Placering av Fläktar i ett Fractal design r4

Permalänk
Medlem

Placering av Fläktar i ett Fractal design r4

Hejsan sweclockers. Jo det är så här att jag ska få ett r4 chassi och 2 fläktar i julklapp av familjen. Fläktarna är 1st NF-P12 och NF-F12.
F12 ska jag sätta på min radiator (h60) som intake i fronten. Då är frågan vart skall jag placera den andra fläkten?
Samt jag har ett gammalt moderkort så jag behöver någon sorts av adapter. från PWM till 3 pins kontakt.

Tror adaptern fanns på kjell och company men den hittar jag inte längre.

Om någon skulle vara snäll och besvara mina frågor!

MVH,

N0iZE

GOD JUL!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Sätter du H60 i fronten så kommer du ju blåsa in varmluft i chassit, bättre att blåsa ut den varmluften!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Sätter du H60 i fronten så kommer du ju blåsa in varmluft i chassit, bättre att blåsa ut den varmluften!

Men blir inte processorn kallare då?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Två lätta tips att följa för att planera luftflöde i ett Define R4:

Inblås av kall luft på de ställen där det finns fläktfilter, det vill säga fronten eller bottnet.

Utblås av varm luft där det inte finns fläktfilter, det blir baksidan, sidopanelen och toppen.

På detta sätt får din hårdvara kall luft och skyddas samtidigt från damm. Undvik att stänga in varmluft i chassit, transportera bort den genom de fläktplatser som inte har filter. Skall du inte använda platserna i toppen så lämna dem orörda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Två lätta tips att följa för att planera luftflöde i ett Define R4:

Inblås av kall luft på de ställen där det finns fläktfilter, det vill säga fronten eller bottnet.

Utblås av varm luft där det inte finns fläktfilter, det blir baksidan, sidopanelen och toppen.

Tack! kommer nog bli H60 ut och sedan 3 in typ

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

toppen som utblås resten innåt. h60 innåt är min rekommendation då tempen inuti burken ökar vid load får cpun sämre temps när gfxkort belastas om den blåser ut (har själv märkt skillnad med mitt h80).
sätt de 2 medföjande 14cm i toppen och resten botten/front + h60 bak innåt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av N0iZE:

Samt jag har ett gammalt moderkort så jag behöver någon sorts av adapter. från PWM till 3 pins kontakt.

Om moderkortet har en 3-pinskontakt och fläkten en 4-pins kan du koppla in fläkten utan någon adapter. Du kan då dock inte reglera fläktens varvtal med PWM, utan endast med spänningsreglering, och endast om moderkortet stöder det.

Om moderkortet har en 4-pinskontakt och fläkten en 3-pins kan du också koppla in fläkten utan någon adapter. Även här krävs att moderkortet har stöd för spänningsreglering om du ska kunna styra varvtalet på fläkten via BIOS.

Ditt moderkort har två 4-pinskontakter och två 3-pins.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Om moderkortet har en 3-pinskontakt och fläkten en 4-pins kan du koppla in fläkten utan någon adapter. Du kan då dock inte reglera fläktens varvtal med PWM, utan endast med spänningsreglering, och endast om moderkortet stöder det.

Om moderkortet har en 4-pinskontakt och fläkten en 3-pins kan du också koppla in fläkten utan någon adapter. Även här krävs att moderkortet har stöd för spänningsreglering om du ska kunna styra varvtalet på fläkten via BIOS.

Ditt moderkort har två 4-pinskontakter och två 3-pins.

Ofta mitt moderkort har två 4 pins! hade jag inte den blekaste aning om!

EDIT: Kan ju lungt säga att du sparade mig just lite pengar. Jag kan erbjuda en dota 2 nyckel om du vill ha?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

toppen som utblås resten innåt. h60 innåt är min rekommendation då tempen inuti burken ökar vid load får cpun sämre temps när gfxkort belastas om den blåser ut (har själv märkt skillnad med mitt h80).
sätt de 2 medföjande 14cm i toppen och resten botten/front + h60 bak innåt.

wait wat? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av N0iZE:

Ofta mitt moderkort har två 4 pins! hade jag inte den blekaste aning om!

EDIT: Kan ju lungt säga att du sparade mig just lite pengar. Jag kan erbjuda en dota 2 nyckel om du vill ha?

Tack, men jag har redan blivit erbjuden en sådan och tackat nej. Jag är jättedålig på såna spel. Att ha hjälpt någon att spara pengar och lära sig något är mer än tillräckligt för mig! God jul!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Tack, men jag har redan blivit erbjuden en sådan och tackat nej. Jag är jättedålig på såna spel. Att ha hjälpt någon att spara pengar och lära sig något är mer än tillräckligt för mig! God jul!

God jul!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

wait wat? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

om du får ett fractal design r4 så ingår 2st 14cm fläktar.
du sätter ditt h60 där bak tex som inblås, du sätter 1 fläkt i botten som inblås och du sätter 1 fläkt i fronten som inblås, sedan sätter du fläktar i toppen som utblås.
om du har ditt h60 att blåsa ut ur burken så kommer de blåsa varmare luft igenom radiatorn dvs högre temp på cpun. om det blåser in luft utifrån burken så kommer det vara kallare luft.

Permalänk
Medlem

En H60 har inga som helst problem att kyla cpu:n även om den tar luften inne ifrån chassit, har själv en H50 monterad så i mitt R3. Ligger på ca 60 grader när jag spelar BF3 med en öveklockad i5 och en ganska låg ljudnivå.

Däremot så låter grafikkortet ganska mycket ju mer det får jobba och blåser man in varmluften från cpu:n blir det ju inte tystare eller svalare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Sätter du H60 i fronten så kommer du ju blåsa in varmluft i chassit, bättre att blåsa ut den varmluften!

Kommer så mycket luft att den inte hinner bli varm, gör ingen jätteskillnad mer än att processorn blir kallare.

God Jul

MVH
Lucas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

En H60 har inga som helst problem att kyla cpu:n även om den tar luften inne ifrån chassit, har själv en H50 monterad så i mitt R3. Ligger på ca 60 grader när jag spelar BF3 med en öveklockad i5 och en ganska låg ljudnivå.

Däremot så låter grafikkortet ganska mycket ju mer det får jobba och blåser man in varmluften från cpu:n blir det ju inte tystare eller svalare!

men det är va fläkten i botten är tillför, trycka luften uppåt och ge grafikortet (som är monterat att ta luft underifrån, och blåsa ut bak) kallare luft.
dessutom ska fläktar i toppen trycka ut den varma luften ifrån h60 med så man får ett fint flöde, ska inte påverka varandra märkbart. däremot om man tar luft inifrån så kommer grafikortets temperatur påverka cpun mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

om du får ett fractal design r4 så ingår 2st 14cm fläktar.
du sätter ditt h60 där bak tex som inblås, du sätter 1 fläkt i botten som inblås och du sätter 1 fläkt i fronten som inblås, sedan sätter du fläktar i toppen som utblås.
om du har ditt h60 att blåsa ut ur burken så kommer de blåsa varmare luft igenom radiatorn dvs högre temp på cpun. om det blåser in luft utifrån burken så kommer det vara kallare luft.

Men Om jag sätter de i toppen så kommer det ju låta förj*vligt. Aja har nog bestämt mig nu. H60 sitter monterad med NF-f12 utåt bak. NF-p12 sitter i botten och blåser luft på mitt GTX 670 med dcu ii kylaren. sedan så sätter jag de två medföljande 140mm vid fronten!

Vad tycks om det?

MVH N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

men det är va fläkten i botten är tillför, trycka luften uppåt och ge grafikortet (som är monterat att ta luft underifrån, och blåsa ut bak) kallare luft.
dessutom ska fläktar i toppen trycka ut den varma luften ifrån h60 med så man får ett fint flöde, ska inte påverka varandra märkbart. däremot om man tar luft inifrån så kommer grafikortets temperatur påverka cpun mer.

Ska den trycka ut luften eller ska den dra ute den? Asså menar. Chassi-fläkt-radiator, eller chassi,radiator,fläkt?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Kommer så mycket luft att den inte hinner bli varm, gör ingen jätteskillnad mer än att processorn blir kallare.

