Permalänk
Medlem

Laggar ibland pga fps drops

Ultra på WoW
Kan det inte vara nåt fel? Jag kan ligga på 150 fps, sen kan den droppa till 90, gå upp till 100 och sen droppar den till 70, det händer ofta. När jag är nära en massa folk tex i Stormwind på servern Silvermoon (väldigt high populated) Så droppar den till 20-30. Jag tycker bara det är så stora skillnader? Jag har ett riktigt dåligt internet, brukar oftast ligga på ungefär 100ms folk säger att det inte har nånting att göra med fps. Men om man nu skulle lagga pga ms måste väl också fpsen droppa lite då och då i och med att man får lag spikes? Jag förstår inte riktigt det där... Det jag behöver hjälp med är om ni kan svara om det är något fel och hur jag ska kunna lösa det. Jag vet inte om det kan bero på att CPUn eller GPUn blir för varm, skulle vara glad om ni kunde länka nåt bra program för sånt. Jag kör med i5 3570k och Xfx Radeon HD 7970 Dual Fan.

Datorn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2756237/2012-12-27

Mvh Johan

Permalänk
Skrivet av Johodu:

Ultra på WoW
Kan det inte vara nåt fel? Jag kan ligga på 150 fps, sen kan den droppa till 90, gå upp till 100 och sen droppar den till 70, det händer ofta. När jag är nära en massa folk tex i Stormwind på servern Silvermoon (väldigt high populated) Så droppar den till 20-30. Jag tycker bara det är så stora skillnader? Jag har ett riktigt dåligt internet, brukar oftast ligga på ungefär 100ms folk säger att det inte har nånting att göra med fps. Men om man nu skulle lagga pga ms måste väl också fpsen droppa lite då och då i och med att man får lag spikes? Jag förstår inte riktigt det där... Det jag behöver hjälp med är om ni kan svara om det är något fel och hur jag ska kunna lösa det. Jag vet inte om det kan bero på att CPUn eller GPUn blir för varm, skulle vara glad om ni kunde länka nåt bra program för sånt. Jag kör med i5 3570k och Xfx Radeon HD 7970 Dual Fan.

Datorn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2756237/2012-12-27

Mvh Johan

Fps har inget att göra med ms, Fpsen är antalet bildrutor som dittgrafikkort pungar ut, medans ms, är(inte helt säker här) hur snabbt du skickar och tar emot data(rätta mig gärna, men inget att göra med din fps).
Att man får det lite laggigt i stora städer händer och det är ganska "naturligt", pga att det är som sagt väldigt mycket folk och det tar på även de bästa datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Fps har inget att göra med ms, Fpsen är antalet bildrutor som dittgrafikkort pungar ut, medans ms, är(inte helt säker här) hur snabbt du skickar och tar emot data(rätta mig gärna, men inget att göra med din fps).
Att man får det lite laggigt i stora städer händer och det är ganska "naturligt", pga att det är som sagt väldigt mycket folk och det tar på även de bästa datorerna.

Okej, skulle det hjälpa litegrann att overklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johodu:

Okej, skulle det hjälpa litegrann att overklocka?

Skulle underlätta, men kanske inte direkt värt i längden om det är bara städer och inte i BG's och sånt.
Har du WoW installerat på SSD?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Johodu:

Okej, skulle det hjälpa litegrann att overklocka?

Har du övervakat temperatur och load på grafikkort respektive processor när du får fps-drops? Om inte CPUn är maxad eller uppe i tokiga temperaturer så kommer du inte få nån gagn av att klocka skiten ur den.

I WoW's vanilla-dagar så tjänade min gamla trotjänare på lite extra RAM för att lätta upp lagget i Ironforge, men det lär inte vara ditt problem. =/

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Skulle underlätta, men kanske inte direkt värt i längden om det är bara städer och inte i BG's och sånt.
Har du WoW installerat på SSD?

Ja det har jag.

Permalänk
Medlem

Har dator i sign, maxar allt i 1080p och laggar aldrig nånsin. Dock har jag inte kört instanser med mer än 5man )

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har du övervakat temperatur och load på grafikkort respektive processor när du får fps-drops? Om inte CPUn är maxad eller uppe i tokiga temperaturer så kommer du inte få nån gagn av att klocka skiten ur den.

