!

Permalänk
Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Moral of the story: kommunicera med gemener om du inte vill skrika.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Skrivet av Arma2_gamer:

hej alla läsare ,, jag har en änkel fråga

hur mycket vågar jag klocka en AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor (2 CPUs), ~3.0GHz
jag har ine vatten kylning bara vanlig luftkylning .

vill överklocka eftersom att jag laggar när jag spelar arma2 .GRRRRH . eller ska jag skaffe en 4/6 kärnig istället ?

TACKSAM FÖR SVAR ha det gitt!

Läs det här tills du kan det.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Allt beror på ditt moderkort , jag klockade min x2 245 till 3,2ghz 220(fsb)*14,5(multipel)=3.19ghz
en rätt låg överklock på mitt gigabyte MA770 ud3

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Byt spel istället! www.quakelive.com
hur kul som helst och kräver knappt en dator för å lira

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

är du inte ute efter bli hard core klockar så räcker det med at du kollar upp vad dom rekommenderar som högsta vcore på din processor.Om du nu har en kylare som klarar av den överklocken. Sen är det bara små överklocka och samtidigt hålla koll på din temps. när du nått max antinge för temp eller högsta rekommenderade vcore som resulterar i bluescreen så slutar du. det är inte raketforskning

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lasergurka:

DET LAGGAR FÖR I PRINCIP ALLA I ARMA 2.

DET LAGGADE INGENTING FÖR MIG NÄR JAG SPELADE, DÄREMOT HACKADE DET LITE GRANN, MEN DET VAR INTE SÅ FARLIGT DET HELLER.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Endast versaler i rubriken ser bara omoget och ostädat ut.

Permalänk
Medlem

Ja, ställ dig frågan själv då vi inte kan svara på hur mycket DU vågar klocka den då vi inte är du

nejmen rekommenderar att du väntar tills Arma3 då det har en annan motor och är bättre optimerat

God Jul alla Sweclockare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Jag hade tråkigt en söndag så jag bestämmde mig för att överklocka en laptop. Jag kom stadigt till 4 Ghz. Körde igång ett lätt spel men då fick jag bluescreens och datorn var så varm att det kanppt gick att ta på den.

Då trappa vi upp till vågade 6 Ghz. Jag har inte fått igång den sens dess :/

Det var en gammal HP laptop, sörjer än

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Jag hade tråkigt en söndag så jag bestämmde mig för att överklocka en laptop. Jag kom stadigt till 4 Ghz. Körde igång ett lätt spel men då fick jag bluescreens och datorn var så varm att det kanppt gick att ta på den.

Då trappa vi upp till vågade 6 Ghz. Jag har inte fått igång den sens dess :/

Det var en gammal HP laptop, sörjer än

Själv hade jag en tråkig måndag och överklockade min moped tll 8 ghz. Körde i vägarna men då började den throttla och började slockna av mitt i vägarna så att man kan knappt köra med den.

Då steg vi upp till 10 ghz. Jag har inte fått igång den sedan dess

Det var en peugout moped, gråter än

Permalänk
Skrivet av Newklear:

DET LAGGADE INGENTING FÖR MIG NÄR JAG SPELADE, DÄREMOT HACKADE DET LITE GRANN, MEN DET VAR INTE SÅ FARLIGT DET HELLER.

JAG ÄR INTE SÄKER PÅ ATT JAG VET SKILLNADEN MELLAN LAGG OCH HACK, MED LAGG MENAR JAG DÅLIG FRAME RATE, KOMBINERAT MED RÄTT SNABBA DROPS, OCH DÅ HANDLAR DET VÄL OM HUR KRÄSEN MAN ÄR, MEN ATT HÅLLA 60 FPS ÄR VÄLDIGT SVÅRT, FÅR DROPS NER TILL 40-50 ÄVEN PÅ RELATIVT LÅGA INSTÄLLNINGAR.

(:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lasergurka:

JAG ÄR INTE SÄKER PÅ ATT JAG VET SKILLNADEN MELLAN LAGG OCH HACK, MED LAGG MENAR JAG DÅLIG FRAME RATE, OCH DÅ HANDLAR DET VÄL OM HUR KRÄSEN MAN ÄR, MEN ATT HÅLLA 60 FPS ÄR VÄLDIGT SVÅRT, FÅR DROPS NER TILL 40-50 ÄVEN PÅ RELATIVT LÅGA INSTÄLLNINGAR.

(:

LAGG BEROR PÅ UNDERMÅLIG INTERNETUPPKOPPLING, HACK BEROR PÅ UNDERMÅLIG DATOR. OLIKA SAKER SOM LEDER TILL SAMMA PROBLEM, LÅG FRAME RATE.

