Dela hårddiskar över wan

Permalänk
Medlem

Dela hårddiskar över wan

Jag ska köpa en dator. 32gb ram, Amd quad core, random skit pci-e grafikkort, 8 HDDs, 1 SSD, 360w 80+ gold PSU etc.

Syftet med datorn ska vara att jag ska kunna komma åt mina hårddiskar (filer) över internet, men också för att användas till att hosta spel-servrar etcetera.

Så frågan är då: hur ska jag göra detta?
Troligtvis behövs windows (7?) för att använda alla mjukvara till att hosta diverse spel. Men hur ska jag då göra med huvudsyftet, alltså att komma åt alla mina filer med 80-100mbit/s från andra nätverk? (med någon sorts säkerhet)

Skulle man kunna ordna FreeNas över Virtual Box och använda windows 7 som fysiskt OS? /bättre lösningar
Inte så kunnig på området!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Jag ska köpa en dator. 32gb ram, Amd quad core, random skit pci-e grafikkort, 8 HDDs, 1 SSD, 360w 80+ gold PSU etc.

Syftet med datorn ska vara att jag ska kunna komma åt mina hårddiskar (filer) över internet, men också för att användas till att hosta spel-servrar etcetera.

Så frågan är då: hur ska jag göra detta?
Troligtvis behövs windows (7?) för att använda alla mjukvara till att hosta diverse spel. Men hur ska jag då göra med huvudsyftet, alltså att komma åt alla mina filer med 80-100mbit/s från andra nätverk? (Vad är säkert men också klarar en sådan hastighet?)

Skulle man kunna ordna FreeNas över Virtual Box och använda windows 7 som fysiskt OS? /bättre lösningar
Inte så kunnig på området!

ESXi i grunden och sedan flertalet virtuella maskiner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Entusiast

Det gamla uråldriga och väl beprövade knepet kallas FTP.
http://filezilla-project.org/

Men vill ni ha nätverksdelning via internet, är det VPN jag rekommenderar.
Lite knepigt att komma igång med, men Windows har några högst enkla knep där. Annars finns OpenVPN alltid att tillgå.
http://www.pcworld.com/article/210562/how_set_up_vpn_in_windo...
http://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto....

Ett ytterligare alternativ är filsynkning. (Föreställ er Dropbox, fast i egen regi)
Ett verktyg jag själv använder mycket är Unison:
http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/unison/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

ESXi i grunden och sedan flertalet virtuella maskiner

Blir mitt dator bygge bra till det? Något man ska tänka på?

Skrivet av SysGhost:

Det gamla uråldriga och väl beprövade knepet kallas FTP.

Säkert? Snabbt?
Är det inte jobbigt om man ska ansluta med en ny dator temporärt då? med vpn etc.?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spel565:

Säkert? Snabbt?
Är det inte jobbigt om man ska ansluta med en ny dator temporärt då? med vpn etc.?

FTP: File Transfer Protocol.
Det vill säga ett protokoll designat för filöverföringar ifråga. Så hastigheten är bara begräsnad till er utrustning och internet-anslutning.
Du sätter självfallet upp användarkonton på FTP-servern, och på så sätt bestämmer du vilka som har access till vad, och under vilka tidsfönster.
Antigen sätter du upp ett vanligt anonymt konto och låter alla komma åt innehållet, eller så sätter du up en eller flera användarkonton, med eller utan lösenord. Det är upp till er.

SFTP är det du söker för säkerhet, och där är säkerheten bara begränsad till den kryptering och protokoll du väljer.
Kryptering handlar bara om några inställningar i Filezillas mjukvara, och är enkelt att komma igång med.

Är man helt novis om det här med FTP (Som för övrigt är rätt enkelt), så finns det tonvis med guider på nätet.
Så för att slippa uppfinna hjulet igen, tänkte jag länka till några av guiderna:
Lifehackers "Build a home FTP": http://lifehacker.com/339887/build-a-home-ftp-server-with-fil...
Addictive Tips "Step by Step": http://www.addictivetips.com/windows-tips/how-to-setup-person...

