Permalänk
Medlem

vattenkylning

tjennare jag ska köpa nytt chassi idag ett obsidian 800D, och nästa månad ska ja köpa ett fullt vattensystem till datan.
och jag har några frågor.

1.vilket blir bäst om man köper färdigt vattenkylnings kit eller välja egna delar o sånt?

2. vad är en Reservoar ? och ska den sitta på den specielt ställe typ innan pumper? och vad är meningen med att ha den?

3. ska man sätta slangarna i nån speciel bana eller bara sätta som man vill så det blir snyggt?

4. är det svårt och koppla in ett sånt system? för jag har aldrig fixat nått med vattenkylning innan.

5. jag har kollar lite på: EK-KIT H3O 360 HFX kittet. men duger den och ha i 800D chassit??

tack för svar:)

Permalänk
Medlem

1. vattenkylnings kit är egna delar som butiken har slängt ihop till ett kit. men om du vill ha något "speciellt" så får du bygga själv, annars är det ingen skillnad.

2. reservoaren är där du fyller i vätskan (kan ha fel). den sitter vid 5.25" platserna och tar upp 2 platser. (beror på vad du ska ha)
som sagt så har du den till att fylla på vätska

3. du ska bara ha dom så att dom är kopplade till allt som ska sitta ihop (hehe).
jag skulle nog göra så det blir snyggt. men det är upp till personen.

4. det är ju en hel monteringsats, vilket jag skulle kunna gissa på att det är ganska komplicerat och kan ta lite tid om du aldrig gjort det förr, men det medföljer oftast manualer som går att läsa. skulle också kunna rekommendera att du kollar på youtube te.x. för lite tips och guides osv.

5. duger jättebra, ska faktiskt själv köpa det. (radiatorn ska vara i toppen)

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

aha okej, men det med reservoaren. ska den sitta typ innan pumpen? för jag har sett att väldigt många har så men jag vet inte?.
men i färdiga kit, är pumpen o sånt bra då? och är alla kopplingar bra?.

tack för svar

Permalänk
Medlem

1. Bäst är väl att man slänger ihop något själv, dock blir det oftast dyrare. Kit är oftast billigare, men har ofta någon negativ punkt. Alltså att dom använder en billig pump eller liknande.

2. Pumpen ska dra vatten från reservoaren så den aldrig går torr. Sen används den för att fylla systemet med kylmediet. Tycker själv inte om 5.25 reservoarer, eftersom jag tycker dom bara sprider vibrationer. Dock kanske det beror lite på chassit...

3. Som sagt innan ska pumpen dra vatten från reservoaren så den inte går torr, den är egentligen allt du behöver tänka på. Att dra dom ett visst sätt gör oftast ingen eller minimal skillnad på prestanda.

4. Nja, beror på vad man tycker är svårt. Bara man tar det lugnt så är det inget problem.

5. Skulle inte förslå det kittet, har en riktigt dålig pump.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

aha okej tack för svaret :), men skulle du kanske kunna göra en kundvagn med bara vattenkylning,? ett sånt kit fast egna delar då som passar ir 800D chassit. de skulle varit väldigt schysst:)

Permalänk
Medlem

nice tack så jätte mtk, fast är inte denna reservoar bättre http://www.inet.se/produkt/5322232/reservoar-swiftech-maelstr... eller är de bara för att de ska se snyggt ut?? men de behövs vell kopplingar för att sätta fast slangen i radiatorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

aha okej tack för svaret :), men skulle du kanske kunna göra en kundvagn med bara vattenkylning,? ett sånt kit fast egna delar då som passar ir 800D chassit. de skulle varit väldigt schysst:)

Bättre att du göra en själv, så du kan välja komponenter som du gillar. Sen kan vi ge åsikter angående om det är något som borde ändras, bytas eller liknande. Angående valet av pumpar så förslår jag någon av, VPP655/D5 eller Laing DDC-1T, med en bra top. Möjligtvis Phobya DC12-260(eller var det 220..?) om du vill spara in lite pengar.

