Processorn överhettas!! Ligger konstant på 60-65 grader.

Permalänk
Medlem

Processorn överhettas!! Ligger konstant på 60-65 grader.

Tjenare!

Så detta problem hände nyligen med min processor.
För runt en vecka sen så upptäckte jag att mitt dator chassi hade blivit varmare än vanligtvis och fick mig att fundera lite.
Några dagar senare så stängdes HELA min dator av helt random vid olika tidpunkter. Det kunde hända när jag lyssnade på Spotify eller spelade något spel i ett par minuter. Detta var uppenbarligen en riktigt jobbig period där avstängningarna bara regnade ner.

Jag är rätt så säker på att det är min fläkt som är dålig och som inte vill tillbringa med den nedkylningen som min CPU behöver. Akutellt ligger den på 61 grader. Jag skannade efter virus och hittade inget.
Det konstiga är att jag har haft min processor och kylare i mindre än en halvår nu och ALDRIG haft något sånt här problem innan. Jag har dammsugit fläkten, fast det verkar inte hjälpa.

Lite dator info:

CPU: AMD Phenom II X4 965, 3.4 GHz
RAM: 4 GB
Fläkt/Kylare: Hyper TX3 EVO från CoolerMaster. Värd 155 kr på dom flesta sajterna. OBS: Den ingick med CPUn vid köpet. '' Stockcooler ''
Windows 7

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Skrivet av Swedz:

Tjenare!

Så detta problem hände nyligen med min processor.
För runt en vecka sen så upptäckte jag att mitt dator chassi hade blivit varmare än vanligtvis och fick mig att fundera lite.
Några dagar senare så stängdes HELA min dator av helt random vid olika tidpunkter. Det kunde hända när jag lyssnade på Spotify eller spelade något spel i ett par minuter. Detta var uppenbarligen en riktigt jobbig period där avstängningarna bara regnade ner.

Jag är rätt så säker på att det är min fläkt som är dålig och som inte vill tillbringa med den nedkylningen som min CPU behöver. Akutellt ligger den på 61 grader. Jag skannade efter virus och hittade inget.
Det konstiga är att jag har haft min processor och kylare i mindre än en halvår nu och ALDRIG haft något sånt här problem innan. Jag har dammsugit fläkten, fast det verkar inte hjälpa.

Lite dator info:

CPU: AMD Phenom II X4 965, 3.4 GHz
RAM: 4 GB
Fläkt/Kylare: Hyper TX3 EVO från CoolerMaster. Värd 155 kr på dom flesta sajterna. OBS: Den ingick med CPUn vid köpet. '' Stockcooler ''
Windows 7

Tacksam för hjälp!

Kylaren kan inte ligga an mot CPU:n. Montera om den. Rengör ytorna och montera om med ny kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem

Stack till Inet idag för att få något som helst råd från teknikerna där. Fick en sorts sladd som används genom att man tar sladden från fläkten och kopplar den till sladden jag köpte som därefter är kopplad till nåt annat ställe (möjligtvis grafikkortet) som använder el istället för att koppla fläkten till moderkortet.

Vi kom överens om att jag skulle koppla min fläkt-sladd till den nya sladden EFTER jag '' Disable:at '' meddelandet som jag får från min BIOS som säger '' CPU fan has failed, Press F2 to continue ''.

Detta grymt irriterande meddelande var något som jag gärna hade lust att få bort. Innan jag stack till affären så hade jag möjlighet att få tillgång till BIOS efter meddelandet försvann (Pågrund av att jag tryckte F2) men NU så är det omöjligt att komma in där. Jag trycker samma knapp, fast då kommer meddelandet upp IGEN och säger exakt samma sak. Trycker på F2 än en gång fast då fortsätter den bara till Windows. Hur fan kan jag få tillgång till BIOS när BIOS inte ens ger mig en jävla chans??

+ Så fort jag inaktiverat BIOS kontroll över fläkten så kan jag äntligen sänka temperaturen på CPUn med tanke på att den snurrar hela tiden.

Hjälp vore behövande!