God Jul

MVH
Lucas

Precis vad jag tänkte från början med!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna setupen, och den funkar i alla fall. Alla fläktar är kopplade till en fläktkontroller, annars låter datorn som en hårtork!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Jag kör med denna setupen, och den funkar i alla fall. Alla fläktar är kopplade till en fläktkontroller, annars låter datorn som en hårtork!

http://forumbilder.se/images/03222012120731de21.jpg

Jag kör liknande i min R4. 3 fläktar in, 2 fronten och 1 i botten och 1 ut där bak. Dock har jag en Thermalright Silver Arrow SB-E till CPUn samt att jag har plockat bort den övre HDD buren.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwc:

Jag kör liknande i min R4. 3 fläktar in, 2 fronten och 1 i botten och 1 ut där bak. Dock har jag en Thermalright Silver Arrow SB-E till CPUn samt att jag har plockat bort den övre HDD buren.

Tänker göra samma sak, men hur ska jag sätta min NF-f12 på radiatorn? Chassi-fläkt-radiator, eller chassi-radiator-fläkt.?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Jag kör med denna setupen, och den funkar i alla fall. Alla fläktar är kopplade till en fläktkontroller, annars låter datorn som en hårtork!

http://forumbilder.se/images/03222012120731de21.jpg

Vet du om fläktkontrollern är 3pin eller 4 pin? Tänker köra samma sak men bara med 1 utblås

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Tänker göra samma sak, men hur ska jag sätta min NF-f12 på radiatorn? Chassi-fläkt-radiator, eller chassi-radiator-fläkt.?

Chassi-radiator-fläkt om du ska blåsa ut luften.

Skrivet av N0iZE:

Vet du om fläktkontrollern är 3pin eller 4 pin? Tänker köra samma sak men bara med 1 utblås

Vet inte, kör med en separat kontroller. Googla eller leta upp nån recension!

Edit:

Googlade åt dig, det är ju ändå JUL

Ser ut som 3 st 3-pins kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Chassi-radiator-fläkt om du ska blåsa ut luften.

Vet inte, kör med en separat kontroller. Googla eller leta upp nån recension!

Edit:

Googlade åt dig, det är ju ändå JUL

Ser ut som 3 st 3-pins kontakter
http://forumbilder.se/thumbs/fd222012609321780.jpg

Man tackar för hjälpen! Dock undrar jag vad den feta kontakten ska sitta på moderkortet. aja det blir en lärorik upplevelse på självaste juldagen då jag bygger ihop grejerna GOD JUL!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Man tackar för hjälpen! Dock undrar jag vad den feta kontakten ska sitta på moderkortet. aja det blir en lärorik upplevelse på självaste juldagen då jag bygger ihop grejerna GOD JUL!

Den ska in i nätagget, det är strömmen till fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Den ska in i nätagget, det är strömmen till fläktarna.

ach so. TACK för all hjälp!!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Den ska in i nätagget, det är strömmen till fläktarna.

Stämmer bra det. En 4-pin molex.
Jag har 4 st fractal r2 140mm (dom 2 i fronten med y-kabel) kopplade till fläktkontrollern. Den har 3 lägen, 5, 7 och 12 volt. Mycket smidigt men du saknar dock visning av rpm och dom är inte temperatur styrda så man får hålla kolla på det själv. Vilket inte är något jobb direkt.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwc:

Stämmer bra det. En 4-pin molex.
Jag har 4 st fractal r2 140mm (dom 2 i fronten med y-kabel) kopplade till fläktkontrollern. Den har 3 lägen, 5, 7 och 12 volt. Mycket smidigt men du saknar dock visning av rpm och dom är inte temperatur styrda så man får hålla kolla på det själv. Vilket inte är något jobb direkt.

Nä man kan ju dra på fläktarna för fullt när man spelar och dra ner dem när man är klar

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Nä man kan ju dra på fläktarna för fullt när man spelar och dra ner dem när man är klar

Visst kan man det men får man för höga tempar av lite spel bör man kanske investera i lite fler fläktar. Så slipper man ha dom på högsta rpm och hör på asen

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwc:

Visst kan man det men får man för höga tempar av lite spel bör man kanske investera i lite fler fläktar. Så slipper man ha dom på högsta rpm och hör på asen

Nä får inte så höga temps av att spela. mest på GPU

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014