Inom Sverige är det väl http://www.coolingstuff.se/ och http://www.inet.se/ som är dom enda ställen som säljer vattenkylning ? Annars finns det http://www.aquatuning.se/ och http://www.caseking.de/shop/catalog/Watercooling:::27.html i Tyskland, blir oftast lite billigare att beställa därifrån och lite större urval av komponenter.

Skulle också förslå att du läser på lite angående vattenkylning innan du börjar köpa. Googla lite och kanske läs SweC egen tråd angående vattenkylning.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

tack johan men eftersom jag är helt ny me vattenkylning så vet ja inte riktigt vad som behövs, så du har möjligtvis inte lust o köra en kundvagn på nån av sidorna? vet inte vilken som är "bäst", ))

Permalänk
Medlem

du fick en kundvagn med allt du behöver. det du kan göra är att byta reservoaren till en annan men den du länka till passar inte pumpen och du behöver inte pump topen heller då.

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

så alla anslutningar är med till blocket och radiatorn o de?. men sen tänkte ja eftersom jag får 7 tusen, så kan ja ju fixa lite mer flashit vattenkit. så vad behövs bytas ut då?,för jag skulle vilja ha en reservoaren som ja linka för ja tycker den är snygg, fast jag vet dock inte vilken pump o så ja ska ha om ja har den.

Permalänk
Medlem

Orkar inte hålla på med specifika uppsättningar och liknande, så låter hedkandi göra det. Men jag förslår verkligen att du tänker igenom allt innan du köper, är oftast en väldigt bra ide. Annars är det inte ovanligt att något går åt helvete fel. Som till exempel att du behöver 45- eller 90-graders anslutningar.

Skrivet av specel:

så alla anslutningar är med till blocket och radiatorn o de?. men sen tänkte ja eftersom jag får 7 tusen, så kan ja ju fixa lite mer flashit vattenkit. så vad behövs bytas ut då?,för jag skulle vilja ha en reservoaren som ja linka för ja tycker den är snygg, fast jag vet dock inte vilken pump o så ja ska ha om ja har den.

MCP350(Laing DDC-1T) eller MCP35X. Anslutningar följer inte med blocken, det måste du köpa själv. Men tror hedkendi tog med det...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

så alla anslutningar är med till blocket och radiatorn o de?. men sen tänkte ja eftersom jag får 7 tusen, så kan ja ju fixa lite mer flashit vattenkit. så vad behövs bytas ut då?,för jag skulle vilja ha en reservoaren som ja linka för ja tycker den är snygg, fast jag vet dock inte vilken pump o så ja ska ha om ja har den.

fixar en ny kundvagn starx

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

tackar de va schysst

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2737542/2012-12-25

Pumpen som du vill ha är sämre än den som jag länkade innan, men ska inte vara några problem med det jag la i vagnen.
vill du kyla grafik-kort oxå? nu har jag inte glömt nåt hoppas jag

Pga att du vill ha just den reservoaren så är jag begränsad på vad jag kan göra :/

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

tack så jätte mtk ) um graffekylning tror ja inte de är nån ide o fixa än för jag har GTX 460, så de är ju inte de bästa, ja har tänkt o köpa nytt graffekort innan ja fixar vattenblock till de. men nu om den reservoaren, om ja inte väljer den som ja ville ha vad går och göra och ändra för saker så det blir bättre?

Permalänk
Medlem

Alphacool VPP655 utan top 679:-
EK CoolStream XTX 360 855:-
EK-D5 X-TOP CSQ - Acetal 299:-
EK-Ekoolant CLEAR 1L 58:-
EK-Supremacy Plexi-Nickel 565:-
FrozenQ Liquid Fusion V 250 Blue 725:-
Masterkleer 10/16 transparent 39:-
rak SM10/16 G1/4 - Silver 174:-

http://www.coolingstuff.se/kundvagn vet inte om du ser det!

