Permalänk
Medlem

Vilken cpu kylare, istället för original

Funderar på att byta kylningen på min i7 2600k, just nu har jag originalkylaren, och i wow kan tempen enligt coretemp gå upp till ca 80 grader, vilket jag tycker är lite högt.
Men då är frågan vad man ska välja, nu tänker jag inte att överklocka, åtminstone inte just nu. Helst ska man också kunna montera den, utan att behöva ta loss moderkortet och allting annat. Har läst en del om hyper 212, men verkar lite krångligt att montera och man måste ta loss moderkortet.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Budget?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Om du behöver ta bort moderkortet har snarare att göra med vilket chassi du har.
Det är ju ingen big deal att ta bort moderkortet dock, och något du förmodligen kommer behöva göra för alla hyffsade kylare.

Har du en större budget rekommender jag Thermalright Silver Arrow.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

CM hyper TX3, Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev 2 och Zalman CNPS5X är några jag känner till.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Om du behöver ta bort moderkortet har snarare att göra med vilket chassi du har.
Det är ju ingen big deal att ta bort moderkortet dock, och något du förmodligen kommer behöva göra för alla hyffsade kylare.

Har du en större budget rekommender jag Thermalright Silver Arrow.

Silver Arrow SB-E är tyvärr slut i hela landet och kommer inte komma in förrän i februari hos vissa handlare, bla Inet.

Själv tänkte jag köpa Noctua NH-D14 men fick tag på en billig Be Quiet Dark Rock Pro 2 så jag tog den istället. Fördelen med Dark Rock är att den har PWM-styrda fläktar och är i allmänhet tystare än sina konkurrenter. Någon grads sämre prestanda än Silver Arrow men märkbart tystare. Dock är den ganska dyr då den kostar runt 800:- på de flesta ställen, så hade jag inte hittat en i fyndhörnan hade jag tagit Noctuan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Silver Arrow SB-E är tyvärr slut i hela landet och kommer inte komma in förrän i februari hos vissa handlare, bla Inet.

Själv tänkte jag köpa Noctua NH-D14 men fick tag på en billig Be Quiet Dark Rock Pro 2 så jag tog den istället. Fördelen med Dark Rock är att den har PWM-styrda fläktar och är i allmänhet tystare än sina konkurrenter. Någon grads sämre prestanda än Silver Arrow men märkbart tystare. Dock är den ganska dyr då den kostar runt 800:- på de flesta ställen, så hade jag inte hittat en i fyndhörnan hade jag tagit Noctuan.

Ajdå, det va ju lite synd.

Ja, PWM känns som en stor fördel.
Själv kör jag min NH-D14 på en liten fläktkontroller, knäpptyst på lägsta varvtalet jag får med den, tyvärr startar inte fläktarna därifrån utan jag måste först dra upp dem och sen ner igen, då snurrar de där.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ja, det finns ingen öppning i sidoplåten, så ifall man behöver sätta en annan bakplåt, så måste moderkortet tas bort. Nu har jag inte tänkt någon exakt prisklass, men tänkte något som inte är särskild dyr, eftersom det inte är aktuellt att klocka just nu. Därför är ju 212 bra i pris, men som sagt skulle föredra om det fanns något som använder dom fästerna som redan finns. Och nej moderkortet i sig är inte svårt att ta loss, jobbigast är att pilla alla ledningarna från chassit till moderkortet, sen tänkte jag även att min bror skulle byta kylaren på sin, och han grejar inte så mycket med datorer, jag brukar bygga för det mesta till honom. Men vi bor en bra bit från varandra.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Skrivet av zosma:

Ja, det finns ingen öppning i sidoplåten, så ifall man behöver sätta en annan bakplåt, så måste moderkortet tas bort. Nu har jag inte tänkt någon exakt prisklass, men tänkte något som inte är särskild dyr, eftersom det inte är aktuellt att klocka just nu. Därför är ju 212 bra i pris, men som sagt skulle föredra om det fanns något som använder dom fästerna som redan finns. Och nej moderkortet i sig är inte svårt att ta loss, jobbigast är att pilla alla ledningarna från chassit till moderkortet, sen tänkte jag även att min bror skulle byta kylaren på sin, och han grejar inte så mycket med datorer, jag brukar bygga för det mesta till honom. Men vi bor en bra bit från varandra.

