Permalänk
Medlem

Vattenkylning

Hej jag har tänkt och prova på vattenkylning men vet inte vad man ska ha? Ska man köpa ett kit eller eller köpa del för del?

Mitt moderkort är 1155. Och det ska kyla processorn och kanske grafikkortet:) Mitt grafikkort är asus hd 7950:)

Har ni någon ide om vad man ska ha?

Tacksam för hjälp:)

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

Köpa kit, menar du då sluten vattenkylning á la Antec och Corsair?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem

Med kit menar jag typ detta: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158200-ek_water_block...

ska kolla chassit sen men det är ett corsair stort vit:9

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Vad har du för chassi?

http://www.inet.se/produkt/6911317/corsair-carbide-500r-svart. Detta är mitt chassi fast vitt:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke123:

Du kan ju kolla igenom den här tråden, så får du lite perspektiv över vad man kan få in i chassit och hur man kan modifiera det.

Rent spontant så skulle man ju kunna få in 1st 120mm och 2st 2x120mm-radiatorer om man tar bort båda dem främre hårddiskburarna.

Permalänk
Medlem

Okej tack men jag tror inte att jag kan ta bort burarna för då har jag ingenstans att lägga hårddiskarna:( men har ni nått paket eller delar att rekomendera?

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

Svårt chassi att ha ngn vettig vattenkylning i utan att modda. Jag satte mina kylare utanpå chassit för att få plats med kylare. Hade jag varit du hade jag plockat/flyttat bort hdd burarna och satt en 360 radiator i fronten. Kan gå att klämma in en 140/120 rad i bakre fläkthålet.
Finns en bild på hur mitt chassi såg ut med kylare utan på i mitt galleri.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Men måste man verkligen ha 2 radiatorer? Om jag ska kyla bara processorn räker det inte med en 120/140 där bak?

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

ska du bara kyla processorn, så om jag inte mins fel passar en corsair h100 som hansken i toppen. Och ja det funkar med en 120 där bak, jag hade en h50 monterad där när jag bara kylde processorn det funkade helt ok.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Okej men jag skulle vilja bygga kylningen själv för att i framtiden kunna kyla grafikkortet också:)

Skulle detta paketet passa? http://www.inet.se/produkt/5322043/ek-kit-h3o-120-ltx

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

Ja, men det räcker inte till att kyla gpu och cpu med en 120 rad. Då måste du ha en större/fler radiatorer, Kör du fläktarna max kanske du skulle fixa det med höga temps. Skulle rekomendera att ha minst 360 i radiator yta till gpu och cpu.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

men skulle jag kunna köpa det paketet och kyla bara processorn? Och sedan köpa till 120/240 radiator och ett gpu kylblock och kyla gpu med?

Vet du något bra billigt gpu block till 7950?

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

Absolut kan du göra så.

http://www.coolingstuff.se/p/645/ek-fc7950-acetal

Finns mkt bra på denna sida, har gjort många affärer med Artur på coolingstuff

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Tack så mycket:)

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

Undrar bara ifall det skulle räka att köpa en radiator, kylblock, slang, och vatten? Eller måste man ha fler saker? Och vad är själva vattnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Ja, men det räcker inte till att kyla gpu och cpu med en 120 rad. Då måste du ha en större/fler radiatorer, Kör du fläktarna max kanske du skulle fixa det med höga temps. Skulle rekomendera att ha minst 360 i radiator yta till gpu och cpu.

Nja tycker mycket väl att en 240 rad är väl nog!
I värsta fall skulle man kunna ta bort hdd burarna och placera en 240rad i fronten med.
Däremot skadar det inte att plocka ihop ett paket själv och köra grövre slangdimensioner samt 45-graders nipplar osv som kan behövas

Har plockat ihop denna rigg åt en polare: http://www.sweclockers.com/galleri/10349-lancooling-it-liquid...
Eftersom du omöjligen får in något annat vettigt än en 240 rad så skulle jag börja där, det räcker.

Ett tips:
Ska du ha något mer än bara ett kit så beställ via EK-Waters hemsida, coolingstuff.se eller liknande.
De har mycket större sortiment och lager på nipplar, slang eventuellt andra pumpar osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte riktigt det budgeten:( skulle det räka med 1 120 radiator till bara processorn? Sen kan jag ta bort en hdd bur och sätta dit rn till 120 och kyla krafikkortet också. Skulle det funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Nja tycker mycket väl att en 240 rad är väl nog!
I värsta fall skulle man kunna ta bort hdd burarna och placera en 240rad i fronten med.
Däremot skadar det inte att plocka ihop ett paket själv och köra grövre slangdimensioner samt 45-graders nipplar osv som kan behövas

Du har säkert rätt, men det finns ju ändå plats för en 120 och ska det sedan klockas lite så går det åt. Jag har 1320 i radiator yta och får ändå köra fläktar i 600-700 rpm för att hålla bra temps efter 4-5h bf3

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke123:

Har inte riktigt det budgeten:( skulle det räka med 1 120 radiator till bara processorn? Sen kan jag ta bort en hdd bur och sätta dit rn till 120 och kyla krafikkortet också. Skulle det funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, ska du börja med en 120 så är det bökigt att klämma in en till bredvid (du får tänka på att den är betydligt klumpigare än en fläkt. Även kopplingen mellan dessa två blir jobbig om de sitter nära varandra.

Rent temperaturmässigt kommer du hamna långt under de luftkylda temperaturen. Dock får du tänka på att en större radiator ger betydligt större marginaler att leka med när det kommer till överklockning osv.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacke123:

Har inte riktigt det budgeten:( skulle det räka med 1 120 radiator till bara processorn? Sen kan jag ta bort en hdd bur och sätta dit rn till 120 och kyla krafikkortet också. Skulle det funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Du vinner inget om du inte överklockar både cpun och gpun, annars är det som att slänga pengarna i sjön. Du måste minst köra på en 360mm rad, eller 1st 240 + 1st 120mm. Du som lanar är inget att rekomendera för det är inget kul om det skulle börja läcka när du bär datorn hit och dit. Det bästa lösningen för dig är att du köper en färdiglösning dvs t.ex. h60 h70 h80 h100 / antec 620 920 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Verkar krångligt kanske skulle man köra på sluten vattenkylning? Men det skulle bäl kunna få plats 1 240 i toppen? Och sedan kanske en 120 där bak eller vid hdd burarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacke123:

Verkar krångligt kanske skulle man köra på sluten vattenkylning? Men det skulle bäl kunna få plats 1 240 i toppen? Och sedan kanske en 120 där bak eller vid hdd burarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte krångligt men ditt chassit är inte till för att vattenkyla helt enkelt, visst det kan gå men inte lika optimerat. det du kan köra på är 120mm bak och 240 i topp. Skulle hellre kört på ett till 7950 om jag vore du ;), då du tjänar på extra fps istället för att slänga på något du inte har användning utav.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen alla. Det får nog bli sluten vattenkylning mitt chassi verkar inte vara det bästa till just det:) tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacke123:

Okej tack för hjälpen alla. Det får nog bli sluten vattenkylning mitt chassi verkar inte vara det bästa till just det:) tack

Skickades från m.sweclockers.com

inga prob! Att vattenkyla ska man ha stora prioriteter för att ha en anledning till att köra på det samt pengarna. Det är inte gratis trotts allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det är inte krångligt men ditt chassit är inte till för att vattenkyla helt enkelt, visst det kan gå men inte lika optimerat. det du kan köra på är 120mm bak och 240 i topp. Skulle hellre kört på ett till 7950 om jag vore du ;), då du tjänar på extra fps istället för att slänga på något du inte har användning utav.

Inte för att det spelar ngn. roll nu men en 240 rad på 60mm får inte plats i topp utan att riskera ta i mb.
240 rad får man isf sätta i front.
Tänkte det kunde vara bra och veta om ngn annan med ett carbide 500r chassi funderat på detta. Du gör rätt i att gå på slutet system istället, det blir fort ganska dyrt med vattenkylning. Har sett en unboxing med chassit där de visar hur en corsair h100 passar i topp men kan inte hitta denna nu... Lycka till med kylningen

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Är man på en budget sä är Cougar fläktar inte ett bra val, gå hellre med Noiseblocker BlackSilent XL2 eller Enermax TB silence VR.

Skrivet av Alle22:

Du vinner inget om du inte överklockar både cpun och gpun, annars är det som att slänga pengarna i sjön.

Att köpa vattenkylning för överklockning i nuet är inte ens värt det, eftersom du kan få nästintill lika bra resultat med luftkylning eller sluten vattenkylning med nutida komponenter. Största anledningen man köper det i nuet är väl för att det är en kul grej att göra, åtminstone är det så för alla jag känner som använder vattenkylning. Vill man dra extrema överklockningar är det lika att börja använda kväve.

Men som du säger, det är inte exakt gratis. Så länge du inte har en CNC fräs liggandes omkring...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Du har säkert rätt, men det finns ju ändå plats för en 120 och ska det sedan klockas lite så går det åt. Jag har 1320 i radiator yta och får ändå köra fläktar i 600-700 rpm för att hålla bra temps efter 4-5h bf3

I see!
Så fort man börjar leka med spänningen så springer ju bara temperaturen iväg

EDIT: citerade fel ju...
Det straffar sig att använda mobilen

Visa signatur