Permalänk

Problem med att expandera RAM

Hej, jag fick lite mer RAM i julklapp, men det uppstod lite problem när jag skulle försöka installera dem.
Jag har fyra ram- platser i datorn, och dessa minnen: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163354-patriot_viper_... samt http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/103857-corsair_xms3_4... .
Jag kan köra antingen de båda 4GB- stickorna eller 2GB- stickorna var för sig utan problem (sätter dem då i vartannat slot, så att en sticka sitter i slot A2 och det andra i slot B2) men det fungerar inte om jag sätter i alla fyra samtidigt (sätter då ena typen i slot A1 och A2 och den andra typen i B1 och B2), vad som då händer är att allt kraschar när datorn varit på ett tag. Datorn startar upp, och jag hinner logga in och hinner kolla att datorn faktiskt registrerar alla 12GB minne under systeminställningarna, vilket den gör. Men när datorn varit på någon minut stängs allt ner och jag får ett meddelande som säger att något blivit fel i operativsystemskernelen. Går detta att lösa, eller är minnena på något sätt inkompatibla? Jag använder operativsystemet ubuntu 12.10.

Visa signatur

Om du någonsin börjar ta saker för seriöst, ta en sekund och betänk att vi alla trots allt är talande apor med datorer som flyger runt i rymden på ett enormt klotformat biologiskt rymdskepp och äter ost.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte om modulerna är kompatibla med moderkortet, men det första du måste göra är att sätta i modulerna rätt. Alltså inte samma sort på samma minneskanal, då blir det obalans, med 4GB på ena och 8GB på andra = problem.

Alltså 1st 4GB på a1 respektive b1, samt 1st 2GB på a2 resp. b2.

Fungerar det fortfarande inte då kan BIOS-micklande hjälpa (timings och spänning), men inte säkert. Senaste BIOS kan också hjälpa för kompatibiliteten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att timings, volt och latency är lika? Väldigt viktigt. Därför det alltid är rekommenderat att köpa likadana minnen som redan sitter i.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag vet inte om modulerna är kompatibla med moderkortet, men det första du måste göra är att sätta i modulerna rätt. Alltså inte samma sort på samma minneskanal, då blir det obalans, med 4GB på ena och 8GB på andra = problem.

Alltså 1st 4GB på a1 respektive b1, samt 1st 2GB på a2 resp. b2.

Det gjorde jag (prövade tvärtom också med då startade inte ens datorn). Vad gäller bios fanns inget att ladda ner från asus (som gjort moderkortet)s hemsida som går att öppna med ubuntu: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A97_R20/#downlo...

Skrivet av TAG9217:

Har du kollat så att timings, volt och latency är lika?

Det där var många nya ord i en och samma mening . Enligt specifikationerna här: http://www.patriotmemory.com/product/detail.jsp?prodline=5&ca... och http://www.corsair.com/tw3x4g1333c9a.html så har båda voltage 1.5, patriot- minnena timing 9-9-9-24 och corsair- minnena latency 9-9-9-24 (står inte latency för patriot eller timing för corsair).

Visa signatur

Om du någonsin börjar ta saker för seriöst, ta en sekund och betänk att vi alla trots allt är talande apor med datorer som flyger runt i rymden på ett enormt klotformat biologiskt rymdskepp och äter ost.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste BIOS är från 2012-12-07, så du bör nog uppdatera oavsett vilket OS du använder, även om det innebär merarbete.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av J0AR м√§:

Det gjorde jag (prövade tvärtom också med då startade inte ens datorn). Vad gäller bios fanns inget att ladda ner från asus (som gjort moderkortet)s hemsida som går att öppna med ubuntu: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A97_R20/#downlo...

Ladda ner senaste BIOS, lägg filen på ett USB-minne och läs sid 91 i manualen [http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A97_R2.0/E74...)

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0AR м√§:

Det där var många nya ord i en och samma mening . Enligt specifikationerna här: http://www.patriotmemory.com/product/detail.jsp?prodline=5&ca... och http://www.corsair.com/tw3x4g1333c9a.html så har båda voltage 1.5, patriot- minnena timing 9-9-9-24 och corsair- minnena latency 9-9-9-24 (står inte latency för patriot eller timing för corsair).

Dock har dina minnen olika hög hastighet (MHz). Dina Patriot går i 1600MHz och dina Corsair i 1333MHz. Så gå in i bios, sen återställ allt till default.

Permalänk
Medlem

Kör memtest för säkerhets skull, man vet aldrig

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk

Googla på moderkortet & kolla först om dom stödjer RAM minnena innan man ens öppnar paketet , & har du gjort de så kan du nog ändå lyckas sätta allt tillbaka & kolla med den affären ifall du får byta till ram som matchar andra ram minnet.

Sen enklaste är nog ställa in alla RAM minnen till 1333Mhz då de sägs inte vara en skillnad alls på 1333Mhz-1600Mhz och kolla på vilket VOLT dom ska ligga på som står på förpackningen. Självklart kan de vara olika timings på båda RAM minnen men jämnar man ut timings mellan båda RAM minnen standard timing så ska de funka? rätta mig om jag har fel gissade nu bara.

