Permalänk

Skapa en VPS

Hej!

Jag försöker göra en VPS hos Crystone. Men jag hör från vissa håll att jag lika gärna kan ge upp att göra det själv, medan andra säger att det är relativt enkelt mha google.

Vad säger ni? Någon som är duktig på detta?

//Bennet

Visa signatur

Skriver på Tränasmart. Är Webmaster på Elektronikskolan (Nystartad).

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska göra då? En VPS till vad? Med Google menar du då att sätta upp en egen server hemma? Google hur inte ut VPSer?

Permalänk

Jag ska göra en del olika hemsidor och jag vill ha en VPS så att jag kan köpa olika IP-adresser till dessa sidorna.

MEd google menade jag att man kan googla sig fram till saker man fastnat på!

Visa signatur

Skriver på Tränasmart. Är Webmaster på Elektronikskolan (Nystartad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Bennet:

Jag ska göra en del olika hemsidor och jag vill ha en VPS så att jag kan köpa olika IP-adresser till dessa sidorna.

MEd google menade jag att man kan googla sig fram till saker man fastnat på!

Okej. Ja alltså. Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Du vill ha en VPS hos Crystone eller sätta upp en egen server?

Permalänk

Jag vill ha en VPS hos Crystone. En egen server tror jag inte det är ^^

http://www.crystone.se/vps/, det är den jag vill ha!

Visa signatur

Skriver på Tränasmart. Är Webmaster på Elektronikskolan (Nystartad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Bennet:

Jag vill ha en VPS hos Crystone. En egen server tror jag inte det är ^^

http://www.crystone.se/vps/, det är den jag vill ha!

Okej, köp den då?
Vad är det du är osäker på?

Permalänk

Jag har köpt den ^^ Men det är sen att göra hemsidorna jag inte har en aning om... Det är tydligen inte som "vanliga webbhotell" utan VPS måste man installera själv och det kan jag inte alls...

Visa signatur

Skriver på Tränasmart. Är Webmaster på Elektronikskolan (Nystartad).

Permalänk

VPS är ju en server man köper och inte alltid en webhotells-tjänst. (VPS = Virtuell Privat Server om jag inte kommer ihåg fel)
Förslagsvis skulle du valt till C-Panel så hade du fått ett enklare administrations-gränsnitt om du är ovan.
"Vi kan även erbjuda C-Panel på våra samtliga VPS:er." - Crystone

Ska du göra det hemma så får du ju mer jobb, du måste ha en server igång dygnet runt och det är inte säkert att du får ha hosting hemma enligt isp-avtal beroende på vilka du har. Sedan ska du ha redundans och backup för att undvika data-förlust och nedtid.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle beskriva lite mer detaljerat hur ditt upplägg är och vad du vill kunna göra.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Bennet:

Jag har köpt den ^^ Men det är sen att göra hemsidorna jag inte har en aning om... Det är tydligen inte som "vanliga webbhotell" utan VPS måste man installera själv och det kan jag inte alls...

Aha. Ja då får Google hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Känns spontant som TS köpt en tjänst han inte alls är speciellt bekant med, men det som är bra med det är att du får lära dig något nytt!

Jag vet inte riktigt hur det fungerar hos Crystone, men rent generells så står VPS för Virtual Private Server .. På Svenska så översätts det smidigt nog till Virtuell Privat Server ..

Vad det innebär är att du har en egen server, med begränsade resurser i en virtuell miljö, det är alltså som att ha en fysisk server på all sätt o vis, förutom att den är just virtuell, så den existerar inte fysiskt, men det spelar ingen roll!

Du nämnde aldrig vad det var för OS installerat, men jag fpr anta att det är Linux, och det betyder att du måste lägga upp egna användare med mera, och även se huruvida apache osv kom förinstallerat på VPS, och det enklaste sättet att göra det är att ansluta mot servern via t.ex SSH

Det böästa är om du nyttjar Crystone's chat-support, den finns, och är online för dig som kund, dom kan ledsaga dig LIVWE istället för att du ska sitta och vänta på oss i ett forum.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Du vill ha en VPS med Lamp, Wamp, Xamp. Beroende på operativsystem. Att installera en FTP- , webserver är inte allt för svårt, att sedan fintrimma den är lite klurigare, men låter som att du skall testköra små sidor, då är det nog inget problem.

Du kan köra flera hemsidor på samma IP, virtual host, vhost finns i Apache2 t.ex.

Mvh
Göran

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Låter enklare att köra en vanlig webbhotellstjänst än att behöva bry sig om att konfigurera server/patcha o.s.v o.s.v som en VPS innebär.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,