I WoW's vanilla-dagar så tjänade min gamla trotjänare på lite extra RAM för att lätta upp lagget i Ironforge, men det lär inte vara ditt problem. =/

Nej, hade tänkt att göra det. Vet ni nåt bra program? Jag har bl.a hört talas om RealTemp

Permalänk
Entusiast

Min kommentar kanske låter lika upphetsande som en mjuk julklapp men WoW är helt enkelt dåligt uptimerat så det skriker om det så vilken dator du än har så kommer det likt förbannat att droppa till 30FPS om du har allt inställt på "Ultra", om du drar ner multisamplingen/skuggor lite så kanske du blir av med dropsen men bara kanske...

Detta i Stormwind/Orgrimmar såklart.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Johodu:

Nej, hade tänkt att göra det. Vet ni nåt bra program? Jag har bl.a hört talas om RealTemp

Coretemp är bra för att kolla load på din cpu(vissar även alla kärnor), sedan för GPU kan du skaffa MSI afterburner(Som du även kan överklocka med, men läs på innan du gör det ^^)

MSI:http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Coretemp:http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Kom bara ihåg att kryssa ur "gratis" sakerna man får med ^^

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Johodu:

Nej, hade tänkt att göra det. Vet ni nåt bra program? Jag har bl.a hört talas om RealTemp

Funkar säkert. Jag kör AIDA64 och har dessutom EVGA Precision X (typ exakt samma program som MSI Afterburner) uppe på min G15-display, så jag alltid kan övervaka GPU-tempen. Finns många program som kan övervaka datortemp. Men håll även koll på load när du felsöker. Som sagt, om inte CPUn (eller nån av dess kärnor) spikar så kommer du inte tjäna speciellt mycket på att klocka den. Och generellt kommer inte en i5 3570K (även oklockad) att flaska din dator, det känns som nåt annat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Coretemp är bra för att kolla load på din cpu(vissar även alla kärnor), sedan för GPU kan du skaffa MSI afterburner(Som du även kan överklocka med, men läs på innan du gör det ^^)

MSI:http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Coretemp:http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Kom bara ihåg att kryssa ur "gratis" sakerna man får med ^^

Core #0 ligger runt 34-35°C
Core #1 ligger runt 25-26°C
Core #2 ligger runt 37-39°C
Core #3 ligger runt 30-32°C

Ser det bra ut? Dock gör jag inget annat nu än att vara inne på internet, jag har tex inget spel igång

Permalänk
Medlem

När jag startar WoW så höjs dem ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Lätt sätt att kolla om det är på din sida eller server sidan är ju att kolla din load på CPU, RAM, GPU och VRAM, är ingen av de maxade lär det vara servern som har för mycket att göra vilket tar lite tid och/eller för begränsad bandbredd till din klient (deras egna begränsningar inte din) så du inte får all info din klient behöver och för att gubbar inte ska hoppa runt eller hacka.
Liknande problem i de flesta MMO's men även t.ex. ARMA 2 är uppbyggda på detta sättet, det har med jämn spelupplevelse och annat att göra som det är designat på detta sättet så denna info är delvis länkad till FPSen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Johodu:

Core #0 ligger runt 34-35°C
Core #1 ligger runt 25-26°C
Core #2 ligger runt 37-39°C
Core #3 ligger runt 30-32°C

Ser det bra ut? Dock gör jag inget annat nu än att vara inne på internet, jag har tex inget spel igång

Jag kan inte säga så mycket om idle temps mer än att du inte har en sne kylare eller något, utan det är max temp man vill kolla.
Om du vill kolla max tempen på din cpu ladda ner Prime95, kör blendtest, vänta typ 5-10 min kolla tempen, men tänk på att din cpu inte kommer komma up i dom tempsen när du väl spelar. (Men så länge din cpu håller sig runt 60-70 grader är det bra, antar att du har stock kylaren?)
Pga att prime stressar din cpu till max, och det kommer inte hända när du spelar såvida inte den går på just 100% konstant(väldigt otroligt)

Om du vill kolla hur varm din Gpu blir, skaffa msi kombustor, kör stresstestet och kolla tempsen, grafikkort klarar generellt mer värme än cpu, jag har haft mitt gammla körande på 85 grader under spelande pga kass kylning och då lät den som ett mindre turbojet. ^^

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt ingen dator klarar av att stå i mitten av Stormwind eller Orgrimmar utan att droppa tilll 30-40 fps, spelet är så dåligt optimerat så jag tror inte det är nåt fel på din dator.