Permalänk
Medlem

Köpa på tick eller tock?

Ja, när e det bäst att slå till? Ska man köpa Intel-processor på tick eller tock?

Inga "du ska köpa när du behöver en ny processor"-kommentarer, tack. Denna tråd är ämnad för utvecklande diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHertz:

Ja, när e det bäst att slå till? Ska man köpa Intel-processor på tick eller tock?

Inga "du ska köpa när du behöver en ny processor"-kommentarer, tack. Denna tråd är ämnad för utvecklande diskussion.

Personligen skulle jag väl satsa på Tock... Ny arkitektur känns som lite mer av en uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Personligen skulle jag väl satsa på Tock... Ny arkitektur känns som lite mer av en uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte helt säker på vilket som är vilket men utgår från att "Tock" är nya arkitekturer.

Om du köper ett nytt system vid varje "Tick" så är ju även det en uppgradering till en ny arkitektur, men i det här fallet har arkitekturen också blivit optimerad vid "Tick".

Så ifall man inte behöver det den nya arkitekturen medför i form av prestanda/funktioner(/sänkt strömförbrukning) så tycker jag nog att det är bättre att vänta till efter optimeringen ("Tick"). Om man nu ska välja och enbart uppgradera efter antingen eller.

Permalänk
Medlem

Klippt från http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Tick-Tock:
Every "tick" is a shrinking of process technology of the previous microarchitecture and every "tock" is a new microarchitecture.[1] Every year, there is expected to be one tick or tock.
I mitt tycke lite ologiskt att tick är krympningen, men så e det ju alltså...

Tock inför ju nya funktioner, men både tick och tock ger mer prestanda per Watt. Om man bortser från funktioner, vilket steg ger vanligtvis mest prestanda/Watt? Tick eller Tock? Jag gissar på Tick, men det e som sagt bara en gissning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

En annan aspekt är ju att det är större risk för "barnsjukdomar" när en ny plattform lanseras, alltså tock. Minns problemen med SATA3 eller vad det nu var när moderkorten för socket 1155 kom. Vid ett tick så har den nya arkitekturen mognat, moderkorten och drivrutinerna har stabiliserats. Min magkänsla var bättre när Ivy Bridge hade lanserats än när problemen med socket 1055 och SATA3 upptäcktes. Samma sak på AMD-sidan. Piledriver känns skönare i magen än vad bulldozer kändes när den lanserades.

Fast få se nu vad sitter jag själv med. Köpte Xeon X3350 när Core2Quad Q9450 lanserades, ja det var på tick. Nu är jag sugen på ivy bridge och om jag köper en sådan blir det på vartannat tick för min del.