AMD Radeon plågas av ojämna renderingstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

För att tvinga på Vsync? Kan man ju göra från Nvidia kontrolpanel, då funkar det dessutom för spel som inte är DirectX, som t.ex RAGE.

Nej, för att tvinga triple buffering på DirectX spel.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Nej, för att tvinga triple buffering på DirectX spel.

Jo, det gör jag hellre via Nvidias kontrollpanel

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Surrprise att dom har problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, det gör jag hellre via Nvidias kontrollpanel

Som jag fattat det funkar den inställningen endast för OpenGL, kolla här: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=349091

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Som jag fattat det funkar den inställningen endast för OpenGL, kolla här: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=349091

Okej, vet inte själv, men antog att det funkade då jag inte får alls lika mycket mouse lagg med det på som utan, något jag är extremt känslig över, och är anledningen till att jag normalt sett inte står ut med Vsync på. Kan prova D3DOverrider och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guran33:

Jag kan givetvis inte säga att jag märker skillnad då jag inte jämfört båda sida vid sida. Jag gillar att spela snabbare FPS-spel, bättre hårdvara ger en fördel, om ett kort är bättre i teorin så väljer jag garanterat det. Antar att jag är en av de 10 procenten som inte trollar eller "känner att jag lyckats med något"..

Ahhaa.. så du märker ingen skillnad men ändå ångrar du att du köpte ett AMD kort? Om du nu inte känner någon skillnad eller några problem, varför ångrar du då köpet? Bara för att folk säger att det var ett dåligt köp? Finns knappt ett spel idag som HD6950 inte klarar av.. Och HD7970 har prestandatronen. Alltså gör AMD riktigt bra kort. Nvidia likaså.. Bara för att en artikel säger en sak så betyder det inte att Nvidia är överlägsen någonstans. AMD har lanserat ett tredjepartsprogram som sänker MS I CF till den grad att det inte märks. Samtidigt har Singel GPU lösningar knappt haft några problem alls med MS. Men så fort det dyker upp ett test om hur MS kan förekomma även i Singel GPU lösningar så börjar folk gnälla direkt. Lite smått roligt.. Framförallt när samma personer inte upptäckt detta själv utan bara går efter att en artikel. Visst.. AMD har mer problem med MS än vad Nvidia har.. Men så länge som det inte är märkbart så är detta "Jag borde ha köpt Nvidia.." resonemanget helt värdelöst. Detta fall är det ett solklart fall av rök utan eld.

Skrivet av Warrior28:

Surrprise att dom har problem

Problem har de inte eftersom få (om ens några) klagar på MS i singel GPU konfigurationer. I CF har det varit betydligt vanligare men det har AMD redan fixat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ahhaa.. så du märker ingen skillnad men ändå ångrar du att du köpte ett AMD kort? Om du nu inte känner någon skillnad eller några problem, varför ångrar du då köpet? Bara för att folk säger att det var ett dåligt köp? Finns knappt ett spel idag som HD6950 inte klarar av.. Och HD7970 har prestandatronen. Alltså gör AMD riktigt bra kort. Nvidia likaså.. Bara för att en artikel säger en sak så betyder det inte att Nvidia är överlägsen någonstans. AMD har lanserat ett tredjepartsprogram som sänker MS I CF till den grad att det inte märks. Samtidigt har Singel GPU lösningar knappt haft några problem alls med MS. Men så fort det dyker upp ett test om hur MS kan förekomma även i Singel GPU lösningar så börjar folk gnälla direkt. Lite smått roligt.. Framförallt när samma personer inte upptäckt detta själv utan bara går efter att en artikel. Visst.. AMD har mer problem med MS än vad Nvidia har.. Men så länge som det inte är märkbart så är detta "Jag borde ha köpt Nvidia.." resonemanget helt värdelöst. Detta fall är det ett solklart fall av rök utan eld.

Problem har de inte eftersom få (om ens några) klagar på MS i singel GPU konfigurationer. I CF har det varit betydligt vanligare men det har AMD redan fixat.