De jag märkt är att 92mm kylare ofta anvädner orginal fästet går man större så brukar man behöva byta den, har själv en titan, kan inte namnet men den har en jobbg montering av fläkten med udda dimentioner (92mm fläkt med 80mm hål) och den använde orginal fästet och är inte så stor, tjock är den istället och i stock så har den vettiga sifror (inte intel men amd AM2 quad) men kollar på olika modeller o se unboxing eller tester för att få reda på om de använder orginal eller egen fästanordning.

Permalänk
Medlem

Hittade nu en, vet inte hur bra den är, men den använder push pins i alla fall. Cooler Master Hyper TX3 Evo.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Funderar på att byta kylningen på min i7 2600k, just nu har jag originalkylaren, och i wow kan tempen enligt coretemp gå upp till ca 80 grader, vilket jag tycker är lite högt.
Men då är frågan vad man ska välja, nu tänker jag inte att överklocka, åtminstone inte just nu. Helst ska man också kunna montera den, utan att behöva ta loss moderkortet och allting annat. Har läst en del om hyper 212, men verkar lite krångligt att montera och man måste ta loss moderkortet.

Sluten vattenkylning kanske? Att montera den är ju väldigt simpelt och du kanske inte behöver dra ut moderkortet, men jo som folk sagt tidigare: du kanske behöver ta ut det ändå.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

kika på freezer 13 och freezer 13 pro de är väldigt tysta och sitter med en ram (pushpins som är lite längre och sitter bättre) samt två skruvar på ramen ^^
tar ca 5 minuter och fixa på även om man inte är så kunnig

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Nu var jag inne på netonnet här i närheten, och dom hade Cooler master hyper tx3 evo, så köpte den, har inte monterat den än. Så får vi se om det blir någon skillnad på tempsen. Sen får man köpa bättre nästa gång man byter mobo och cpu. Än känns det ju inte befogat att uppgradera, skillnaden skulle vara för liten.
Dock när jag tittar på den här kylaren, så känns den liten. Men läste lite tester, och den fick hyfsad bra omdömen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Skrivet av zosma:

Nu var jag inne på netonnet här i närheten, och dom hade Cooler master hyper tx3 evo, så köpte den, har inte monterat den än. Så får vi se om det blir någon skillnad på tempsen. Sen får man köpa bättre nästa gång man byter mobo och cpu. Än känns det ju inte befogat att uppgradera, skillnaden skulle vara för liten.
Dock när jag tittar på den här kylaren, så känns den liten. Men läste lite tester, och den fick hyfsad bra omdömen.

Glöm inte att göra rent Cpu;n med ren etanol eller liknande. Detta är otroligt viktigt!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nu har jag monterat min tx3 evo, så här i snabb test, med standardkylaren när jag inte gjort nåt särskild i wow, så var tempen oftast 72-77 grader, steg inte så mycket i raids heller. nu när jag är i stormwind, så är mina temps kring 45 grader. Så lite svalare är det åtminstone.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Testade även med prime 95. För länge sen testade jag det med originalkylaren och då avbröt jag det efter en stund, när tempen var i 95 grader och fortsatte att stiga.
Med den här kylare kom jag upp till 71 grader i prime 95, verkade inte gå över det, eftersom det gick sen ner till 67 grader och verkade bli kvar där. Nu körde jag inte någon längre stund 5-10 minuter kanske.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Hur har du med flöde i lådan? Jag har en 2600 som tuggar på i 4500, men även en bättre CPU kylare. Jag når aldrig temps över 60 hur hårt jag än lastar den. Med din kylare borde du inte ligga så högt med en standard klockad 2600

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Bör nog vara hyfsad bra flöde i lådan, har en 14 cm fläkt i fronten, 26 cm fläkt i sidan och 12 cm fläkt bak.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200