Permalänk
Medlem

Funderingar kring chassifläktar.

Tjenare. Det är som så att jag ska sätta in nya fläktar i datorn och då också utöka antalet fläktar. Det jag har sett i burken är att ena "takfläktens" ram kan komma att ta i/pressa emot en annan kontakt. Gör det något?

Sen undrar jag också vad maxtempen i full load får vara innan det blir riskfyllt? Har en i5 2500. Tacksam för svar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan börja oroa dig om processorn går över 75-80 grader. min 3570k som var överklockat till 4.2 ghz blev 70 grader varm, när jag körde prime95 och jag kyler ner den med en H100.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

du kan börja oroa dig om processorn går över 75-80 grader. min 3570k som var överklockat till 4.2 ghz blev 70 grader varm, när jag körde prime95 och jag kyler ner den med en H100.

Okej, min ligger på max 65 grader i Prime95, fast då är min dator inte överklockad för fem öre. Det är med andra ord helt okej? Någon tanke på om det är okej att ramen till ena fläkten kan komma att ligga emot ovansidan på en kontakt i datorn? Borde väl inte vara någon fara direkt?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Xehke:

Okej, min ligger på max 65 grader i Prime95, fast då är min dator inte överklockad för fem öre. Det är med andra ord helt okej? Någon tanke på om det är okej att ramen till ena fläkten kan komma att ligga emot ovansidan på en kontakt i datorn? Borde väl inte vara någon fara direkt?

din temperatur är bra. vad är det för kontakt som ramen stöter till?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

din temperatur är bra. vad är det för kontakt som ramen stöter till?

Bra fråga. Tror det kan vara kontakten från nätagget till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xehke:

Bra fråga. Tror det kan vara kontakten från nätagget till moderkortet.

8-pin eller 24-pin ? Antagligen 8-pin, men borde inte vara något problem så länge den inte åker mellan bladen. Och om det händer kommer fläkten att sluta snurra, så länge du inte har någon monster 38 mm fläkt med aluminium blad snurrande i 3000 RPM.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Xehke:

Bra fråga. Tror det kan vara kontakten från nätagget till moderkortet.

Skrivet av JohanFalk:

8-pin eller 24-pin ? Antagligen 8-pin, men borde inte vara något problem så länge den inte åker mellan bladen. Och om det händer kommer fläkten att sluta snurra, så länge du inte har någon monster 38 mm fläkt med aluminium blad snurrande i 3000 RPM.

som johanfalk säger så är det okej om bara ramen tar lite i kontakten men inte för mycket så att kontakten inte går av.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Såg nu att det är kontakten från Grafikkortet till Moderkortet. Jag tror att det är 8-pin på det. Jag testade att sätta dit en gammal fläkt och det fungerar rätt okej, den ligger bara på lite grann och bladen tar inte emot utan bara en bit av ramen. Det är förövrigt Cougar Vortex jag har köpt, vet inte om dom är större eller mindre än Cooler Master Sickle Flow.

Permalänk
Medlem

Stoppade in fläktarna och datorn blev betydligt svalare. 21 grader som minst och 56 grader i full load.