Om inte du kan förstå att microstuttering är väldigt PERSONLIGT hur det upplevs så är du bara löjlig när du påstår att det här är ett fall av " rök utan eld". Bevisen finns ju i Techreports artikel svart på vitt,Amd:s kort lider av stuttering i betydligt högre grad än Nvidias dito.

Om man sedan som konsument kommer att känna/lida av det är som sagt högst personligt men det är bara fanboi beteende att förneka att Amd har problem med MS och att många köpare lider av detta.

Sen när har AMD fixat dessa problem? Radeon Pro är INTE en lösning gjord av Amd,och det är väl här kritiken ligger.Amd användare kan inte luta sej mot mjukvaru lösningar från Amd själva för att få hjälp med problem med stuttering.

Så varför har du så svårt att se att ett " icke" problem för dej är ett reellt för andra?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Om inte du kan förstå att microstuttering är väldigt PERSONLIGT hur det upplevs så är du bara löjlig när du påstår att det här är ett fall av " rök utan eld". Bevisen finns ju i Techreports artikel svart på vitt,Amd:s kort lider av stuttering i betydligt högre grad än Nvidias dito.

Om man sedan som konsument kommer att känna/lida av det är som sagt högst personligt men det är bara fanboi beteende att förneka att Amd har problem med MS och att många köpare lider av detta.

Sen när har AMD fixat dessa problem? Radeon Pro är INTE en lösning gjord av Amd,och det är väl här kritiken ligger.Amd användare kan inte luta sej mot mjukvaru lösningar från Amd själva för att få hjälp med problem med stuttering.

Så varför har du så svårt att se att ett " icke" problem för dej är ett reellt för andra?

Men är det verkligen märkbart utöver för de som faktiskt är EXTREMT känsliga? Sedan är Radeon Pro en lösning som nästan helt tar bort MS för CF.. spelar ingen roll vem som gjort fixen. Alltså rök utan eld. Detta är precis som när folk fick reda på att potatischips kunde ge en cancer (om du nu åt din egen vikt i chips per månad över x antal år dvs.).. Folk började helt plötsligt se "tecken" på att de blivit drabbad. När det kommer till MS har man själv märkt att det finns en hel del "hypokondriker" där de börjar uppfatta MS där de inte gjort det tidigare. Varför? Jo för att personen har läst att det existerar. Säger inte att MS inte existerar i singelgpu lösningar men de är långt ifrån ett sådant problem att man ska börja flagga.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Men är det verkligen märkbart utöver för de som faktiskt är EXTREMT känsliga? Sedan är Radeon Pro en lösning som nästan helt tar bort MS för CF.. spelar ingen roll vem som gjort fixen. Alltså rök utan eld. Detta är precis som när folk fick reda på att potatischips kunde ge en cancer (om du nu åt din egen vikt i chips per månad över x antal år dvs.).. Folk började helt plötsligt se "tecken" på att de blivit drabbad. När det kommer till MS har man själv märkt att det finns en hel del "hypokondriker" där de börjar uppfatta MS där de inte gjort det tidigare. Varför? Jo för att personen har läst att det existerar. Säger inte att MS inte existerar i singelgpu lösningar men de är långt ifrån ett sådant problem att man ska börja flagga.

Fanboy...och det de sa om chips (och grillad/stekt/friterad mat) var bara ren skrämselpropaganda och ingen utlösande faktor för cancer, problemet med att AMD lider av MS är dock ren fakta om ett existerande problem, så sluta lev i förnekelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Justbecause:

Fanboy...och det de sa om chips (och grillad/stekt/friterad mat) var bara ren skrämselpropaganda och ingen utlösande faktor för cancer, problemet med att AMD lider av MS är dock ren fakta om ett existerande problem, så sluta lev i förnekelse

Skickades från m.sweclockers.com

Fanboy och förnekelse?
Han säger ju bara som det är, att "problemet" knappast är märkbart, hade det varit märkbart, hade massor av användare redan klagat på det, korten har varit ute i ett år nu.
Tror du att Nvidias kort är helt perfekta?

