En liten nostalgitripp. Sega megadrive.

Permalänk

En liten nostalgitripp. Sega megadrive.

Hej alla glada clockare! God jul på er!

Nu när man är lite äldre och julen närmar sig, börjar man funderar på vad nästa leksak till datorn ska bli. Då fick jag en liten flashback när jag sätt där och klurade.

Jag kom att tänka på mina yngre dagar då jag öppnade min present som innehöll mitt sega megadrive. Tanken slog mig åter igen, vilket den gör en gång vart 8e år, jag måste ju ta fram och spela igenom mina gamla spel!

Nu till min förtvivlan så vill det inte fungera jag får power lampan att lysa och jag får indikation på att det kanske finns bild men jag får bara myror och inget ljud.

Mitt underbara sega har bara stått sedan jag sist använde det (blivit flyttad till en garderob).

Är det någon här som kanske vet vad felet kan ligga? Haft ett liknande problem?

Hoppas att ni alla äter er mätta ni vid juletid och att ni får fina hårda presenter!

Mvh Alexander

Permalänk
Medlem

Testa göra en kanal sökning och se om bilden ploppar fram nånstans.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Eller köp Retron 3 som har S-Video ut och stereoljud. Billigt och bjuder på bäst bildkvalité.

Permalänk
Entusiast

Koppla ljudutgången till en förtärkare och kolla om du har ljud. Har du det så är det troligen inget fel på konsolen. Dags att kolla upp kablar, kanal oc TVn

Hårda klappar? Jag vill ha mjuka. (prioroteten ändras ju äldre man blir )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Vad använder du för bildkabel? SCART, komposit, s-video eller vanlig rf-kabel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Jag har min hederliga rf-kabel. Den har funkar tidigare, det enda man behövt göra är den obligatoriska kanalsökningen.

Jag får kolla om jag får ljud i en förstärkare, var en bra idé.

Om detta ej fungerar så kommer jag tillbaka.

Ps: fick ett mjukt paket med jeans i! Kanon. Ds

Mvh Alex

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Koppla ljudutgången till en förtärkare och kolla om du har ljud. Har du det så är det troligen inget fel på konsolen. Dags att kolla upp kablar, kanal oc TVn

Hårda klappar? Jag vill ha mjuka. (prioroteten ändras ju äldre man blir )

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mer på den klapp man köper till sig själv för att man varit så duktig och tycker man är värd detta

Skrivet av Oldvikingschool:

Eller köp Retron 3 som har S-Video ut och stereoljud. Billigt och bjuder på bäst bildkvalité.

Äkta ska det vara kan ju inte överge min gamla trotjänare
Kanske blir ett köp för att komma åt de andra konsolerna. Bra tips

Mvh Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexGstudios:

Tänkte mer på den klapp man köper till sig själv för att man varit så duktig och tycker man är värd detta

Äkta ska det vara kan ju inte överge min gamla trotjänare
Kanske blir ett köp för att komma åt de andra konsolerna. Bra tips

Mvh Alex

Skall helt klart vara äkta vara! Renoverade min gamla trotjänare för en dryg vecka sedan.

Jag fick slänga RF kabeln, den fungerade inte alls! Varken på bildrörs tvn eller plasman. Fick helt enkelt inhandla en RGB scart kabel http://www.conceptentertainment.se/md-scartkabel-rgb-md1-p-29...

Finns att köpa till Mega Drive 1 samt Mega Drive 2. Finns även komposit version som är billigare http://www.conceptentertainment.se/md-av-kompositkabel-md1-p-...

Lycka till! Genesis does what Nintendon't!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Vart kan jag skicka min skatt till o bli så där tjusig?

Har du gjort det själv? Är du i så fall sugen på att berätta hur du gjorde? (rent utseendemässigt)

Mvh Alex

Edit: tycker vi kan lägga upp bilder på våra segakonsoller, samt på spelen. Både cartridge och ingame

Permalänk
Medlem

Vad konstiga dom ser ut, var det såna ni spelade på förr i tiden =O , har minne att jag körde något någorlunda likt fast med grå/vit färg hos min kusin, kan väl inte finnas många spel till dom där konsolerna längre??

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Vad konstiga dom ser ut, var det såna ni spelade på förr i tiden =O , har minne att jag körde något någorlunda likt fast med grå/vit färg hos min kusin, kan väl inte finnas många spel till dom där konsolerna längre??

Jo du. Det var de bästa spelen som jag spelat. Det har blivit allt för lite tänk och klurigheter i dagens spel.

Hoppas du skojjar lite. Om inte så tycker jag du ska köpa en sega megadrive!

Mvh Alexander

Permalänk
Entusiast

SNES (Nintendos 16 bits konsol) har en aningen bättre hårdvara, men det är inte mycket skillnad.
Vad SEGA däremot hade med sin megadrive, är spelen.
SNES passade de lite yngre, medans megadrive/Genesis passade de lite äldre.

Personligen föredrar jag Megadrive/Genesis på grund av just spelen.
Självfallet är det en smaksak, och kan därför inte jämföras rakt av.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexGstudios:

Jo du. Det var de bästa spelen som jag spelat. Det har blivit allt för lite tänk och klurigheter i dagens spel.

Hoppas du skojjar lite. Om inte så tycker jag du ska köpa en sega megadrive!

Mvh Alexander

Får se om månadspengen räcker, så kanske man faktiskt borde göra det

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.