Permalänk
Medlem

Nas server

Är i farten att köpa en NAS server då det verkar som en ganska bra grej för mig. Jag har 3 datorer som jag växlar mellan att arbeta med så jag skulle vilja kunna spara alla mina arbeten och filer där så jag slipper flytta med USB stickan hela tiden. Hur smidigt är det att få åtkomst till och spara över internet till nasen? Dvs om man inte är på samma nätverk och nasen sitter på en relativt seg internet uppkoppling?

Det andra användningsområdet jag skulle vilja ha den till är att lägga upp videofilm från våra videokameror, kan man göra det direkt in i nasen utan en dator emellan?

Har sökt på internet men de mesta som finns om NAS handlar om felsökning och backup, inget av de intresserar mig ännu.

Visa signatur

Finnish PoWer

Salminen
http://www.ski-team90.se
anton.salminen@telia.com
plurra-ru@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av salminen:

Är i farten att köpa en NAS server då det verkar som en ganska bra grej för mig. Jag har 3 datorer som jag växlar mellan att arbeta med så jag skulle vilja kunna spara alla mina arbeten och filer där så jag slipper flytta med USB stickan hela tiden. Hur smidigt är det att få åtkomst till och spara över internet till nasen? Dvs om man inte är på samma nätverk och nasen sitter på en relativt seg internet uppkoppling?

Det andra användningsområdet jag skulle vilja ha den till är att lägga upp videofilm från våra videokameror, kan man göra det direkt in i nasen utan en dator emellan?

Har sökt på internet men de mesta som finns om NAS handlar om felsökning och backup, inget av de intresserar mig ännu.

Till en början är väl budget bra och få reda på samt hur mycket utrymme du kommer behöva.
Är det viktiga filer så RAID kan vara viktigt? Andra specifika funktioner du behöver?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Till en början är väl budget bra och få reda på samt hur mycket utrymme du kommer behöva.
Är det viktiga filer så RAID kan vara viktigt? Andra specifika funktioner du behöver?

Kom ihåg att RAID inte är det samma som backup.

Jag har en stor volym RAIDZ (ungefär Raid-5) med fyra diskar som ger ett totalt utrymme på 5.3TB, de absolut viktigaste filerna rSync:as över till två stycken 250GB diskar som är speglade för att få mer säkerhet.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Dropbox.com kan vara ett alternativ om du inte har så mycket data (betalversionen ger dig mer). Jag kör så med mina dokument och synkar mellan min bärbara, iphone och 2st stationära. Funkar perfekt.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Tjena !

Av egen erfarnhet kan jag varmt rekommendera NAS:ar från Synology.
Enkla, mångsidiga och de finns i en mängd varienter beroende på behov.

Permalänk
Medlem

Instämmer med talaren ovan mig.
Kör själv idag 2st Synology maskiner.

DS213+
DS107+ (Skickar backupen dit).

Bra och lätt användargränssnitt.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av salminen:

Är i farten att köpa en NAS server då det verkar som en ganska bra grej för mig. Jag har 3 datorer som jag växlar mellan att arbeta med så jag skulle vilja kunna spara alla mina arbeten och filer där så jag slipper flytta med USB stickan hela tiden. Hur smidigt är det att få åtkomst till och spara över internet till nasen? Dvs om man inte är på samma nätverk och nasen sitter på en relativt seg internet uppkoppling?

Det andra användningsområdet jag skulle vilja ha den till är att lägga upp videofilm från våra videokameror, kan man göra det direkt in i nasen utan en dator emellan?

Har sökt på internet men de mesta som finns om NAS handlar om felsökning och backup, inget av de intresserar mig ännu.

Dokument fungerar bra att spara över en slö uppkoppling. Även enstaka bilder, men inte mer. Den nasen jag har har en backup-knapp som tar backup från den anslutna usb-enheten. Så med rätt konfiguration på den så kan du få över dina filer från kameran utan att ha en dator igång.