OT: varför just Ubuntu?

Permalänk
Skrivet av videfix:

Ladda ner senaste BIOS, lägg filen på ett USB-minne och läs sid 91 i manualen [http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A97_R2.0/E74...)

Ok, tack! Då ska jag göra det imorgon.

Skrivet av KillaHappy:

Googla på moderkortet & kolla först om dom stödjer RAM minnena innan man ens öppnar paketet , & har du gjort de så kan du nog ändå lyckas sätta allt tillbaka & kolla med den affären ifall du får byta till ram som matchar andra ram minnet

Det har jag gjort. Avläste jag allt rätt finns stöd för båda minnestyperna.

Skrivet av KillaHappy:

Sen enklaste är nog ställa in alla RAM minnen till 1333Mhz då de sägs inte vara en skillnad alls på 1333Mhz-1600Mhz och kolla på vilket VOLT dom ska ligga på som står på förpackningen. Självklart kan de vara olika timings på båda RAM minnen men jämnar man ut timings mellan båda RAM minnen standard timing så ska de funka? rätta mig om jag har fel gissade nu bara.

Skrivet av TAG9217:

Dock har dina minnen olika hög hastighet (MHz). Dina Patriot går i 1600MHz och dina Corsair i 1333MHz. Så gå in i bios, sen återställ allt till default.

Såå... om jag sänker hastigheten på 1600mhz- minnena till 1333mhz i biosen så borde det fungera?

Skrivet av KillaHappy:

OT: varför just Ubuntu?

Flera anledningar. Då jag inte gamear (förutom minecraft ibland då, men det finns ju till Linux) finns det egentligen inte någon mjukvara som är exklusiv till windows som jag behöver. Jag kan således spara in ganska mycket pengar på windows- licensen och ett antivirus- program genom att använda ett linux- baserat os istället. Dessutom är jag nyfiken på att lära mig mer om Linux. Anledningen till att jag tog just ubuntu är att det är en av de populärare distributionerna med bättre hårdvaru- och communitystöd. Vidare gillar jag GNOME shell bättre än windows GUI. Fast jag funderar nog lite på att eventuellt skaffa en dual-boot mellan ubuntu och windows så småningom.

Visa signatur

Om du någonsin börjar ta saker för seriöst, ta en sekund och betänk att vi alla trots allt är talande apor med datorer som flyger runt i rymden på ett enormt klotformat biologiskt rymdskepp och äter ost.

Permalänk
Skrivet av J0AR м√§:

Ok, tack! Då ska jag göra det imorgon.

Det har jag gjort. Avläste jag allt rätt finns stöd för båda minnestyperna.

Såå... om jag sänker hastigheten på 1600mhz- minnena till 1333mhz i biosen så borde det fungera?

Flera anledningar. Då jag inte gamear (förutom minecraft ibland då, men det finns ju till Linux) finns det egentligen inte någon mjukvara som är exklusiv till windows som jag behöver. Jag kan således spara in ganska mycket pengar på windows- licensen och ett antivirus- program genom att använda ett linux- baserat os istället. Dessutom är jag nyfiken på att lära mig mer om Linux. Anledningen till att jag tog just ubuntu är att det är en av de populärare distributionerna med bättre hårdvaru- och communitystöd. Vidare gillar jag GNOME shell bättre än windows GUI. Fast jag funderar nog lite på att eventuellt skaffa en dual-boot mellan ubuntu och windows så småningom.

Jag skulle åtminstone testat att köra dom på 1333Mhz skadar inte precis och gör ingen skillnad huvudtaget

OT: Om Ubuntu okej då förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0AR м√§:

Såå... om jag sänker hastigheten på 1600mhz- minnena till 1333mhz i biosen så borde det fungera? .

Kan ha väldigt extremt mycket fel här, men jag tror att dom högre minnerna klockar ner sig till dom lägre om läget uppstår, men som sagt kan ha väldigt fel.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Kan ha väldigt extremt mycket fel här, men jag tror att dom högre minnerna klockar ner sig till dom lägre om läget uppstår, men som sagt kan ha väldigt fel.

Precis vad jag tänkte säga!

TS: sätt alla dina minnen manuellt till 1333 MHz, 9-9-9-24 och 1,5 volt. Se till så att båda dina moduler på 4GB i de minnesslots i samma färg så att de kör dualchannel och samma sak med dina 2GB moduler. Uppdatera även BIOS till senaste.

Om detta inte fungerar så sälj dina nuvarande minnen/lämna tillbaka de du kan och kör Corsair DDR3 Vengeance 16GB (2x 8GB) 1600 MHz som du får för 740 kronor på CDON just nu och använd en rabattkod på 50 kronor som det finns att få tag på i princip överallt, får du inte tag i någon kan du få en av mig, jag har 4st engångskoder och sedan har de en kod med 50 kronor rabatt till nyår med koden "XMAS2012".

Det är riktigt billigt och du slipper allt krångel och får riktigt bra minnen. Du kan dessutom enkelt uppgradera till 32GB enkelt i framtiden.

God Jul och lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro