Permalänk

Vattenkylning "exploderade"

Hej jo nu är det så att jag har en corsair h60 som för ca 10 minuter sen "exploderade" i min dator. finns det något ni rekommenderar att göra, jag har garantin kvar på den så skall ringa till återförsäljaren. men som sagt finns det n¨got som ni rekommenderar att göra.

Permalänk
Skrivet av sebbzor133:

Hej jo nu är det så att jag har en corsair h60 som för ca 10 minuter sen "exploderade" i min dator. finns det något ni rekommenderar att göra, jag har garantin kvar på den så skall ringa till återförsäljaren. men som sagt finns det n¨got som ni rekommenderar att göra.

Så det läckt vatten? Det första är att inte starta datorn för det andra gör en RMA för den trasiga kylaren och säg till att resten av datorn är vattenskadad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

ja det läckte vatten in i datorn. väntar på att komma fram så jag kan reklamera kylaren och diverse komponenter.

Permalänk

Tillverkarna av de slutna vattensystemen har väl i sina villkor att de inte står för skador orsakade av att vattensystemen läcker?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Var sprang den läck? Känns som att du borde försöka få corsair att ersätta eventuellt förstörda datorkomponenter.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

ovan sidan av pumpen sköt iväg så att det sprutade vatten i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tillverkarna av de slutna vattensystemen har väl i sina villkor att de inte står för skador orsakade av att vattensystemen läcker?

Corsair ersätter upp till ett visst belopp. Fick detta bekräftat när jag hörde av mig till dem när jag var orolig att min h60 skulle gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Elof94:

Corsair ersätter upp till ett visst belopp. Fick detta bekräftat när jag hörde av mig till dem när jag var orolig att min h60 skulle gå sönder.

okej vad bra, pratade med återförsäljaren och skulle få en ny, men skulle vända mig till corsair om det uppstod eventuella problem med andra komponenter i datorn men förhoppningsvis klarade de sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Corsair ersätter upp till ett visst belopp. Fick detta bekräftat när jag hörde av mig till dem när jag var orolig att min h60 skulle gå sönder.

och detta belopp är?

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av daikai1:

och detta belopp är?

Tror det var runt 5-6 tusen. Inte så jätte mycket med andra ord beroende på vad datorn kostade från början förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Corsair ersätter upp till ett visst belopp. Fick detta bekräftat när jag hörde av mig till dem när jag var orolig att min h60 skulle gå sönder.

Värt att notera är att det finns flera som inte fått någon ersättning alls, dvs ibland ersätter dom. Så det är inget man ska ta för givet. Tycker personligen det är idioti att köpa "färdiga" lösningar. Mycket bättre med en egen loop, visst kan den också läcka men jag tycker det känns säkrare med något jag satt ihop själv.

TS: Hoppas det löser sig.

Permalänk

tack så jätte mycket för alla snabba svar och som sagt så länge ingen komponent tagit stryk så har det löst sig med att jag fått en ny återstår bara att se när det torkat ordentligt om det funkar eller inte!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en bild på det, låter helt otroligt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jahapp... Fram tills idag hade jag inte hört talas om några läckage på dessa slutna vattenkylningssystem. Så det var riktigt tråkigt att läsa den här tråden, eftersom jag själv länge kollat efter Corsairs system.

Innan så lät det som ett "tryggt köp", men nu låter det mer som att "ta risker"

nån som håller med?

TS: hoppas verkligen det löser sig för dig!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jahapp... Fram tills idag hade jag inte hört talas om några läckage på dessa slutna vattenkylningssystem. Så det var riktigt tråkigt att läsa den här tråden, eftersom jag själv länge kollat efter Corsairs system.

Innan så lät det som ett "tryggt köp", men nu låter det mer som att "ta risker"

nån som håller med?

TS: hoppas verkligen det löser sig för dig!

Köp Antec
Inte hört alls många som har haft problem med varken pump eller läckage

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jahapp... Fram tills idag hade jag inte hört talas om några läckage på dessa slutna vattenkylningssystem. Så det var riktigt tråkigt att läsa den här tråden, eftersom jag själv länge kollat efter Corsairs system.

Innan så lät det som ett "tryggt köp", men nu låter det mer som att "ta risker"

nån som håller med?

TS: hoppas verkligen det löser sig för dig!

"Måndagsexemplar" kommer alltid att existera. Bara för ett fåtal exemplar går sönder betyder det ju inte att alla kommer göra det.
Tråkigt för den som drabbas men ser ingen anledning till panik.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Såna här situationer som gör att jag pustar ut över att jag ändå körde luftkylning iställer för vattenkylning när jag valde.

Lycka till.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

http://imageshack.us/photo/my-images/821/dscn0725zq.jpg/
där har ni bild på det hela vet inte riktigt hur man lägger in bild och sånt i forumet än haha...

men skulle rekommendera dessa kylare ändå aldrig haft problem innan och vet många som har dessa och de har heller aldrig haft problem.

Permalänk
Skrivet av sebbzor133:

http://imageshack.us/photo/my-images/821/dscn0725zq.jpg/
där har ni bild på det hela vet inte riktigt hur man lägger in bild och sånt i forumet än haha...

men skulle rekommendera dessa kylare ändå aldrig haft problem innan och vet många som har dessa och de har heller aldrig haft problem.

Du bör får delarna i datorn undersökta. För garantins skull bör du göra detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Innan så lät det som ett "tryggt köp", men nu låter det mer som att "ta risker"

Att använda vatten vid elektronik är alltid en risk

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Du bör får delarna i datorn undersökta. För garantins skull bör du göra detta.

mjo jag vet men vet inte riktigt vart jag ska vända mig, eller hur jag ska gå tillväga om jag skulle göra det själv.

Permalänk

jag hoppas allt ordnar sig för dig iaf. men som sakt var synd att du fått ett mådags X =/

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av Brallan_86:

jag hoppas allt ordnar sig för dig iaf. men som sakt var synd att du fått ett mådags X =/

mjo visst är det men någon måste ju få det tråkigt nog. men skulle få en ny skickad med posten, så än så länge är det löst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Köp Antec
Inte hört alls många som har haft problem med varken pump eller läckage

Bättre att köpa en luftkylning, efter som dom är typ lika bra och läker inte vatten.
Eller så köper man riktig vattenkylning istället.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

en fråga bara vad ska jag göra för att torka mina komponenter är det handdukar man virrar runt som gäller eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jahapp... Fram tills idag hade jag inte hört talas om några läckage på dessa slutna vattenkylningssystem. Så det var riktigt tråkigt att läsa den här tråden, eftersom jag själv länge kollat efter Corsairs system.

Innan så lät det som ett "tryggt köp", men nu låter det mer som att "ta risker"

nån som håller med?

TS: hoppas verkligen det löser sig för dig!

Håller inte med alls...tänk dig själv hur många av varje modell som sålts här i sverige...visst alla som fått problem har nog inte skrivit här på swec forum men d e säkert inte ens 0,1% som fått sådana problem.

Förmodligen bra mkt säkrare att köpa färdigbyggt än att bygga det själv (om man inte e väldigt kunnig och säker på att man gör rät)

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

en fråga bara vad ska jag göra för att torka mina komponenter är det handdukar man virrar runt som gäller eller?

vet itne vad corsair har för vatten i sina kylare men ibland kan det bli rester kvar om man bara torkar dom, resterna kan sedan kortsluta mellan ledare.
vad jag har förstått så är det alltid bra att torka rent med typ kemisk ren bensin/aceton. för att få bort resterna då.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

vet itne vad corsair har för vatten i sina kylare men ibland kan det bli rester kvar om man bara torkar dom, resterna kan sedan kortsluta mellan ledare.
vad jag har förstått så är det alltid bra att torka rent med typ kemisk ren bensin/aceton. för att få bort resterna då.

det är destillerat vatten och lite propylene glykol eller hur det stavas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

en fråga bara vad ska jag göra för att torka mina komponenter är det handdukar man virrar runt som gäller eller?

Är det klibbigt skulle jag gissa på att du gör det rent med destilerat vatten där det är klibbigt, sedan kanske kemisk ren bensin

Permalänk
Skrivet av sebbzor133:

mjo visst är det men någon måste ju få det tråkigt nog. men skulle få en ny skickad med posten, så än så länge är det löst!

Skrivet av sebbzor133:

en fråga bara vad ska jag göra för att torka mina komponenter är det handdukar man virrar runt som gäller eller?

Skrivet av sebbzor133:

det är destillerat vatten och lite propylene glykol eller hur det stavas.

Gör inget själv. Du kan få ersätta delarna själv annars. Hör med stället du köpte kylaren, i andra hand corsair.

Vad jag hört är corsair inte omöjliga att ha att göra med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar