Permalänk
Medlem

överklockningsFAIL intel i5 2500k

Hejsan, Köpte en intel i september efter i alla år kört AMD, så jag ville givitvis överklocka min ny införskaffade dator..

Jag körde intelburntest varje gång efter jag klockat, började med 5ghz, vilket jag inte kunde få till att bli stabilt, så jag gick ner till 4,9 samma sak där, (klockar bara turbocoren) men efter jag satt den på 4.8 GHZ har den varit stabil sedan september, Tyckte jag hade en väldig flyt att nå den hastigheten så snabbt och dessutom stabilt..

Tempen i den klocken har legat på 70 c fullload, och 55-60 när jag spelat, (använder ett slutet vattensystem från crossair av typen h100)

Men så idag, satt jag och spelade och fick problem, Bluescreen, Efter lite pillande förstod jag att det handlade om min OC, jag kunde inte längre köra "ibt" stabilt och ingenting hade ändrat sig i bios, Det funkar helt enkelt inte längre, gick in i bios och ändrade det till stock igen. Då blev den stabil...

Min fråga är, Vad fan händer?? Det är inte tempraturen då den aldrig är över 60C .

Hårdvaran ifrågan: CPU: Intel i5 2500k, Moderkort: Asus sabertooth z77, Graffekort: Ati 7970 GHZ, Ramminne: CORSAIR Vengeance 8GB 1866MHZ
PSU:OCZ ZS SERIES 750 WATT

Visa signatur

akademie

Permalänk
99:e percentilen

Nu är jag ingen expert på överklockning, men det kanske helt enkelt är så att ditt exemplar inte klarar så hög klockfrekvens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Absolut. Men då ska det inte vara stabilt i nästan 4 månader?:)

Visa signatur

akademie

Permalänk
Medlem

Vilken spänning har du haft? Du kan ju ha bränt den med hög spänning

Permalänk

Du börjar med 5 GHz? Tror du får ta å läsa på överklockningsguiden en gång till... Hitta de inställningarna som är stabila och kör på det. Vet du ens hur man överklockar? Har du ens ändrat spänningen?

Permalänk
Medlem

Ursäkta skrev inte ut det 1.366 V

Visa signatur

akademie

Permalänk
Medlem

Slarvigt skrivit! jag jobbade mig upp till 5 ghz, har vänt hela steken fel^^ Men fann inte 5 ghz stabilt, så det hela slutade med 4,8 ghz, Och jag tror mig ha ganska koll på hur man överklockar. Som du kan läsa i texten så har jag haft den stabil och kört intelburntest många timmar.. Det som inte framgick i texten var att jag även kört prime 24 timmar utan ett ända fel och varit en aktiv gamer.. Första bluescreen kom idag! Blev väldigt förvånad..

Visa signatur

akademie

Permalänk
Medlem
Skrivet av akademie:

Slarvigt skrivit! jag jobbade mig upp till 5 ghz, har vänt hela steken fel^^ Men fann inte 5 ghz stabilt, så det hela slutade med 4,8 ghz, Och jag tror mig ha ganska koll på hur man överklockar. Som du kan läsa i texten så har jag haft den stabil och kört intelburntest många timmar.. Det som inte framgick i texten var att jag även kört prime 24 timmar utan ett ända fel och varit en aktiv gamer.. Första bluescreen kom idag! Blev väldigt förvånad..

Det låter ju helt klart som ett fall av "CPU degradation"

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Inaktiv

4,8GHz långtids OC på en 2500K låter lite väl högt. Inte alls omöjligt att den blivit "sliten" (degraded). Det är ganska normalt. Du får köra den i lägre Clock nu för tiden helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är väl lite svårt att pricka in exakt vad som orsakat problemen nu. CPU degradation kan ju vara en sak men detsamma gäller ju de flesta andra komponenter också på moderkortet. Kör man ganska hårt får man nog räkna med att saker och ting kanske inte alltid håller så länge som man hade velat.
Kondensatorer är ju ganska utskällda i dessa sammanhang men det kan lika gärna vara någon spänningsregulator, diod eller vad som helst som börjar gå mot slutet av sin livslängd.

Permalänk
Medlem

2500K's högsta stabila långtidsklock vad jag vet är 4,2GHz kanske 4,4GHz MAX men då på låg volt.

Med låg volt så menar jag under 1,3v. Kör min egna på 1,2v och pendlar lite mellan 4,2GHz och 4,4GHz och de har funkat sedan jag köpte den vid release.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Okej. känns bara sådär, nu när man har haft datorn i endast 4 månader.. Har några vänner som kört samma klock och det har funkat utmärkt en mkt längre tid! Men allt är ju individuellt... Provade 4.4 ghz men fick samma problem, Inte änns full load men bluescreen kom ändå.. Nu kör jag orginal, även ramminnena 1333mhz. Verkar iaf vara stabilt nu.. Får ta en helg sedan och försöka få den stabil på 4.2 ghz..

Tack så mkt för svar!

Visa signatur

akademie

Permalänk

kan inte vara så att dina minnen som spökar?

Hade nämligen exakt samma problem som beskrivits och det var tydligen min gamla OCZ minnen som spökade

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd

Höj spänningen ett snäpp och se om det blir stabilt. annars sänk klocken.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jo funderade med på minnena... Men nu har jag sänkt volten till 1.3v och sänkt till 4.4 ghz.. Nu verkar den vara stabil igen...

Tror på idén "CPU degradation" i detta fallet...

Tack

Visa signatur

akademie