Om fruktansvärda temps vid stock + load, kylpasta och lathet i allmänhet

Permalänk

Om fruktansvärda temps vid stock + load, kylpasta och lathet i allmänhet

Jahapp, tänkte att det kan vara dags att fixa min HAF 932a, och ta en ordentlig titt på tempsen i och med att jag tänkte ge mig själv en uppgradering i julklapp i form av GPU + SSD. Därmed var jag lite OC-sugen, men jag tappade lusten rätt snabbt, och svängde ihop den här tråden.

i5 2500k stock atm, har ökat multipeln till 41 innan, men stock atm.
hd5850 stock
4gb crucial stock
HAF 932 stock
Thermalright MUX-120 OEM/w stock

-
Jag körde lite tester med CPUn i 41 multipel, blev asrädd och drog ner till stock igen. Sedan drog jag ner alla program jag kom på just nu för att vara säker och körde igen, här har vi reslutaten då,

Idle, stockklock: http://i4.minus.com/ibn66cnfSLH4kx.png (OBS, stor bild)

efter endast 4 minuters prime95: http://i3.minus.com/iPuBeFxcrw1qt.png (OBS, stor bild)

Jag har väl en 22-23 grader eller så i rummet jag sitter. (Asrock Extreme Tuner har förstås fel om att case fans går i 0 rpm, jag känner tydligt att de körs.)

Med tanke på de recensioner och omdömen jag läst tidigare måste det vara det gamla SBT-problemet helt enkelt. Bör jag lägga om kylpasta, köpa nya casefläktar? Överhuvudtaget tycker jag att båda temperaturerna är helt åt helvete, speciellt med tanke på att jag kör fläktarna i 100% hela tiden.

Nu när jag ändå gör tråden tänkte jag också passa på att fråga vad TMPIN3 egentligen är och varför det blir så helvetes varmt?

Uppskattar all hjälp och är öppen för alla förslag hur ljudliga de än må vara, tack.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk

anledningen till att processorn blir så varm är för att du har orginal kylare. Orginalkylare är bara skapta för att du ska kunna få igång datorn utan det överhettas för minsta möjliga kostnad för tillverkarna. det finns riktigt bra luftkylare för bara några hundra spänn så finns ingen anledning till köra på stock heller. Så vart vill du komma med tråden? klocka med stock är uteslutet

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

63 grader är inte så farligt ?
men att fläktarna måste gå 100% för det låter lite skumt... (testa ställ alla inställningar på deafult i bios och se om det hjälper)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av martincool:

anledningen till att processorn blir så varm är för att du har orginal kylare. Orginalkylare är bara skapta för att du ska kunna få igång datorn utan det överhettas för minsta möjliha kostnad för tillverkarna. det finns riktigt bra luftkylare för bara några hundra spänn så finns ingen anledning till köra på stock heller. Så vart vill du komma med tråden? klocka med stock är uteslutet

Skrivet av mini-z1994:

63 grader är inte så farligt ?
men att fläktarna måste gå 100% för det låter lite skumt... (testa ställ alla inställningar på deafult i bios och se om det hjälper)

Öh, kanske var otydligt men har alltså en Thermalright Mux-120 OEM som CPU-kylare. Enligt de recensioner jag läst av den bör jag inte vara i närheten av dessa temps.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk

okej. Om nu så är fallet då jag inte kollat upp just din processorkylare model så finns det bara två alternativ. fördåligt med kylarpasta/ inte härdat tillräkligt länge eller att du har ojämn kontaktyta på kylare eller processorn. Går kablarna från fläktarna till moderkortet? eller har du det via fläktstyrning

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

okej. Om nu så är fallet då jag inte kollat upp just din processorkylare model så finns det bara två alternativ. fördåligt med kylarpasta/ inte härdat tillräkligt länge eller att du har ojämn kontaktyta på kylare eller processorn. Går kablarna från fläktarna till moderkortet? eller har du det via fläktstyrning

Har kört kylaren i ett år snart, så härdat har det nog. Annars kan det nog vara ojämt med pasta, ja. Fläktarna är kopplade direkt till mobot.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk

har du övervakat tempsen under detta år? även om du har bra lager med kylpasta så kan själva kontaktytan på processorkylaren ha ett tillverkningsfel som gör att den inte är helt platt. vilket kan vara extremt svårt att se. jag hade samma problem som dej med att fläktarna gick upp i 100% då köpte jag mig ett fläkstyrning.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

har du övervakat tempsen under detta år? även om du har bra lager med kylpasta så kan själva kontaktytan på processorkylaren ha ett tillverkningsfel som gör att den inte är helt platt. vilket kan vara extremt svårt att se. jag hade samma problem som dej med att fläktarna gick upp i 100% då köpte jag mig ett fläkstyrning.

Nej, det är ju det som är grejen lite. Kollade bara så inget brann upp när jag installerade skiten (bytte CPU samtidigt), och sen brydde jag mig egentligen inte om temps tills nu.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Inga dåliga temps, Idle är något hög men det är load som är viktig och 60 grader är ju inte högt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

det enda du kan "göra" om du misstänker att det är nått fel på din kylare är att kolla så kontaktytan är platt på både cpu och kylare, använda kylpasta av kvalite sort stort som ett riskorn brukar dom flesta säga, du kan ju byta fläkten på kylaren men det lär inte spela nån större roll annars är de bara att köpa ny kylare som gäller om du nu vill klocka. Ett råd är ju använda sweclockers testet över kylare.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av sj6:

Inga dåliga temps, Idle är något hög men det är load som är viktig och 60 grader är ju inte högt.

Tycker ju ärligt talat att 60~ med stockklock med eftermarknadskylare där jag läst folk som fått mer än 10 grader kallare är rätt uselt. Men jag vet inte, jag kanske löjlar mig lite mycket.

Skrivet av martincool:

det enda du kan "göra" om du misstänker att det är nått fel på din kylare är att kolla så kontaktytan är platt på både cpu och kylare, använda kylpasta av kvalite sort stort som ett riskorn brukar dom flesta säga, du kan ju byta fläkten på kylaren men det lär inte spela nån större roll annars är de bara att köpa ny kylare som gäller om du nu vill klocka. Ett råd är ju använda sweclockers testet över kylare.

Mm, använder Artic Silver 5, får väl lägga nytt lager och se om någon vecka.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk

hur ser luftflödet ut i chassit då? det kan ju påverka en hel del. Sätta fläktar som drar in kall luft till fläktarna från utanför chassit? de gör en annan:P

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

hur ser luftflödet ut i chassit då? det kan ju påverka en hel del. Sätta fläktar som drar in kall luft till fläktarna från utanför chassit? de gör en annan:P

Mm, det här var något jag tänkte på med. Funderar på om jag ska ta och byta ut de fläktar chassiet kommer med till några med högre RPM.

Då jag inte störs öht av fläktljud kan det väl vara iaf delvis en lösning.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk

behöver inte låta högt för du har fläktar på? jag hör knappt min dator och jag har 8 fläktar i min dator. jag har även alltid öppen chassisida och datorn ståendes på ett litet bord så inte damm kommer in i datorn. Då behöver man inte bry sig om luftflöde heller

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

1. Se till sa att du har okej chassiventilation
2. Ta bort gammal kylpasta och satt dit ny
3. Se till sa att CPU-kylaren ar korrekt monterad
4. Anvand flera olika program for att fa varden pa temperaturen ( HWmonitor, Coretemp )

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av martincool:

behöver inte låta högt för du har fläktar på? jag hör knappt min dator och jag har 8 fläktar i min dator. jag har även alltid öppen chassisida och datorn ståendes på ett litet bord så inte damm kommer in i datorn. Då behöver man inte bry sig om luftflöde heller

Tja, jo, i alla fall om jag vill dra ner tempsen så mycket som möjligt, jag lär köra dom i 100% eller iaf nära 100% hela tiden. Men som sagt, det stör mig inte.

Skrivet av Xelathur:

1. Se till sa att du har okej chassiventilation
2. Ta bort gammal kylpasta och satt dit ny
3. Se till sa att CPU-kylaren ar korrekt monterad
4. Anvand flera olika program for att fa varden pa temperaturen ( HWmonitor, Coretemp )

1. Detta ska jag ta itu med, får se till att blåsa burken och kolla så alla fläktar fungerar.

2, 3. Får jag väl ta lösa till helgen.

4. Körde Speedfan, HWmonitor och Aida64, det bör ju räcka haha.

Tack i alla fall.

Visa signatur

And another thing... Y/N?