Onödigt vetande:
Innan Torrent fanns, var FTP den allra vanligaste metoden att dela filer mellan en eller flera användare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

FTP: File Transfer Protocol.

Bättre än NAS (freeNas) eller blir det någon skillnad?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spel565:

Bättre än NAS (freeNas) eller blir det någon skillnad?

Man kan inte jämföra NAS och FTP rakt av. Dem båda har sina speciella syften.
NAS är en nätverksansluten lagringsenhet. (Network Attached Storage) och "vanlig" fildelning är något som inte bör dela ut över internet. (Stor säkerhetsrisk)

Du nämner dock FreeNAS, vilket ger er en hel del möjligheter: (Tänk på att just "FreeNAS" är ett BSD-baserat operativsystem tänkt för dedkerade filservrar)
FreeNAS har en inbyggd FTP-server, som är lämpat för just filaccess över osäkra nät, såsom Internet.
Bättre än att köra FTP-server på era datorer.
I det här fallet kommer NAS-burken er att agera FTP-server istället.
Principen är densamma: Sätt upp en eller flera användare, aktivera kryptering och FTP:a för glatta livet.
http://doc.freenas.org/index.php/FTP

(Glöm inte att konfigurera er brandvägg/router också)

EDIT:
...Nevermind....

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Man kan inte jämföra NAS och FTP rakt av. Dem båda har sina speciella syften.
NAS är en nätverksansluten lagringsenhet. (Network Attached Storage) och "vanlig" fildelning är något som inte bör dela ut över internet. (Stor säkerhetsrisk)

Du nämner dock FreeNAS, vilket ger er en hel del möjligheter:
FreeNAS har en inbyggd FTP-server, som är lämpat för just filaccess över osäkra nät, såsom Internet.
Bättre än att köra FTP-server på era datorer.
I det här fallet kommer NAS-burken er att agera FTP-server istället.
Principen är densamma: Sätt upp en eller flera användare, aktivera kryptering och FTP:a för glatta livet.
http://doc.freenas.org/index.php/FTP

(Glöm inte att konfigurera er brandvägg/router också)

Så man kan hosta en nice ftp server med windows 7 som OS? Eller finns det fördelar med FreeNAS?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spel565:

Så man kan hosta en nice ftp server med windows 7 som OS? Eller finns det fördelar med FreeNAS?

Dator tänkt för Spelhosting, och filaccess:
Personligen hade jag kört Windows som enda operativsystem, och Filezilla FTP server för filaccess över Internet.
Jag hade nog även kört WAMP i det fallet för att ha en enkel webbsida på datorn också, med information till alla bekanta som komer att ta del av spelservrarna/filerna.
http://www.wampserver.com/en/ (Installeras som en tjänst i Windows)
Kärver dock att man är kunnig inom webbutveckling, såsom PHP och MySQL

I det här fallet ger FreeNAS inte några fördelar.
Kör man redan ett fullblåst operativsystem så besegrar man syftet med FreeNAS: Resurssnålt system tänk att köras på ett dedikerat system med begränsade resurser och strömsnålhet i åtanke.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Blir mitt dator bygge bra till det? Något man ska tänka på?

Det kommer fungera bra. Jag kör själv ESXi 5.1 på min gamla HP laptop med 8 gig ram.

Tänk på att konfigurera allting rätt. du kan installera t.ex windows 7, Linux osv osv osv osv osv osv och bara öppna portar till dessa genom din brandvägg.

tänk på att ha dynamisk dns eller fast ip om du vill komma åt dina saker utifrån!

men för att få access till dina shares utifrån så är väl FTP-ES med SSL/TSL kryptering alternativt VPN uppkoppling för att komma åt dina filer på bästa sätt

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Dator tänkt för Spelhosting, och filaccess:
Personligen hade jag kört Windows som enda operativsystem, och Filezilla FTP server för filaccess över Internet.
Jag hade nog även kört WAMP i det fallet för att ha en enkel webbsida på datorn också, med information till alla bekanta som komer att ta del av spelservrarna/filerna.
http://www.wampserver.com/en/ (Installeras som en tjänst i Windows)
Kärver dock att man är kunnig inom webbutveckling, såsom PHP och MySQL

I det här fallet ger FreeNAS inte några fördelar.
Kör man redan ett fullblåst operativsystem så besegrar man syftet med FreeNAS: Resurssnålt system tänk att köras på ett dedikerat system med begränsade resurser och strömsnålhet i åtanke.