http://lmgtfy.com/?q=gtx+670+stuttering

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Fanboy...och det de sa om chips (och grillad/stekt/friterad mat) var bara ren skrämselpropaganda och ingen utlösande faktor för cancer, problemet med att AMD lider av MS är dock ren fakta om ett existerande problem, så sluta lev i förnekelse

Skickades från m.sweclockers.com

Kalla mig fanboy om du vill men att blunda för att folk gnäller så fort de får en orsak är bara naivt. Nvidia gör bra GPU:er och det är klippt och skuret mellan dessa. Men tror du verkligen att det skulle vara så lite gnäll om AMD hade så stora problem som vissa vill få det till? CF visst.. där har AMD (eller deras kunder) först nu fått fram en lösning (tredjepartsprogram, vilket är lite smått dåligt) men att säga att MS skulle vara påtaglig (Hos AMD) vid singelgpu lösningar är rent skitsnack.. Är först nu som faktiskt jag har hört att det skulle vara ett "problem" i huvudtaget och då hänger jag ändå på Sweclockers.. Här brukar det komma upp snabbt. Dessutom angående chipsen så var det inte fallet i sig jag refererade till utan det faktum att folk, så fort de hör att något är fel.. tex. att chips skulle ge cancer, så började de "upptäcka" det. Det är lite placeboeffekt över det hela..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Gäller detta också för 7970 versionen?

Permalänk
Medlem

Skyrim... måste vara en bugg i drivrutinen(12.11 beta 8) för detta spel. Inte en chans att någon testnisse kan ha missat detta.
Frame times nu så ingen blir förvirrad. Hostar till ner mot 15 fps varje sekund.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Filmade min mus och skärmen i Crysis 2 när jag avlossade några skott med pistolen.

Relativt input lag:
Crossfire - No vsync: 0-16 ms.
Crossfire - RadeonPro med flip queue 2: 16 ms.
Crossfire - flip queue 2: 32-64 ms!

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, är här någon som kör med radeon pro och upplever några problem, ms, input lag eller något annat, speciellt intresserad av single card, ska prova själv men har precis fått mitt 7950 och mina nyare spel ligger på steam, måste surfa försiktigt så jag kan få utrymme att dra ner ett av spelen, mobilt bredband i ett nötskal, fri surf yeah right.

Visa signatur

i5 3570k 3,4-sapphire 7950 boost flex-16 gb 1600 mhz-samsung 830 ssd 128 gb-gigabyte b75m-d3h-corsair hx620-antec chassi/Acer w700 i3

Permalänk
Medlem

FarCry 3 ULTRA, 4MSAA, HDAO

Orkar inte testa andra konfigurationer nu. Men det känns inte som om jag plågas av ojämna renderingstider.
Om/när swec släpper sitt nya stora grafikkortstest och vill nämna ryckighet/spelbarhet med SLI/CF så hoppas jag att de har använt RadeonPro. Ser det som tjänstefel annars.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Har en turbofunktion och är en finslipad GPU.

"finslipad" och det är fortfarande inte tillräckligt.

Skrivet av Tumnus:

Till skillnad från 9800GTX som var en ren och skär rebrand av 8800.

Sorry, jag visste inte att det var 2008 fortfarande.

Skrivet av Tumnus:

Sedan vilka funktioner och finesser saknar AMD i jämförelse med Nvidia förutom Cuda och PhysX?

Att dom saknar CUDA och PhysX är illa nog. Sen att AMD kopierar funktioner som Nvidia skapar är inte något att skryta med. De släpper funktionerna så fort som möjligt för att konkurrera medans Nvidia släpper funktionen när de är klara med den. Självklart ger det ena sättet möjlighet att testa och lösa problem enklare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A11ium:

FarCry 3 ULTRA, 4MSAA, HDAO

Orkar inte testa andra konfigurationer nu. Men det känns inte som om jag plågas av ojämna renderingstider.
Om/när swec släpper sitt nya stora grafikkortstest och vill nämna ryckighet/spelbarhet med SLI/CF så hoppas jag att de har använt RadeonPro. Ser det som tjänstefel annars.

http://i1107.photobucket.com/albums/h381/A11ium/CrossfireRade...

Ska saker testas så ska de göras med de drivers som tillverkaren erbjuder, annars är det ett fel av testaren och att sopa ev problem under mattan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Ska saker testas så ska de göras med de drivers som tillverkaren erbjuder, annars är det ett fel av testaren och att sopa ev problem under mattan

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket korrekt. Man ska inte använda några tredjepartsprogram om micro stuttering ska testas officiellt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StabTheDrama:

"finslipad" och det är fortfarande inte tillräckligt.

1. Sorry, jag visste inte att det var 2008 fortfarande.

2. Att dom saknar CUDA och PhysX är illa nog. Sen att AMD kopierar funktioner som Nvidia skapar är inte något att skryta med. De släpper funktionerna så fort som möjligt för att konkurrera medans Nvidia släpper funktionen när de är klara med den. Självklart ger det ena sättet möjlighet att testa och lösa problem enklare.

1. Spelar ingen roll om det så var 2001.. Frågan var varför 9000 serien var lite av ett fulknep från Nvidia.. Till skillnad från GHZ edition som förde med sig tekniska ändringar i själva GPU:n så var 9000 serien en ren och skär rebrand.

2. Så du klankar ner på AMD för att Nvidia vägrar (och rätt också) dela med sig av teknik? Dessutom har aldrig AMD riktigt varit det märke som marknadsfört nya tekniker..

Skrivet av Justbecause:

Ska saker testas så ska de göras med de drivers som tillverkaren erbjuder, annars är det ett fel av testaren och att sopa ev problem under mattan

Skickades från m.sweclockers.com

Dock ska man även upplysa folk med ev. lösningar. Att ignorera det faktum att program finns som fixar detta problem är som att sitta och jämföra AMD vs Nvidia med två år gammal drivrutin kontra en månad gamla drivrutiner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Dessutom har aldrig AMD riktigt varit det märke som marknadsfört nya tekniker..

Där är problemet. Därför är dom inte störst.

Skrivet av Tumnus:

Dock ska man även upplysa folk med ev. lösningar. Att ignorera det faktum att program finns som fixar detta problem är som att sitta och jämföra AMD vs Nvidia med två år gammal drivrutin kontra en månad gamla drivrutiner.

Att man måste ta till speciella program för att fixa ett sånt här problem är en jävla skitlösning. 90% fattar inte hur man gör en sån sak och lider därför utav dessa problem i onödan. AMD är idioter som inte implementerar lösningen i de officiella drivrutinerna.

Folk säger alltid "prestanda/pris" men man får väldigt ofta vad man betalar för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Ska saker testas så ska de göras med de drivers som tillverkaren erbjuder, annars är det ett fel av testaren och att sopa ev problem under mattan

Tycker att de ska testa båda konfigurationerna. Standard för vanligt folk och vad som kan uppnås för entusiaster, handlar inte om att dölja problem utan att visa vad som är möjligt. Eller tycker du att swec ska lägga sig på en "lägre" nivå? Ska de sluta överklocka också? Blir det för svårt med RadeonPro så man måste gå till utländska sidor för att se verkligheten för de som söker bästa flyt i sitt spelande? Eller att t.ex. personer som jag måste fylla i med de resultat de inte får fram. Entusiaster ska då hoppa över testet och i stället gå rakt till kommentarstråden för resultaten som gäller för dem då testet inte är representativt? Svenska entusiaster flyr bort från svenska hårdvarusidor, så bygger vi ett bra community. Lämnar de som vill och kan mindre kvar.

För övrigt är det exakt samma drivrutin, 12.11 beta 8 nerladdad från AMD i alla tester. RadeonPro är ingen drivrutin, jag trycker bara i en kryssruta för att stoppa korten vid 16.67 ms renderingstider. Klick i, klick ur.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av StabTheDrama:

Där är problemet. Därför är dom inte störst.

Att man måste ta till speciella program för att fixa ett sånt här problem är en jävla skitlösning. 90% fattar inte hur man gör en sån sak och lider därför utav dessa problem i onödan. AMD är idioter som inte implementerar lösningen i de officiella drivrutinerna.

Folk säger alltid "prestanda/pris" men man får väldigt ofta vad man betalar för...

Men folk sitter inte och lider, annars hade detta tagits upp för länge sedan, hur många AMD ägare har skrivit i denna tråd och sagt aha! det är detta mina problem beror på.
De flesta som gnäller är helt enkelt Nvidia fanboys som hittat något med AMD de kan anmärka på, jag ser detta hela tiden, tex är de som har problem med AMDs drivrutiner, oftast ägare av Nvidia kort, vad vet de om den saken?

edit Finns tex en tråd i detta forum, för de som har problem med Nvidia-kort och PCI v3, den är helt befriad från skadeglada komentarer från ägare av AMD-kort, varför kan det alldrig vara likadant åt andra hållet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Haha denna sisdan tar ju ändå priset, "det är fusk" det är bla bla hit å dit. Det låter som nåt jävla dagis. Jag kan inte förstå att ni som uppenbarligen har nvidia kort har så stora problem med AMD's drivrutiner? Liksom lägg ner, gör nåt vettigt, försök bidra. Var glada att det är hård konkurrens på gpu marknaden, skaffa lite folkvett ffs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

1. Spelar ingen roll om det så var 2001.. Frågan var varför 9000 serien var lite av ett fulknep från Nvidia.. Till skillnad från GHZ edition som förde med sig tekniska ändringar i själva GPU:n så var 9000 serien en ren och skär rebrand.

Dock ska man även upplysa folk med ev. lösningar. Att ignorera det faktum att program finns som fixar detta problem är som att sitta och jämföra AMD vs Nvidia med två år gammal drivrutin kontra en månad gamla drivrutiner.

1. 9000-serien var inte helt bara en rebrand från 8000-serien, det kom med lite (även om det var få) nyheter och högre klockfrekvens, 9800GTX+ kom även med lägre nm

2. Att upplysa om att det finns lösningar kan man göra, men man ska fortfarande inte göra testen med dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A11ium:

Tycker att de ska testa båda konfigurationerna. Standard för vanligt folk och vad som kan uppnås för entusiaster, handlar inte om att dölja problem utan att visa vad som är möjligt. Eller tycker du att swec ska lägga sig på en "lägre" nivå? Ska de sluta överklocka också? Blir det för svårt med RadeonPro så man måste gå till utländska sidor för att se verkligheten för de som söker bästa flyt i sitt spelande? Eller att t.ex. personer som jag måste fylla i med de resultat de inte får fram. Entusiaster ska då hoppa över testet och i stället gå rakt till kommentarstråden för resultaten som gäller för dem då testet inte är representativt? Svenska entusiaster flyr bort från svenska hårdvarusidor, så bygger vi ett bra community. Lämnar de som vill och kan mindre kvar.

För övrigt är det exakt samma drivrutin, 12.11 beta 8 nerladdad från AMD i alla tester. RadeonPro är ingen drivrutin, jag trycker bara i en kryssruta för att stoppa korten vid 16.67 ms renderingstider. Klick i, klick ur.

"Lägre" än vadå?! Kan det bli så mycket lägre än dessa sandlådenivåer där alla försvarar respektive tillverkare för att enbart intala sig själv att det köp man själv gjorde är bra trots alla motbevis som läggs fram...är man nöjd med sin produkt, fine, men sluta blunda för fakta, problemet existerar fast du inte ser det, de krigar t.o.m i Syrien medan ni gnäller om ett ynka jävla driverproblem fast ni inte ser det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Men folk sitter inte och lider, annars hade detta tagits upp för länge sedan, hur många AMD ägare har skrivit i denna tråd och sagt aha! det är detta mina problem beror på.
De flesta som gnäller är helt enkelt Nvidia fanboys som hittat något med AMD de kan anmärka på, jag ser detta hela tiden, tex är de som har problem med AMDs drivrutiner, oftast ägare av Nvidia kort, vad vet de om den saken?

edit Finns tex en tråd i detta forum, för de som har problem med Nvidia-kort och PCI v3, den är helt befriad från skadeglada komentarer från ägare av AMD-kort, varför kan det alldrig vara likadant åt andra hållet?

Så är det ju i varenda tråd här, samma sak så fort det står något om Apple, du sitter folk som aldrig tagit i en Apple-produkt och gnäller över dem, senast så var de ju gnäll om deras kartor som de som gnäller inte ens har provat etc. så det spelar ingen roll vad det handlar om så gnälls det...och det är absolut ingen idé att försöka skriva rättelser åt dem för att tala om hur de egentligen är för då är man en fanboy...dvs de är helt immuna mot fakta, de är redan för infekterade av sin egen trångsynthet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

"Lägre" än vadå?! Kan det bli så mycket lägre än dessa sandlådenivåer där alla försvarar respektive tillverkare för att enbart intala sig själv att det köp man själv gjorde är bra trots alla motbevis som läggs fram...är man nöjd med sin produkt, fine, men sluta blunda för fakta, problemet existerar fast du inte ser det, de krigar t.o.m i Syrien medan ni gnäller om ett ynka jävla driverproblem fast ni inte ser det

Skickades från m.sweclockers.com

Nivå på diskussion och nivå på tester är olika saker. När jag menar lägre så syftar jag såklart på testerna. Forumet har jag ingen större förhoppning om.

Om entusiast är för högt så har man gått ner en nivå. Går man ner en nivå så är man på en lägre nivå.
Svarar det på din första fråga?

Angående försvar av tillverkare... om du hade haft ögonen med dig så kanske du sett min signatur. Ja, just ja. Jag har båda tillverkarna och inget system är till salu. Vore intressant att veta vilka av dessa du tror jag hissar eller dissar och i så fall varför jag har båda kvar.

På punkten "blunda för fakta" kan jag upplysa dig att jag har gjort flertalet tester och stött på väldigt kraftig stuttering. Om du nu missat detta så bjuder jag på ett resultat från min dator igen.

Jag bjuder även på denna bild.

Så vilka bevis blundar jag för? Båda är från mig. Är det den med stuttering eller den utan som jag inte vet om? Tror att vi båda vet hur det ligger till nu när du fått lite mer information.
Jag ser problemet, när det är som i bild 1, som jag skrivit om tidigare och även sagt att det är dåligt av AMD. I bild 2 syns det inte, vilket också är hur det är på min dator nu.
Är det något mer som är oklart?

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A11ium:

Nivå på diskussion och nivå på tester är olika saker. När jag menar lägre så syftar jag såklart på testerna. Forumet har jag ingen större förhoppning om.

Om entusiast är för högt så har man gått ner en nivå. Går man ner en nivå så är man på en lägre nivå.
Svarar det på din första fråga?

Angående försvar av tillverkare... om du hade haft ögonen med dig så kanske du sett min signatur. Ja, just ja. Jag har båda tillverkarna och inget system är till salu. Vore intressant att veta vilka av dessa du tror jag hissar eller dissar och i så fall varför jag har båda kvar.

På punkten "blunda för fakta" kan jag upplysa dig att jag har gjort flertalet tester och stött på väldigt kraftig stuttering. Om du nu missat detta så bjuder jag på ett resultat från min dator igen.
http://i1107.photobucket.com/albums/h381/A11ium/Crossfire_zps...

Jag bjuder även på denna bild.
http://i1107.photobucket.com/albums/h381/A11ium/CrossfireRade...

Så vilka bevis blundar jag för? Båda är från mig. Är det den med stuttering eller den utan som jag inte vet om? Tror att vi båda vet hur det ligger till nu när du fått lite mer information.
Jag ser problemet, när det är som i bild 1, som jag skrivit om tidigare och även sagt att det är dåligt av AMD. I bild 2 syns det inte, vilket också är hur det är på min dator nu.
Är det något mer som är oklart?

Nu var ju iofs inte det om att försvara sitt köp och blunda för fakta något mot just dig personligen, utan generellt i hela forumet, beklagar om du tog det som riktat mot just dig, inte min mening

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Finns den stutteringen som visas i filmen även på 5000 serien med nya drivare?
Och visst försvinner den med vsync på?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)