Permalänk
Medlem

SSD snart full

Min 60gb SSD från Intel är snart full, har bara 5gb kvar ungefär. Men jag har knapp något installerat på den.

Förslag på åtgärder?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

Tja!

Gå i på SSD och titta vilka mappar som tar utrymme, inte alla program dyker upp i "avinstallera eller ändra program" funktionen har jag märkt.
Ha de!

Permalänk
Medlem

tanka och instalera CCleaner, brukar få undan någon gig!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Gå i på SSD och titta vilka mappar som tar utrymme, inte alla program dyker upp i "avinstallera eller ändra program" funktionen har jag märkt. Prova också att "Defragmentera" den så filer kommer på plats.

Ha de!

Vad håller du på med ?! För F***N

TS = DEFRAGMENTERA INTE DIN SSD!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Gå i på SSD och titta vilka mappar som tar utrymme, inte alla program dyker upp i "avinstallera eller ändra program" funktionen har jag märkt. Prova också att "Defragmentera" den så filer kommer på plats.

Ha de!

Man ska ju inte defragmentera en SSD så länge man inte vill förstöra den helt. För övrigt så är prestandan i princip oförändrad på en nästan tom SSD som en som nästan är helt full... Jag har bara 2GB ledigt på min 160GB Intel X25-M G2 just nu, så ska bli skönt med den nya Corsair 240GB i nya datorn så att man får plats med fler spel hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Gå i på SSD och titta vilka mappar som tar utrymme, inte alla program dyker upp i "avinstallera eller ändra program" funktionen har jag märkt. Prova också att "Defragmentera" den så filer kommer på plats.

Ha de!

Apapap man ska inte defragmentera en ssd disk... kör intels program istället...

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Gå i på SSD och titta vilka mappar som tar utrymme, inte alla program dyker upp i "avinstallera eller ändra program" funktionen har jag märkt. Prova också att "Defragmentera" den så filer kommer på plats.

Ha de!

Aldrig i livet att du tjänar utrymme på att defragmentera, du sliter sönder din ssd helt i onödan utan att tjäna på varken prestanda eller utrymme! Som sakt sliter du på SSD'n bara, helt onödigt!

Läs på lite iaf innan du yttrar dig med sådan missvisande information!

TS: Defragmentera inte!! *

Permalänk
Medlem

Testat att radera hibernatefilen? Och för din kärlek till din SSD, KÖR INTE DEFRAGMENTERING.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Tänkte inte defragmentera den
Såg att min användarmapp är på 15gb.
Appdata/google är på nästan 2gb.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av jerqer:

Apapap man ska inte defragmentera en ssd disk... kör intels program istället...

Hade ingen aning om det! Tur att det finns personer iallafall som inte blir helt galna av att man gör misstag!

Permalänk

Håller med Thompaam, stäng av hibernate, den är minst 10GB. http://www.youtube.com/watch?v=cdzmylEz8hU
Använder även ett program vid namn "Folder size" så man kan se vilka mappar eller filer som tar mest plats osv

Permalänk
Medlem

Har du mycket på skrivbordet? Filmer etc?

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor555:

Håller med Thompaam, stäng av hibernate, den är minst 10GB. http://www.youtube.com/watch?v=cdzmylEz8hU
Använder även ett program vid namn "Folder size" så man kan se vilka mappar eller filer som tar mest plats osv

vad gör egentligen "hibernate"?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

vad gör egentligen "hibernate"?

Är inte helt säker men jag tror det är sömnläge.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Är inte helt säker men jag tror det är sömnläge.

DU menar att du radera något du inte vet vad det gör???

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor555:

Håller med Thompaam, stäng av hibernate, den är minst 10GB. http://www.youtube.com/watch?v=cdzmylEz8hU
Använder även ett program vid namn "Folder size" så man kan se vilka mappar eller filer som tar mest plats osv

Awesome tips! Jag fick typ 10GB mer utrymme på min

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

DU menar att du radera något du inte vet vad det gör???

*Som jag inte visste för tio sekunder sedan. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Sleep-and-hiberna...

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har tagit bort eller minskat växlingsfilen (svap eller virtuellt minne) och stängt av hibernate (viloläge) så kan du spara in mycket utrymme genom att göra detta, du kan även minska eller ta bort systemåterställning, defragmentera bör man inte göra på en SSD eftersom det inte ger något mer utrymme och sliter onödigt mycket på SSDn.

Ändra storlek på virtuellt minne http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/Change-the-s...

Inaktivera och återaktivera viloläge på en dator med Windows http://support.microsoft.com/kb/920730

Hur mycket diskutrymme krävs för systemåterställning http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/How-much-disk-spa...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Fick 4gb till. Något mer?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Dra ner TreeSize Free från http://www.jam-software.de/treesize_free/ och kolla exakt vad det är som tar upp utrymme.
Växlingsfil som någon sagt längre upp är ju rätt troligt då den brukar ta 1-3 gånger mängden RAM.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Sparar datorns minnesinnehåll till en fil, så att när du öppnar laptopen igen är du "där du var". Om du inte har en dator som tar 10 minuter på sig att boota kan du stänga av det, och sedan ta bort filen.

