Den som sa att 8gb RAM räcker för spel....@@@

Permalänk
Testpilot

Den som sa att 8gb RAM räcker för spel....@@@

Tänkte bara kolla om det är fler som har samma problem, att 8gb @ 1600mhz inte räcker för spel?

Kör just nu Minecraft, med 2 WoW och 2 HB bottar på och datorn fryser i mellanåt fatt ramet inte räcker till.. den ligger stabilt på 7.66 av 8.00 usage så länge inte MC renderar nya chunks, är vi förbi spel-eran där 8gb är för lite, eller har jag något fel?

Mvh

Edit: lirar Tekkit MineCraft, och det drar minst 2.1gb minne utan att någon chunk laddas, eller utan Redstone-complex-wiring.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

8GB räcker bra till spel. Du däremot spelar tydligen inte som vanliga personer gör. Du skulle säkert behöva 16GB.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Tänkte bara kolla om det är fler som har samma problem, att 8gb @ 1600mhz inte räcker för spel?

Kör just nu Minecraft, med 2 WoW och 2 HB bottar på och datorn fryser i mellanåt fatt ramet inte räcker till.. den ligger stabilt på 7.66 av 8.00 usage så länge inte MC renderar nya chunks, är vi förbi spel-eran där 8gb är för lite, eller har jag något fel?

Mvh

Edit: lirar Tekkit MineCraft, och det drar minst 2.1gb minne utan att någon chunk laddas, eller utan Redstone-complex-wiring.

fan tack äntligen kanske jag kan lösa mitt problem med frysningar med. AA de måste vara de för jag hade 16gb 160mHz innan men två av dom gick sönder och de va då datorn börja frysa !!! och även efter att de frös så bluescreena datorn efter jag starta om den alltså

Permalänk
Medlem

man brukar spela ett spel åt gången vanligtvis...

Permalänk

Det räcker för att spela ett spel åt gången, inte alla som spelar 4 samtidigt.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Ram kostar typ 400kr för 8GB, det är bara att slänga iväg en beställning nu på någon mellandagsrea..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

8GB tog slut för många år sen, börjar närma mig slutet på 16GB.

Blir nog inget mainstream system nästa gång, 32GB quad<3

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

"Not sure if trolling or if he really think hes cool."

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Visst kan man tvinga även det mest överdrivna systemet ner på knä men vid vanlig praktisk användning klarar man sig oftast med mindre. Kanske vi borde ha en plural form för spel som skiljer sig från den singulära formen för att undgå misstag likt detta i framtiden.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Tänkte bara kolla om det är fler som har samma problem, att 8gb @ 1600mhz inte räcker för spel?

Kör just nu Minecraft, med 2 WoW och 2 HB bottar på och datorn fryser i mellanåt fatt ramet inte räcker till.. den ligger stabilt på 7.66 av 8.00 usage så länge inte MC renderar nya chunks, är vi förbi spel-eran där 8gb är för lite, eller har jag något fel?

Mvh

Edit: lirar Tekkit MineCraft, och det drar minst 2.1gb minne utan att någon chunk laddas, eller utan Redstone-complex-wiring.

Suck och stön, naturligtvis kan man få minnet att bottna om man slänger upp flera olika spel och spelinstanser samtidigt, men de flesta spelar faktiskt bara ett spel åt gången (med lite addons kanske) och då räcker 8GB gott och väl.

Det är ju som att säga att i7 3770 inte duger till spel, för att man man renderar ett par filmer och rar:ar ett tiotal stora arkiv samtidigt som man spelar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha ännu en mycket matnyttig tråd?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)