Telia IP TV Trådlöst med egen utrusning någon som har fått det att fungera?

Permalänk
Medlem

Telia IP TV Trådlöst med egen utrusning någon som har fått det att fungera?

Jag kör Telia IP TV via Fiber utan problem med kabel.

Det är en Thomson TG789 Triple Play router.

TV Boxen är en Motorola VIP1003.

Med kabel ansluten från routern till TV boxen så fungerar det bra.

Jag har två TV boxar och vill köra den andra trådlöst via WIFI. Har en Asus Adapter EA-N66 som tar emot trådlöst som fungerar som en brygga. När jag kopplar TV Boxen till den så fungerar det inte.

Den säger bara att nätverket hittas inte.

Däremot så fungerar det att koppla en dator till Asus nätverksbryggan utan problem. Jag når du bra hastigheter ca 60-70 mbit. Så det är inte att det är för långsamt.

Vad kan du felet vara vara?

Är det något i routern som inte släpper igenom IPTV paketen? Eller kan det vara EA-N66 som är problemet?
Har även provat med en annan router kopplad till Thomson Modemet/routern men det fungera inte heller.

Har något fått detta att fungera?

Eller blir man tvingad att köpa Telias Ruckus för att lösa det trådlöst?

Tacksam för hjälp
Jacob

Permalänk
Medlem

Din trådlösa brygga sitter i data-VLANet. Telia har sin ITPV i ett eget separat VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Din trådlösa brygga sitter i data-VLANet. Telia har sin ITPV i ett eget separat VLAN.

Finns det någon väg runt detta så min brygga kan skicka även ITPV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Din trådlösa brygga sitter i data-VLANet. Telia har sin ITPV i ett eget separat VLAN.

I det lokala nätverket används inte vlan, så detta är inte ett problem.

Skrivet av jacobm:

Finns det någon väg runt detta så min brygga kan skicka även ITPV?

IPTV:n sänds via multicast och det skickar ej thomson-gatewayn ut till wlanet, så det är därför det inte fungerar att ansluta en brygga till det.

Det kan kanske fungera om du kopplar en annan accesspunkt till thomson-gatewayn och ser till att tillåta multicast-trafik. och stänger av dhcp m.m. Men det kan säkert vara krångligt att få det att fungera tillfredsställande.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde funka om man har en egen accesspunkt i iptv porten och gör en brygga till tvn, men det förutsätter att det funkar rent radiomässigt, men har man bara bra radioförhållanden så att man kan ha bra och stabil hastighet och konstant latens så bör det gå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lättast blir att beställa Ruckus tyvärr. Det är möjligt att få det att fungera med egen köpt utrustning också, men det kommer innebära stora bekymmer i långa loppet.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag gav upp och beställde Ruckus. De fungerar klockrent.
Dock fick jag det delvis att fungera med mina Asus sakerna när jag körde på 5 GHz bandet. Men det fungerade inte bra och störde ut 2,4 ghz på något skumt sätt

Permalänk
Medlem

Jag har fått det att fungera hjälpligt, problemet är att IPTV använder multicast som sagt och, vilket de flesta konsumentroutrar skickar som broadcast, så det sänkte hela mitt trådlösa nät.

Man borde kunna få det att funka så här:

Thomson <-> AP <-----wifi-----> Brygga<-> Tv-box

där man lägger upp ett separat trådlöst nät mellan AP och Brygga som bara används för IPTV. Jag har två st 99 kr-routrar som kan köra DD-WRT, som jag tänkt testa med, men det har inte blivit av än.

Nu kostar ju Ruckus dock "bara" 895 kr och kanske ger den andra fördelar som gör att det inte är värt att krångla. Vore dock intressant att höra om någon fått till nåt bra.

Edit: Såg nu att mrqaffe redan beskrivit samma lösning, missade det. Ska se om jag orkar sätta upp ett test ikväll, i så fall återrapporterar jag här.

Edit 2: Såna här routrar har jag:
http://www.dustinhome.se/product/5010182149/d-link-dir-300-wi...

Ännu billigare nu såg jag, inte så snygga kanske, men å andra sidan är Ruckus-burkarna riktigt fula, vilket är en anledning utöver priset att inte vilja ha dem.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat och jag har tyvärr inte lyckats få det att fungera, tv-tjänsten vill inte riktigt lira om man inte är direkt ansluten till Smart-boxen tyvärr. Så det är nog Telias lösning som gäller dessvärre.