Permalänk

hjälp med snyltande granne

har problem med snyltande grannne har telias router thopson 789 han gick in via 192 osv å la till sig
har slängt ut han där i från hur och lagt till lösen där kan man spärra macadres på något viss el ngn annan lösning är inte så bra på det här med nätverk
han kör med nätverksförstärkare riktigt ful fisk som snyltar på alla här runt ikring hjälp en noob
God jul på er

Visa signatur

Roadrunner 454

Permalänk
Medlem

wut, gör en edit med lite "," och punkter etc etc..

Permalänk
Medlem

Förstod inte ett ord av vad du försöker säga.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner 454:

har problem med snyltande grannne har telias router thopson 789 han gick in via 192 osv å la till sig
har slängt ut han där i från hur och lagt till lösen där kan man spärra macadres på något viss el ngn annan lösning är inte så bra på det här med nätverk
han kör med nätverksförstärkare riktigt ful fisk som snyltar på alla här runt ikring hjälp en noob
God jul på er

Sätt ett lösenord på det trådlösa nätverket.

Permalänk
Medlem

Routern borde komma med WPA2-lösen aktiverat på det trådlösa, och det hackar han knappast in sig på, om du inte bytt lösen till 123 eller liknande lättgissat.
Är du säker på att det inte är din telefon du ser i routern?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Fabriksåterställ routern för att få bort hans inställningar helt! Sen lägger du lösenord på både routern och WPA2 krypterat lösen på den trådlösa delen. De räcker alltså inte att lägga lösen bara på wifi för då kan han ändå gå in på din router och ändra inställningar.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Gå och ta ett ordentligt snack med honom/henne.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

nä kör nätverkskabel till routern, och iphone + andra tillbehör över trådlösa har satt lösen så ni menar att det räcker el
han gick in via 192 . osv och la till sig, jag vet min stavning är väl inte den bästa är ordblind. ok tack ska testa

Visa signatur

Roadrunner 454

Permalänk
Entusiast

Så som andra säger. Sätt eller byt lösenordet på det trådlösa nätverket.

Tänk på att det trådlösa och administreringen av routern har olika lösenord. Byt även admin lösenordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Använd inte standardlösen för WPA2. Stäng av WPS om det är aktiverat för det är inte så svårt att ta sig förbi.

Permalänk
Medlem

Byt lösenord på både det trådlösa och adminlogin. Sen stänger du av "Broadcast SSID".

Alt. så kollar du upp mac-adress på alla dina enheter hemma och tillåter endast dem enheterna.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Roadrunner 454:

nä kör nätverkskabel till routern, och iphone + andra tillbehör över trådlösa har satt lösen så ni menar att det räcker el
han gick in via 192 . osv och la till sig, jag vet min stavning är väl inte den bästa är ordblind. ok tack ska testa

Försök ändå skriva mer väluppbyggda meningar, så blir det lättare för oss att förstå. Stavningen är mindre viktig än versaler, kommatecken och punkter. Undvik även att skriva som du talar.

försök endå skriva mer väl upp bygda meningar så blir de lättare för oss att förstå stavingen e inte så vikti jmf me versaler komma tecken å punkter å så undvik att skriva som du talar

Du förstår skillnaden. God jul!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner 454:

har problem med snyltande grannne har telias router thopson 789 han gick in via 192 osv å la till sig
har slängt ut han där i från hur och lagt till lösen där kan man spärra macadres på något viss el ngn annan lösning är inte så bra på det här med nätverk
han kör med nätverksförstärkare riktigt ful fisk som snyltar på alla här runt ikring hjälp en noob
God jul på er

Gå och snacka med din granne, och sätt lösen på ditt trådlösa och router.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner 454:

nä kör nätverkskabel till routern, och iphone + andra tillbehör över trådlösa har satt lösen så ni menar att det räcker el
han gick in via 192 . osv och la till sig, jag vet min stavning är väl inte den bästa är ordblind. ok tack ska testa

Det är jag med.. Och då är det ju extra viktigt att man lägger ner lite mer tid och energi tid på det man skriver än någon som inte är ordbilnd. Iaf om man vill att folk ska förstå det man skriver, vilket väl måste underlätta om man faktiskt vill ha hjälp?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Gå och snacka med din granne, och sätt lösen på ditt trådlösa och router.

Med en polisanmälan isf.

Att ansluta till ett öppet nätverk utan ägarens tillåtelse är överträdelse och ett brott och kan stå grannen dyrt.

Så mitt råd är att informera grannen om proceduren som kommer inträffa om denna inte avlägsnar sig från ditt trådlösa nätverk

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chipper9117:

Med en polisanmälan isf.

Att ansluta till ett öppet nätverk utan ägarens tillåtelse är överträdelse och ett brott och kan stå grannen dyrt.

Så mitt råd är att informera grannen om proceduren som kommer inträffa om denna inte avlägsnar sig från ditt trådlösa nätverk

Så om jag sätter upp en hotspot utan lösenord på bussen och någon ansluter sig till den så begår hen ett brott? Eller är det bara ett brott att ansluta sig till ett öppet nätverk om ägaren har sagt att man INTE får det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Med en polisanmälan isf.

Att ansluta till ett öppet nätverk utan ägarens tillåtelse är överträdelse och ett brott och kan stå grannen dyrt.

Så mitt råd är att informera grannen om proceduren som kommer inträffa om denna inte avlägsnar sig från ditt trådlösa nätverk

Är det verkligen ett brott? Har du källa på det? Det vore lite extremt att bli fälld för att t.ex. telefonen anslutit per automatik till ett öppet nätverk. Jag trodde man hade en skyldighet att skydda sina data om man inte vill att de skall vara allmännt tillgångliga. Sen räcker det med i princip ett litet popupmeddelande som säger att detta är privat som "skydd" och om någon ignorerar detta, då är det ju definitivt et brott. Ett lösenord är ju dock såklart bättre, och lättare.

Gällande lösningen på trådskaparens problem, så måste det ju räcka som många säger att sätta lösenord på webbadmingränssnittet till routern (access via http://192.168.1.1 per default) samt ett wpa2 password på det trådlösa. Hur skall någon komma in på ditt nätverk då, utan seriös brute force hackning?

God Jul på er alla!

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Oavsett om nätverket är öppet eller låst så måste man ha TILLÅTELSE att ansluta sig till det om man inte vill begå ett dataintrång. Det är faktiskt inte helt triviala straff för olaga dataintrång.

GOD JUL!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner 454:

nä kör nätverkskabel till routern, och iphone + andra tillbehör över trådlösa har satt lösen så ni menar att det räcker el
han gick in via 192 . osv och la till sig, jag vet min stavning är väl inte den bästa är ordblind. ok tack ska testa

För att han ska kunna göra det måste han redan vara inne på wifi genom att använda ditt lösenord. Det har han inte knäckt om du inte bytt det till något simpelt med en dålig kryptering.

Jag tror mest att du är lite paranoid.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Hotfulla förslag och obergripliga inlägg borttagna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Att stänga av broadcast av SSID är INGEN säkerhetshöjande åtgärd och har aldrig varit det.
Det enda det gör är att enheterna istället broadcastar efter accesspunkter som har det ssid:t

wpa2 plus ett hyffsat starkt lösenord så är problemet löst

ang lagligt osv så får man inte nyttja ett nät utan att ha fått tillstånd.
klassas som olovligt nyttjande av adb system

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415