DET ÄR EN VIKTIG SKILLNAD, SERRU!

(:

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

LAGG BEROR PÅ UNDERMÅLIG INTERNETUPPKOPPLING, HACK BEROR PÅ UNDERMÅLIG DATOR. OLIKA SAKER SOM LEDER TILL SAMMA PROBLEM, LÅG FRAME RATE.

DET ÄR EN VIKTIG SKILLNAD, SERRU!

(:

Det vill säga för hög ping leder till lagg och inte hack som du menar?

Permalänk
Skrivet av Newklear:

LAGG BEROR PÅ UNDERMÅLIG INTERNETUPPKOPPLING, HACK BEROR PÅ UNDERMÅLIG DATOR. OLIKA SAKER SOM LEDER TILL SAMMA PROBLEM, LÅG FRAME RATE.

DET ÄR EN VIKTIG SKILLNAD, SERRU!

(:

ORDET ANVÄNDS I BÅDA MENINGAR NUMERA, ÄVEN OM DET URSPRUNGLIGEN BARA VAR FÖR UPPKOPPLINGEN, SJÄLV SÄGER JAG LAGG OM DATORN, LATENS OM UPPKOPPLING.

DET ÄR VIKTIGT ATT HÄNGA MED, SERRU!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lasergurka:

ORDET ANVÄNDS I BÅDA MENINGAR NUMERA, ÄVEN OM DET URSPRUNGLIGEN BARA VAR FÖR UPPKOPPLINGEN, SJÄLV SÄGER JAG LAGG OM DATORN, LATENS OM UPPKOPPLING.

DET ÄR VIKTIGT ATT HÄNGA MED, SERRU!

VAD ÄR DET MED DETTA CAPSANDE?

ÄVEN JAG ANVÄNDER ANVÄNDANDET AV LATENS NÄR VI SNACKAR UPPKOPPLING OCH LAGG NÄR DATORN INTE PRESTERAR TILLRÄCKLIGT.
KÄNNS MER LOGISKT ATT ANVÄNDA ORDET LATENS TILL UPPKOPPLINGEN IAF.

GOD JUL PÅ ER!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DavidtheDoom:

VAD ÄR DET MED DETTA CAPSANDE?

ÄVEN JAG ANVÄNDER ANVÄNDANDET AV LATENS NÄR VI SNACKAR UPPKOPPLING OCH LAGG NÄR DATORN INTE PRESTERAR TILLRÄCKLIGT.
KÄNNS MER LOGISKT ATT ANVÄNDA ORDET LATENS TILL UPPKOPPLINGEN IAF.

GOD JUL PÅ ER!

DET ÄR ATT TS FRÅN BÖRJAN SKREV RUBRIKEN MED CAPS.

SJÄLV SÄGER JAG ATT DET LAGGAR NÄR JAG INTE FÅR 60 FPS, MEN ATT DET ÄR SERVERLAGG ELLER ATT JAG RUBBERBANDAS OM DET ÄR DEN TYP AV LAGG SOM BEROR PÅ UPPKOPPLING ELLER SERVER.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

VAD ÄR DET MED DETTA CAPSANDE?

ÄVEN JAG ANVÄNDER ANVÄNDANDET AV LATENS NÄR VI SNACKAR UPPKOPPLING OCH LAGG NÄR DATORN INTE PRESTERAR TILLRÄCKLIGT.
KÄNNS MER LOGISKT ATT ANVÄNDA ORDET LATENS TILL UPPKOPPLINGEN IAF.

GOD JUL PÅ ER!

JAG ÄR TÄMLIGEN SÄKER PÅ ATT NEWKLEAR PÅ ETT VÄNLIGT SÄTT VILLE VISA LASERGURKA HUR OTROLIGT IRRITERANDE DET ÄR MED CAPS MEN UPPENBARLIGEN FÖRSTÅR HAN INTE VINKEN.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lasergurka:

ORDET ANVÄNDS I BÅDA MENINGAR NUMERA, ÄVEN OM DET URSPRUNGLIGEN BARA VAR FÖR UPPKOPPLINGEN, SJÄLV SÄGER JAG LAGG OM DATORN, LATENS OM UPPKOPPLING.

DET ÄR VIKTIGT ATT HÄNGA MED, SERRU!

FAST DET BETYDER JU INTE ATT DET ÄR RÄTT... (caps-paus: de flesta verkar även skriva mb istället för MB, men det är inte mer rätt för det).

LATENS KÄNNS BARA KONSTIGT ATT SÄGA, DET ÄR JU INGET VERB... "MIN DATOR LATENS'AR"...

