Permalänk
Medlem

Noctua backplate nuddar komponenter

Skall montera en NH-U9B SE2 på ett mini ITX ASUS P8H77-I, men det som händer är att gummi-fötterna på kylarens backplate är så stora att de nuddar flertalet komponenter som sitter på baksidan av moderkortet, det känns knappast rätt?

Moderkortets baksida
http://www.citilink.ru/_catalog_images/683649_v03_b.jpg

Kylarens backplate:
http://www.codisha.com/reviews/ac/noctua_nh-u12p-se2/tr_lrg00...

Som ni ser på bilden så är det ganska mycket komponenter runt och framför vartenda hål i princip, så...vad gör man?

Fötterna är ju mjuka, så det kanske skulle funka att köra på ändå, men känns sådär...

Permalänk
Medlem

dom är gummi av en anledning, så det bör inte vara något problem!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Skall montera en NH-U9B SE2 på ett mini ITX ASUS P8H77-I, men det som händer är att gummi-fötterna på kylarens backplate är så stora att de nuddar flertalet komponenter som sitter på baksidan av moderkortet, det känns knappast rätt?

Moderkortets baksida
http://www.citilink.ru/_catalog_images/683649_v03_b.jpg

Kylarens backplate:
http://www.codisha.com/reviews/ac/noctua_nh-u12p-se2/tr_lrg00...

Som ni ser på bilden så är det ganska mycket komponenter runt och framför vartenda hål i princip, så...vad gör man?

Fötterna är ju mjuka, så det kanske skulle funka att köra på ändå, men känns sådär...

Jag tror inte den kylaren skall monteras på det moderkortet överhuvudtaget, kylaren och backplaten är inte kompatibel, har du kollat upp detta?

Följande står ju att läsa på Noctuas hemsida angående kylaren och moderkortet du har:
LGA1155 Asus P8H77-I Components on the back of the mainboard prevent installation of the backplate. !!!

Permalänk
Medlem

Finns en lösning. Ghettomodda gummit på backplaten, ta en hobbykniv och skär bort det som hindrar den från att sitta rätt.
Jag rekommenderar det inte, men det är ju en möjlighet. ;D

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag tror inte den kylaren skall monteras på det moderkortet överhuvudtaget, kylaren och backplaten är inte kompatibel, har du kollat upp detta?

Följande står ju att läsa på Noctuas hemsida angående kylaren och moderkortet du har:
LGA1155 Asus P8H77-I Components on the back of the mainboard prevent installation of the backplate. !!!

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...
Du verkar ha rätt, å jag borde ha tänkt på att kolla det tidigare.

Men av en händelse så läste jag omdömena på denna produkt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1232998
där någon säger sig ha fått ihop dessa två. Och nu när jag surfat runt för att hitta lösningar har jag även sett bilder på ett NH-D14 på detta kort, som även det har samma backplate och således inkompatibelt enligt Noctua

Blä...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Finns en lösning. Ghettomodda gummit på backplaten, ta en hobbykniv och skär bort det som hindrar den från att sitta rätt.
Jag rekommenderar det inte, men det är ju en möjlighet. ;D

Tanken har slagit mig, men problemet med denna lösningen är att komponenterna som tar i är ungefär lika tjocka som själva gummit, så de skulle då istället komma i kontakt med metallen på backplaten, även om det då kanske inte skulle vara så mycket "tryck" på dem. Man kanske kan sätta dit nån egen typ av bricka/spacer av metall som är endast lite större än själva hålet och ta bort gummit helt och hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Tanken har slagit mig, men problemet med denna lösningen är att komponenterna som tar i är ungefär lika tjocka som själva gummit, så de skulle då istället komma i kontakt med metallen på backplaten, även om det då kanske inte skulle vara så mycket "tryck" på dem. Man kanske kan sätta dit nån egen typ av bricka/spacer av metall som är endast lite större än själva hålet och ta bort gummit helt och hållet?

alternativt: skär ut gummit och sätt dit något ickeledande material på backplaten, skärut gummit som behövs och klistra på, kan funka iaf... :/

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

alternativt: skär ut gummit och sätt dit något ickeledande material på backplaten, skärut gummit som behövs och klistra på, kan funka iaf... :/

Hehe, det kommer bli en ghettomod.. Hittade vad jag tror blir perfekta bitar för att använda.
Om detta blir bra så lägger jag upp lite bilder på det hela

Permalänk
Skrivet av bagg3:

Hehe, det kommer bli en ghettomod.. Hittade vad jag tror blir perfekta bitar för att använda.
Om detta blir bra så lägger jag upp lite bilder på det hela

Ja tack, lägg gärna upp bilder av din lösning! Hade tänkt köra samma kombo i ett projekt senare och hade inte sett nåt om just det här problemet tidigare, tur att jag snubblade över den här tråden. Det enda jag funderat på är om Noctua NH-U9B SE2 går att montera åt båda hållen på P8Z77-I när det är annan sockel, på mitt mobo i signaturen gick den bara att montera med blås "uppåt" om du förstår vad jag menar, i vertikalt läge, vilket skulle bli rakt in i väggen i ett Bitfenix Prodigy som jag tänkt köra på. :/ Bekräfta gärna om det går bättre med 1155-sockel!

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av bagg3:

Hehe, det kommer bli en ghettomod.. Hittade vad jag tror blir perfekta bitar för att använda.
Om detta blir bra så lägger jag upp lite bilder på det hela

Hur kommer det sig att sådana här inlägg nästan aldrig får nån uppföljning?
Nu skulle jag verkligen behöva ett par bilder som visar om detta går att lösa eller ej

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*