Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig pga överhettning.

Hej där!

Precis byggt ihop en dator och fick precis igång den osså sitter jag och installerar drivrutiner. Men helt plötsligt stänger den av sig och jag får error typ CPU overheated error! Så jag gick in på Bios och läste att mina chassi fläktar Knappt snurrar står 350-400 rpm (har ställt in dom på minimum 600 rpm) :S. Och cpuns fläkt är inte ens i närheten på högsta nivå och när cpun kommer upp i 65 grader så borde ju dens fläkt öka för att kyla ner den men det gör den inte!? :S

Snälla hjälp! Tack på förhand!!

Proccesor: Intel i5
Chassi: Silentium T11
Moderkort: P8Z77-V LX

Permalänk

Har du monterat cpu-kylarn korrekt?

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S - Intel i7 8700k - Asus RX 580 OC 8GB - Corsair Venegeance 16GB DDR4 3000MHz - Samsung 970 Pro 500GB SSD - Fractal Design Integra M 650W - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - Samsung 27" C27FG70F Curved

Permalänk
Medlem

Ja. Den är sitter fast ovanför proccesorn och kablen är kopplad till CPU FAN

Permalänk
Medlem

Har den kontakt med processorn? låter dumt att fråga men man vet aldrig...

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Ja det är en av anlednigarna jag kom på att jag kanske måste skruva åt den hårdare. Men den skulle väl ändå öka i varvtag när proccesorn går upp i värme. Den stannar ju på samma varvtag hela tiden :S

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Maltec:

Ja det är en av anlednigarna jag kom på att jag kanske måste skruva åt den hårdare. Men den skulle väl ändå öka i varvtag när proccesorn går upp i värme. Den stannar ju på samma varvtag hela tiden :S

vad är det för kylare du har ens?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Ja det är en av anlednigarna jag kom på att jag kanske måste skruva åt den hårdare. Men den skulle väl ändå öka i varvtag när proccesorn går upp i värme. Den stannar ju på samma varvtag hela tiden :S

Och kylpasta har du använt? Vad har du för kylare och hur lång tid tar det innan den överhettar?

Känns som att en korrekt monterad kylare borde kunna hålla på rätt länge innan den blir såpass varm att den stänger ned även om fläktarna snurrar långsamt om du bara skrotar runt och installerar drivrutiner.

Permalänk
Medlem

jag har orginal kylaren för intel i5 proccesorn kylpasta satt på så ja!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maltec:

jag har orginal kylaren för intel i5 proccesorn kylpasta satt på så ja!

Original skruvas inte utan trycks dit, men det är viktigt att göra rätt. Följ detta, gäller samma för s1155:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

jag har orginal kylaren för intel i5 proccesorn kylpasta satt på så ja!

Är det inte pushpins på stockkylaren? Du skrev att du skulle skruva..

Helt säker på att du verkligen monterat den korrekt?

Edit: too late

Permalänk
Medlem

Jo asså jag tryckte ju fast den liksom. fast skruva lite på dom för säkerhetens skull.

Men varför ökar den inte i varvtag när proccesorn blir varm och varflör blir den så varm har ju installerat drivrutiner bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Jo asså jag tryckte ju fast den liksom. fast skruva lite på dom för säkerhetens skull.

Om du vrider på pushpinsen så lossar du dem ju...kolla så den verkligen sitter som den ska. Sätter en tia på att det är där du har problemet.

Permalänk
Medlem

Men vid start går proccesorn upp i högvarv så det verkligen låter om den i några sekunder.

Ska dubbelkolla så den sitter korrekt.

Permalänk
Skrivet av Maltec:

Men vid start går proccesorn upp i högvarv så det verkligen låter om den i några sekunder.

Ska dubbelkolla så den sitter korrekt.

hur mycket kylpasta la du på ?? det ska vara så tunt lager som det går har du på för mycket så blir kontakten dålig

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Men vid start går proccesorn upp i högvarv så det verkligen låter om den i några sekunder.

Ska dubbelkolla så den sitter korrekt.

som sagt, det är nog kylaren som sitter fel, du ska inte kunna dra loss den, den ska sitta stenhårt när det är rätt.

Ang. fläktarna, du har inte någon fläktstyrning via bios som står på quiet eller dyl? jag kör alla mina fläktar på 350rpm förutom cpu som går på 1000.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Låg redan kylplasta på men råkade komma åt det så det blev lite görigt :/

Skrivet av Elightz:

som sagt, det är nog kylaren som sitter fel, du ska inte kunna dra loss den, den ska sitta stenhårt när det är rätt.

Ang. fläktarna, du har inte någon fläktstyrning via bios som står på quiet eller dyl? jag kör alla mina fläktar på 350rpm förutom cpu som går på 1000.

men mina chassi fläktar går på ungefär 400 rpm men på bios är det rött som om att det är dåligt och cpun fläkten är på 1300 rpm och ändå blir proccesorn överhettad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

men mina chassi fläktar går på ungefär 400 rpm men på bios är det rött som om att det är dåligt och cpun fläkten är på 1300 rpm och ändå blir proccesorn överhettad?

Min I5 2500k med stock kylare går på minimum 1965 Rpm.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Inaktiv

Har du kopplat in cpu-fläkten till rätt kontakt? På mitt moderkort har jag en speciell för cpufläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wulf92:

Min I5 2500k med stock kylare går på minimum 1965 Rpm.

Hmm ska ta ut fläkten och sätta dit den igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Hmm ska ta ut fläkten och sätta dit den igen!

Då behöver du sätta dit ny kylpasta om jag inte minns fel.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem

Uploaded with ImageShack.us

Som ni ser så kyls den inte. Och chassi fan 2 är inte ens på.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om du har ställt in UEFI att köra "turbo", så den överklockar lite tror jag. Dina minnen går ju tex i 1900 MHz? Ställ den på quiet istället och se om något ändras. Din CPU temp i BIOS är 62 grader på bilden och det är HELT fel, så det är ju något problem. Om du tar ett finger och sätter på kylflänsen på cpu-kylaren är den stekhet då eller bara lite ljummen?

Först sa du att du kom åt kylpastan lite innan du monterade den första gången och att det blev lite geggigt eller så, det kan mycket väl vara där felet ligger. Är det någon som luftbubblor och smuts där så förstör kylpastan nästan mer än en den hjälper.

Sedan sa du att du skulle montera om den - gjorde du det?Isf rengjorde du CPU och kylaren kontaktyta från all tidigare kylpasta och satte en liiiiten klick ny kylpasta mitt på CPUn och sedan sätter ner kylaren rakt ner, och när du välsatt ner den får du inte lyfta upp den för då bildas det massa luftbubblor i kylpastan och det är just små fack med luft som den är till för att förhindra.

Jag är ganska säker på att du har råkat göra lite fel bara så att temperaturerna blir såhär, men det borde inte vara någon fara. Rengör bara kylaren och CPUn försiktigt med tex kemiskt ren bensin eller aceton.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det ser ut som om du har ställt in UEFI att köra "turbo", så den överklockar lite tror jag. Dina minnen går ju tex i 1900 MHz? Ställ den på quiet istället och se om något ändras. Din CPU temp i BIOS är 62 grader på bilden och det är HELT fel, så det är ju något problem. Om du tar ett finger och sätter på kylflänsen på cpu-kylaren är den stekhet då eller bara lite ljummen?

Först sa du att du kom åt kylpastan lite innan du monterade den första gången och att det blev lite geggigt eller så, det kan mycket väl vara där felet ligger. Är det någon som luftbubblor och smuts där så förstör kylpastan nästan mer än en den hjälper.

Sedan sa du att du skulle montera om den - gjorde du det?Isf rengjorde du CPU och kylaren kontaktyta från all tidigare kylpasta och satte en liiiiten klick ny kylpasta mitt på CPUn och sedan sätter ner kylaren rakt ner, och när du välsatt ner den får du inte lyfta upp den för då bildas det massa luftbubblor i kylpastan och det är just små fack med luft som den är till för att förhindra.

Jag är ganska säker på att du har råkat göra lite fel bara så att temperaturerna blir såhär, men det borde inte vara någon fara. Rengör bara kylaren och CPUn försiktigt med tex kemiskt ren bensin eller aceton.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej ska kolla på det. Jag har medvetet sattit den på turbo för att kolla om fläktarna ökade då. Men har haft igång datorn ett tag nu och laddade ner: Speedfan och där står det hur varm varje kärna är var för sig och dom är bara på ungefär 35-40 grader. Detta är efter att jag tog loss fläkten och satte tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltec:

Okej ska kolla på det. Jag har medvetet sattit den på turbo för att kolla om fläktarna ökade då. Men har haft igång datorn ett tag nu och laddade ner: Speedfan och där står det hur varm varje kärna är var för sig och dom är bara på ungefär 35-40 grader. Detta är efter att jag tog loss fläkten och satte tillbaka den.

Har du bytt kylpastan som du har fått råd om tidigare, detta måste du göra varje gång du lyfter på kylflänsen till CPUn, gör du det inte så kommer din CPU att kylas sämre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du bytt kylpastan som du har fått råd om tidigare, detta måste du göra varje gång du lyfter på kylflänsen till CPUn, gör du det inte så kommer din CPU att kylas sämre...

Precis, massor av luftbubblor. Även om det kanske är ok i idle då cpu klockar ner sig, sänker volten osv så det kan vara en anledning. Kör igång prime95 eller OCCT cpu-belastning men håll riktig koll på temperaturerna, så fort någon kärna är uppe i 80c stäng av belastningen för att vara på säkra sidan. Om den ny går upp så högt.

Lycka till, det är jobbigt när det strular vid datorbyggen, det är bland det värsta jag vet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Precis, massor av luftbubblor. Även om det kanske är ok i idle då cpu klockar ner sig, sänker volten osv så det kan vara en anledning. Kör igång prime95 eller OCCT cpu-belastning men håll riktig koll på temperaturerna, så fort någon kärna är uppe i 80c stäng av belastningen för att vara på säkra sidan. Om den ny går upp så högt.

Lycka till, det är jobbigt när det strular vid datorbyggen, det är bland det värsta jag vet..

Skickades från m.sweclockers.com

Ska åka och köpa kylpasta snart. Men efter att jag nu har lyft på den och sen tryckte ner den igen. så är cpu ganska kall. På programmet Speedfan står det att den är 35-40 grader och på biosen står det 42 grader. vet inte riktigt vad som är normal temperatur men

Permalänk
Avstängd

Ja det är normala temperaturer nu, du hade helt enkelt lyckats installera världens lättaste kylare fel

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ja det är normala temperaturer nu, du hade helt enkelt lyckats installera världens lättaste kylare fel

världens lättaste vet jag inte fick trycka för kung och fosterland när jag skulle ha på en i syrrans dator, trodde jag skulle spräcka moderkortet <.< tröck på atta 4 "pinnarna" men var bara 3/4 nere samtidigt skitlänge tills det gick <.<

Edit: spräcka inte spränga ._.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

Har byggt 10+ datorer med Intels stockkylare och har nog aldrig haft problem med dem Så du fick nog säkert ett dåligt ex laggzor, eller kanske du är fruktansvärt svag ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

nja man är väl ingen schwarzenegger men fasen vad den bråkade ^^ mycket lättare att få på min A50 så måste väl fått ett bråkigt exemplar / mobo (nästan så den gick imot komponenter)

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F