DÅLIG UPPKOPPLING = LAGG,
DÅLIG DATOR = HACK.

DENNA DISKUSSION = WAY OFF TOPIC

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arma2_gamer:

hej alla läsare ,, jag har en änkel fråga

hur mycket vågar jag klocka en AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor (2 CPUs), ~3.0GHz
jag har ine vatten kylning bara vanlig luftkylning .

vill överklocka eftersom att jag laggar när jag spelar arma2 .GRRRRH . eller ska jag skaffe en 4/6 kärnig istället ?

TACKSAM FÖR SVAR ha det gitt!

du bör inte överklocka alls.. hade själv en sådan och kan bara säga som så att du kommer inte tjäna något på att klocka den då du inte kommer kunna få ut någon högre klock ur den..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

JAG ÄR TÄMLIGEN SÄKER PÅ ATT NEWKLEAR PÅ ETT VÄNLIGT SÄTT VILLE VISA LASERGURKA HUR OTROLIGT IRRITERANDE DET ÄR MED CAPS MEN UPPENBARLIGEN FÖRSTÅR HAN INTE VINKEN.

Antar att du inte var här från början när TS hade skrivit hela rubriken i caps, och det var just därför jag skrev i caps, precis som ett par andra, som sagt, det är inte alltid lätt att hänga med

Skrivet av Newklear:

FAST DET BETYDER JU INTE ATT DET ÄR RÄTT...

Det är ju tyvärr precis det de gör, vårat språk ändras i takt med att vi använder det på annat sätt. Förut stavades juice "juice", idag går det lika bra att skriva jos.

Skrev aldrig att jag brukar säga att jag latensar, utan att jag har problem med latens, eller latensen, latensproblem, brukar sällan säga att jag laggar nu mer heller, känns väldigt som p12 snack, säger latensproblem och fps drops.

Visst vet jag att det är off topic, och det började med att du kände att du behövde peta på mitt ordval, då du har en annan uppfattning om hur ordet ska användas

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Antar att du inte var här från början när TS hade skrivit hela rubriken i caps, och det var just därför jag skrev i caps, precis som ett par andra, som sagt, det är inte alltid lätt att hänga med

Det är ju tyvärr precis det de gör, vårat språk ändras i takt med att vi använder det på annat sätt. Förut stavades juice "juice", idag går det lika bra att skriva jos.

Skrev aldrig att jag brukar säga att jag latensar, utan att jag har problem med latens, eller latensen, latensproblem, brukar sällan säga att jag laggar nu mer heller, känns väldigt som p12 snack, säger latensproblem och fps drops.

Visst vet jag att det är off topic, och det började med att du kände att du behövde peta på mitt ordval, då du har en annan uppfattning om hur ordet ska användas

Jo jag såg att det var caps i början men eftersom ni inte slutade när det fixades trodde jag helt enkelt att skämtet hade gått över huvudet på dig

Att språket utvecklas stämmer ju men i detta fallet har det inte utvecklats så som det används i den här tråden. Lika lite som "hen" är ett riktigt ord. Fast å andra sidan får jag lite spykänsla när jag ser någon skriva "jos" eller "dom" trots att det är allmänt accepterat idag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Jo jag såg att det var caps i början men eftersom ni inte slutade när det fixades trodde jag helt enkelt att skämtet hade gått över huvudet på dig

Man vill ju inte vara tråkmånsen som bryter mönstret *höhö*, får jag ett svar till mitt skämt i caps, och han också fortsätter med caps kan det väl lika gärna vara den andra som gått över styr, och jag bara leker med för att han inte ska känna sig utstött, eller hur?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lasergurka:

Antar att du inte var här från början när TS hade skrivit hela rubriken i caps, och det var just därför jag skrev i caps, precis som ett par andra, som sagt, det är inte alltid lätt att hänga med

Det är ju tyvärr precis det de gör, vårat språk ändras i takt med att vi använder det på annat sätt. Förut stavades juice "juice", idag går det lika bra att skriva jos.

Skrev aldrig att jag brukar säga att jag latensar, utan att jag har problem med latens, eller latensen, latensproblem, brukar sällan säga att jag laggar nu mer heller, känns väldigt som p12 snack, säger latensproblem och fps drops.

Visst vet jag att det är off topic, och det började med att du kände att du behövde peta på mitt ordval, då du har en annan uppfattning om hur ordet ska användas

Fast, nej... Hur mycket folk på forum än skriver mb, så kommer varken SI-prefixet Mega eller enheten Byte att ändras, det funkar inte så... Inte heller kommer lagg och hack någonsin vara samma sak, eller något utav de vara fel ord för att beskriva respektive situation.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.