Leta också efter automatiska uppdateringar-filer och radera dem.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Tänkte inte defragmentera den
Såg att min användarmapp är på 15gb.
Appdata/google är på nästan 2gb.

Användarmappen brukar ju typ innehålla mest saker du laddat ner via torrent, webbläsaren osv. Du kanske kan ändra standardbeteendet på dom programmen som dumpar filer där till att lägga ner dom på din sekundära disk istället (antar att du har en sån)? Det du vill ha på din SSD, speciellt när den är så liten som din, är ju windows och program. Det är ju kanske lätt att missa, men tom program som spotify kan dumpa flera gig på din C:.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av keffing:

Användarmappen brukar ju typ innehålla mest saker du laddat ner via torrent, webbläsaren osv. Du kanske kan ändra standardbeteendet på dom programmen som dumpar filer där till att lägga ner dom på din sekundära disk istället (antar att du har en sån)? Det du vill ha på din SSD, speciellt när den är så liten som din, är ju windows och program. Det är ju kanske lätt att missa, men tom program som spotify kan dumpa flera gig på din C:.

Man kan också flytta dessa mappar till en annan hårddisk, "Mina Dokument" exempelvis gör sig utmärkt på en mekanisk disk.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Fick 4gb till. Något mer?

Banta storleken på WinSxS

Men det går att minska omfånget på den litet! Detta sker till priset av att man inte kan ångra vissa installationer, uppgraderingar och dylikt. Om du inte tänker nedgradera kan du alltså göra så här:

Öppna Start-menyn.
Skriv "PowerShell".
Tryck Ctrl+Shift+Retur för att starta PowerShell som administratör.
Mata in följande trollformel:

dism /online /cleanup-image /spsuperseded

Kan ge dig några GB till på C: disken

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

vad gör egentligen "hibernate"?

Hibernate är en fil som är lika stor som du har ram, för att datorn ska kunna gå i ett djupare sleepläge då den kopierar ner det som körs i ram till disk och kan sen fortsätta där den va.

Används mest på bärbara

Ta inte bara bort filen utan gå in under energifunktioner i kontrolpaneln och stäng av funktion då försvinner filen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du inte redan har tagit bort eller minskat växlingsfilen (svap eller virtuellt minne) och stängt av hibernate (viloläge) så kan du spara in mycket utrymme genom att göra detta, du kan även minska eller ta bort systemåterställning, defragmentera bör man inte göra på en SSD eftersom det inte ger något mer utrymme och sliter onödigt mycket på SSDn.

Ändra storlek på virtuellt minne http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/Change-the-s...

Inaktivera och återaktivera viloläge på en dator med Windows http://support.microsoft.com/kb/920730

Hur mycket diskutrymme krävs för systemåterställning http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/How-much-disk-spa...

Testade bara 2 och 3 och fick 57gb ledigt istället för 45gb Tackar

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

ändra pagefilen http://www.tweakhound.com/windows7/tweaking/7.html

om du har över 8gb kan det käka upp en 60gb ssd rätt snabbt

Permalänk
Medlem

Angående defragmentering av SSD.
Visst stämmer det att SSD inte har samma behov av att defragmenteras, men det kan finnas visst behov vid extrem defragmentering (kan uppstå om man skriver en stor mängd olika filer parallellt till disken). För random read/write är långsammare än sekventiella read/write.

Men mer viktigt: Enstaka defragmentering sliter INTE nämnvärt på en SSD! Det är gammal info som främst gäller USB-minnen och liknande primitiva flashminnen. En rejäl defragmentering skriver kanske ungefär lika mkt data som disken är stor, men defragmenterar man ofta så skrivs mkt mindre än så. Så en defragmentering sliter inte mer än storleksordningen en skrivcykel eller mindre på alla flashblock. Och en SSD tål ca 3000 skrivcykler per flashblock... Så en defragmentering i veckan i 5 år blir i extremfall max 250 skrivcykler, dvs 10% av vad disken tål.

Permalänk
Medlem

Dra hem TreeSize så får du en snygg graf på vad som tar plats.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av TiasE:

Dra ner TreeSize Free från http://www.jam-software.de/treesize_free/ och kolla exakt vad det är som tar upp utrymme.
Växlingsfil som någon sagt längre upp är ju rätt troligt då den brukar ta 1-3 gånger mängden RAM.

Skitbra program. Hjälpte mig nyss hitta AC2 och AC3 i nån temp-mapp under Users. Nästan 20GB extra fritt för att Ubisoft inte kan bygga en vettig downloader. Arg blir jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield