Har ett problem med Directpath i VMware 5.0

Permalänk

Har ett problem med Directpath i VMware 5.0

Hej!

Jag har ett problem som jag skulle vilja få fixat!

Det är så att jag har en server som för tillfället kör esxi 5.0, och jag skulle vilja köra en directpath av mitt grafikkort via min pci-e port på servern till ett av mina guest OS.

Hårdvaran jag har i min server är en gammal 1156 socket i5 750 processor, och ett moderkort vid namn Gigabte GA-P55A-UD3 (rev. 2.0).
grafikkortet är ett ati 4850, vilket ska efter lite forskning fungera att få directpathad!

problemet som jag har är att jag får upp att min host inte har någon stöd för passthrough, inte ens för mitt NIC, som ska vara ett realtek 8111d NIC. (Network interface).

Vilket får mej att fundera på om detta nu har nått med min hårdvara att göra?

Jag vill gärna ha hjälp för att lösa detta problem. kan det lösa sej om jag uppdaterar mitt BIOS? kör för tillfället F3.

det är väldigt irriterande när jag vet att chipsetet ska fungera med vmwares passthrough!

EDIT: Som det verkar har inte min processor stöd för VT-d, vilket den måste stödja, men den har stöd för vt-x. då kommer det ännu en fråga. vad är skillnaden? jag trodde att vt-x var samma sak som vt-d, bara att det var flera saker i vt-x.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara licensen för VMware som inte stöder det?

EDIT: Det var bara en tanke, som visade sig vara fel
Hittade lite info här du kanske kan ha nytta av http://vmware.com/files/pdf/techpaper/VMW-vSphere4-directpath...
Nog för att det är för vSphere 4, men du kanske får lite tips och kan leta upp liknande för ESX 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

EDIT: Som det verkar har inte min processor stöd för VT-d, vilket den måste stödja, men den har stöd för vt-x. då kommer det ännu en fråga. vad är skillnaden? jag trodde att vt-x var samma sak som vt-d, bara att det var flera saker i vt-x.

Nej, VT-x och VT-d är olika funktioner. VT-x är det grundläggande virtualiseringsstödet och VT-d är stödet för direktaccess till hårdvara.

http://www.intel.com/technology/itj/2006/v10i3/2-io/7-conclus...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

blir väll tvungen att sno broders processor då vilket bök det blev! varför inte sätta stöd till alla processorer i samma architektur! gah...har 2st 750 prollar. men ingen av dom fungerar ju...vad irriterande. och detta var en av de stora grejerna jag behövde till min server!

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

verkar vara många moderkort av desktopslag som inte har stöd för vt-d i bios även fast det står att moderkortet ska ha stöd för det. och det är just det jag har fallit pladask för just nu! bytte med broder men fungerade inte!

typo
Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Det är chipsetet på moderkortet som sätter begränsningen, det behövs ett moderkort med Q55/Q57 chip om jag inte misstar mig. Fick själv byta moderkort pga detta, fast till ett med Q67 chip då jag kör på 1155-sockel. Q-chipen har en del andra funktioner som gör att de är mer enterprise-inriktade, så inte så vanligt på konsument-mammabrädor

Här är ett bra lista att utgå från: http://www.vm-help.com//esx40i/esx40_whitebox_HCL.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Det är chipsetet på moderkortet som sätter begränsningen, det behövs ett moderkort med Q55/Q57 chip om jag inte misstar mig. Fick själv byta moderkort pga detta, fast till ett med Q67 chip då jag kör på 1155-sockel. Q-chipen har en del andra funktioner som gör att de är mer enterprise-inriktade, så inte så vanligt på konsument-mammabrädor

Här är ett bra lista att utgå från: http://www.vm-help.com//esx40i/esx40_whitebox_HCL.php

Bara för att förtydliga: det räcker inte med att CPU/Chipset har stöd för VT-d - det måste också finnas stöd i BIOS och utöver det måste det också fungera i ESXi - vilket det nog oftast gör om det finns stöd i hela kedjan så att säga men tydligen funkar det inte alltid ändå.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Bara för att förtydliga: det räcker inte med att CPU/Chipset har stöd för VT-d - det måste också finnas stöd i BIOS och utöver det måste det också fungera i ESXi - vilket det nog oftast gör om det finns stöd i hela kedjan så att säga men tydligen funkar det inte alltid ändå.

Japp, har haft ett moderkort/cpu där allt stöds rent tekniskt men moderkorts tillverkaren hade struntat i korrekt BIOS stöd med resultatet att det inte fungerade.
2 år senare dök det upp en BIOS uppdatering där stödet plötsligt var med och så fungerade VT-d korrekt med ESXi. Fast då hade jag redan skaffat nya prylar för att uppgradera VMware servern. Duh! :-/

Permalänk

märkte nu att min bror hade en komplett desktop version som stödde vt-d i bios, 1156 med chipset H55 istället för P55, med en 650 processor. så ska byta moderkort med broder också, bara för att, han kommer fortfarande ha samma prestanda då det handlar om processorbyte i princip! och då kommer jag kunna få min HTPC gäst! om det nu fungerar! får hålla tummarna! Om det inte fungerar får jag väll sälja grejerna, för det är bland annat det och labb denna burk kommer att agera som, dock så kommer jag ha fin labbmiljö ändå på jobbet

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..