Permalänk
Medlem

Denna sladd som teknikern gav dig gör att fläkten alltid körs på maxvarv och att BIOS inte längre kontrollerar den. Det är därför BIOS varnar för att CPU-fläkten inte snurrar. Du kan som teknikern sa ta bort varningen i BIOS. För att komma in i BIOS testa "spamma" delete hela tiden från att du trycker på powerknappen på datorn tills dess att du hamnat i BIOS eller Windows.

Permalänk
Medlem

Tack för infot om sladden, va lite tveksam om vad exakt den hade för effekt för datorn.

Problemet är bara att jag för det mesta dels får varningen först av allt och då måste jag spamma F2 för att komma förbi den jäveln. Efter det så fortsätter den direkt mot Windows.

Om jag nu har turen att inte trigga den jävla varningen så har jag alltså möjlighet att trycka på '' Delete '', men hamnar bara på varningen isåfall och inte på BIOS menyn. Helt jävla sjukt att BIOSen inte tillåter mig att komma in på BIOS.

Permalänk
Medlem

Men kan du inte sätta tillbaks sladden i det riktiga urtaget, gå in i i bios o avaktivera varning/avkärnning av CPU fläkten. Sedan koppla tillbaka igen.

Permalänk
Medlem

Kylpastan har torkat..skit i sladden och gör det riktigt.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Är det damm mellan kylflänsarna?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av 100mbit:

Kylpastan har torkat..skit i sladden och gör det riktigt.

kan inte mer än instämma....varför ta genvägar när du kan lösa d egentliga problemet:)
lycka till iaf

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Fläkten är nu officiellt död. Hade gärna sagt R.I.P fast den skrothögen förtjänar inte ett jävla piss. Lite besviken att jag inte ens kan klara av den minsta uppgiften att hålla en fläkt vid liv.

Innan den slutade funka totalt så crasha min dator som vanligt vid olika tillfällen på grund av för hög temperatur. Märkte vid den sista gången att det var p.g.a att Fläkten inte roterade alls. Det konstiga är att även den lilla fläkten som ligger vid en vägg (Inte cpu fläkten) också inte funkade. Kan det ha något med strömmen att göra?

När jag trycker igång datorn så sätts den igång, fast jag får ingen bild på skärmen plus att ingen av de två fläktarna går igång. Fan pinsamt det här ju.
Kan vore det bäst att bara lägga in skiten på service?

2 dagar innan jullovet, fyfan asså...

Permalänk
Medlem

Försök att nogrannt kontrollera så att fläktarna är ordentligt inkopplade, så att de inte kopplats ur nånstans medans du meckade..
Jag rekommenderar dig att inte försöka få igång datorn innan du löst detta, då det annars kan döda dina komponenter totalt..om det inte redan gjort det. Ifall du känner dig osäker, kontrollera moderkort manualen så att allting är rätt inkopplat..annars i värsta fall lämna in på service men förvänta dig inte att kunna spela under lovet vet ja

Btw. 60-65 grader är inte så farligt som du verkar tro.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Försök att nogrannt kontrollera så att fläktarna är ordentligt inkopplade, så att de inte kopplats ur nånstans medans du meckade..
Jag rekommenderar dig att inte försöka få igång datorn innan du löst detta, då det annars kan döda dina komponenter totalt..om det inte redan gjort det. Ifall du känner dig osäker, kontrollera moderkort manualen så att allting är rätt inkopplat..annars i värsta fall lämna in på service men förvänta dig inte att kunna spela under lovet vet ja

Btw. 60-65 grader är inte så farligt som du verkar tro.

62 grader är maxtemp för en AMD Phenom 2 så jo.
Ja den klarar högre kortare stunder, men AMD har satt 62 grader som max av en anledning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

En sån pass relativt bra fläkt brukar inte bara gå sönder sådär..du borde hört vinande o oljud från fläkten långt innan den lämnar in..konstigt :S

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Lämna in den på service då det verkar vara alldeles för svårt att ta detta över meddelanden, svårt att försöka hjälpa till på distans och när man inte riktigt vet vad du menar.:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Vart någonstans i landet bor du? Om det är i närheten av Borlänge så kan jag tänka mig att ge en hjälpande hand i mån av tid så här i juletid.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8