Ja de finns såklart många fler olika alternativ än dom som jag länka till men jag orkar inte söka igenom allt igen

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

okej:) aja tack så jätte mycket för all hjälp.ja tror ja kommer beställa den senaste listan på inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej:) aja tack så jätte mycket för all hjälp.ja tror ja kommer beställa den senaste listan på inet

Gör det, du kommer nog bli nöjd glöm inte att köpa fläktar oxå som passar till radiatorer.

God Jul & Gott Nytt År!

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

ah de blir nog bra, men på chassit 800D vet du om de går och montera fast pump tex.?

tack för all hjälp,
God Jul o Gott Nytt År

Permalänk
Medlem

eller du :)( nu börjas de igen) , finns det nått annat chassi som är "gjort" för vattenkylning? för kanske en lite billigare peng?

Permalänk
Medlem

Pumpen kan du sätta vart du vill själv men du vill ju ha en res/pump combo så det är ju inget problem?
NZXT Switch 810 är ju billigare och har plats för mer radiatorer än 800D

P.S Men Corsair känns mer kvalitet, NZXT är mer "plastig" men jag har ägt NZXT chassin förut och det är helt godkänt enligt mig!

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

okej, ja vet inte riktigt vilket ja ska köpa, men så Switch 810 är mer för vattenkylare? ja tror nog ja köper de istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej, ja vet inte riktigt vilket ja ska köpa, men så Switch 810 är mer för vattenkylare? ja tror nog ja köper de istället.

På 800D kan du sätta pumpen på botten av chassit och använda tubhålen för slangen och det blir fint.
NZXT Switch 810 är kanske den bästa idag för vatten om du inte vill köra på Lian-li 5000kr chassin? haha

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

okej och på 810 kan man vell sätta pumper på 1 5.25 plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej och på 810 kan man vell sätta pumper på 1 5.25 plats?

Ja, med den där reservoaren som du ville ha.

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

aha men du hade ju lagt till både den jag ville ha + en vanligt pump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

aha men du hade ju lagt till både den jag ville ha + en vanligt pump?

Haha det är vad som kallas "Res/pump combo". Det är precis som det låter, Reservoar pump kombination du sätter alltså pumpen i reservoaren och sen sätter du allt tillsammans i cd/dvd facket!

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

aha, nu hänger jag me ) aja tack så jätte jätte mycket för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

aha, nu hänger jag me ) aja tack så jätte jätte mycket för all hjälp

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk

Personligen tycker jag att största vinsten med vattenkylning är då man kyler grafikkortet/korten också (inte bara cpu:n). För min del känns det bara onödigt krångligt att sätta ihop en loop bara för att kyla cpu:n - då kan du lika gärna köpa en h100 och slippa en massa krångel/spara dina pengar.

Jag tycker inte om de här reservoarerna för 5 1/4 platser - krångliga att fylla och ofta svårluftade, köp en rörformad istället t ex http://coolingstuff.se/p/376/phobya-balancer-150-nickel-black

Reservoaren är till för att pumpen inte ska dra luft samt för att lufta ur loopen.

När det gäller komponenternas placering finns bara en regel: Res. före pump! Sen brukar jag tänka på att använda så lite slang som möjligt för att undvika onödiga transportsträckor och knickar. Radiatorer kan sitta i vilken ordning som helst - gör i princip ingen skillnad för kylningen av cpu ect.

En av mina loopar ser t ex ut så här: res - pump - gpu1 - gpu2 - gpu3 - rad.1 - cpu - ram - rad.2 och en annan så här: Res - pump - rad1 - cpu - rad2 - gpu

Tänk igenom noga hur slangarna ska gå mellan komponenterna och vilka fittings som blir bäst. Förutom raka fitting behövs nästan alltid några 45 och 90graders.

För mer råd rekomenderar jag dig att ringa Arthur som driver cooling stuff - sjukt duktig och hjälpsam kille!

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz