Permalänk
Medlem

Få R4- strömknapp att fungera

Hej! Jag har nyss införskaffat ett Fractal Design Define R4 och all installation förutom strömknappen har gått som smort.
Nu funderar jag hur jag ska koppla mitt moderkort ( Acer RS780HVF ) till R4:an så att strömknappen börjar fungera.
I väntan på en lösning så måste jag starta datorn på nätagget.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Googlade lite angående en manual, men verkar ju vara omöjligt att hitta en för den brädan..

Men kort o gott, nere vid sata portarna sitter små pins man ska koppla den på, brukar oftast stå va dem är till för med små förkortningar, t.ex. "Power knapp = PWR", man tjonga in den i någon där o testa tills de funkar.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk

Om det inte står PWR eller liknande så kan du alltid testa dig fram , tar inte så lång tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibbetyskott:

Om det inte står PWR eller liknande så kan du alltid testa dig fram , tar inte så lång tid!

Och testa dig fram gör du genom att kortsluta två pinnar åt gången, vid ett par bör datorn hoppa igång och då kan du helt enkelt fästa startknappen över dessa två.

Men som tidigare nämnts så kolla på moderkortet, det brukar finnas lite info om vad de olika delarna är.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Googlade lite angående en manual, men verkar ju vara omöjligt att hitta en för den brädan..

Men kort o gott, nere vid sata portarna sitter små pins man ska koppla den på, brukar oftast stå va dem är till för med små förkortningar, t.ex. "Power knapp = PWR", man tjonga in den i någon där o testa tills de funkar.

Skrivet av skibbetyskott:

Om det inte står PWR eller liknande så kan du alltid testa dig fram , tar inte så lång tid!

Skrivet av Droih:

Och testa dig fram gör du genom att kortsluta två pinnar åt gången, vid ett par bör datorn hoppa igång och då kan du helt enkelt fästa startknappen över dessa två.

Men som tidigare nämnts så kolla på moderkortet, det brukar finnas lite info om vad de olika delarna är.

Dold text

Hmm hittar ingen manual för mitt moderkort, jag har dock fixat så jag kan starta på knappen. Jag för pröva mig fram eller helt enkelt leva med att knappen inte lyser

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lintto1:

Dold text

Hmm hittar ingen manual för mitt moderkort, jag har dock fixat så jag kan starta på knappen. Jag för pröva mig fram eller helt enkelt leva med att knappen inte lyser

Det är ju två olika kablar till "av och på" och LED:en, så du får leta vidare och se om du hittar PWR-led eller vad den ev kan heta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har för mig att led-lampan är lite kinkig med att man vänder + och - rätt. Inte heller helt omöjligt att led-lampan är glapp/trasig. Köpte själv ett R4 chassi där led:en var glapp. Om jag lossade på fronten och lirkade i kabeln till led:en så kunde den lysa lite tillfälligt.