Permalänk
Medlem

Hur mycket har klockning betydelse?

tjabba!

jag undrar hur mycket har klockningen betydelse? kör nu min i7 3770k i 4.6 ghz, och den blir från 85 till 79c varm på alla känor när jag spelar bf3!

så mina frågor är, är det farligt med den värmen, eller är den normal?

om jag skulle gå ner till 4.2ghz, skulle jag förlora mycket ? kör mitt grafikkort i 1200mhz ( 680gtx ) utan att det skulle flaska?

vad jag själv känner är, att jag inte märker någon skilland på 4.2ghz eller 4.6 och att de är onödigt med ca 80c i load, och kanske inte ens från 1200mhz till 1080mhz på grafikkortet.. så va säger ni?

har endast hållt på med klockning i 2-3 veckor.. så alla svar/tips/råd välkommnas!

övriga komponenter :

CPU - i7 3770k

GPU - gtx 680

Moderkort - ASrock extream4 z77

RAM - corsair 16gb 1600mhz

1000w chieftec 80+ sliver

/ Linus

Permalänk
Medlem

Jag hade inte varit bekväm med den temperaturen. Testa själv så märker du hur fps mot klock ser ut för just ditt system. Kör något benchmark och minska sedan klocken och mät samma benchmark igen. Då ser du var den lägsta prestandanivån du tycker är acceptabel är och kan lägga dig där. Ingen nytta med att pressa datorn i dess maximum om du inte använder kraften.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Det jag menar.. märker knappt någon skillnad på stock på grafikkort och processor än när jag överklockat..

Permalänk
Medlem

Jag hade dragit ner klocken till typ 4.2/4.2

Den kommer inte flaska.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

varför ens klocka massor o riskera elda upp både propp o annat när du inte ens märker eller knappt vet vad du gör?
me din rigg kan du gott o väl köra stock tycker jag,sen undrar jag ju me vad du har för kylare till processorn då den blir så himla varm
lycka till:)

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk

85c är inget problem alls, helt safe. moderna proppar är ganska tåliga.
i bf3 är det graffen som är flaskhals, även om det gör (lite) skillnad med 4,6 vs 4,2.

det intressanta i sammanhanget är
1. vad går din cpu upp i som max när du kör fullt på alla kärnor med (t.e.x) prime95, intel säger max 105c men
för högt så börjar proppen throttla för att skydda sig själv ( en av anledningarna till att man kan vara ganska oöm med dom), det kan du kolla genom att ha t.e.x. cpu-z igång medan du lasttestar.
2. om du kör jättehög vcore (1.4+ typ)

- hoppas det hjälper

Visa signatur

(3770K @4.6), (32GB PC-12800@1166 ..don't ask...), (2x6950), (2xIntel 180GB 330 raid 0), (Dell 30''+24'') Rubbet vattenkylt med XSPC EX360 i ett Arc Mini

Permalänk
Medlem

juste kylaren glömde jag noctua NH-D14.

anledningen till klockning va för att jag ville test hur stor skilland det var, så själv klart är det ingen ide om man inte märker någon skillnad.. provade o spela och slöa runt i windows och märkte knappt någon märkbar skilland, om ens någon.. så blir väl stock eller kanske 4.2 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpSTAR:

juste kylaren glömde jag noctua NH-D14.

anledningen till klockning va för att jag ville test hur stor skilland det var, så själv klart är det ingen ide om man inte märker någon skillnad.. provade o spela och slöa runt i windows och märkte knappt någon märkbar skilland, om ens någon.. så blir väl stock eller kanske 4.2 ghz

de gånger jag har klockat så har det inte gett nått "märkbart" resultat, nån FPS här och där

Skit i att klocka om du inte vill testa hur mycket du kan "kräma" ur komponenterna, vill du ha märkbar skillnad på FPS:en så köp nya komponenter:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpSTAR:

juste kylaren glömde jag noctua NH-D14.

anledningen till klockning va för att jag ville test hur stor skilland det var, så själv klart är det ingen ide om man inte märker någon skillnad.. provade o spela och slöa runt i windows och märkte knappt någon märkbar skilland, om ens någon.. så blir väl stock eller kanske 4.2 ghz

slöa i win skulle du inte märka nåe om du hade den på 1gHz typ..
i BF (som andra skrivit) är det GPUn som begränsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

haha körde prime95 nu och alla känno gick upp till 100-105c.. så antligen har jag gjort något tok me klockningen..

vad kan felet vara? nyfiken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpSTAR:

haha körde prime95 nu och alla känno gick upp till 100-105c.. så antligen har jag gjort något tok me klockningen..

vad kan felet vara? nyfiken..

Är nästan garanterat att volten är för hög, om inte så är kylaren dåligt monterad:)

EDIT:kan va kass mjukvara oxå:P tvivlar dock;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpSTAR:

haha körde prime95 nu och alla känno gick upp till 100-105c.. så antligen har jag gjort något tok me klockningen..

vad kan felet vara? nyfiken..

Du har klockat så mycket att din kylare inte pallar att forsla bort all värme helt enkelt. Så behöver inte betyda att du gjort något "fel" i den bemärkelsen, utan bara klockat för högt/har för klen kylare.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

skulle nog tro att volten va för hög.. vad är skillnaden mellan offset och fixed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Du har klockat så mycket att din kylare inte pallar att forsla bort all värme helt enkelt. Så behöver inte betyda att du gjort något "fel" i den bemärkelsen, utan bara klockat för högt/har för klen kylare.

man har vell begått ett "fel" (i den benämelsen) om det blir för varmt;) oavsett vad han gjort:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpSTAR:

skulle nog tro att volten va för hög.. vad är skillnaden mellan offset och fixed?

det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, var ca 5-6 år sedan jag höll på med överklockning:P fick min lläxa genom det och lärde mig att det inte är värt den lilla ökningen i FPS, för att riskera komponenter:P

Jag köper hellre nya komponenter (istället för att överklocka), då det ger mer fördelar tex: du riskerar inte din dator i onödan och de pengarna du bränner på förstörda komponenter för dig längre ifrån nya, som ger dig en rejäl höjning( gämnfört med gamla överklockade komponenter)

Permalänk
Medlem

sant.. kör på stock nu

Permalänk
Medlem

hur hög spänning har du egentligen ?
du ska då inte över 1.44 i volt då det blir galet varmt med sån hög volt på cpun
(en 3770k kan du nog hålla nere vid 4.0 ghz med ditt grafikkort och fortfarande ha rätt mkt prestanda men sänk spänningen ett snäpp i taget tills den blir instabil (dvs bluescreen när du klockar ner till t ex 4.2 eller 4.0 eller kör stock) sedan ökar du den en liten bit över det senaste stabila så blir det bra.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av LimpSTAR:

skulle nog tro att volten va för hög.. vad är skillnaden mellan offset och fixed?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Läsvärt!
En annan bra guide jag använde mig av första gången:
https://www.youtube.com/watch?v=668ATnnBOZU&list=PLgYOb_kSMb1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpSTAR:

juste kylaren glömde jag noctua NH-D14.

anledningen till klockning va för att jag ville test hur stor skilland det var, så själv klart är det ingen ide om man inte märker någon skillnad.. provade o spela och slöa runt i windows och märkte knappt någon märkbar skilland, om ens någon.. så blir väl stock eller kanske 4.2 ghz

Hur är det med plats på moderkortet när man använder NH-D14? Blockerar den något ram-slot? Får man plats med höga flänsar på ramminne (Corsair Vengeance 2X4gb) Har själv Asrock Z68 så jag antar att de är ungefär lika i konstruktionen?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Hur är det med plats på moderkortet när man använder NH-D14? Blockerar den något ram-slot? Får man plats med höga flänsar på ramminne (Corsair Vengeance 2X4gb) Har själv Asrock Z68 så jag antar att de är ungefär lika i konstruktionen?

kör med corsair vengeanc low profil, hyffsat tajt.. chassit är ett fractal r4