Funderar på att expandera RAM-minnet, är det värt det?

Permalänk
Avstängd

Funderar på att expandera RAM-minnet, är det värt det?

Hej hej. God jul först och främst.

Har haft ett par funderingar nu där jag vill expandera ram-minnen på min 6-7 år gamla dator. Det är en intel core duo e6750, 8800GT samt endast 2gb minne Jag har funderingar på att fördubbla minnet eller kanske tom köra på 8GB. Det är dessa minnen jag har idag -> Modulnamn Corsair XMS2 CM2X1024-6400C4

Tips på billiga minnen? Är det värt att expandera ram-minnet när datorn är så pass gammal?

mvh

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Det är nog dyrt och svårt att hitta RAM-minne som passar din dator, skulle uppgradera hela grejen i stället.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thompaam:

Det är nog dyrt och svårt att hitta RAM-minne som passar din dator, skulle uppgradera hela grejen i stället.

Jaså finns det inte alls? inga funderingar på att uppgradera just nu men kanske om ett par år då jag lirar mest spel på 360:n

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Håller med Thompaam. De är en riktigt gammal dator, inte värt att uppgradera då de är dyrare än det skulle vara för en ny.

Men dator är inte seg eller så? Annars finns ju ingen direkt anledning..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Håller med Thompaam. De är en riktigt gammal dator, inte värt att uppgradera då de är dyrare än det skulle vara för en ny.

Men dator är inte seg eller så? Annars finns ju ingen direkt anledning..

Nope inte alls seg, lite då och då ibland men kan köra 720p/1080 p filmer utan problem. Lite lagg vid spelande av t.ex Football manager men annars inte så mycket

Tack:)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jaså finns det inte alls? inga funderingar på att uppgradera just nu men kanske om ett par år då jag lirar mest spel på 360:n

Det finns men du kan få betala dyrt för ett 8GB-kit, har sett DDR2 sådana gå för tusenlappen och uppåt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thompaam:

Det finns men du kan få betala dyrt för ett 8GB-kit, har sett DDR2 sådana gå för tusenlappen och uppåt.

Har de blivit rariteter eller vad är det frågan om?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Har de blivit rariteter eller vad är det frågan om?

Företagen vill att konsumenterna ska köpa DDR3-minnen i stället för DDR2, därför sätter de högre priser på dem, plus att det förmodligen är dyrt att tillverka äldre versioner av DDR då det är så få som köper dem.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thompaam:

Företagen vill att konsumenterna ska köpa DDR3-minnen i stället för DDR2, därför sätter de högre priser på dem, plus att det förmodligen är dyrt att tillverka äldre versioner av DDR då det är så få som köper dem.

Främst beror det nog på att färre och färre tillverkar allt mindre volymer; priset per gigabyte har väl annars om något ha blivit lägre med åren (även om det inte alls har hängt med utvecklingen för ddr3).

Permalänk
Medlem

kolla på blocket eller swec marknaden! Jag köpte 2x2gb (ddr2) stickor på blocket för 150:- + frakt fungerar perfekt med Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Främst beror det nog på att färre och färre tillverkar allt mindre volymer; priset per gigabyte har väl annars om något ha blivit lägre med åren (även om det inte alls har hängt med utvecklingen för ddr3).

Pratade om äldre minnestyper, DDR3 är ju snorbilligt just nu.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thompaam:

Pratade om äldre minnestyper, DDR3 är ju snorbilligt just nu.

Jo, jag syftar på ddr2.

Permalänk
Medlem

DDR2 har alltid varit dyrare än DDR3 och det beror på att materialet som används att göra dem är dyrare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

DDR2 har alltid varit dyrare än DDR3 och det beror på att materialet som används att göra dem är dyrare.

Trollar du eller? Vad som gör dem dyrare står ju redan i tråden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Trollar du eller? Vad som gör dem dyrare står ju redan i tråden.

Nej... Det var det svar jag fick när jag skulle köpa mer DDR2 minnen för flera år sedan. Jag övervägde och uppgraderade istället till ny plattform med DDR3 istället.. Och personligen tror jag inte det tillverkats ett DDR2 minne på lika många år.

Materialet som används i DDR3 minnen är billigare och därför kostar de mindre, men givetvis kan det handla om volymer också..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Det är nog dyrt och svårt att hitta RAM-minne som passar din dator, skulle uppgradera hela grejen i stället.

Antaganden... varför skulle det vara svårt? 800Mhz PC2-6400 minnen, 1000kr för 8Gb... klappa i en SSD och Windows 8 så är du på banan igen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Nej... Det var det svar jag fick när jag skulle köpa mer DDR2 minnen för flera år sedan. Jag övervägde och uppgraderade istället till ny plattform med DDR3 istället.. Och personligen tror jag inte det tillverkats ett DDR2 minne på lika många år.

Materialet som används i DDR3 minnen är billigare och därför kostar de mindre, men givetvis kan det handla om volymer också..

Nej, det handlar bara om tillgång och efterfrågan för tillverkningstekniken är snarlik.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det handlar bara om tillgång och efterfrågan för tillverkningstekniken är snarlik.

Tillverkningstekniken ja, men materialvalet..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Tillverkningstekniken ja, men materialvalet..?

Man använder likadant material i DDR2 och DDR3 så där är det ingen skillnad. Däremot kan ju tekniken förfinas och bli mer kompakt vilket ju innebär mindre material i kretsarna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Man använder likadant material i DDR2 och DDR3 så där är det ingen skillnad. Däremot kan ju tekniken förfinas och bli mer kompakt vilket ju innebär mindre material i kretsarna.

Det var inte vad jag fick höra.. men, men.. bryr mig inte, så länge det finns snabba och stabila minnen att få tag på.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD