Skaffa NAS, hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Skaffa NAS, hur funkar det?

Tja, pappa vill skaffa en NAS och jag har fått i uppdrag att ta reda på hur det funkar och att bygga ihop den. Är inte särskilt insatt i NAS:ar och dyl. därför vänder jag mig till er.
Hur funkar en NAS? Vilka delar ska man ha? Är det möjligt att ha en backup av sin NAS på en hårddisk i någon annans NAS på en annan adress (typ köpa två NAS:ar och ställa en hos någon och sedan backupa över internet) och tvärtom att han backupar på våran?

Vad har ni för erfarenheter, vad ska man ha, vad ska man inte ha? Finns det något annat bättre alternativ för att kunna backupa på annan adress?

Tack på förhand
// Emakcin

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga en själv så är det i praktiken att du bygger en dator med en massa hårddiskar. Sen är det valet av operativsystem som gör hur du ska använda den. Jag själv använder FreeNAS som är ett gratis att använda och bygger på operativsystemet FreeBSD som i sin tur bygger på BSD.

Som svar på din fråga om backupa till en annan maskin, absolut kan du göra det, iaf med FreeNAS, och det går att schemalägga och det går att ställa in så att den bara backupar de filerna som har förändrats sen förra gången. Man använder t.ex. rSync för att backupa till en annan maskin som kan hantera det. Bygger du två likadana maskiner så lär ju det gå.

Det finns färdiga system som man kan köpa men jag själv tycker det lider av nackdelen av att det inte är en dator utan man är "instängd" i det system och är inte speciellt utbyggbart mer än diskar upp till max (ofta 2, 4 eller 6 diskar) medan en riktigt PC går att bygga ut med hur många diskar som helst med rätt expansionskort. Eftersom jag inte testat en massa olika system förutom FreeNAS så kan jag inte göra en bättre jämförelse.

Men en varningens ord är att det är inte som windows och bara köra igång, det krävs en del eftertänksamhet, men det tycker jag att ma nska göra oavsett vilket system man än ska använda så att man inte målar in sig i ett hörn _efter_ att man lagt ut en massa pengar/möda/data på diskar som man sen inte kan flytta till ett annat system för de är just, fulla med data.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Med tanke på nivån på frågan (utan att vara nedlåtande) tror jag vi ska lägga oss på ungefär samma nivå.

Hur mycket data är det vi pratar om samt hur snabbt kommer det att växa?

Om det är mycket data som ändras ofta så lär det kräva en drägligt snabb internetanslutning.

Att köpa två identiska NASar och ställa på två olika fysiska adresser är nog inte en så tokig idé. Om den ena rasar bör man kunna använda delar från den andra till nöds (förutom att man förmodligen isf har samma data på båda två).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Varför skall NASen vara på en annan adress? En NAS fungerar lika bra i ett lokalt nätverk. Det påverkar ju inte livslängd eller hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Varför skall NASen vara på en annan adress? En NAS fungerar lika bra i ett lokalt nätverk. Det påverkar ju inte livslängd eller hållbarhet.

Tror inte TS tänkte på att NASen inte skulle fungera bra på det lokala nätverket utan att det är en bra idé att ha en backup som inte är på samma adress som den data som ska säkerhetskopieras. Om det händer något som gör så att orginaldatan förstörs, t.ex. brand, inbrott etc. så är chansen att backupen finns kvar större om den fysiskt befinner sig på en annan adress.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Skulle det vara möjligt att ha två identiska NAS'ar på två adresser och dela dessa mellan varandra, dvs person A kör på sin NAS och har backup på person B's NAS. Person B kör på sin NAS och har backup på person A's NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozec:

Skulle det vara möjligt att ha två identiska NAS'ar på två adresser och dela dessa mellan varandra, dvs person A kör på sin NAS och har backup på person B's NAS. Person B kör på sin NAS och har backup på person A's NAS?

Beror på vad det är för NAS ni väljer och/eller vad ni har för koppling mellan er.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Beror på vad det är för NAS ni väljer och/eller vad ni har för koppling mellan er.

Vilken/vilka NAS'ar skulle stödja en sådan setup, givet att kopplingen mellan dessa utgörs av internet (inget eget nätverk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozec:

Vilken/vilka NAS'ar skulle stödja en sådan setup, givet att kopplingen mellan dessa utgörs av internet (inget eget nätverk)

Jag kan bara med säkerhet säga att FreeNAS stödjer det med hjälp av rSync.. Jag kan varken de andra NAS-operativsystemen som finns eller de där små NAS-burkarna som man kan köpa färdiga.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozec:

Vilken/vilka NAS'ar skulle stödja en sådan setup, givet att kopplingen mellan dessa utgörs av internet (inget eget nätverk)

Tror synology's nasar har den möjligheten. Om man säger att det är mycket data som ska synkas förstagången kopplar man dem lokalt och kör sedan synkning varje natt. Beroende på uppkoppling och hur mycket som förändras så kommer det fungera olika bra.

Permalänk
Medlem

Det är ju just det att har man ingen bra upphastighet på sitt internet så är man rätt rökt. Har man bara 1Mbit så kommer det troligen att fungera undermåligt.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]