Permalänk

Köpråd NAS?

Jag sitter på en iPad, MacBook Pro och en stationär Windowsburk. I nuläget har jag flera externa hårddiskar inkopplade i den stationära med film, musik och bilder. Om jag vill komma åt något på hårddiskarna sätter jag igång datorn och delar ut diskarna. Jag ser utrymme för en NAS.

Åsikter, erfarenheter och köptips (mellandagsrea?) uppskattas!

Mina krav:
Tyst
iPad, Mac och Windows kompatibel
Minimum 3 TB lagring

Tack på förhand!

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/4304390/seagate-freeagent-goflex-h... kan vara något ifall du inte vill fylla på med hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Synology.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Synology

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Den här kör jag själv på och tycker den fungerar riktigt bra. Snyggt och lättanvänt gränssnitt och lätt att komma igång med.

Det finns även appar till den för att enkelt komma åt allt via ipaden.

Den blir dock ganska dyr då man måste köpa hårddiskarna vid sidan om men en riktigt bra nas. Finns även i större modell om du vill ha 4st hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag är själv på jakt efter en NAS i mellandagarna. Det jag har kunnat läsa mig till är att Synology DS212j är ett bra alternativ för den som inte vill spendera för mycket. Har en arbetskamrat, med iPhone, iPad och PC, som har den och han är mycket nöjd med den.

Det är ju självklart högst beroende på vad du vill spendera och hur mycket du vill pilla. Har du en budget?

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk

Har ingen egentlig budget, eftersom det är något som jag räknar med ska hålla några år så kan det vara värt att inte köpa skräp men Synologyn verkar vara det jag ska ha!

Permalänk

Nu är bara frågan; vad ska man ha för diskar i dom?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Precis som nelzon länkade, western digital red anpassade för att vara på 24/7

Permalänk

kapar tråden liten stund vilken enhet ska jag ha för i försthand bilder har just en 3TB WD green internt med bilder

Visa signatur

| Asus P7P55D PRO Socket 1156 | SSD 120GB Intel X25-M G3 2,5-tum, 34nm MLC | 1TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 3TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 2x Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3 | CPU Core i7 860, 2.80GHz 8MB | XFX PCIe HD5850 1GB BE Black Edition | Corsair HX 650W 80+ | Antec Three Hundred ATX | DVD±RW Samsung 22X SATA SH-S223L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiLLerBeast:

kapar tråden liten stund vilken enhet ska jag ha för i försthand bilder har just en 3TB WD green internt med bilder

Va? Testa använda punkt, komma och frågetecken så kanske vi förstår din(a) mening(ar).

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Va? Testa använda punkt, komma och frågetecken så kanske vi förstår din(a) mening(ar).

sluta. whina. jag. har. dyslesxi.

Visa signatur

| Asus P7P55D PRO Socket 1156 | SSD 120GB Intel X25-M G3 2,5-tum, 34nm MLC | 1TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 3TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 2x Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3 | CPU Core i7 860, 2.80GHz 8MB | XFX PCIe HD5850 1GB BE Black Edition | Corsair HX 650W 80+ | Antec Three Hundred ATX | DVD±RW Samsung 22X SATA SH-S223L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiLLerBeast:

sluta. whina. jag. har. dyslesxi.

Förlåt. Det visste jag inte. Jag försökte bara hjälpa till.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Förlåt. Det visste jag inte. Jag försökte bara hjälpa till.

hehe aja du e ursäktad

Visa signatur

| Asus P7P55D PRO Socket 1156 | SSD 120GB Intel X25-M G3 2,5-tum, 34nm MLC | 1TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 3TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 2x Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3 | CPU Core i7 860, 2.80GHz 8MB | XFX PCIe HD5850 1GB BE Black Edition | Corsair HX 650W 80+ | Antec Three Hundred ATX | DVD±RW Samsung 22X SATA SH-S223L

Permalänk
Medlem
Skrivet av vassblad:

Precis som nelzon länkade, western digital red anpassade för att vara på 24/7

WD RED är säkert ett bra alternativ men det beror lite på behoven. Jag har byggt en NAS baserat på NAS4Free mjukvara på en i3 540 plattform. Jag kör WD green för allt utom HD film. För HD film har jag en snabbare standard Seagate 7200-varvs disk eftersom WD green ibland är så jäkla slöa att filmen hackar. Vet inte om WD Red är bättre för streaming men något att se upp med.

Permalänk
Medlem

Jag kör WD Green i filservern och det är inga som helst problem att streama HD-film från dom (ej RAID, däremot spanned volume men det borde inte påverka prestanda nämnvärt). Normal BD kräver ca 5MB/s (MegaByte) och det orkar de flesta diskar i dagsläget Har dock inte provat flera samtidiga strömmar.

Däremot är nog WD Red bättre för RAID och/eller 24/7 -bruk.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag kör WD Green i filservern och det är inga som helst problem att streama HD-film från dom (ej RAID, däremot spanned volume men det borde inte påverka prestanda nämnvärt). Normal BD kräver ca 5MB/s (MegaByte) och det orkar de flesta diskar i dagsläget Har dock inte provat flera samtidiga strömmar.

Däremot är nog WD Red bättre för RAID och/eller 24/7 -bruk.

Det beror på vilken setup man har. WD Green fixar hyggligt hög sustained datarate men de hickar till lite då och då på ett sätt som jag inte lyckats genomskåda, både i FreeBSD och i Windows miljö, och beroende på vilken mediaspelare man kör så blir problemen olika stora, de buffrar antagligen olika mycket.

Permalänk
Medlem

Du säger att du har en hel del diskar redan ska dom kopplas in i nasen eller ska dom kopieras över på nya diskar? Annars är det ju en möjlighet att kolla på en lite större nas som iaf tar in 4 diskar och sen starta med dom externa du har för att sen köra in nya när det behövs?

Permalänk
Medlem

Ds212j + 2st 2TB green diskar har jag. Funkar prima har varit online 24/7 i ca 8 månader nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det beror på vilken setup man har. WD Green fixar hyggligt hög sustained datarate men de hickar till lite då och då på ett sätt som jag inte lyckats genomskåda, både i FreeBSD och i Windows miljö, och beroende på vilken mediaspelare man kör så blir problemen olika stora, de buffrar antagligen olika mycket.

Skumt, inget jag lyckats se i vare sig filöverföringar eller mediastreaming.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Skumt, inget jag lyckats se i vare sig filöverföringar eller mediastreaming.

Detta har undgått mig också och då har de här 2TB WDC Greendiskarna jag har ändå hängt med i ca 17 månader, ZFS under FreeBSD 8 och 9-serien, kan det vara som så att din utrustning i övrigt är undermålig aliassund? Det är nog den enda orsaken jag kan se ifall du upplever problem både med FreeBSD och Windows, kan ju förstås vara fel på just dina diskar också iofs.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Netgear Ultra

Har en Netgear Ultra 2 med en 2TB HDD.

http://www.dustinhome.se/product/5010486136/netgear-readynas-ultra-2-no-disk-dual-gigabit-lan/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Jag rekommenderar den då den kör linux, vilket gör den extremt enkel att modda för dina egna behov, då man kan ha root-åtkomst genom SSH. Vill du inte ha något med Linux att göra, finns dessutom ett ton med olika Add-ons på nätet, som man installerar med få knapptryckningar. Transmission, utorrent, diverse filhatnerare, Plex, airserver osv. Vill du även vara lite framtidssäker, går det att uppgradera RAM-minnena och fläkten. Bytade själv ut den vanliga 1GB till en 2GB och ersatte fläkten med en tystare och effektivare en.

Med överföring av en 1080p-video genom AFP är det ca 90Mbyte/s, smått slöare är det genom SMB. Rätt så imponerande med endast en 2TB installerad.

Jag kör dessutom ett antal hemsidor på den, med MySQL, PHP5, Apache 2 och Wordpress. Flyter på lika snabbt som min quad core server.
Kolla in hemsidan!(Kan dock hända att den är offline ibland, då den är fortfarande på bygget.)
http://princepictures.org/inspiring/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Detta har undgått mig också och då har de här 2TB WDC Greendiskarna jag har ändå hängt med i ca 17 månader, ZFS under FreeBSD 8 och 9-serien, kan det vara som så att din utrustning i övrigt är undermålig aliassund? Det är nog den enda orsaken jag kan se ifall du upplever problem både med FreeBSD och Windows, kan ju förstås vara fel på just dina diskar också iofs.

Skulle gärna vilja veta såklart, har sustained read/write på 50-70MB/s över CIFS med stora filer men det går ojämnt, det kan jag se. Kör ZFS och RAID 1 med två 3TB WD Green (hade tidigare st 2TB med samma beteende). Använder Cybelink PowerDVD för BR film. Men det blev ju bättre med en Seagate 7200 disk (ingen raid alltså).

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag ska köpa en NAS och funderar på DS212j som ni diskuterar ovan. Det jag vill att den ska klara av är att spela mkv. 1080p direkt på min TV (vilket snart är enLG 55LM860V) via Plex. Fungerar det problemfritt?

Permalänk

Borde inte vara några konstigheter. Den är tillräckligt snabb och Direct Play via Plex kräver inte mycket CPU från NASen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Borde inte vara några konstigheter. Den är tillräckligt snabb och Direct Play via Plex kräver inte mycket CPU från NASen.

Tack för ditt svar!
Om jag förstår dig rätt så kan nasen spela upp Plex på vilken tv som helst så länge tvn har DLNA utan att min laptop eller dator är inblandade? Jag är nämligen sugen på Panasonic TX-L55WT50Y men den verkar inte ha Plex i sin "app-store" som Samsung har eller LG som har Plex inbyggt.

Permalänk

Jag hade problem med att Plex ville börja transcoda filer (dvs lag) när jag provide via en DLNA klient men det kan ju lika gärna ha att göra med att det var en kass klient. Om det skulle skita sig med Plex finns Synologys egen Media Server som också har DNLA/UPnP. Jag har inte provat den dock men om den har samma klass om resten borde den funka fint den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Jag rekommenderar den då den kör linux, vilket gör den extremt enkel att modda för dina egna behov, då man kan ha root-åtkomst genom SSH. Vill du inte ha något med Linux att göra, finns dessutom ett ton med olika Add-ons på nätet, som man installerar med få knapptryckningar...osv.

Det låter inte som om du har stiftat någon bekantskap med varken Qnap eller, som den som diskuteras i denna tråd, Synology. Båda bygger på linux och kan ALLT som Netgears Readynas kan och en hel del mer samtidigt som det sker både snyggare och bättre. Jag har jobbat med samtliga nämnda NAS och tycker ärligt att Netgear är, om du ursäktar, rena rama skräpet i jämförelse!
Om vi jämför med Synology som diskuteras i tråden så finns det fler appar att ladda ner, de som finns är dessutom väl dokumenterade. Netgear hänvisar hänvisar mer till hemmasnickrade appar med obefintlig eller undermålig dokumentation. Synology supporten håller också högre klass vad gäller såväl teknisk support som forum och uppdatering av OS som sker betydligt frekeventare än hos Netgear. I mitt fall har jag även haft problem med stabiliteten, som kanske beror på appar? Tursamt nog var det bara OS:et och inte kärnan så man kom åt filerna, men ändå... sammantaget förstår jag inte alls alla utmärkelser.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har läst en del på Synologys forum om hastighetsproblem med senare mjukvara, inget någon här märkt av?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag använder en D-link DNS 320. Funkar bra. Installerade transmission på den, lite pill men helt klart värt. Dock har jag problem med överföringshastigheten på denna, ligger på runt 7mb/s vilket jag tycker är ganska dåligt men har inga tidigare referänser på vad de bör ligga på. Den funkar och var billig.

Visa signatur

[ Intel i5-2320 : 16 GB DDR3 1600 MHz Vengeance : Intel SSDSC2CT120A3 : FXF 7950 : Windows 7 ]