Funkar det med dynamisk ip? (filezilla)

Skrivet av Donkey:

Det kommer fungera bra. Jag kör själv ESXi 5.1 på min gamla HP laptop med 8 gig ram.

Tänk på att konfigurera allting rätt. du kan installera t.ex windows 7, Linux osv osv osv osv osv osv och bara öppna portar till dessa genom din brandvägg.

tänk på att ha dynamisk dns eller fast ip om du vill komma åt dina saker utifrån!

men för att få access till dina shares utifrån så är väl FTP-ES med SSL/TSL kryptering alternativt VPN uppkoppling för att komma åt dina filer på bästa sätt

Funkar Filezilla lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Dator tänkt för Spelhosting, och filaccess:
Personligen hade jag kört Windows som enda operativsystem, och Filezilla FTP server för filaccess över Internet.
Jag hade nog även kört WAMP i det fallet för att ha en enkel webbsida på datorn också, med information till alla bekanta som komer att ta del av spelservrarna/filerna.
http://www.wampserver.com/en/ (Installeras som en tjänst i Windows)
Kärver dock att man är kunnig inom webbutveckling, såsom PHP och MySQL

I det här fallet ger FreeNAS inte några fördelar.
Kör man redan ett fullblåst operativsystem så besegrar man syftet med FreeNAS: Resurssnålt system tänk att köras på ett dedikerat system med begränsade resurser och strömsnålhet i åtanke.

fast köra windows 7 som ett fullblown serverOS för både filhosting och spelserver lär ju inte vara resurssnålt för fem öre.

då är det bättre att köra med en hypervisor i grunden och dedikera resurser till varje server.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Funkar Filezilla lika bra?

FTP-ES är ett protokoll och jag tror Filezilla har stöd för detta.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

fast köra windows 7 som ett fullblown serverOS för både filhosting och spelserver lär ju inte vara resurssnålt för fem öre.

då är det bättre att köra med en hypervisor i grunden och dedikera resurser till varje server.

Och det gör man med ESXi?

Drar det så mycket resurser då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

FTP-ES är ett protokoll och jag tror Filezilla har stöd för detta.

Stämmer. Körde det tidigare innan jag gick över till IIS.

ESXi drar inte mycket resurser. Det är en virtualiseringsplattform och en sådan endast. Du installerar upp ESXi på din burk och sedan ansluter över nätverket med en klient som heter vSphere Client. Bara att surfa in på IPn till din server och ladda hem den.
Där installerar du upp alla servrar du vill ha.
Tänk på att aldrig skicka lösenord över internet i klartext. Kryptera mera

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Donkey:

fast köra windows 7 som ett fullblown serverOS för både filhosting och spelserver lär ju inte vara resurssnålt för fem öre.

då är det bättre att köra med en hypervisor i grunden och dedikera resurser till varje server.

TS kommer fortfarande att behöva Windows, då många spelservrar inte finns till andra OS.
Att Köra Windows + ftp-server direkt är väl ändå mer resurssnålt än att köra Virtualisering med Windows och NAS med FTP?

Virtualisering i det här fallet är ju overkill enligt min mening.
Windows blir ju inte magiskt mer resurssnålt bara för att det körs virtuellt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

TS kommer fortfarande att behöva Windows, då många spelservrar inte finns till andra OS.
Att Köra Windows + ftp-server direkt är väl ändå mer resurssnålt än att köra Virtualisering med Windows och NAS med FTP?

Virtualisering i det här fallet är ju overkill enligt min mening.
Windows blir ju inte magiskt mer resurssnålt bara för att det körs virtuellt.

Nej MEN han kan köra andra OS hur enkelt som helst på den plattformen också. Behöver han då starta om Windows pga uppdateringar kan han göra det utan att det påverkar hela miljön. Ingenting är overkill Kör så det ryker.

Permalänk
Rekordmedlem

Beroende på vad man ska göra så kan nån form av fjärrstyrning/fjärrskrivbord också vara bekvämt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beroende på vad man ska göra så kan nån form av fjärrstyrning/fjärrskrivbord också vara bekvämt.

Räcker windows inbyggda fjärrskrivbord? ^^

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spel565:

Räcker windows inbyggda fjärrskrivbord? ^^

Kanske, det finns inte i alla versioner av win och inte i andra os, men teamviewer är fritt för icke kommersiellt bruk, och så finns det flera olika versioner av vnc, det kan ju kanske vara intressant att kunna köra fjärrstyrning från linux eller android.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske, det finns inte i alla versioner av win och inte i andra os, men teamviewer är fritt för icke kommersiellt bruk, och så finns det flera olika versioner av vnc, det kan ju kanske vara intressant att kunna köra fjärrstyrning från linux eller android.

Okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Och det gör man med ESXi?

Drar det så mycket resurser då?

Med en hypervisor kan han själv bestämma hur mycket resurser en maskin får använda. han kna tilldela visst antal GB RAM han kan tilldela hur mycket processor kraft som får användas, hur stort diskutrymme samt att om något går sönder i maskinen t.ex moderkortet så behöver han inte installera om varje server och varje applikation vid en krasch.

Dedikerade servrar är bra men jävligt överflödigt för det han ska ha det till att han kan lära sig nya OS och sätt att använda saker i labbsyfte med utan att behöva rasera en fungerande miljö.

jag kan t.ex börja att konfa upp en ny server utan att behöva ta ner den gamla innan jag är färdig!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Jag skulle köra ESXi, med freenas på en av de virtuella maskinerna, sen kan du ha vad du vill på de andra. det är det snygga med ESXi, och virtualisering, annars så kommer du att behöva installera om alternativt inte ha en möjlighet att installera andra funktioner utan att din FTP/NAS går ner.

Se till dock att du har alla stöd, och helst också riktig serverhårdvara. hårddiskar som håller för att vara igång 24/7. det viktigaste är dock att du ha hårdvara som stödjer allt du vill att det ska göra.

MVH Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Jag skulle köra ESXi, med freenas på en av de virtuella maskinerna, sen kan du ha vad du vill på de andra. det är det snygga med ESXi, och virtualisering, annars så kommer du att behöva installera om alternativt inte ha en möjlighet att installera andra funktioner utan att din FTP/NAS går ner.

Se till dock att du har alla stöd, och helst också riktig serverhårdvara. hårddiskar som håller för att vara igång 24/7. det viktigaste är dock att du ha hårdvara som stödjer allt du vill att det ska göra.

MVH Tobias

Kollat runt och verkar lättast att köpa: DS2413+ och 12st WD 3TB Red diskar och köra RAID 6. Då jag inte hittat något bra moderkort / billigt kontroller kort som stödjer runt 12 diskar i RAID 6. Kostar en del dock men det blir nog bra (?)

Permalänk
Skrivet av spel565:

Kollat runt och verkar lättast att köpa: DS2413+ och 12st WD 3TB Red diskar och köra RAID 6. Då jag inte hittat något bra moderkort / billigt kontroller kort som stödjer runt 12 diskar i RAID 6. Kostar en del dock men det blir nog bra (?)

Låter billigt med 12st 3TB Red diskar!

Men ja det blir nog säkert bra det där! Har ingen erfarenhet av just synology, men vad jag hört så är det bra grejer!

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Låter billigt med 12st 3TB Red diskar!

Men ja det blir nog säkert bra det där! Har ingen erfarenhet av just synology, men vad jag hört så är det bra grejer!

30TB RAID 6, har man något val

Permalänk
Medlem

Du kan köra Owncloud. Det har stöd för WebDAV så att man kan montera det som en vanlig disk i Windows.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Du skriver komma åt hårddiskarna via nätet? Menar du då som mountade diskar hos dig? Annars funkar ssh/ftp bra.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit