Ds212j installationsproblem

Permalänk
Medlem

Ds212j installationsproblem

Köpte nyligenen ds212j med en WD RED 3TB HDD till men när jag kör DSM installationen så säger den att den inte hittar någon hårddisk?
Indikatorn på själva enheten lyser dock grönt vilket jag antar betyder att HDD:n funkar. Någon som har nån ide om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Har varit med om liknande. Löste det genom att köra "Darik's Boot And Nuke" som återfinns på bl a Ultimate Boot CDn. Vill minnas att jag körde någon form av snabbrensning av disken.

Jag satte alltså disken i en dator och bootade på tidigare nämnda skiva - koppla för säkerhetsskull bort eventuella andra diskar i datorn så att du inte rensar fel disk

Ultimate Boot CD hittas här.

DBAN hittas här.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, problemet är bara att jag inte har någon dator att sätta i HDD:n i för att prova det, har bara en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tailor:

Tack för ditt svar, problemet är bara att jag inte har någon dator att sätta i HDD:n i för att prova det, har bara en laptop.

Vilken image använder du vid installationen? Den på skivan är säkert äldre och då kanske den inte har stöd för de röda diskarna. Tanka den senaste från synologys hemsida. Jag installerade en nas med gröna diskar för ett tag sedan utan problem.

De röda dsikarna ska ju vara anpassade för nas-användning och vad jag hört även testade hos de stora nas-tillverkarna. Så du borde kunna få support från borda hållen.

Permalänk
Medlem

Har testat både den på skivan samt laddat ner DSM_DS212j_2668 med samma resultat. Börjar luta åt att skicka tillbaka grejorna nu.

Permalänk
Medlem

Paket med 212j och 3TB red diskar säljs ju lite var stans nu, så hade det varit problem med den kombon (vilket det inte ska vara) borde det krylla av problemrapporter.

Jag misstänker att det är i värsta fall kan vara fel på någon av delarna. Du har inte tillgång till en gammal disk att köra i för att felsöka, kanske låna en av nån polare. Då går det fortare för försäljningsstället att lösa den felande länken åt dig.

Blir det föresten samma resultat i bägge slottarna?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Ja det blir samma fel i båda slottarna, har testat stänga av antivirus, brandväggar både i router och dator ifall det spökade nånting där men ingenting verkar hjälpa så det lutar nog åt att nånting verkligen är fel.
Har ej testat med en annan hårddisk men kan eventuellt få tag i en för att testa med innan jag ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tailor:

Ja det blir samma fel i båda slottarna, har testat stänga av antivirus, brandväggar både i router och dator ifall det spökade nånting där men ingenting verkar hjälpa så det lutar nog åt att nånting verkligen är fel.
Har ej testat med en annan hårddisk men kan eventuellt få tag i en för att testa med innan jag ger upp.

Jag hade skrivit mejl till båda parternas support för att se om det finns några kompatibilitetsproblem eller googlat. Annars bordet något vara doa, och har du inget du kan låna för att prova med så är det butiken som du får vända dig till.

(Så länge ditt lan består av endast ett subnet skadar inte routern kommunkikationen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tailor:

Ja det blir samma fel i båda slottarna, har testat stänga av antivirus, brandväggar både i router och dator ifall det spökade nånting där men ingenting verkar hjälpa så det lutar nog åt att nånting verkligen är fel.
Har ej testat med en annan hårddisk men kan eventuellt få tag i en för att testa med innan jag ger upp.

Hur har det gått?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Har mailat synology support som också råder till att kontrollera HDD:n, är den ok så är det troligen något fel på NASen.
Har ej fått tag på någon hårddisk att testa med så jag har mailat Dustin som jag köpte grejorna ifrån men har inte fått nogot svar av dom än.
Så det har ute gått framåt iallafall.