Fråga om RAM-krav för FreeNAS

Permalänk
Inaktiv

Fråga om RAM-krav för FreeNAS

Läser lite ang RAM-kraven för Freenas på http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations .

Där skriver de: "For systems with large disk capacity (greater than 6 TB), a general rule of thumb is 1 GB of RAM for every 1TB of storage."

Om man kör RAID 1 med två diskar på 4 TB styck, menar de då att man ska ha 4 eller 8 GB RAM?

Någon som vet hur det ligger till?

Permalänk
Avstängd

Ja, ram är viktigt - men rekommendationen gäller på Enterprise nivå. Som hemanvändare kommer du klara dig fint med mindre. Jag kör just nu 9x2 x2 TB och har "bara" 8gb ram men i min hemmamiljö med 7-10 klienter så räcker det och blir över.

I ditt fall så ska du ha 4gb ram för optimal prestanda enligt angiven formel.

Permalänk

Nu är det nog inte "dead serious" om du kör varken 4 eller 8GB RAM för dina behov, OM de körs i en hemmiljö eller i labb. Om de skall köras i produktion skulle jag nog snarare stoppa i 16GB+ i vilket fall, RAM är för billigt för att snåla med.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

stoppa i 16GB+

Spelar hastigheten på rammet någon roll? Eller bara mängden?

Permalänk
Medlem

4GB var länge minimum de rekommenderade, tror det ökat till 6GB nu. Har kört 12TB med bara 4GB och det var inga problem (kör 16GB med 24TB nu).
Snåla inte med minnet oavsett, det är så billigt numera (så länge man har DDR3 minnen och inte sitter på ett gammalt system). ZFS älskar minne, går inte att få in för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Spelar hastigheten på rammet någon roll? Eller bara mängden?

Bara mängden, oavsett hastighet på minnet är det väldigt många gånger snabbare än disk och nätverk. Spelar ingen roll om minnet klarar 6GB/s eller 12GB/s t.ex.

Permalänk
Medlem

Fast nu gäller väl den där rekomendationen för ZFS och inte för EXT* eller UFS. Så om du inte ska köra ZFS är det ju en none-issue.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Bara mängden, oavsett hastighet på minnet är det väldigt många gånger snabbare än disk och nätverk. Spelar ingen roll om minnet klarar 6GB/s eller 12GB/s t.ex.

Antar att man aldrig behöver mer än 16gb ram? Eller när skulle 32gb användas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Antar att man aldrig behöver mer än 16gb ram? Eller när skulle 32gb användas?

Som sagts innan så ju mer RAM desto bättre, ZFS använder RAM som cache väldigt effektivt så allt RAM du stoppar in kommer i stort sett att användas. Släng in så mycket du känner du har råd med, men personligen hade jag inte satt upp en FreeNas med mindre än 8GB oavsett vad jag skulle köra för diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Fast nu gäller väl den där rekomendationen för ZFS och inte för EXT* eller UFS. Så om du inte ska köra ZFS är det ju en none-issue.

Det är sant, men meningen med att köra FreeNas är oftast att använda ZFS då det är ett väldigt robust filsystem samt att all utveckling kretsar kring ZFS när det gäller FreeNas.

Permalänk
Medlem

En anledning att ha mycket RAM är att ha stor filcache. Så även om man kör något annat filsystem än ZFS så har man nytta av mycket RAM i en NAS. Dels går det fortare att hämta en fil från RAM-minnet och dels behöver hårddiskarna inte jobba lika mycket om filerna hämtas från filcache i RAM istället för ifrån RAM-minnet.

Kör man ZFS finns också ett mellanting. Att köra filcache på SSD-minne. En nackdel med detta är dock att detta i sin tur kräver extra RAM för att kunna adresseras. Jag skulle i första hand fylla minnesslottarna med så mycket RAM som möjligt och sedan efter detta börja fundra på att köra L2ARC på SSD. I min filserver har jag 16 GB RAM och (om jag minns rätt) så har jag 80 GB som L2ARC på SSD.

Permalänk
Medlem

Jag har varit en del aktiv på FreeNAS 8's forum och som jag förstått det så är det inte så att efter 4TB så räknar man efter hur mycket RAM man "behöver" utan för varje varje terabyte med DISK (inte utrymme) så ska man ha 1GB RAM. Så även om jag bara har 5.3TB utrymme i min freeNAS med mina 4st 2TB diskar så ska jag ha 8GB RAM för det. Men det är under optimala omständigheter. När jag utökar med mer disk sen så kommer jag inte utöka med mer minne, inte förrän jag märker en prestandaförlust. Mitt moderkort stödjer bara 8GB RAM så det blir en större uppgradering då.

Men så här säger det om minimum.

NOTE: by default, ZFS disables pre-fetching (caching) for systems containing less than 4 GB of usable RAM. Not using pre-fetching can greatly reduce performance. 4 GB of usable RAM is not the same thing as 4 GB installed RAM as the operating system resides in RAM. This means that the practical pre-fetching threshold is 6 GB, or 8 GB of installed RAM. You can still use ZFS with less RAM, but performance will be affected.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]