Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PerZerk:

En tidsfråga innan vi ser Microsoft krypa till korset och erbjuda alla missnöjda kunder fri migrering till Windows 7.

Ja fast det gör de ju redan. Har du full version (inte upgrade) professional så får du windows 7 på köpet. Så har det iofs alltid varit ända sedan vista släpptes, man har alltid fått lov att nedgradera till föregående version.

Permalänk
Inaktiv

Att kalla Windows 8 för helt oanvändbart är helt klart en lika stor överdrift som att kalla det för det bästa Windows som släppts. Windows 8 funkar okej, men tyvärr har MS tvingat på oss massa bloatware och ett klumpigt UI som dessutom ser föråldrat ut. Men efter att ha lagt ner ett par timmar på att städa upp OS'et, avinstallera bloatware och kört lite tredjeparts hack för att slippa dagistemat så tycker jag det i grunden funkar lika bra som windows 7. Vissa hårdvarutillverkare är dock inte riktigt med på banan vad det gäller drivers.

Permalänk
Medlem

Att man helt plockar bort startmenyn och tvingar användarna att installera något okänt tredjepartsprogram är inte okej. Lyckades gissa mig till vart jag skulle hitta startmenyn, men jag har väldigt svårt att tro att någon av mina äldre släktingar skulle göra det samma. Att lägga in "osynliga" knappar för att starta program, stänga av datorn eller kontrollpanelen är enl min mening -hål i huvudet-.

W8 funkar helt ok, ser inga problem med själva OSet, bara användarvänligheten...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Avstängd

Det finns två typer av Windows 8 användare.

1. De som installerar det i hopp om att få lära sig något nytt och tycker att det är roligt med nya grejer.
2. De som installerar det och redan i förväg har bestämt sig för att Windows 8 är det sämsta som hänt PC-världen någonsin och att sättet vi använder datorer på sedan Windows 95 är fulländat.

Den där Brian hör ganska tydligt till kategori nummer två.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det finns två typer av Windows 8 användare.

1. De som installerar det i hopp om att få lära sig något nytt och tycker att det är roligt med nya grejer.
2. De som installerar det och redan i förväg har bestämt sig för att Windows 8 är det sämsta som hänt PC-världen någonsin och att sättet vi använder datorer på sedan Windows 95 är fulländat.

Den där Brian hör ganska tydligt till kategori nummer två.

Du missar de som försöker få nånting gjort och förlorar tid/pengar på att det tar längre tid att göra saker i win 8, produktiviteten sjunker, det är det största felet. Win 8 i sig tar fokus från det man försöker få gjort, den totala tiden man behöver för att göra en sak blir längre även om det finns mikroskopiska tidsvinster på en del ställen i 8an så förlorar man mer tid på att det alltid tar fokus från det man gör.

De som verkar gilla win8 är sånna som har få program och lite skärmyta samt installerar program för att kringgå så mycket som är möjligt av interfacet, det verkar helt enkelt som win 8 är nått som passar bra för små datorer och få program, jag tillhör de som tycker sämre och sämre om det, för varje gång jag använt 8an så har jag ogillat det mer pga att man hela tiden hittar skit i det, systemet känns otroligt mycket som en tidig beta, en del saker handlar inte om att man inte vill lära sig, det är helt enkelt ett extremt dåligt designat interface som dessutom har mycket buggar, ju större skärmyta och ju mera program man har installerat desto mer påverkas man negativt av det, de som sitter på facebook eller kör ett spel lär inte märka problemen. De är nöjda med att det fungerar som en stor mobiltelefon, men samma interface blir bara värre och värre att använda när man ökar storleken på framförallt skärmytan, sök funkar inte särkilt bra när man har många program, win 8 förutsätter att man ska lära sig allt utantill eftersom det inte visuellt visar något om vad det kan eller var saker nås, att behöva lära sig namnet på program istället för att veta vilken typ av program det är är svårare, förr kunde man ha programmen i mappar och sedan öppna rätt kategori, nu får man en massa tiles/ikoner som bara är totalt oöverblickbart. Visst kanske sök kan utvecklas så det kommer att fungera men vi är inte där nu.

Det kanske kommer nått som ersätter jättemenyerna som inte visar särskilt mycket men ändå är så stora att man störs av de ljusförändringar som blir i rummet när man kastas runt, det är extremt störande när man har stora monitorer, en telefon orkar inte lysa upp rummet, 30" monitorer som hoppar mellan olika färger är bara extremt störande tom på andras monitorer, typ "oj vad händer, varför blinkar det till därborta? Jasså det var bara en meny i win 8 som hoppade upp"

Win 8 är ett os som verkar vilja synas, att visa upp själva interfacet med grälla färger i fullskärm mer än att visa upp de program och funktioner som kan utföras är bara dumt, operativsystemet ska helst inte märkas, bara fungera, win 8 bara märks utan att fungera bättre än det som det är tänkt att ersätta, det är narcissistiskt och schizofrent och behöver vård, det kanske går att bota med servicepack, annars bör det avlivas för att inte skada saker i omgivningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns två typer av Windows 8 användare.

1. De som installerar det i hopp om att få lära sig något nytt och tycker att det är roligt med nya grejer.
2. De som installerar det och redan i förväg har bestämt sig för att Windows 8 är det sämsta som hänt PC-världen någonsin och att sättet vi använder datorer på sedan Windows 95 är fulländat.

Den där Brian hör ganska tydligt till kategori nummer två.

*Fixed

Det finns två typer av Windows 8 användare.

1. De som installerar det i hopp om att få ett snabbare operativsystem men inser att det är katastrofalt UI vilket gör det segare än Windows 7. (Bryr sig, dom klagar för att få ändring, och får skit för att dom strävar efter något bättre i världen)
2. De som installerar det och inte bryr sig om det är snabbare eller inte, för att det är "nytt/inne/modernare".

En datorvan person gör _ALLT_ snabbare på Windows 7, sätter du 2 personer brevid varandra, en kör Windows 7 och en kör Windows 8, och testar vem som är snabbast på att göra saker, så är det garanterat att Windows 7 är mångfaldigt snabbare.

Det är precis som han säger att det är som att köra bil utan ratt, (ni) som använder Windows 8 nu och "inte klagar" jag är säker på att 99% av er kör med Windows 8 Moddad Startmeny, och det är som att ni har gjort en egen temporär ratt av silvertejp och några plankor. Ni försvarar Windows 8.. MED.. Startmeny

Vi klagar på Windows 8 i grunden, som det kommer, utan att behövas moddas.. det är bokstavligen talat katastrofalt, det borde återkallas omedelbart.

Det enda jag begär av Windows 8 är att Metro "låses upp" och tas bort, precis som Windows Media Center, det är en application som du kan använda om du vill, men du blir inte tvingad till det.

Dom ger en inget val, då sitter man där med noll jävla koll, som sagt har jag suttit sedan Windows 3, och jag fattade _ingenting_ av Windows 8 när jag först provade det, hade inte läst på någonting innan för jag hade ingen aning om att det skulle vara en sådan katastrof, han i videon har lärt sig 5 operativsystem under så många års tid, han är mycket datorvan och hade exakt samma problem som mig, att folk sitter i tråden och säger att vi som suttit framför datorn i 15 år med extrem datorvana, vi är "IQ" befriade om vi klagar på Windows 8, snarare ni som är helt ute och cyklar.

Windows 7 > Windows 8 för människor som använder den till mer än att hänga på Facebook hela dagarna

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Att man helt plockar bort startmenyn och tvingar användarna att installera något okänt tredjepartsprogram är inte okej. Lyckades gissa mig till vart jag skulle hitta startmenyn, men jag har väldigt svårt att tro att någon av mina äldre släktingar skulle göra det samma. Att lägga in "osynliga" knappar för att starta program, stänga av datorn eller kontrollpanelen är enl min mening -hål i huvudet-.

W8 funkar helt ok, ser inga problem med själva OSet, bara användarvänligheten...

gillar att du säger typ att MS TVINGAR dig att installera tredjepartsprogram för att använda w8?!
tror du är fel ute, hade dem tvingat dig till det så hade dem fixat hotfix mot just dessa tredjepartsprogram. det är ett val du gör att installera dem om du nu måste ha en liten windowsknapp ner till vänster för att få datorn funkar.

men som sagt alla har ett val och ingen har riktat en pistol mot din skalle och tvingat dig använda w8, kör på 7:an om du tkr det är så mkt bättre, jag själv skulle inte vilja gå tillbaks efter att ha använt 8:an och det är en egen åsikt.

Permalänk
Medlem

Förstår till viss del hatet för Win 8, själv köpte jag en uppgradering nästan direkt, var lite ovant i början men kan nu i efterhand säga att efter att ha testat och använt flera av startmeny ersättarna att jag inte har har någon av dessa installerade längre, det ända jag skulle vilja ha är bättre integrering med programvaror i det "nya"-gränssnittet och gärna ett integrerat och enkelt sätt att hoppa över det nya gränssnittet vid uppstart då det känns överflödigt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

*Fixed

Det finns två typer av Windows 8 användare.

1. De som installerar det i hopp om att få ett snabbare operativsystem men inser att det är katastrofalt UI vilket gör det segare än Windows 7. (Bryr sig, dom klagar för att få ändring, och får skit för att dom strävar efter något bättre i världen)
2. De som installerar det och inte bryr sig om det är snabbare eller inte, för att det är "nytt/inne/modernare".

En datorvan person gör _ALLT_ snabbare på Windows 7, sätter du 2 personer brevid varandra, en kör Windows 7 och en kör Windows 8, och testar vem som är snabbast på att göra saker, så är det garanterat att Windows 7 är mångfaldigt snabbare.

Det är precis som han säger att det är som att köra bil utan ratt, (ni) som använder Windows 8 nu och "inte klagar" jag är säker på att 99% av er kör med Windows 8 Moddad Startmeny, och det är som att ni har gjort en egen temporär ratt av silvertejp och några plankor. Ni försvarar Windows 8.. MED.. Startmeny

Vi klagar på Windows 8 i grunden, som det kommer, utan att behövas moddas.. det är bokstavligen talat katastrofalt, det borde återkallas omedelbart.

Det enda jag begär av Windows 8 är att Metro "låses upp" och tas bort, precis som Windows Media Center, det är en application som du kan använda om du vill, men du blir inte tvingad till det.

Dom ger en inget val, då sitter man där med noll jävla koll, som sagt har jag suttit sedan Windows 3, och jag fattade _ingenting_ av Windows 8 när jag först provade det, hade inte läst på någonting innan för jag hade ingen aning om att det skulle vara en sådan katastrof, han i videon har lärt sig 5 operativsystem under så många års tid, han är mycket datorvan och hade exakt samma problem som mig, att folk sitter i tråden och säger att vi som suttit framför datorn i 15 år med extrem datorvana, vi är "IQ" befriade om vi klagar på Windows 8, snarare ni som är helt ute och cyklar.

Windows 7 > Windows 8 för människor som använder den till mer än att hänga på Facebook hela dagarna

Hmm jag använder Windows 8 utan någon modifierad startmeny eller liknande. Modern UI är inte katastrofalt, möjligtvis obekvämt i början när man inte är van vid det. Kan inte tala för andra men själv tycker jag mig arbeta minst lika snabbt med Windows 8 som jag gjorde med sjuan. Och ja, jag använder mer än Facebook hela dagarna. Jag arbetar i Visual Studio, Codeblocks, Expression Studio, Office, Photoshop etc. utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

*Fixed

Det finns två typer av Windows 8 användare.

1. De som installerar det i hopp om att få ett snabbare operativsystem men inser att det är katastrofalt UI vilket gör det segare än Windows 7. (Bryr sig, dom klagar för att få ändring, och får skit för att dom strävar efter något bättre i världen)
2. De som installerar det och inte bryr sig om det är snabbare eller inte, för att det är "nytt/inne/modernare".

En datorvan person gör _ALLT_ snabbare på Windows 7, sätter du 2 personer brevid varandra, en kör Windows 7 och en kör Windows 8, och testar vem som är snabbast på att göra saker, så är det garanterat att Windows 7 är mångfaldigt snabbare.

Det är precis som han säger att det är som att köra bil utan ratt, (ni) som använder Windows 8 nu och "inte klagar" jag är säker på att 99% av er kör med Windows 8 Moddad Startmeny, och det är som att ni har gjort en egen temporär ratt av silvertejp och några plankor. Ni försvarar Windows 8.. MED.. Startmeny

Vi klagar på Windows 8 i grunden, som det kommer, utan att behövas moddas.. det är bokstavligen talat katastrofalt, det borde återkallas omedelbart.

Det enda jag begär av Windows 8 är att Metro "låses upp" och tas bort, precis som Windows Media Center, det är en application som du kan använda om du vill, men du blir inte tvingad till det.

Dom ger en inget val, då sitter man där med noll jävla koll, som sagt har jag suttit sedan Windows 3, och jag fattade _ingenting_ av Windows 8 när jag först provade det, hade inte läst på någonting innan för jag hade ingen aning om att det skulle vara en sådan katastrof, han i videon har lärt sig 5 operativsystem under så många års tid, han är mycket datorvan och hade exakt samma problem som mig, att folk sitter i tråden och säger att vi som suttit framför datorn i 15 år med extrem datorvana, vi är "IQ" befriade om vi klagar på Windows 8, snarare ni som är helt ute och cyklar.

Windows 7 > Windows 8 för människor som använder den till mer än att hänga på Facebook hela dagarna

Tala för dig själv, långt ifrån 99% som kör med modifierad startmeny. När jag först testade windows 8 så installerade jag classic-shell. Sen började jag mer och mer irritera mig på det och avinstallerade det efter 2 dagar. Sedan dess har jag kört windows 8 utan tredjeparts hack och fungerar väldigt bra för mig.

Sen förstår jag inte varför folk är så beroende av startmenyn, har du dina vardagliga applikationer pinnade i taskbaren så behöver man ju inte ens den.

Vill man absolut ha allt i startmenyn eller mui så kan man ju kategorisera sina applikationer där eller använda sökfunktionen som fungerar alldeles utmärkt.

Förresten, jag har också suttit framför datorn 15 år, hade inga problem med att lära mig windows 8.

Och varför skulle man vara snabbare i windows 7? Jag köper verkligen inte det argumentet. Två personer som suttit vid båda os:en lika länge, säg ett par månader, jobbar nog exakt lika snabbt. Arbetsmönstret skiljer sig inte mycket. Kan du specifiera vad som skulle ta sådan extra tid?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Och varför skulle man vara snabbare i windows 7? Jag köper verkligen inte det argumentet. Två personer som suttit vid båda os:en lika länge, säg ett par månader, jobbar nog exakt lika snabbt. Arbetsmönstret skiljer sig inte mycket. Kan du specifiera vad som skulle ta sådan extra tid?

Jag brukar ha tre fyra fönster öppet samtidigt för att läsa info i två tre av dem för att samtidigt skriva i Word i det andra. (Jag gör det just nu, t.ex.)

Copy-paste fram och tillbaka mellan Chrome, Firefox, Notepad, Word etc.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jag brukar ha tre fyra fönster öppet samtidigt för att läsa info i två tre av dem för att samtidigt skriva i Word i det andra. (Jag gör det just nu, t.ex.)

Copy-paste fram och tillbaka mellan Chrome, Firefox, Notepad, Word etc.

Ja och du gör exakt likadant i Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag brukar ha tre fyra fönster öppet samtidigt för att läsa info i två tre av dem för att samtidigt skriva i Word i det andra. (Jag gör det just nu, t.ex.)

Copy-paste fram och tillbaka mellan Chrome, Firefox, Notepad, Word etc.

Och hur exakt skiljer sig ditt arbetssätt där från windows 7? Sitter du och öppnar startmenyn mellan varje copy paste eller vad handlar det om?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Jag är inte utvecklare, jag är konsument, alltså vet jag inte vad jag önskar mig om vi ska ta det i enkel förklaring..sålänge det tilltalar mig och får mig att VILJA använda det och inte bara KUNNA göra det så är jag nöjd. Btw. du citerar en del av mitt inlägg, när resten förklarar och delvis ger svar på frågan.

Jag svarade endast på den delen då jag ville rikta in mig helt på frågeställningen, snarare än huruvida du ska använda Windows 8 eller inte. Min poäng är helt enkelt att om man vill ha utveckling av ett operativsystem så är svaret ja, man måste ge det lite tid. Det är helt separerat från om en godtycklig individuell utveckling är bra eller inte (vilket är subjektivt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finn3n:

gillar att du säger typ att MS TVINGAR dig att installera tredjepartsprogram för att använda w8?!
tror du är fel ute, hade dem tvingat dig till det så hade dem fixat hotfix mot just dessa tredjepartsprogram. det är ett val du gör att installera dem om du nu måste ha en liten windowsknapp ner till vänster för att få datorn funkar.

men som sagt alla har ett val och ingen har riktat en pistol mot din skalle och tvingat dig använda w8, kör på 7:an om du tkr det är så mkt bättre, jag själv skulle inte vilja gå tillbaks efter att ha använt 8:an och det är en egen åsikt.

Du läser inte riktigt det jag skrivit.. Det jag menar är att enl min åsikt är det idiotiskt av MS att inte själva inkludera valet av Metro direkt. Det gör helt enkelt att du blir tvingad att installera tredjepartsprogram för den funktionen.

Jag har, som jag skrev, inga problem med Metro, men för ovana eller mindre kunniga, sämre syn eller what ever, är det hål i huvudet att använda sig av osynliga knappar.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Skrivet av Segas:

Windows 7 buggar inte för mig heller - faktum är att de program och drivrutiner jag använder, beter sig bättre i Windows 7 än i Windows 8. Skulle utan tvekan vilja påstå att det har med dåligt utvecklade programvaror och drivrutiner för just Windows 8 att göra - och då lämpar sig Windows 7 sig mycket bättre för mitt användande. Gällande prestandan anser jag inte att Windows 8 är bättre, det finns ju en uppsjö av tester som ger olika resultat beroende på valet av operativsystem - ibland vinner Windows 7, ibland vinner Windows 8. Att sen ändra Windows 8 till att se ut som Windows 7...det vill jag inte ens kommentera.

...och då faller jag tillbaka på smak, funktionalitet och stabilitet.

OK, inge tjag har upplevt så kan ju inte svara på det, dock installerat det på flertal datorer utan problem.
Windows 8 lär ju inom en kort tid ha betydande prestanda över Windows 7 gällande program och spel så det lär inte dröja länge.

Sen vadå att du inte ens vill kommentera på det? det är fortfarande inte samma OS så att få det att se ut som ett äldre torde inte vara något konstigt, får nog tänka om där.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Du är ute och cyklar och läser inte riktigt det jag skrivit.. Det jag menar är att enl min åsikt är det idiotiskt av MS att inte själva inkludera valet av Metro direkt. Det gör helt enkelt att du blir tvingad att installera tredjepartsprogram för den funktionen.

Jag har, som jag skrev, inga problem med Metro, men för ovana eller mindre kunniga, sämre syn eller what ever, är det hål i huvudet att använda sig av osynliga knappar.

jag markerade det som jag störde mig på sen struntar jag i om du måste använda ett tredjepartsprogram till att öppna webbläsaren eller what ever. men bara det att du just sa TVINGAR, det är väl bara att vänja sig eller installera ett tredjepartsprogram om man nu måste.

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Tala för dig själv, långt ifrån 99% som kör med modifierad startmeny. När jag först testade windows 8 så installerade jag classic-shell. Sen började jag mer och mer irritera mig på det och avinstallerade det efter 2 dagar. Sedan dess har jag kört windows 8 utan tredjeparts hack och fungerar väldigt bra för mig.

Sen förstår jag inte varför folk är så beroende av startmenyn, har du dina vardagliga applikationer pinnade i taskbaren så behöver man ju inte ens den.

Vill man absolut ha allt i startmenyn eller mui så kan man ju kategorisera sina applikationer där eller använda sökfunktionen som fungerar alldeles utmärkt.

Förresten, jag har också suttit framför datorn 15 år, hade inga problem med att lära mig windows 8.

Dold text

Och varför skulle man vara snabbare i windows 7? Jag köper verkligen inte det argumentet. Två personer som suttit vid båda os:en lika länge, säg ett par månader, jobbar nog exakt lika snabbt. Arbetsmönstret skiljer sig inte mycket. Kan du specifiera vad som skulle ta sådan extra tid?

Hur kommer man åt alla program som är öppna i Windows 8 utan startfältet? jag får ha classic shell eller annat bl a pga det, så kan inte förstå hur Win8 Metro skulle vara snabbare, plus så gör den väll en mer beroende av tangentbord än mus för att t ex ha fler fönster uppe samtidigt på ett snabbt sätt etc.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

*Fixed

Det finns två typer av Windows 8 användare.

1. De som installerar det i hopp om att få ett snabbare operativsystem men inser att det är katastrofalt UI vilket gör det segare än Windows 7. (Bryr sig, dom klagar för att få ändring, och får skit för att dom strävar efter något bättre i världen)
2. De som installerar det och inte bryr sig om det är snabbare eller inte, för att det är "nytt/inne/modernare".

En datorvan person gör _ALLT_ snabbare på Windows 7, sätter du 2 personer brevid varandra, en kör Windows 7 och en kör Windows 8, och testar vem som är snabbast på att göra saker, så är det garanterat att Windows 7 är mångfaldigt snabbare.

Det är precis som han säger att det är som att köra bil utan ratt, (ni) som använder Windows 8 nu och "inte klagar" jag är säker på att 99% av er kör med Windows 8 Moddad Startmeny, och det är som att ni har gjort en egen temporär ratt av silvertejp och några plankor. Ni försvarar Windows 8.. MED.. Startmeny

Vi klagar på Windows 8 i grunden, som det kommer, utan att behövas moddas.. det är bokstavligen talat katastrofalt, det borde återkallas omedelbart.

Det enda jag begär av Windows 8 är att Metro "låses upp" och tas bort, precis som Windows Media Center, det är en application som du kan använda om du vill, men du blir inte tvingad till det.

