ny medlem och att köra fx-8120 på 4 kärnor

Permalänk
Medlem

ny medlem och att köra fx-8120 på 4 kärnor

God morgon!! Ny medlem här med lite datorkunskaper ända sen pentium 100mhz var topp of the line, men har aldrig spökat med överklockning. Har byggt ihop en budgetdator bestående av ett giabyte GA-78LMT-S2 moderkort och en fx-8120, kuhler 620 vattenkylning,8 gig ram, radeon hd 7750,650w nätagg. Kan väl börja med att moderkortet var i snålaste laget för istället för 3.1 ghz så fick jag 2.8 och efter lite forskning så stöder kortet bara fx-8100 2.8ghz i senaste biosversionen..så antingen nytt moderkort eller lära sig klocka,jag valde det senare. Har grävt många timmar om ämnet OC.. kommer in i windows på 3.6 men så fort jag trycker igång prime95 så svartnar det till så startar datorn om( utan pip).. provade igår att stänga av 4 kärnor, disabla 3-4 och 7-8i bios, är säkert tokigt men cpu gadgeten i windows visar "4" kärnor, skruvade upp till 4ghz och lät sedan prime gå hela natten tills nu på morgonen, HWmonitor visade max 31 grader på cpun och inget på moderkortet hade varit över 40 grader Har jag en fx-quad på 4 ghz? Och varför går de att klocka högre med 4 kärnor än med 8?? Fel på processorn eller är moderkortet för klent?

Mvh/fredrik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arcweld:

God morgon!! Ny medlem här med lite datorkunskaper ända sen pentium 100mhz var topp of the line, men har aldrig spökat med överklockning. Har byggt ihop en budgetdator bestående av ett giabyte GA-78LMT-S2 moderkort och en fx-8120, kuhler 620 vattenkylning,8 gig ram, radeon hd 7750,650w nätagg. Kan väl börja med att moderkortet var i snålaste laget för istället för 3.1 ghz så fick jag 2.8 och efter lite forskning så stöder kortet bara fx-8100 2.8ghz i senaste biosversionen..så antingen nytt moderkort eller lära sig klocka,jag valde det senare. Har grävt många timmar om ämnet OC.. kommer in i windows på 3.6 men så fort jag trycker igång prime95 så svartnar det till så startar datorn om( utan pip).. provade igår att stänga av 4 kärnor, disabla 3-4 och 7-8i bios, är säkert tokigt men cpu gadgeten i windows visar "4" kärnor, skruvade upp till 4ghz och lät sedan prime gå hela natten tills nu på morgonen, HWmonitor visade max 31 grader på cpun och inget på moderkortet hade varit över 40 grader Har jag en fx-quad på 4 ghz? Och varför går de att klocka högre med 4 kärnor än med 8?? Fel på processorn eller är moderkortet för klent?

Mvh/fredrik

det funkar det med men känns dumt om du nu ändå köpt en 8 kärnig cpu, men funkar det och du inte har råd att köpa nytt moderkort så kör på.

från det ena till det andra har du uppdaterat bios kan hända att det finns ett bios som stödjer din nuvarande cpu.... edit: ser det nu att du har rätt skit moderkort.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Blir att beställa ett nytt moderkort, stör mig bara på att jag inte kollade upp detta bättre!! Tänkte på detta med att jag inte kan stänga av alla 8 kärnorna var för sig utan core 1-2 är ju alltid på enabled ,jag har gjort såhär 3-4 disabled,5-6 enabled och 7-8 disabled. Hur vet man vilken som är en riktig kärna?? Det går ju att mixa runt med samma resultat..förstår ni vad jag menar??Tack för svaret iaf.

Mvh/ fredrik

Permalänk
Medlem

känns som att moderkortet inte kan leverera tillräckligt med ström till din processor med alla cores enabled.
har du bara 4 pins CPU kontakt på det moderkortet??

det är det enda som jag kan tänka mig.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Ja 3+1....där har vi nog problemet... Jag beställer ett nytt så får jag tacka för hjälpen!
Mvh/ fredrik

Permalänk
Medlem

ooouch 3 + 1 är inte mycket att hänga i granen. (dock beror det på hur mycket varje mosfet är dimensionerad att leverera men det låter riktigt klent)

sen kan man inte förbise hur mycket sås en överklockad 8120 vill ha och det är en heeeel del.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Köpte ett gigabyte ga-990fxa-ud3 och och då blev det lovade 3.1 och 4ghz. Kör den nu i 3.8ghz. idlar runt 20-25 grader, spel runt 35 grader,och efter en hel natt i prime95 med inställning heat,power osv så var maxtempen 48 grader. Är tempen och klocken safe?

Mvh/fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcweld:

Köpte ett gigabyte ga-990fxa-ud3 och och då blev det lovade 3.1 och 4ghz. Kör den nu i 3.8ghz. idlar runt 20-25 grader, spel runt 35 grader,och efter en hel natt i prime95 med inställning heat,power osv så var maxtempen 48 grader. Är tempen och klocken safe?

Mvh/fredrik

Ja det låter så, sen är iof temperatursensorerna helt opålitliga i idle läge hos AMD-processorer. Under den tid jag körde amd innan jag hade råd med intel så var det inte ovanligt att se idletemp på ca 8-9c, minns att detta problem mer eller mindre hängde med samtliga jag ägt(kanske inte alltid så lågt men inte verkligehetstroget). Loadtempen ger väl en fingervisning om ungefär hur varma kärnorna är.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcweld:

Köpte ett gigabyte ga-990fxa-ud3 och och då blev det lovade 3.1 och 4ghz. Kör den nu i 3.8ghz. idlar runt 20-25 grader, spel runt 35 grader,och efter en hel natt i prime95 med inställning heat,power osv så var maxtempen 48 grader. Är tempen och klocken safe?

Mvh/fredrik

Ser mycket bra ut, helt safe

Skrivet av Hotfuzz08:

Ja det låter så, sen är iof temperatursensorerna helt opålitliga i idle läge hos AMD-processorer. Under den tid jag körde amd innan jag hade råd med intel så var det inte ovanligt att se idletemp på ca 8-9c, minns att detta problem mer eller mindre hängde med samtliga jag ägt(kanske inte alltid så lågt men inte verkligehetstroget). Loadtempen ger väl en fingervisning om ungefär hur varma kärnorna är.

Det är samma sak med intel processorer, tror dock inte det har med processorerna att göra tror mer på att programmen visar fel. Idle spelar ändå ingen roll så länge den inte idlar över 50°C då den tappar livslängd. Så det man ska kolla är temp under load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johodu:

Ser mycket bra ut, helt safe

Det är samma sak med intel processorer, tror dock inte det har med processorerna att göra tror mer på att programmen visar fel. Idle spelar ändå ingen roll så länge den inte idlar över 50°C då den tappar livslängd. Så det man ska kolla är temp under load.

Problemet finns säkert hos intel-processorerna också, men AMD's är i värsta laget där. Kikar nu på mina temps, 28-30c. Känns någorlunda korrekt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kanske jag skulle starta en ny tråd men kör vidare här. Satt och körde prime nu ikväll med hwmonitor och tänkte jag skulle köra amd overdrive samtidigt bara för att jämföra temperaturerna där upptäckte jag att cpu tempen låg ca 10 grader högre och att den stämde exakt med tmpin 2 i hwmonitor! Slog det över till te.x 40 så gjorde det nästan samtidigt i hwmonitor 41,42,43 osv...trodde tmpin2 var nordbryggan??

Mvh/fredrik

Permalänk
Medlem

Startar nu tråd!!