Permalänk

8gb -> 3,25 / 16gb ->7,25

Som titeln lyder, när jag stoppar 8gb RAM i datorn, står det 3,25gb usable (Om inte mindre, minns inte exakt nu) Nu har jag 16gb i och det står 7,25gb usable.
Det står att den har 8/16gb men bara 50%> står att det är usable

Några lösningar?
Specc:
Mobo:Asus Crossair IV formula (uppdatera bios för AM3+)
CPU: FX 6100
Nätagg 850w

Vet inte vad mer som kan påverka, undrar ni mer speccs, skrik till!

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

32-bit windows?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Har samma problem med min USB-sticka, så om någon sitter på svaret varför det blir så här citera gärna mig tsm med TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Har samma problem med min USB-sticka, så om någon sitter på svaret varför det blir så här citera gärna mig tsm med TS

Har du formaterat USB minnet?

Permalänk
Skrivet av Focal:

Jag visste inte att Corsair gjorde moderkort?

Ursäkta, ska självklart vara "Crosshair" Asus ROG serie.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

32-bit windows?

32bit tillåter endast 4gb MAX, om du läst hela min post kan du notera att jag för tillfället har 7,25gb usable = inte 32bit

Permalänk
Skrivet av McAwesomeville:

32bit tillåter endast 4gb MAX, om du läst hela min post kan du notera att jag för tillfället har 7,25gb usable = inte 32bit

Vad står där under cached? Har själv 16gb,

2,5 används
13,13 ledigt
6.5 cachat

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Möjligen i moderkortets bios finns nån inställning som heter memory remap, eller memory hole eller liknade, dock modernare moderkort brukar inte ha detta då det sköts med auto numera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Möjligen i moderkortets bios finns nån inställning som heter memory remap, eller memory hole eller liknade, dock modernare moderkort brukar inte ha detta då det sköts med auto numera.

Letat runt lite och inte funnit liknande för detta moderkoert, förstår inte hur det skulle fungera heller. hade först 2 stickor i, bara hälften, nu har jag 4 stickor i återigen hälften. Moderkortet och CPU ska kunna kräma 32gb minst, ser ju även att datorn finner alla 16GB även när den är uppstartad och bara inte inne på BIOS. DEn finner 16gb men endast 7,25gb usable.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Vad står där under cached? Har själv 16gb,

2,5 används
13,13 ledigt
6.5 cachat

Total: 7422
Cached: 4242
Avaible: 5240
Free: 1066

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McAwesomeville:

32bit tillåter endast 4gb MAX, om du läst hela min post kan du notera att jag för tillfället har 7,25gb usable = inte 32bit

Jodå, läste hela posten men 3,25GB lät så uppenbart att jag var tvungen att fråga

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

värt att kolla :

start/kör Msconfig --->Systemstart--->Avancerade Alternativ --->Högsta mängd minne ska ej vara i kryssad

Permalänk
Skrivet av trolljägaren:

Har du formaterat USB minnet?

Självklart, flera gånger.

I början fanns det 8 GB lagringsutrymme, men nu bara 4 GB :/

Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

värt att kolla :

start/kör Msconfig --->Systemstart--->Avancerade Alternativ --->Högsta mängd minne ska ej vara i kryssad

Fan, hade lite hopp där... den var ej i kryssad.

Permalänk
Medlem

Skulle nog testa en tex Ubunto x64 live skiva och se vad den finner, om allt funkar där så nått windows problem, om ungefär samma där nått hårdvaruknas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Skulle nog testa en tex Ubunto x64 live skiva och se vad den finner, om allt funkar där så nått windows problem, om ungefär samma där nått hårdvaruknas.

Testar olika raminnen och fått samma problem. Men får väll installera annat OS och kolla.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av McAwesomeville:

Testar olika raminnen och fått samma problem. Men får väll installera annat OS och kolla.

Du behöver inte installera. Bara kör en live-skiva med nån bra dist, så du kan starta OSet och se hur mkt minne det hittar. Ingen ändring i windows eller på hårddiskarna görs.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ladda ner Memtest86 och se att minnena funkar.

Permalänk

Hade samma problem med min 1366 rigg (ASUS Rampage 2 Extreme) och 6stk minnen)

Jag kastade om minnena och om installerade Windows så löste det sig

Permalänk
Medlem

En sökning på google visar att det är ett ganska vanligt problem (med olika moderkort), men det verkar inte finnas en universallösning. Lösningar som i vissa fall verkar ha fungerat för olika användare är:

1. Msconfig --->Systemstart--->Avancerade Alternativ --->Högsta mängd minne ska ej vara i kryssad (som ovan nämnts).
2. Stänga av integrerat grafikkort i BIOS.
3. Aktivera "memory hole remapping" i BIOS.
4. Sänka minneshastigheten till 1333MHz (om du kör dem i högre hastighet).
5. Öka minnesvolten (gå dock inte över 1.65 volt med mer någon tiondels volt).
6. Ominstallation av Windows (förutsatt att BIOS identifierar alla 16GB korrekt).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Självklart, flera gånger.

I början fanns det 8 GB lagringsutrymme, men nu bara 4 GB :/

Windows 7 Pro 64-bit

Vilket filsystem?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hört att Windows kan känna av defekt minne och stänga av det, vilket yttrar sig just på detta sätt. Mitt tips är att köra memtest och se vad du får för resultat. Det kan ju även vara mobot som är trasigt om du får samma fel med olika minnen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag har hört att Windows kan känna av defekt minne och stänga av det, vilket yttrar sig just på detta sätt. Mitt tips är att köra memtest och se vad du får för resultat. Det kan ju även vara mobot som är trasigt om du får samma fel med olika minnen.

Minnena jag har i nu, köpte jag igår. Så troligen inte, drar ett test nu och kommer tillbaka med svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Vilket filsystem?

Vad har filsystemet med detta att göra?

Permalänk
Skrivet av McAwesomeville:

Minnena jag har i nu, köpte jag igår. Så troligen inte, drar ett test nu och kommer tillbaka med svar.

Har du hört om DOA (Dead on arrival)? Det är under det första veckan saker går sönder (om dom är defekta från fabrik). Memtest eller kör ett minne i taget och se om det registreras korrekt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Vad har filsystemet med detta att göra?

Kör du med fat eller NTFS. Är den kry (kan ju vara så att något gett sig)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad har filsystemet med detta att göra?

Kommer inte ihåg vilka storleksbegränsningar som finns riktigt, men
tänkte om USB-minnet är formaterat med FAT, möjligtvis.

Om jag citerade fel person får du ursäkta. Blev ingen sömn inatt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Blir lite konstigt att ha 2 olika frågor i samma tråd

Permalänk
Hjälpsam

Låter nästan som gamla klassisk singelsided /doublesided kompatibilitetpsroblem med minnen. Har dock inte haft något nämnvärt sådant sedan DDR2 tiden och det var ganska illa på DDR(1) tiden.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Vilket filsystem?

FAT32

Tittade lite närmare nu. Det står 5,46 free of 5,46 GB. Men jag vet att det var typ 7,75 GB på det när jag köpte det.