Dom ger en inget val, då sitter man där med noll jävla koll, som sagt har jag suttit sedan Windows 3, och jag fattade _ingenting_ av Windows 8 när jag först provade det, hade inte läst på någonting innan för jag hade ingen aning om att det skulle vara en sådan katastrof, han i videon har lärt sig 5 operativsystem under så många års tid, han är mycket datorvan och hade exakt samma problem som mig, att folk sitter i tråden och säger att vi som suttit framför datorn i 15 år med extrem datorvana, vi är "IQ" befriade om vi klagar på Windows 8, snarare ni som är helt ute och cyklar.

Windows 7 > Windows 8 för människor som använder den till mer än att hänga på Facebook hela dagarna

Tyvärr verkar du ha en grav ihopblandning av åsikt och fakta. En mycket dålig grund att bygga en diskussion på.

Du försöker hävda att ingen arbetar produktivt i Windows 8 bara för att du hade svårt att förstå det. Jag hade inga större problem med att lista ut vad jag skulle göra när jag först testade det, vilket såklart skiljer sig från dig som hade "noll jävla koll". Om jag klarade det så mycket bättre än du från början, varför tror du då att din upplevelse ska avgöra hur snabbt jag kan arbeta?

Och videoskaparens datorvana är ju uppenbarligen inte mycket att ha då han drar rent korkade slutsater. Ett program öppnas utan att han förstår varför? Det är absolut inte hans eget fel och om Win 8 gör det spontant så slår det honom aldrig att det är fel på installationen. Uppenbarligen en mycket okunnig person, så det blir skrattretande att du lyfter upp hans kunskap. Förmodligen hoppade han till nya skärmar genom att använda flera fingrar när han svepte på touchpaden (om man missar det som självutnämnd expert är man värdelös), och annars är det något fel och därmed inte något man reflekterar över i en recension.

Jag kan ju göra något så enkelt som att peka ut dina direkta fel i ditt inlägg. Du säger att man gör precis allt snabbare i Windows 7, vilket är rent fel. Testa att öppna Device Manager, Event Viewer, Programs and Features (för att ta några exempel som redan diskuterats i tråden och du borde ha koll på) med färre än två klick. Man kan inte ens göra det så snabbt som i Windows 8, än mindre snabbare än så.

Du säger också att du är säker på att 99% använder startmenyersättare, vilket tydligt är fel om du tittar på omröstningarna. Det har ju såklart delvis att göra med att sitta och klicka i startmenyn var långsamt redan i Windows Vista.

Att Windows 8 inte är för dig är helt okej men sitt inte och ljug om saker bara för att försöka hävda din åsikt som fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Och hur exakt skiljer sig ditt arbetssätt där från windows 7? Sitter du och öppnar startmenyn mellan varje copy paste eller vad handlar det om?

Att få igång flera program är mer meckande i Windows 8. I Windows 7 går du på någon sekund till Start-menyn och väljer ikonen. Inga dryga sekunder där.

Det är bra att man speedat upp start-tiden, men man har förlorat det på karusellen, det nya GUIt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Hur kommer man åt alla program som är öppna i Windows 8 utan startfältet? jag får ha classic shell eller annat bl a pga det, så kan inte förstå hur Win8 Metro skulle vara snabbare, plus så gör den väll en mer beroende av tangentbord än mus för att t ex ha fler fönster uppe samtidigt på ett snabbt sätt etc.

Det är ju det du har ditt aktivitetsfält till. Där har du allt som är öppet, har du flera av samma, t.ex. flera utforskare öppna så är de grupperade. Här skiljer det sig inte. Vill du öppna upp ett nytt program som inte är startat och som du inte har pinnat i aktivitetsfältet? Tryck win och skriv namnet på applikationen om den inte redan dykt upp i mui. Eller syftar du på metroappar? I såfall, peka musen i skärmens vänstra hörn och dra ner så kommer alla metroappar upp i en list.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Att få igång flera program är mer meckande i Windows 8. I Windows 7 går du på någon sekund till Start-menyn och väljer ikonen. Inga dryga sekunder där.

Det är bra att man speedat upp start-tiden, men man har förlorat det på karusellen, det nya GUIt.

vrf inte bara fästa programmen i taskbaren? sen finns ett skriv bord att lägga genvägar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Att få igång flera program är mer meckande i Windows 8. I Windows 7 går du på någon sekund till Start-menyn och väljer ikonen. Inga dryga sekunder där.

Det är bra att man speedat upp start-tiden, men man har förlorat det på karusellen, det nya GUIt.

Arbetar man effektivt så sitter man inte och letar i startmenyn efter program som används dagligen. Antingen ikoner på skrivbordet eller pinnade i aktivitetsfältet. Används de inte dagligen så win-knappen och sök efter programmet, eller klika bara på titeln i mui. För mig så skiljer sig inte arbetsättet från vad jag är van vid sedan tidigare. Hemma så sitter jag ofta med flera virtuella servrar, webläsare med massor av flikar och diverse andra program. Men jag har de lättåtkomligt och nej, det går inte långsammare.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Tyvärr verkar du ha en grav ihopblandning av åsikt och fakta. En mycket dålig grund att bygga en diskussion på.

Du försöker hävda att ingen arbetar produktivt i Windows 8 bara för att du hade svårt att förstå det. Jag hade inga större problem med att lista ut vad jag skulle göra när jag först testade det, vilket såklart skiljer sig från dig som hade "noll jävla koll". Om jag klarade det så mycket bättre än du från början, varför tror du då att din upplevelse ska avgöra hur snabbt jag kan arbeta?

Och videoskaparens datorvana är ju uppenbarligen inte mycket att ha då han drar rent korkade slutsater. Ett program öppnas utan att han förstår varför? Det är absolut inte hans eget fel och om Win 8 gör det spontant så slår det honom aldrig att det är fel på installationen. Uppenbarligen en mycket okunnig person, så det blir skrattretande att du lyfter upp hans kunskap. Förmodligen hoppade han till nya skärmar genom att använda flera fingrar när han svepte på touchpaden (om man missar det som självutnämnd expert är man värdelös), och annars är det något fel och därmed inte något man reflekterar över i en recension.

Jag kan ju göra något så enkelt som att peka ut dina direkta fel i ditt inlägg. Du säger att man gör precis allt snabbare i Windows 7, vilket är rent fel. Testa att öppna Device Manager, Event Viewer, Programs and Features (för att ta några exempel som redan diskuterats i tråden och du borde ha koll på) med färre än två klick. Man kan inte ens göra det så snabbt som i Windows 8, än mindre snabbare än så.

Du säger också att du är säker på att 99% använder startmenyersättare, vilket tydligt är fel om du tittar på omröstningarna. Det har ju såklart delvis att göra med att sitta och klicka i startmenyn var långsamt redan i Windows Vista.

Att Windows 8 inte är för dig är helt okej men sitt inte och ljug om saker bara för att försöka hävda din åsikt som fakta.

Du tar allt för bokstavligt, precis som i filmen, han säger "Unusable", men det stämmer ju inte.

Majoriteten använder Third Party Startmeny, inte för det är en vanesak, utan för att det är bättre.

Majoriteten av det du gör är snabbare i Windows 7, visst finns det grejor som är snabbare i Win 8, vore konstigt annars.

Helheten av det han säger stämmer på pricken, och som experterna sa:

"Windows 8 is optimized for content consumption rather then content production and multitasking. Whereas content consumption can easily be done on other media, such as tablets and phones, production and multitasking are still best suited for PCs. Windows 8 appears to ignore that."

Jag håller på med production/multitasking endast nästan, och när jag provade Windows 8 så stämmde ovanstående in på pricken, exakt den känslan jag fick.

Du kan inte säga att Metro inte är dåligt, vilken vettig människa som helst ser det för vad det är. På Tablets visst, på PCs.. nej nej nej nej nej.. nej

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finn3n:

vrf inte bara fästa programmen i taskbaren? sen finns ett skriv bord att lägga genvägar?

http://www.usatoday.com/story/tech/2012/11/17/start-menu-wind...

"Much of Microsoft's new operating system will surprise or confuse users when they first boot into it, but its desktop's absence of a Start menu looks to be its biggest long-term annoyance. Without that and its list of all of your installed programs, you have to go subject yourself to a form of computing whiplash to run an application that doesn't already have a shortcut on the desktop or the taskbar. First you flip over to Windows 8's new-look Start screen (by clicking in the bottom-left corner of the screen or with a tap of the keyboard's Windows-logo key), then you can either start typing a program's name to launch a search for it or right-click on a blank area and select an "All apps" icon to see a screen listing all of your choices. To me, and most other Windows 8 users I've heard from, that's too much of a detour. The simplest way to avoid that is to fill up the taskbar with shortcuts for all of the apps you run regularly. To do that, launch an app, right-click on its taskbar button and select "Pin this program to taskbar." (Don't forget to add one for the Control Panel too.)"

Hmmm... Varför inte ha dem färdiga i default-läge?! Varför lägga till behovet av att lägga till ett program på YTTERLIGARE en meny?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Arbetar man effektivt så sitter man inte och letar i startmenyn efter program som används dagligen. Antingen ikoner på skrivbordet eller pinnade i aktivitetsfältet. Används de inte dagligen så win-knappen och sök efter programmet, eller klika bara på titeln i mui. För mig så skiljer sig inte arbetsättet från vad jag är van vid sedan tidigare. Hemma så sitter jag ofta med flera virtuella servrar, webläsare med massor av flikar och diverse andra program. Men jag har de lättåtkomligt och nej, det går inte långsammare.

Jag behöver inte "leta" i min startmeny, trots ca 100+ program. Det går blixtsnabbt, långt mindre än en sekund.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

http://www.usatoday.com/story/tech/2012/11/17/start-menu-wind...

"Much of Microsoft's new operating system will surprise or confuse users when they first boot into it, but its desktop's absence of a Start menu looks to be its biggest long-term annoyance. Without that and its list of all of your installed programs, you have to go subject yourself to a form of computing whiplash to run an application that doesn't already have a shortcut on the desktop or the taskbar. First you flip over to Windows 8's new-look Start screen (by clicking in the bottom-left corner of the screen or with a tap of the keyboard's Windows-logo key), then you can either start typing a program's name to launch a search for it or right-click on a blank area and select an "All apps" icon to see a screen listing all of your choices. To me, and most other Windows 8 users I've heard from, that's too much of a detour. The simplest way to avoid that is to fill up the taskbar with shortcuts for all of the apps you run regularly. To do that, launch an app, right-click on its taskbar button and select "Pin this program to taskbar." (Don't forget to add one for the Control Panel too.)"

Hmmm... Varför inte ha dem färdiga i default-läge?! Varför lägga till behovet av att lägga till ett program på YTTERLIGARE en meny?!

Och hur skiljer sig detta från tidigare verstioner? I windows 7 så får du upp de mest använda applikationerna i startmenyn. Installerar du programmet så får du valet att fästa den i startmenyn samt ifall du vill ha en ikon på skrivbordet.

Han som skrivit detta verkar heller inte vara medveten om att det går att högerklicka i vänsterhörnet för att få upp en powerusermeny.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Använder Win 8 på stationära utan någon start meny.

På laptopen har jag StartIsBack instalerat. Tänkte se vad som är skönare. Även om metro går att använda så tycker jag faktiskt om start menyn mera.

Annars fungerar windows 8 som windows 7. Har du windows 7 så kan du skita i att uppgradera. Samma sak gäller om du har 8an. Ingen ide och byta tillbaks, nästan samma sak.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Och hur skiljer sig detta från tidigare verstioner? I windows 7 så får du upp de mest använda applikationerna i startmenyn. Installerar du programmet så får du valet att fästa den i startmenyn samt ifall du vill ha en ikon på skrivbordet. Han som skrivit detta verkar heller inte vara medveten om att det går att högerklicka i vänsterhörnet för att få upp en powerusermeny.

Hur många ikoner för program vill jag ha "pinnade" i listen? Helst inga. Där vill jag se vilka program jag har öppna. Att lägga till för många där fyller snabbt upp yta som minimerar annan info.

"Mest använda program" i Win7 är dynamisk och praktisk.

Powerusermenyn? Menar du där man får upp "Alla appar"?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Nej, men de ville ta bort startmenyn och därav kontrollpanel ikonen i den, och därmed skapade en annan meny (som jag älskar) för lite mer avancerade saker. Det har inte blivit krångligare för mig, utan mycket lättare att komma åt allt jag vill komma åt genom en lista. Man får sluta tänka på att det är enbart kontrollpanelen som har fått ett negativt slag, utan med allt gemensamt så är det mycket positivt.

Istället för att lära ut att:

  • Kontrollpanelen är i startmenyn

  • Device Manager är under egenskaper i Den här Datorn

  • Event Viewer är ... (Vart fan fanns den i 7:an?)

  • Disk managment är ... (Samma här, vart var den i 7:an?

  • Avinstallera program är i kontrollpanelen som är i startmenyn

Så behöver man bara lära ut

  • Kontrollpanelen är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Device Manager är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Event Viewer är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Disk managment är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Avinstallera program är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

För att vara rättvis så nås alla dessa grejor via kontrollpanelen, vilken är tillgänglig genom två klick på knappar som är uppenbart vad de är till för.

  • Kontrollpanelen är i startmenyn

  • Device Manager är i kontrollpanelen

  • Event Viewer är under administrationsverktyg som är i kontrollpanelen

  • Disk management är i datorhantering under administrationsverktyg i kontrollpanelen

  • Avinstallera program är i kontrollpanelen

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL